Rs246 Startet 10.Desember.2019 Del på Facebook Startet 10.Desember.2019 Har fått ein utfordring med Seastar styresystemet i min 07 Bavaria sport 27. Lekker olje ut av etterfylings lokk på styrepumpa. Kan eg vere så heldig at det berre er dårlig pakning på korken ? Ser korken er av typen ventilert. Tenkte kanskje at sidan korken er ventilert skulle det ikkje være trykk under korken uansett ? Og at feilen då må ligge ein anna plass ? Har bestilt ny kork iallefall. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Desember.2019 Del på Facebook Svart 10.Desember.2019 Kom lekkasjen ifm at du har fylt på olje? Tipper du har luft i systemet som fører til dette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rs246 Svart 11.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2019 Takk for svar. Har ikkje fylt på olje og nivået virker å være ok. Lurte på om det kunne være luft eller vatn i oljen ja. Sitér dette innlegget Link to post
rippie Svart 11.Desember.2019 Del på Facebook Svart 11.Desember.2019 Den oringene der så dårlig ut, kan du ta den av i en bit? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 11.Desember.2019 Del på Facebook Svart 11.Desember.2019 Her tror jeg Komodo kan ha rett. Alternativt kan det ha vært brukt feil olje? Oljen på min tilsvarende styring er rød og helt klar. Mener at maks fyllinsmerke er er ca en cm ned i pumpehuset, Jeg ville gått over alle nipler og styresylinderen, eventuelt autopilotpumpe og sett etter lekkasjer. Det beste er å kjenne under alle nipler med fingrene. Med tanke på defekte oringen og den litt merkelige rødfargen, samt at på denne pumpen er det viktig å bruke Seastar/Baystar sin egen olje, da andre oljer kan skade pakninger i systemet, kan også dette være problemet Sitér dette innlegget Link to post
AlfArie Svart 11.Desember.2019 Del på Facebook Svart 11.Desember.2019 Står litt om fylling og lufting av Seastar Classic pumper i linken. Syntes også oljen ikke så bra ut og at det er for mye olje. https://www.jamestowndistributors.com/userportal/document.do?docId=1088 Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 11.Desember.2019 Del på Facebook Svart 11.Desember.2019 Kom problemet samtidig med frosten? Sitér dette innlegget Link to post
Martine29 Svart 11.Desember.2019 Del på Facebook Svart 11.Desember.2019 For meg ser det ut som om det er olje helt opp til nippel. Rart dette når TS skriver at det ikke er etterfylt. Kanskje en tanke å tømme av en cm og se hva som skjer.. Sitér dette innlegget Link to post
Rs246 Svart 11.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Desember.2019 Takk for gode svar. Kjøpte båten for 1mnd sidan, olje var skifta sist for 5 år sidan. Ikkje etterfylt. Frost har komme og gått den siste mnd. O-ring ser dårlig ut ja, føl med ny ring på det nye lokket. Får montere dette og teste når det kjem. Oljen bør kanskje uansett byttes til våren. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Desember.2019 Del på Facebook Svart 11.Desember.2019 Hvis du har en luftboble i en av slangene eller i sylinderen, vil luften utvide seg når temperaturen øker, med den følgen at det renner på rattpumpa. Men dette er jo først og fremst et problem når det er varmt midt i juli, ikke nå. Men det kan jo nesten virke som om forrige eier har fylt på litt olje her for å være sikker... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Rs246 Svart 12.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 Luft kan være årsaken ja. Problemet kjem først etter 20-30 min. Virker som det koker eller skummer på eit vis. Får sette på den nye korken med ny o-ring og teste. Om problemet er det samme får eg prøve å lufte systemet eventuelt bytte oljen. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 12.Desember.2019 Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 (redigert) Et vanligt problem her er, at man fylder forkert olie på styringen. Mange baystar/Seastar styringer bruger en særlig olie, der er tyndere end ATF. Men folk fylder så ATF på, der er tykkere end Baystars egen (dyre) olie. Når det så er koldt, så bliver trykket i styringen for højt, og så ryger o-ringe og pakninger. red: Ser at JRK er inde på det samme. Seastars olie er farveløs, så har du rød olie på styringen, så er det sandsynligvis ATF. Jeg ville skifte for at være sikker. Redigert 12.Desember.2019 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.Desember.2019 Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 Her må olja ut. Siden du ikke kjenner til olja/historikk på det som er i systemet nå, så må ny olje på plass. Kan bli dyrt hvis alt av o-ringer/pakninger må overhales. Kjøp dobbelt opp av olje, så du får "vasket" ut den gamle. Et tips er at du også kjøper slange med påfyllingstrakt. Denne skrur du bare ned på hullet i styrepumpa du viser til her. Det gjør jobben så mye lettere og mindre grisete. