Jump to content

50 fot plattgatter, plastre dekk eller andre alternativer....

MsRebeka

Recommended Posts

Veit fleire som plaster slik, eg har ingen kunnskap eller kjennskap til om det er ålreit.  Men eg vil jo tru at korvidt det er bra i lengden beror meir på arbeidets nøyaktighet og inneklimaet i båten.   

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Kryssfiner er vel lagt som grunnlag for plastring, så du har vel ikke så mange valg her. Det beste er nok epoxy og duk, pga heftevnen mot treverket. Men det blir jo ikke billig. Alternativet er polyester og duk, billigere men ikke like god heft.

Ser noen også har brukt belegg av type Sarnafil til tak og dekk på båt, dette er jo tett og fleksibelt samt kan sveises I skjøter, oppbrett etc. Men om det er slitesterkt nok som bruksdekk aner jeg ikke...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
MsRebeka skrev On 10.12.2019 at 1.02:

vurderer å plastre dekket

Hva er du ute etter å oppnå?

Har du problemer i dag i form av lekkasjer eller råte?

Lekker det, så er glassfiber og epoxy et alternativ for å få det tett. Epoxy er ikke UV-bestandig så det må lakkes over med lakk eller maling som har UV-filter. Treverk under må være tørt når det legges epoxy. Finer velges som materiale for å få et dødt underlag som ikke krymper og sveller med varierende fuktighet.

Kjente svakheter med epoxy-belagt dekk er at det trekker fuktighet inn under fra  kanter og/eller der epoxy-belegget er "punktert" av skruer og gjennomføringer.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley: