Jump to content

Rense motor med diesel ved oljeskift

Martine29

Recommended Posts

dieselfan skrev 23 minutter siden:

Saab motoren har en konstruksjon som ikke er så utbredt og utgjør vel neppe mer enn toppen 5% av motorene på dette Forumet, derfor, kan ditt innlegg villede eiere av motorer som er i den andre deler av skalaen.

Dvs stort sett motorer som en ikke får tømt helt for olje.

Eksempel på motorer som en absolutt ikke bør bruke dieselskylling  (eller andre tilsetninger som reduserer bærefilmstyrke) er Volvo Penta sin KAD/KAMD serie hvor en ofte ikke får opp mer enn 6 av 11 liter olje....

For egen del vil jeg heller anbefale å ta to tette oljeskift om en ønsker å redusere mengden "møkk" i motoren.

(noen av mine motorer får 10 liter ny god olje på Biltema for 407 kr og det blir en svært liten % vis kost av båtkostnadene....)

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/motoroljer/mineralbaserte-motoroljer/turbodiesel-15w-40-2000022970

For meg er det aldeles ufornuftig å tynne ut motorolja med diesel i en motor hvor veiv og rammelager består av metall mot metall glidelager.   :crazy:

Dersom noen hadde leid en båt av meg og gjort "det" hadde jeg krevd ny motor...

Vil de la seg villede av det jeg skrev så dem om det, jeg anbefaler alle å lese bruksanvisning på sin egen motor og så følge den.

Personlig er jeg glad i steinknusere. Siste motor jeg kjøpte var en  Iveco marinisert av Frydenbø i Bergen og med det herlige merket Sabb på. Men jeg skal ikke helle diesel i bunnpanna på den selv om den kaller seg Sabb. Den overlevde forsåvidt noen fyllinger med saltvann, den ville sikkert overlevd diesel også selv om den nok ikke ville ha godt av det.

Men den motoren har ingen finmekanikk, ingen turboer eller noe annet fintfølende, den bare brenner diesel under trykk. :lol:

Yanmar står forresten høyt på ønskelista, jeg liker lyden av de motorene, min bråker noe så inni hampen.

Jeg opplevde en annen versjon av "å rense motoren" ved oljeskift for 30 år siden:

Kjørte bilen til verksted for å få skiftet olje. Siden jeg måtte vente litt, kikket jeg på arbeidet med bilen foran meg. Mekanikeren tappet ut motoroljen, startet motoren, ruset den på høyt turtall, stoppet den, skrudde på oljepluggen og fylte ny olje.

Oj!

Jeg sa til mekanikeren at han burde ikke kjøre motoren uten olje. "Joda", sa han, "det er nødvendig for å pumpe ut all gammel olje".

Jeg sprang tilbake til bilen min og kjørte langt derifra.

Siden den gang har jeg byttet olje på alle mine motorer selv.

Fagfolk?

Hvilke skader kan inntreffe da. Du fyller på 5 liter diesel, lar dette stå å godgjøre seg nede i bunnpanna, du suger ut nøyaktig samme mengde, fyller på foreskreven mengde olje og starter opp. Ikke snakk om å kjøre motor på dieselblanding i det hele tatt. Rett og slett en "vask" av bunnpanna.... 

Det skader vel ikke å fylle en skvett diesel i bunnpannen og så pumpe den ut igjen. På slitte motorer havner det uansett drivstoff av varierende mengder i oljen under drift. Prosedyren er vel uansett bedre for sjelen enn for motoren. Og prosedyren hadde muligens noe for seg den gangen motorene ikke hadde oljefilter. Oljeskift hver 1500 km, og man doblet eller triplet kjørelengden på skranglete grusveier. Før andre verdenskrig. 

Motoren til Hulda har ikke gått veldig mange timer siden forrige oljeskift 17.07.2018. Oljen er fremdeles ikke helt svart på peilepinnen. Neppe særlig mye slam i bunnpannen. Kunne ikke ramle meg inn i måneskinn å forurense god diesel ved å helle den ned i bunnpannen. 