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 12.Desember.2019 Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 Helt riktig som MajorAndy skriver her. Olja skal være farveløs. I innlegget mitt skrev jeg rød, men det er olja jeg har til Bennet trimflaps. Sitér dette innlegget Link to post
Rs246 Svart 12.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 Ser ut til at eg bør bytte olje ja. Dette bør være den rette ? https://www.telmo.no/seastar-hydr-olje-1l-10-pr-kartong Kor mange liter treng ein til ein Bavaria 27 Sport ska tru ? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 12.Desember.2019 Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 Noe å tenke på her er at ratt pumpen er seastar som anbefaler egen olje. Denne er tilkoblet Volvo penta sitt servo system som anbefaler ATF olje. Hvilken olje skal man da velge? Risikere skader på ratt pumpe eller Volvo sin servo pumpe, fordelings ventil og Styre sylindere. Må jo nesten regne med at Bavaria har montert kompatible komponenter. Jeg kjører med ATF på min 37 sport noe som den ble levert med når den var ny etter det jeg vet. Når det gjelder fargen på oljen ser det veldig ut som det er vann i den. Samme som jeg hadde etter lekkasje på en styre sylinder. sverre Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
Cerberus Svart 12.Desember.2019 Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 Det er vanligvis to separate system, servoassistert styring. Har aldri sett annet iallefall, men så har eg ikkje sett alt. Sitér dette innlegget Link to post
Furu Svart 12.Desember.2019 Del på Facebook Svart 12.Desember.2019 Kor bestilte du ny kork ?! Har samme problemet på min rib med seastar og atf. (finnes også forhandlere av seastar som fyller på atf olje her i landet..) Sitér dette innlegget Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002 Skipsvrak i norge på google. Furuholmen28.com Link to post
Rs246 Svart 13.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Desember.2019 Eg fant korken på fleire marine nettsider. Den har artikkelnr HA5431. https://www.telmo.no/plugg-med-lufting-ha5431 Om du har flybridge og fleire styrekonsoller skal du ha HA5431 på den som er montert høgast. Og HA5432 uten lufting på den lågaste konsollen. Sitér dette innlegget Link to post
Rs246 Svart 27.Desember.2019 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Ein liten oppdatering her. Har fått konstatert lekkasje i styresylinder som fører til at det blir sugd vatn inn i oljen. Nokon som har tips til kvar ein får best pris på nye styresylindere til DPH ? Sitér dette innlegget Link to post
Prolimit Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 Vet ikke alder på ditt drev men det har kommet en ny utgave av sylinder fra Volvo dette pga lekkasje problemer. Du får også kjøpt belger for å beskytte stempel stenger og tetninger. Det annonseres på Finn for paknings sett, overhaling eller bytte sylindere. Sitér dette innlegget Bavaria 37 Sport 2008, 2 X VP D4-300 Link to post
bmwmaxi Svart 27.Desember.2019 Del på Facebook Svart 27.Desember.2019 (redigert) Eller så kan du kjøpe rep,sett her https://www.48ktms.com/webshop/ Finn https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75784174 Redigert 27.Desember.2019 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Rs246 Svart 1.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Januar.2020 Takk for svar, Fikk tilbud på 2790,- pr stk ny ink mva. Så då blir det vell å bestille nye.. 2007 mod drev med ca 400 timar på. Sitér dette innlegget Link to post
Rs246 Svart 5.Februar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 Nye sylindere på plass og problemet ser ut til å være løyst :-) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 5.Februar.2020 Del på Facebook Svart 5.Februar.2020 Bra! Sitter styresylindrene under vann? Spør siden jeg har strak Aksel- Trodde det kun var sylindre for tilt som var under vann. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.