Jump to content

Løse mutter på motorlabber

PiperBill

Recommended Posts

Driver nede motorrommet og i går oppdaget jeg at mutterne på de 2 bakerste motorlabber hadde løsnet. Har ikke merket noen vibrasjoner eller ulyder. Er det bare å stramme til eller er det noe mer som må kontrolleres i forhold til motorens innstillinger eller vinkling?

filter.jpg

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Morten1989 skrev 1 time siden:

Jeg vill og sjekket om den er innafor enda, det er vel kansje muttere under motorlabbene til motoren? De kan jo ha skrudd seg litt ned evnt.

Det skjedde hos meg. Dersom motorlabbene står på muttere er det ikke bare å stramme til. Fikk kast i koblingen og måtte rette opp motoren på nytt. Det teknisk riktige er shims under labbene. Da blir boltene forspent når en trekker til mutteren og sjansen er da også liten for at de skal løsne.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

PiperBill skrev 1 time siden:

Det er vel litt spesialist arbeid å kontrollere/justere motorstillingen eller?

Det kommer an på din erfaring med mekanisk arbeid. Du må koble fra hverandre flensene på akselkoblingen og skille dem fra hverandre. Så må du bruke en bladsøker og sjekke at motoren er rett. Det er mange tråder her inne om det temaet. Et tips er å kjøpe to bladsøkere, det forenkler det litt for deg. Flensene har som regel en brystning/krage som går i inngrep og styrer flensene sentrisk mot hverandre. Du plasserer et følerblad mellom flensene kl. 12, f.eks. 0,5mm. Så tar du den samme bladtykkelsen fra den andre bladsøkeren og setter mellom flensen kl. 6. Da skal friksjonen være lik på de to bladene. Hvis den ene er løs så prøver du deg fram til hvilket blad som går treigt. Da vet du avviket i forhold til tilting av motor. Så gjør du det samme sideveis, altså kl. 9 og kl. 3. Etter at du har justert motoren og trekt til alle labbene må du sjekke på nytt. 

Det høres ut som en grei jobb og nå er det litt lettere (men ikke lett) å komme til da jeg har demontert eksosmanifold, turbo, eksosbend og luftfilter. Skal se nærmere på det neste gang jeg er ved båten.

Hva er da symptomene på «out of whack» motorstilling? Det finnes ikke tegn til ulyder eller vibrasjoner utover det som må forventes av en aksel/propell drevet båt (Baltic 29). Jeg vil si det er svært stillegåene hos meg.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Hulda skrev for 9 timer siden:

Det er så enkelt at selv mor kan greie det. Ute av oppretting kan (ikke må) gi feil som defekte lagre, defekte tetninger, defekt fleksibel kopling. Noen ganger vibrasjoner og støy.

Kan dette gjøres mens båten ligger i sjøen, eller må den være på land?

Morten1989 skrev 15 minutter siden:

Det bør vel strengt talt gjøres på sjøen?

Har du en trebåt som ligger som et vått ullteppe over støttene, siste oppretting helt klart på vannet. Har du en Hulda, så spiller det ingen rolle. Man må vurdere ut fra forholdene. Har du en seilbåt, bør riggen monters og strammes. Dessuten må man vurdere vekting/sentrering av akslingen. Det krever kanskje en litt avansert 'mor' for kvalitetsmessig å kjøre løpet på en tilfredsstillende måte. Skrevet lange avhandlinger om temaet på baatplassen tidligere.