Frode_S Startet 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Startet 16.Desember.2019 Hei, har en skade på skroget/ gelcoat (over vannlinjen) fra forrige eier jeg har prøvd å få reparert/ få estimat på kostnad på reprasjon av verksted. Så langt har jeg ikke lykkes med dette - venter på svar fra Bærum plast nå. Skaden virker minimal (se bilder) - så det jeg lurer på er om dette er noe man kan fikse selv? Noen med erfaring på feltet som har noen formening om dette :-) Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Jeg har ingen formening om du kan utføre dette selv, men jeg tror Vollen Båtservice kan utføre slike reparasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Hei, Om du bare finner rett farge på gelcoat, er dette en enkel sak og fikse selv. Om du selv eller andre gjør de så må uansett alt som er løst fjernes, først da får du full ovesikt. Om det ikke er skade i selve glassfiberen er det bare å kjøre på: - Vask hele område med aceton for å fjerne fett. - Pirk/skrap)puss vekk alt som er løst av gelcoat og eventuell glassfiber - Skrap ned kanten av gelcoten slik at du får skråflater mellom sår og glassfiber. - Masker et par millimeter på utsoden abv hele skaden - Fyll opp med gelcoat ved hjelp av en sparkelspade. - Vent til denne herder. Da vil gelcoaten synke. Sparkle på nytt. - Nå er det meningen at sparkellaget skal ble en tapetykkelse mer en skroget forøvrig - La den herde til neste dag. og begynn og vannslipe for hånd med pussekloss, først med 400, så 1200 så 2000. - Når maskeringstapen begynner å slippe må du være forsiktig, det gjør ingen ting at du sliper med 2000 utenfor skaden - Er du heldig holder dette, om ikke må prosessen gjentas - Rubb opp og poler Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 16.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 takker for svar @ReodorF og @JRK ! Sender en mail til Vollen for deres inspill også, evt blir det å gå løs som foreslått - min magefølelse et at dette er en grei sak å ta selv etter din mal JRK Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Dette var en flott beskrivelse, som vil virke bra. Jeg har gjort det selv mange ganger, og det blir usynlig, om man finner rett farge. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
hanto1 Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Dette er tilsynelatende en kosmetisk skade, mulig en liten luftlomme på baksiden, hadde prøvd å fikse det selv om du ikke ønsker å bruke tusenvis av kroner på å settebort jobben. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Bra beskrivelse der oppe, har bare noen få kommentarer eller tips i tillegg. Med slike sprekker, var nøye med at fjerne nok med gammel gelcoat ut til sidene. Anbefaler flapdisk på vinkelslip hvis du føler deg trygg på det, alternativt en pussemaskin med 80 pussepapir på. Bruk nye pussepapirer/ disk så du ikke setter in porene med gammelt fett eller møkk. Bruk støvsuger etter du har pusset bort den gamle, ikke aceton, det fyller porene med pussestøv. Første runde for å få ned gelcoaten tas med fordel med barberblad som holdes i passe vinkel og brukes som høvel for å få det jevnt. På Wurth får du kjøpt meget guide blad med greppkant. Etter pussen med 400, fjern tape og bruk 800 papir, sen 1000 og 1500. Sen kan du ta det videre med rubbing, polish og vax. Eller så tar du bare macquires One step etter 1500 på en lammullshette på polermaskin. Wurth har bra lammullshetter. Har du en bit med isopor fra sånne blå eller lile grunnmursisolasjon så er de bra å lage små pusseklosser av. Kjøp 3M vannslipepapir. De tar bedre og holder lengre en feks Biltema. Finner du ikke det så ta kontakt med en billakkerere og kjøp av de. Mulig wurth har det også. Hvis du ikke får tak i gelcoat fra båtbyggeren så er det faktisk veldig enkelt å blande selv på fri hånd. Har god erfaring med gelcoaten fra Biltema. Kjøp de bokser du kan tenkes å trenge så blander du bare sammen på en liten palett. Samme prinsipp som med oljemaling på duk. Du kan jo også med hjelp av en liten digitalvekt gjøre flere fargeprøver der du sen sammenligner med båten. Men jeg synes man treffer veldig bra med at blande i farta. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Du kan nesten ta sjansen på att kjøpe deg en liten boks med hvit gelcoat på Biltema og se om den er lik nok i fargen. Jeg pleier å vaske med saltsyre og sen rubbe et område på båten der jeg sammenligner fargen. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 16.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 @hanto1 stemmer nok som du sier at dette er kosmetisk - fikk svar fra Bærum plast nå at de vurderer skaden fra bildene til å være "det er luft i glassfiberlaminatet og gelcoaten har sprekt som følger av dette." Frister å gjøre dette selv med god hjelp av alle rådendene her, da pris er estimert til over 10.000 å sette bort... Skal sies at jeg er imponert over responsen og det detaljerte svaret fra Bærum plast, så har gode alternativer å vurdere... Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Frode_S skrev for 2 timer siden: Frister å gjøre dette selv med god hjelp av alle rådendene her, da pris er estimert til over 10.000 å sette bort.. 10.000 ??? Milde himmel!!!!!!!! Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 10.000 kr. for dette pirket her ? Må jo være feil ?? Det her fikser du sjøl for noen få kroner. Ærlig talt, denne prisen er det villeste jeg har hørt. Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 16.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Ja, stiv pris for noen skarve cm... Men slik er det nå i et land med et høyt lønns/ kostnadsnivå. Vil bare presisere at Bærum Plast har fremstått som utrolig ryddige og proffe i kommunikasjon/ estimatet - så de ikke kommer ut på feil ende her. Det sakt, så har regjeringa (kona) talt i saken, så dette blir en jobb jeg prøver meg på selv ? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 16.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2019 Frode_S skrev 49 minutter siden: Det sakt, så har regjeringa (kona) talt i saken, så dette blir en jobb jeg prøver meg på selv ? Du har en klok kone. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 17.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2019 Jeg brukte en Dremel (minidrill) for å frese bort løst gelcoat for så å lage skrå kanter. Smør heller flere tynne lag med gelcoat enn for tjukk. På mitt første forsøk fikk jeg ny sprekk etter tørking. Man ser da også underveis om man treffer med fargen. Man lærer mens man prøver :-) Det som driver prisen for disse proffe er jo timene med til og fra kjøring og da blir det for dyrt. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 17.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2019 Moon72 skrev 2 minutter siden: Smør heller flere tynne lag med gelcoat enn for tjukk. På mitt første forsøk fikk jeg ny sprekk etter tørking. ? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 17.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 17.Desember.2019 Kalle_Anka skrev for 20 timer siden: Anbefaler flapdisk på vinkelslip hvis du føler deg trygg på det, alternativt en pussemaskin med 80 pussepapir på. Mange gode råd Kalle Anka, men akkurat dette er jeg ikke helt enig i. Jeg vil ikke anbefale vinkelsliper til så små skade. Skiva på vinkelsliperen har så stor diameter at det er vanskelig å slipe opp skaden uten å fjerne mer gelcoat enn nødvendig. Slipesporet med vinkelsliper blir veldig bredt. Jeg vil heller anbefale rettsliper/dremel med en kulefres i passelig diameter, evt. slipehylser på drill. Da har man større kontroll på kantene av såret når man sliper opp. Ut fra bildet vil jeg si at det er 99% sjanse for at dette er støpefeil fra fabrikken. Her har det vært en luftboble bak gelcoaten som skyldes dårlig utrulling av glassfibermattene. Båten vår er full av slike luftbobler i hjørnene steglistene. Det som er litt mer pussig her er at det er midt på en flate. Personlig er jeg ingen spesialist på å utbedre slike feil, men det var en her inne som beskrev en interessant metode ved å tape på en bit byggeplast over skadestedet og sprøyte inn gelcoat. Reparasjonen ble så strøken at jeg tror ikke han trengte å slipe en gang. Når gelcoaten herder mot byggeplasten blir overflaten like glatt som et avstøp i en form. Med denne metoden kan man forøvrig bruke vanlig gelcoat, ikke topcoat eller gelcoatsparkel. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
