PiperBill Startet 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 15.Desember.2019 Driver nede motorrommet og i går oppdaget jeg at mutterne på de 2 bakerste motorlabber hadde løsnet. Har ikke merket noen vibrasjoner eller ulyder. Er det bare å stramme til eller er det noe mer som må kontrolleres i forhold til motorens innstillinger eller vinkling? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
LALUNA II Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 skims skal eventuelt ligge under så er nok bare å stramme de til Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Du bør vel sjekke sideveis oppretting før du strammer til, og vertikal etter at du har strammet til. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Jeg vill og sjekket om den er innafor enda, det er vel kansje muttere under motorlabbene til motoren? De kan jo ha skrudd seg litt ned evnt. Sitér dette innlegget Link to post
PiperBill Svart 15.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Det er vel litt spesialist arbeid å kontrollere/justere motorstillingen eller? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
nomen Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Ikke spesialist, men tålmodighet og ofte evnene til å vri kroppen i "umulige stillinger. Bladsøker og "vanlig" håndverktøy er det du trenger Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
NilsPils Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Morten1989 skrev 1 time siden: Jeg vill og sjekket om den er innafor enda, det er vel kansje muttere under motorlabbene til motoren? De kan jo ha skrudd seg litt ned evnt. Det skjedde hos meg. Dersom motorlabbene står på muttere er det ikke bare å stramme til. Fikk kast i koblingen og måtte rette opp motoren på nytt. Det teknisk riktige er shims under labbene. Da blir boltene forspent når en trekker til mutteren og sjansen er da også liten for at de skal løsne. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Komodo Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 PiperBill skrev 1 time siden: Det er vel litt spesialist arbeid å kontrollere/justere motorstillingen eller? Det kommer an på din erfaring med mekanisk arbeid. Du må koble fra hverandre flensene på akselkoblingen og skille dem fra hverandre. Så må du bruke en bladsøker og sjekke at motoren er rett. Det er mange tråder her inne om det temaet. Et tips er å kjøpe to bladsøkere, det forenkler det litt for deg. Flensene har som regel en brystning/krage som går i inngrep og styrer flensene sentrisk mot hverandre. Du plasserer et følerblad mellom flensene kl. 12, f.eks. 0,5mm. Så tar du den samme bladtykkelsen fra den andre bladsøkeren og setter mellom flensen kl. 6. Da skal friksjonen være lik på de to bladene. Hvis den ene er løs så prøver du deg fram til hvilket blad som går treigt. Da vet du avviket i forhold til tilting av motor. Så gjør du det samme sideveis, altså kl. 9 og kl. 3. Etter at du har justert motoren og trekt til alle labbene må du sjekke på nytt. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
PiperBill Svart 15.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Det høres ut som en grei jobb og nå er det litt lettere (men ikke lett) å komme til da jeg har demontert eksosmanifold, turbo, eksosbend og luftfilter. Skal se nærmere på det neste gang jeg er ved båten. Hva er da symptomene på «out of whack» motorstilling? Det finnes ikke tegn til ulyder eller vibrasjoner utover det som må forventes av en aksel/propell drevet båt (Baltic 29). Jeg vil si det er svært stillegåene hos meg. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Det er så enkelt at selv mor kan greie det. Ute av oppretting kan (ikke må) gi feil som defekte lagre, defekte tetninger, defekt fleksibel kopling. Noen ganger vibrasjoner og støy. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Hulda skrev for 9 timer siden: Det er så enkelt at selv mor kan greie det. Ute av oppretting kan (ikke må) gi feil som defekte lagre, defekte tetninger, defekt fleksibel kopling. Noen ganger vibrasjoner og støy. Kan dette gjøres mens båten ligger i sjøen, eller må den være på land? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Det kan gjøres på sjøen. Propellakslingen må flyttes 5 mm akterover. Dette må systemet tåle. Sitér dette innlegget Link to post
Morten1989 Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Hulda skrev 41 minutter siden: Det kan gjøres på sjøen. Propellakslingen må flyttes 5 mm akterover. Dette må systemet tåle. Det bør vel strengt talt gjøres på sjøen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 15.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 15.Desember.2019 Morten1989 skrev 15 minutter siden: Det bør vel strengt talt gjøres på sjøen? Har du en trebåt som ligger som et vått ullteppe over støttene, siste oppretting helt klart på vannet. Har du en Hulda, så spiller det ingen rolle. Man må vurdere ut fra forholdene. Har du en seilbåt, bør riggen monters og strammes. Dessuten må man vurdere vekting/sentrering av akslingen. Det krever kanskje en litt avansert 'mor' for kvalitetsmessig å kjøre løpet på en tilfredsstillende måte. Skrevet lange avhandlinger om temaet på baatplassen tidligere. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Har hatt det samme i min båt, men det ble montert skims når den nye motoren kom på plass og ble bare å skru mutrene til igjen. Sjekket selvsagt med blad også. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.