Jump to content

Stille før stormen...

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Helt stille og fint ute. Sitter å følger med på Kystvær appen og ser hvordan stormen nærmer seg. Kast på 32 m/s på Utsira, tenker det river godt i fortøyningene i Haugesund. Kast på 20 på Lindesnes. Torungen 19, Svenner 14,7, Vikertangen 12,6. 

I følge windy treffer vinden Østfold sånn ca mellom 1900 og 2000. Yr sier at det er stiv kuling på Torbjørnskjær nå, økende til full storm ved midnatt. 

Vurderer å dra ned til båten. Vet den er godt fortøyd... men full storm da gitt :-/ Og rett sør. 

Pinkvin skrev 3 minutter siden:

Helt stille og fint ute. Sitter å følger med på Kystvær appen og ser hvordan stormen nærmer seg. Kast på 32 m/s på Utsira, tenker det river godt i fortøyningene i Haugesund. Kast på 20 på Lindesnes. Torungen 19, Svenner 14,7, Vikertangen 12,6. 

I følge windy treffer vinden Østfold sånn ca mellom 1900 og 2000. Yr sier at det er stiv kuling på Torbjørnskjær nå, økende til full storm ved midnatt. 

Vurderer å dra ned til båten. Vet den er godt fortøyd... men full storm da gitt :-/ Og rett sør. 

Jeg sitter lunt og godt i stuen med et glass rødvin, i den trygge forvisning at Hulda greier seg sjæl. 

Guest Avmønstret#
Hulda skrev 12 minutter siden:

Jeg sitter lunt og godt i stuen med et glass rødvin, i den trygge forvisning at Hulda greier seg sjæl. 

Joda. Men av en eller annen grunn liker jeg godt å være tilstede når naturen tar tak og røsker. Sitte i varmen i båten og kikke bort på vindinstrumentet når det  kommer en ekstra kraftig kule. 

Tror jaggu jeg må ta meg en tur ;-)

Pinkvin skrev for 1 time siden:

Tror jaggu jeg må ta meg en tur ;-)

Kom du deg greit ombord? Jeg benyttet sjansen mellom kastene og var ombord og  hentet litt saker. Båten ligger helt fint hos meg, men å komme til og fra krevde litt konsentrasjon. Men spesielt vanskelig var det ikke. Var nok heldig med tidspunktet.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Blåser godt her nå. Værstasjonen på brygga, sier 15,8 m/s rett i baugen på båten. Sjøen begynner og bygge seg opp. Sitter i stua og følger med, men ikke mye jeg kan gjøre om noe skulle skje.. Godt jeg sikret med ekstra tau i dag. Nå er den festet med ikke mindre enn 3 tau til 2 moringer og 3 tau til brygga og 2 tau til fjellet - forut og akter.. Litt nervøs for dybden, da det ikke er mer enn 2-3 meter under akterpartietTelemark.jpg.a9d6138d7cbebb98e3ebdd295ddba251.jpg

Jeg har båten trygt på land i Son i Oslofjorden, men sannelig blåser det godt i havnen nå. Jeg hadde tenkt å ta en tur til havnen imorgen for å sjekke noe elektrisk, men det kan jo være greit å få sjekket presenningen også.

desembervind_son.jpg.9f35d40e4bebd32245830b143afec479.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#
S/Y Vega skrev for 5 timer siden:

Her står det rett på stueglasset, er noen gode kuler innimellom.

Båten sjekket jeg i går.

Leste det skulle ta seg opp mot midnatt. 

Venter på statusoppdatering fra skuta @Pinkvin :) 

Lite spennende, heldigvis. Skuta lå å rugga fint i litt sjø, litt vind og litt regn. Men Svanhild og Svante, som hadde søkt nødhavn mellom betongflytebrygga og baugen, mente de måtte trekke ut i rom sjø når jeg skulle ombord, fikk nesten et snev av dårlig samvittighet :-)

index skrev for 4 timer siden:

Kom du deg greit ombord? Jeg benyttet sjansen mellom kastene og var ombord og  hentet litt saker. Båten ligger helt fint hos meg, men å komme til og fra krevde litt konsentrasjon. Men spesielt vanskelig var det ikke. Var nok heldig med tidspunktet.

Var ikke noe vind å snakke om, kom noen drag nå og da, men ikke med noe særlig futt i. Det skumleste var å kjøre hjem, var svineglatt på småveiene. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...