Guest Avmønstret#
Martine29 skrev for 4 timer siden:

Hvilke skader kan inntreffe da. Du fyller på 5 liter diesel, lar dette stå å godgjøre seg nede i bunnpanna, du suger ut nøyaktig samme mengde, fyller på foreskreven mengde olje og starter opp. Ikke snakk om å kjøre motor på dieselblanding i det hele tatt. Rett og slett en "vask" av bunnpanna.... 

Om det er prosedyra ser jeg for meg at en kan vaske løs div. "dritt" i bunnpanna, som egentlig lå der uten å gjøre skade. For å så få det blandet inn i den nye olja en har på motor og få spredt dritten til deler av motoren en absolutt ikke vil ha det. 

Hvis det faktisk er noe dritt i bunnen av motoren i det hele tatt da....

Pinkvin skrev 17 minutter siden:

Om det er prosedyra ser jeg for meg at en kan vaske løs div. "dritt" i bunnpanna, som egentlig lå der uten å gjøre skade. For å så få det blandet inn i den nye olja en har på motor og få spredt dritten til deler av motoren en absolutt ikke vil ha det. 

Hvis det faktisk er noe dritt i bunnen av motoren i det hele tatt da....

Det er vel en av oppgavene til olja, å frakte dritten til oljefilteret slik at det kan bli filtrert ut.

Som regel er det dritt I bunnen av bunnpanna. Hvor mye avhenger av hvor flittig man har vært med å skifte olje og filter. Jeg ahr I alle fall gravet mye greier ut av bunnpanna på elder motorer opp gjennom årene.

Jeg har prøvd dieseltrikset også, uten å bli helt overbevist. Hyppige oljeskift er tryggere føler jeg.  

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har en nyere V60 med dieselmotor som jeg prøvde å vaske innvendig med diesel.
Olja var etter min vurdering meget møkkete og så ikke bra ut i tillegg var siste service overkjørt med god margin.
Tappet ut en halv liter og etterfylte med en halv liter med diesel og lot motoren gå på tomgang ett kvarters tid.
Etter det tappet jeg ut oljen og helte på to tre liter diesel som rant rett ut av tappepluggen.
Skrudde så inn tappepluggen og fylte motoren med 5 liter diesel.

Falt for fristelsen til å dra litt på starteren da jeg viste den ikke startet da dieselfiltret var fjernet.
Så fikk det stå å godgjøre seg en stund før jeg tapet dieselen av igjen.
Tok en ny runde med 5 liter diesel uten å dra på starteren og en ny av tapping før den fikk ny olje og filter.
Kjørte litt til på starteren for å få ny olje inn i lagrer og andre kritiske steder for jeg startet opp.
Dagen etter fremstå oljen som helt svart igjen så jeg tok ett nytt oljeskift.
Dagen etter var oljen like sort igjen og da gav jeg opp håpet om å ha gylden farge på motoroljen over tid.
Dog har jeg skiftet olje og filtrer vær 7500km siden noe som er ca to ganger i året.

Er vel på 6 eller 7 oljeskiftet og nesten umiddelbart etter oljeskift blir oljen sort igjen så nå for det bare være som det er. 
Det hører også med til historien at når jeg tok første oljeskift og service var bilen overkjørt på siste service intervall i følge service boken men fant en rekke med BT filter i bilen så trolig hadde siste eier ordnet dette på egen hånd.

Så min innvendige motorvask forsøk føler jeg ikke ble så veldig vellykket men på en annen side så fikk neppe motoren noe skader da diesel i seg selv har smørende egenskaper.
Nå har motoren fått programmert bort EGR ventil og fått seg noen få titall hester krefter mer med lavere forbruk.
 0,59 l pr mil mot 0,65 før turning.
Kanskje motoroljen holder seg lenger gylden nå som ikke motoren er tvunget til å brenne sine egne uforbrente gasser?
Skal holde ett våkent øye på det ved neste oljeskift

Redigert av pipe (see edit history)

Hei Pipe.

Jeg ville ikke skrive dette tidligere fordi jeg var redd at folk på forumet får panikk, men jeg har faktisk startet motoren med kun diesel i den og la den gå på tomgang (oljetrykk lampe kom på siden pumpe klarte ikke å lage trykk med diesel). Grunnen til at jeg gjorde flush med diesel var at VVT hjulet begynte å funke dårlig (dårlig akselerasjon på bilen, plutselige motor stopp på tomgang). Etter to flush med diesel og to oljeskift var alt i orden. Dette var 2 år siden og motoren funker greit siden. Alternativet var å bytte register komponenter med hjul, det hadde jeg ikke lyst til. Bilen er Renault Scenic 1.6 bensin. 

Flere folk kommer med argument at det holder med å forholde seg til produsentens anbefalte oljeskift intervaller. Dette er OK når man kjøper ny bil og sørge for alt etter boka, men når vi snakker om brukt bil så vet man aldri om bilens tidligere vedlikehold. Andre ting er at noen av bil  produsentene anbefaler oljeskift hver 30.000 km!!! på motoren og ingen ATF skift på automatkasse. Resultat: verken motorene eller girkassene holder mer enn 200.000km. Har snakker vi om virkelig økonomi og økologi ?.

Ventus skrev 15 minutter siden:

En kan jo bare lure på hva folk gjør ift. eget legeme hvis man er litt småsjuk etter å ha lest denne tråden...

Det er nok endel pyser her inne som lar seg skremme av det ene og andre som de har hørt av noen som har hørt så hvis noen blir litt småsjuke av å lese så blir jeg ikke forundret over det.

Det jeg gjorde med min Volvo motor ligger innenfor min komfort sone men om det hadde noen særlig for seg er en annen sak.

Kallethekid skrev 47 minutter siden:

Oljen på en turbodiesel blir veldig fort svart. Det sier ingenting om tilstand verken på motor eller olje.

Dette var trådens beste en linjere og forklaringen på mitt sorte "problem" som  antagelig ikke var noe problem annet enn i hodet på eieren der og da.
På mine bensinmotorer holder oljen seg mer eller mindre gylden i hele intervallet jeg har på oljeskiftene mens på tungolje brenneren med turbo går motoroljen i sort etter kort tid.

pipe skrev 34 minutter siden:

Det er nok endel pyser her inne som lar seg skremme av det ene og andre

Det kan det muligens være.

Jeg har vært vitne til et par tilfeller av bevisst rasering av utslitte bilmotorer. Det var ikke mye vitenskapelig over disse testene, utover det å se hvor lenge en motor går uten oljetrykk. Ren, ungdommelig underholding, med andre ord. Ikke desto mindre, ble i alle fall jeg overrasket over at man faktisk kan kjøre flere kilometer. Nå gjaldt dette ordinære bensinmotorer fra 70-tallet, så helt sammenlignbart med en moderne dieselmotor er det vel ikke, men det illustrerer hvor robust en motor er. Men man er da vel ikke nødvendigvis pyse fordi om man velger å unngå slike eksperimenter på en motor man har tenkt å ha en stund…

ozo skrev 32 minutter siden:

Jeg har vært vitne til et par tilfeller av bevisst rasering av utslitte bilmotorer. Det var ikke mye vitenskapelig over disse testene, utover det å se hvor lenge en motor går uten oljetrykk. Ren, ungdommelig underholding, med andre ord.

Ikke helt enig... Nå er jeg nesten 100 og jeg syntes fortsatt det er like frydefullt :lol:  

Husker jeg var på boble treff i køben på begynnelsen av 90 tallet.
Der var det en konkurranse som gikk ut på å tippe hvor lenge boble motoren som stod på en pall gikk på bunn gass uten olje.
Mener å huske den gikk i knappe 7 minutter mens jeg hadde tippet 3 minutter noe som antagelig førte meg ned på en tre sifferet plassering i konkurransen. 
Hva dette og kjøre flere km med en utslitt motor uten olje har med det som har vært diskutert tidligere i tråden er jeg usikker på 

Enkelte motorer kan forulempes svært mye før de konker. Da jeg var tidlig i tenårene, hadde vi en taxi 180D på Nesodden. Han skulle vrake bilen etter nær 1 mill km. Sluttet å skifte olje, ikke etterfylle. Bilen gikk over 50 000 km til

Da var bunnpannen tilnærmet tørr. Gubben kjørte lenge med rådebank. 

