JRK Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Jannmar skrev for 2 timer siden: Bob - bob. Tja, med en dremel kan jeg skrive med skjønnskift i gelcoaten. Prøv det samme med en drill du ;) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 JRK skrev 5 minutter siden: Jannmar skrev for 2 timer siden: Bob - bob. Tja, med en dremel kan jeg skrive med skjønnskift i gelcoaten. Prøv det samme med en drill du ;) Jeg har aldri hatt behov for å skrive med skjønnskrift i gelcoaten, og det har ikke T.S. heller når han skal klargjøre den skaden han har i båten før sparkling. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Gullfisk skrev 1 time siden: Stikke du bare gjennom plasten med sprøytespiss? Det tipset er egentlig ikke mitt, jeg bare gjenga det. Har ikke prøvd det selv, men det hørtes utrolig smart ut synes jeg. Jeg husker ikke helt hvem som kom med det, men jeg skal forsøke å finne det igjen. Det var en kar som støpte en skjærgårdsjeep fra bunn av som beskrev det her inne. Men ja, han gjorde som du sier. Største kanyla fra apoteket, og setter "skuddet i bunn slik at det fylles opp med coat og kommer ut oppe. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kalle_Anka Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Det er ikke så viktig hva du bruker til å slipe med, bare du bruker noe du er trygg på som ikke lager alltfor mye skade. Tenke heller på å bruke nye slipemateriel som ikke har gammelt fett eller smuts i sig. En vinkelsliper med flapdisk , kapp eller slipeskive i et tryggt tohåndsgrep virker utmerket. Men en dremel eller en batteridrill med noe mindre typ av slipedingser på, passer nok bedre hvis det føles usikkert med vinkelslip=) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Komodo skrev On 17.12.2019 at 11.35: Personlig er jeg ingen spesialist på å utbedre slike feil, men det var en her inne som beskrev en interessant metode ved å tape på en bit byggeplast over skadestedet og sprøyte inn gelcoat. Reparasjonen ble så strøken at jeg tror ikke han trengte å slipe en gang. Når gelcoaten herder mot byggeplasten blir overflaten like glatt som et avstøp i en form. Med denne metoden kan man forøvrig bruke vanlig gelcoat, ikke topcoat eller gelcoatsparkel. Tviler sterkt på at dette går. Skader der du må bygge flere millimeter med gelcoat vil bli bølgete når tapen tørker og det er ingen ting du kan gjøre for å unngå dette selv om du tror du har fylt en god bulk med overmål under tapen. Så velger du denne metoden må det utføres i flere trinn siden bunnen i bølgene som dannes under herdingen vil bli undermål ift. flaten. Har benyttet samme metode (ikke innsprøytning) mange ganger og i enkelte operasjoner her jeg måtte legge opp til 10 lag før alt har blitt fylt opp. Således er det mye enklere å fylle opp volumet med gelcoatsparkel og så legge øverste lag med gelcoat og tape før finsliping, rubbing og polering om det dreier seg om et litt større areal på noen kvadradcentimeter helt inn til laminat. Skaden på bildet i seg selv er helt uprobelmatisk å reparere til 100% finish der du ikke kan se at overflaten har vært rørt, vel og merke om du treffer med farga. Men det tar tid og er derfor kostbart om man skal sette det bort. Jeg synes det er en kosejobb og har alt utstyret, fra 180 korning til 3000 og benytter maskin og våtsliping på siste finish før rubbing og polering. Rubber gjerne 4-5 ganger før polish og voks. Sitér dette innlegget Link to post
Kalle_Anka Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 (redigert) Kan for øvrigt tipse om metoden med å høvle bort gelcoat på sidene om en ripe i gelcoaten. Det hjelper ikke TS på den aktuelle skaden. https://hamnenplay.solidtango.com/video/160331-batfixarskolan-med-anders-almen-gelcoatskador Redigert 18.Desember.2019 av Kalle_Anka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Hadde nok foretrukket multifres/Dremel til slikt arbeid. Med en slik kan man slipe med millimeterpresisjon, eller finere. Dremelkopien til Biltema koster 179kr og er absolutt verd pengene om man er en som liker å fikse på detaljer her og