marius Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Følg den gode beskrivelsen til JRK så er dette en grei kosejobb, men du må finne riktig farge på sparkel. Maritim har godt utvalg av dette. Ville nok heller brukt en Dremel enn en vinkelsliper til en slik jobb. Selv har jeg brukt en Biltema (Dremel kopi) som fungerer greit nok til slike jobber. Til pussing er der greit å skjære små nette pusseklosser ut av en ordinær pussekloss. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Hvis man bruker gelcoat, ikke gelcoatsparkel, og pensler på lag for lag. Er det bare siste laget man skal blande i parafinvoks(er det ikke da det blir topcoat?), eller skal det være i alle lagene? Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 (redigert) marius skrev 1 time siden: Ville nok heller brukt en Dremel enn en vinkelsliper til en slik jobb. Selv har jeg brukt en Biltema (Dremel kopi) som fungerer greit nok til slike jobber. Til pussing er der greit å skjære små nette pusseklosser ut av en ordinær pussekloss. Du trenger ikke å gå til innkjøp av hverken Dremel eller Dremelkopi til denne jobben. Kjøp deg en pakke med 5 stk. slipestifter på Biltema. Disse setter du i drillen. Pakken koster 29,90. Til pussekloss kan du bruke en trekloss. Til å pirke vekk/fjerne den løse gelcoaten bruker du en kniv eller et tappjern + en halvrundfil. Det er ikke verre enn det. (Om du ikke går til anskaffelse av disse slipestiftene, går det helt greit å gjøre denne jobben med en kniv/tappjern + en halvrundfil også). Redigert 18.Desember.2019 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Gullfisk skrev 7 minutter siden: Hvis man bruker gelcoat, ikke gelcoatsparkel, og pensler på lag for lag. Er det bare siste laget man skal blande i parafinvoks(er det ikke da det blir topcoat?), eller skal det være i alle lagene? Jo, det er riktig Hvis du bruker topcoat i alle lagene må du vaske med aceton og mellomslipe for hvert lag. Litt av poenget med tipset mitt lenger opp er at man verken trenger å legge flere lag eller blande inn voks. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
JRK Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Her er jeg nok lit enig med Kommodo. Ikke bruk for grovt verktøy Fort gjort å gjøre skadestedet større en nødvendig. Med en drill som foreslåes her, så er det nok litt større risiko en med en dremel. Dremel er lettere og styre som en penn, og i tillegg så har den mye høyere turtall. Om jeg ikke hadde hatt dremel, ville jeg på en så liten skade bare rubbet ovregangen mellom glassfiber og gelcoat med grovt vannslipepapir. Rull sammen en bit slipepapir som en penn , og hold den som en pen og drei den rund kransen på skaden. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Jeg er så heldig at jeg har samme farge på båten som Biltemas "standard hvit" Gelcoat Sparkel Her er det bare å blande denne med herder. Ikke noe hokus pokus. Jeg har tatt noen småsår og tør påstå at ingen ser disse i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 JRK skrev 3 minutter siden: Med en drill som foreslåes her, så er det nok litt større risiko en med en dremel. Bob - bob. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Jannmar skrev Just now: Bob - bob. Ja, det kommer vel litt an på hånda som holder drillen Moon72 skrev On 17.12.2019 at 8.56: Smør heller flere tynne lag med gelcoat enn for tjukk. På mitt første forsøk fikk jeg ny sprekk etter tørking. Da tipper jeg at du har vært litt hard på herderen... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Komodo skrev for 1 time siden: Jo, det er riktig Hvis du bruker topcoat i alle lagene må du vaske med aceton og mellomslipe for hvert lag. Litt av poenget med tipset mitt lenger opp er at man verken trenger å legge flere lag eller blande inn voks. Stikke du bare gjennom plasten med sprøytespiss? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.