Om det er en motor som har gått på Long-life inetrvaller kan eg iallefall si at at en innvendig vask kan være absolutt påkrevd. Longlife intervaller tror eg bare er en gimmik fra produsenter for å få ned servicekostnadene i reklamen.

Kan nevne at en mekaniker jeg kjenner fikk inn en Caravelle for 1. service. Motorolja var blitt så seig at den ikke ville renne ut. Måtte tynnes med diesel og kjøre litt for å få ut oljen. Var spon i olja også og det ble en reklamasjonssak mot Møller.

Har kun dieselbiler og her kjøres ALDRI en motor mer enn 10-12000 før oljeskift. Og så driter eg i såkalt Longlife olje. Bare tull! Kjøper olje av god nok kvalitet (Valvoline i 20 ltr), og skifter etter mine egne intervaller. Grunnen til seig guffe i bunnpanna tror eg skyldes altfor lange intervaller. 

Sjøl har eg alltid renset bilene mine med innvendig motorrens innimellom.(aldri brukt diesel). Og alle bilene mine har rullet 500.000 uten tull før de vrakes. (Ja har hatt endel dieselbiler som eg har slitt ut). På en båtmotor hvor man må suge ut olja, ville eg iallefall tatt minst to kjappe oljeskift etter rens, da det jo alltid vil ligge noe igjen. 

Har jo hatt et par Yamaha 4-T påhengs og. De har og fått motorrens når de kommer i mitt eie. God gjennomskylling med billigolje for å få ut alle rensemidler før skikkelig olje for sesongen.

pipe skrev for 1 time siden:

Dette var trådens beste en linjere og forklaringen på mitt sorte "problem" som  antagelig ikke var noe problem annet enn i hodet på eieren der og da.
På mine bensinmotorer holder oljen seg mer eller mindre gylden i hele intervallet jeg har på oljeskiftene mens på tungolje brenneren med turbo går motoroljen i sort etter kort tid.

Akkurat min erfaring. Husker det var en debatt på et annet forum der en person mente seg lurt da oljen på bilen hans (turbodiesel) var svart når han kjørt hjem fra service. En forumbruker dokumenterte da oljeskiftet sitt og viste bilde av den nye oljen etter å ha kjørt ca 15 minutter. Den var helt sort. Dette er vel kanskje en av grunnene til at moderne turbodieselmotorer skal ha forholdsvis god (og dyr) olje som fungerer selv med innblandet sot eller hva det nå er som gjør oljen svart.

Mange bilmotorer har ekstern oljekjøler forbundet med motor via slanger. Denne får man ikke tømt ved oljeskift, og oljen herfra vil sette farge på den nye oljen etter oppstart. Helt udramatisk, egentlig veldig praktisk da det blir lettere å se oljenivået på peilepinnen. 

VP D6-ern i båten har oljekjøleren boltet på blokka, og her ser det ut som om oljen drenerer ned i bunnpanna. I alle fall er ny olje blank i mange motortimer etter oljeskift. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Guest Balder..

Mye off topic, men når det SKAL havarere er det ikke alltid så enkelt....

Vi kørte en gammel Lada 1600 på skroten for mange år siden, der ble bilen omgående tømt for olje å frostveske av de som tok i mot, vi fikk da den glupe ideen å starte opp å se hvor lenge den gikk før det ble borret hull i tanken, etter å ha stått på tomgang...uten bunnplugg...i 5min ble vi utålmodige å la en stein på gasspedalen, den gikk i utrolige 20min på full gass ! :crazy: før den endelig sakte men sikkert ga opp.