der. På privaten kjører jeg Dremel original, men har kjøpt inn flere av Biltemas variant til bruk på jobb. Solide maskiner som har tålt relativt hardhendt behandling av både elever og meg selv. Det følger med slipestifter i eska. Skulle man ønske ta den litt lenger (og også liker holde på med detaljarbeid i tre, metall, plast og annet) kan også de fresestålene/roterende filene Biltema selger anbefales. Koster litt, men er holdbare og tåler en god del bruk før de blir slitt. Har slipt mye syrefast stål med disse fresestålene og er nå på mitt andre sett. Foretrekker disse framfor «slipestein» ved gelcoatarbeid da f.eks. kule- og ovalkulefresen er lett å kontrollere når man sliper gelcoat og gir en grei overflate om man er stødig på hånda. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Mitt favorittverktøy for glassfiber-sliping, der hvor vinkelsliper blir for grovt eller ikke kommer til, er en båndfil. Tror den kunne ha egnet seg her. F.eks denne som jeg har og som virkelig har tålt mye og er priset lavt: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipemaskiner/elektrisk-bandsliper/bandfil-010137/ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Kalle_Anka skrev for 1 time siden: En vinkelsliper med flapdisk , kapp eller slipeskive i et tryggt tohåndsgrep virker utmerket. Men en dremel eller en batteridrill med noe mindre typ av slipedingser på, passer nok bedre hvis det føles usikkert med vinkelslip=) Nå var ikke poenget mitt at jeg føler meg usikker på å bruke vinkelsliper. Tror jeg har flere timer med vinkelsliper enn gjennomsnittet, så den er grei. Poenget mitt er at ei 125mm slipeskive har en stor radius, og da kan det bli umulig å komme i bunn av såret uten at man tar mer på sidene enn nødvendig. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Gullfisk Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 Thostr skrev for 1 time siden: Mitt favorittverktøy for glassfiber-sliping, der hvor vinkelsliper blir for grovt eller ikke kommer til, er en båndfil. Tror den kunne ha egnet seg her. F.eks denne som jeg har og som virkelig har tålt mye og er priset lavt: https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipemaskiner/elektrisk-bandsliper/bandfil-010137/ Sånn har jeg brukt litt på glassfiber også. Har ikke prøvd på gelcoat enda, men har brukt med grovt papir før små lamineringsjobber, og det rasper godt og kommer til i kroker. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 18.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 18.Desember.2019 33 minutes ago, Gullfisk said: Sånn har jeg brukt litt på glassfiber også. Har ikke prøvd på gelcoat enda, men har brukt med grovt papir før små lamineringsjobber, og det rasper godt og kommer til i kroker. Den må brukes med en viss varsomhet, kan fort grave en dypere grop enn man kanskje ønsker. Må innrømme at jeg kun har brukt den til glassfiberarbeid dvs ikke kun gelcoat. For caset her så hadde jeg vel gjort det som en glassfiber-reparasjon dvs fjernet alt av gelcoat i 'dallen' og så støpt før jeg la på ny gelcoat. Tror jeg :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Da har TS. fått mange forslag til hvordan å forberede skaden til sparkling. Verktøy: Vinkelsliper Drill Dremel Kniv Halvrundfil Tappjern Barberblad Slipepapir Elektrisk båndsliper/båndfil Tilbehør: Kulefres Slipestift Flapdisk Håper TS. gir tilbakemelding på sitt valg av redskaper og metode, og at det ikke ender med 10.000,- og kjeft fra kona :) Sitér dette innlegget Link to post
