Jump to content

Utfordring med Seastar styring.


Rs246

Recommended Posts

Har fått ein utfordring med Seastar styresystemet i min 07 Bavaria sport 27.

 

Lekker olje ut av etterfylings lokk på styrepumpa.

 

Kan eg vere så heldig at det berre er dårlig pakning på korken ? Ser korken er av typen ventilert. 

 

Tenkte kanskje at sidan korken er ventilert skulle det ikkje være trykk under korken uansett ? Og at feilen då må ligge ein anna plass ?

 

Har bestilt ny kork iallefall.

 

 

 

 

20191208_145932.jpg

20191208_145954(0).jpg

Link to post

Her tror jeg Komodo kan ha rett. Alternativt kan det ha vært brukt feil olje?

Oljen på min tilsvarende styring er rød og helt klar. Mener at maks fyllinsmerke er er ca en cm ned i pumpehuset, Jeg ville gått over alle nipler og styresylinderen, eventuelt autopilotpumpe og sett etter lekkasjer. Det beste er å kjenne under alle nipler med fingrene.

Med tanke på defekte oringen og den litt merkelige rødfargen, samt at på denne pumpen er det viktig å bruke Seastar/Baystar sin egen olje, da andre oljer kan skade pakninger i systemet, kan også dette være problemet

Link to post

Hvis du har en luftboble i en av slangene eller i sylinderen, vil luften utvide seg når temperaturen øker, med den følgen at det renner på rattpumpa. Men dette er jo først og fremst et problem når det er varmt midt i juli, ikke nå. Men det kan jo nesten virke som om forrige eier har fylt på litt olje her for å være sikker...

Link to post

Et vanligt problem her er, at man fylder forkert olie på styringen. Mange baystar/Seastar styringer bruger en særlig olie, der er tyndere end ATF. Men folk fylder så ATF på, der er tykkere end Baystars egen (dyre) olie. Når det så er koldt, så bliver trykket i styringen for højt, og så ryger o-ringe og pakninger. 
 

87145A06-D829-46F7-9658-2185A9A4B5E4.png.5df2186e344297a3ad6202d2ca8551cd.png
 

 

 

red: Ser at JRK er inde på det samme. Seastars olie er farveløs, så har du rød olie på styringen, så er det sandsynligvis ATF. Jeg ville skifte for at være sikker. 
 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post

Her må olja ut. Siden du ikke kjenner til olja/historikk på det som er i systemet nå, så må ny olje på plass. Kan bli dyrt hvis alt av o-ringer/pakninger må overhales. Kjøp dobbelt opp av olje, så du får "vasket" ut den gamle. Et tips er at du også kjøper slange med påfyllingstrakt. Denne skrur du bare ned på hullet i styrepumpa du viser til her. Det gjør jobben så mye lettere og mindre grisete.

Link to post

Noe å tenke på her er at ratt pumpen er seastar som anbefaler egen olje. Denne er tilkoblet Volvo penta sitt servo system som anbefaler ATF olje. 
Hvilken olje skal man da velge? Risikere skader på ratt pumpe eller Volvo sin servo pumpe, fordelings ventil og Styre sylindere. Må jo nesten regne med at Bavaria har montert kompatible komponenter. 
Jeg kjører med ATF på min 37 sport noe som den ble levert med når den var ny etter det jeg vet. 

 

Når det gjelder fargen på oljen ser det veldig ut som det er vann i den. Samme som jeg hadde etter lekkasje på en styre sylinder. 
 

sverre

Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300

Link to post
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...