Ett par gutter her gjorde nylig det samme på en Passat 1.9TD 2000mod som skulle hogges, de hektet den med kjetting i en gravemaskin, satte den i første gir å lot den stå på full gass 1tim, den røk SÅ ille men den ga ikke opp før den til slutt fikk en kule i radiatorn så vannet forsvant, overlevde da ca10min.

En til...min gode venn Ivar hadde en Datsun 220D på 90tallet, han skadet bunnpanna å mistet oljen mens han kjørte, bilen knep seg fast å stoppet, han ventet til den var kald å brukte lang dødmannsarm på veivmutter å fikk løs motor, sveiset bunnpanne fylte olje å kjørte bilen 5år etter det:thumbsup:den bilen gikk over 1mill km, var i familiens eie i mange 10år.

Ellers vet jeg att på gårdene rundt omkring var det for 30år siden vanlig å tappe av den gamle oljen på traktorn, fylle på 5l rein diesel å la motorn gå ca 2min for å "vaske" seg rein, gjorde det selv på traktor, husker godt att rådelager ble stille etter få sekunder så diesel smører litt:saint:....men gjør det absolutt ikke sånn dag :)

Er nok som en her sa, det att oljen er svart sier egentlig ingen ting om tingenes tilstand, men jøje meg så godt det for hodet å vite att oljen er blank å fin.

Ja, det meste går bra, jeg har endel motorer på samvittigheten selv?.

Ser at endel fortsatt driver med denne dieselvaskingen, med argument om at det går bra.

Kan bare legge til at enda flere lar være å "dieselvaske"  motorene, det ser jaggu ut til å gå bra det også?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Å "vaske" en motor innvendig med dieselfortynnet olje ser jeg teoretisk ikke noe galt med. Det er mange motorer som faktisk kunne hatt gått av dette. Men en moderne motor har flere tynne kanaler, slanger og rør der oljen skal passere. Det som ville gjort meg nervøs, er at man fort kan tette disse til med skitt som har løsnet et annet sted i motoren. Da blir det ras. Man at motoren i seg selv skal ta skade av litt diesel i i oljen på tomgang tviler jeg på.

På nittitallet skulle vi taue en Datsun 120Y på dynga. Hull på størrlese med en tennisball i bunnpanna etter litt rallykjøring på traktorvei. Fyrte opp motoren og satte en planke på gassen. Full guffe i 10 minutter, da gadd vi ikke mer. Stoppet motoren med nøkkel og tauet den videre til dynga. Selv tenkte jeg den vil skjære seg etter ca 1 minutt. Utrolig hva noen motorer tåler.

nomen skrev for 2 timer siden:

Ser at endel fortsatt driver med denne dieselvaskingen, med argument om at det går bra.

Det var nettopp det som var poenget mitt også, selv om noen tydeligvis tolket innlegget som "off topic".

En motor tåler forbausende mye, men er det én ting den ikke liker, så er det tørre lagre. En gammel motor med godt "innsausede" lagre kan åpenbart kjøres en stund, men om man velger å først vaske dem i diesel, er sjansen for overlevelse betydelig redusert. Likevel kan nok det også gå bra.

Men hva skal man oppnå med denne dieselvaskingen? I motsetning til diesel, har motorolje tilsetninger for å løse opp urenheter, så hvis man er bekymret for at motoren ikke er ren nok, bør man ganske enkelt bytte olje -og filter.

ozo skrev 20 minutter siden:

Men hva skal man oppnå med denne dieselvaskingen?

Hadde for mange år siden en 5-sylindret Audi 100 2.2 som hadde problemer med en hydraulisk ventilløfter, lagde tikkelyd.

Tipset fra lokale Audiverkstedet Dahles Auto, var å tappe ut olja, og helle tilbake 1ltr olje, og resten diesel. Dette gjorde de ofte på disse motorene.

Skulle så kjøre en god runde med dette, så motoren ble varm, for så å tappe ut og helle på ny olje.

Dette fungerte strålende, motoren gikk helt fint etterpå, tikkingen forsvant.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...