Frode_S Svart 19.Desember.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) hehe @Jannmar ble en god liste og mange veier til Rom ja! Uansett mye bra inspill her - men har låst inn siktet på de første alternativene iom at skaden er såpass små her også, så tar jeg den pragmatiske tilnærmingen. Går det åt skogen får jeg kalle inn tyngre skytts, men har god tro på proseesen som er beskrevet. Ble ikke så mange kryss på listen over utstyr heller da det meste er i hus allerede :-) Redigert 19.Desember.2019 av Frode_S (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 Frode_S skrev 42 minutter siden: hehe @Jannmar ble en god liste og mange veier til Rom ja! Uansett mye bra inspill her - men har låst inn siktet på de første alternativene iom at skaden er såpass små her også, så tar jeg den pragmatiske tilnærmingen. Går det åt skogen får jeg kalle inn tyngre skytts, men har god tro på proseesen som er beskrevet. Ble ikke så mange kryss på listen over utstyr heller da det meste er i hus allerede :-) Dette fikser du helt sikkert selv ja. Ha en riktig god Jul! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Thostr Svart 19.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 19.Desember.2019 (redigert) 3 hours ago, Jannmar said: Da har TS. fått mange forslag til hvordan å forberede skaden til sparkling. Verktøy: Vinkelsliper Drill Dremel Kniv Halvrundfil Tappjern Barberblad Slipepapir Elektrisk båndsliper/båndfil Tilbehør: Kulefres Slipestift Flapdisk Håper TS. gir tilbakemelding på sitt valg av redskaper og metode, og at det ikke ender med 10.000,- og kjeft fra kona :) Bra oppsummering, og det oppstod vel en fare for innkjøp av verktøy og utstyr til 10 000 :-). 9999,- eller mindre så hadde det fortsatt vært mulig å forsvare for ev. riksrevisjon i heimen? Redigert 19.Desember.2019 av Thostr (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
-Luna- Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Slik jeg har reparert bobler i gelcoat: -Knekk bort det løse med stendly kniv -Puss med grovt papir -Avfett -Masker ca 3-5mm rundt hullet -Fyll i med gelcoatsparkel. Brukte Maritim sin. -Trekk av med sparkel spade. Behold litt for mye sparkel i hullet. -Legg på et ark med gjennomsiktig plast. Sjekk at arket tåler gelcoat før du starter. -Når det har herdet sitter du igjen med et felt som er ca 1mm høyt. Puss og poler ? Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
JRK Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Hei Luna, Da er du omentrent tilbake til mitt første innlegg (Uten vinkelsiper, drill, fres og dremel) Det kan se ut som at det er vanskelig for endel og få gjort noe som helst uten eltrisk verktøy Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 -Luna- skrev 23 minutter siden: -Fyll i med gelcoatsparkel. Brukte Maritim sin. -Trekk av med sparkel spade. Behold litt for mye sparkel i hullet. -Legg på et ark med gjennomsiktig plast. Sjekk at arket tåler gelcoat før du starter. Hvilken nytte gjør et lag med gjennomsiktig plast over gelcoatsparkelen? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Overflaten blir plan, det underletter etterslipingen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
-Luna- Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 1 hour ago, Komodo said: Overflaten blir plan, det underletter etterslipingen. Riktig. Du kan også forme sparkelen om skaden er på en buet plass. Sparer deg for mye pussearbeid! Sitér dette innlegget Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375 Link to post
Jannmar Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Komodo skrev for 2 timer siden: Overflaten blir plan, det underletter etterslipingen. Overflaten blir jo helt plan når man trekker over med sparkelspade/sikling. -Luna- skrev 39 minutter siden: Riktig. Du kan også forme sparkelen om skaden er på en buet plass. Sparer deg for mye pussearbeid! Den der skjønte jeg ikke i det hele tatt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Jannmar skrev for 2 timer siden: Overflaten blir jo helt plan når man trekker over med sparkelspade/sikling. Mulig, men når jeg gjør det blir det ikke så strøkent Jannmar skrev for 2 timer siden: Den der skjønte jeg ikke i det hele tatt Hvis du f.eks. har et hakk på et utvendig hjørne på en steglist kan du legge på litt sparkelmasse og forme det til riktig geometri med en bit plastfolie. Da blir det minimalt med sliping for å få tilbake fasongen. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Jannmar Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Komodo skrev for 2 timer siden: Hvis du f.eks. har et hakk på et utvendig hjørne på en steglist kan du legge på litt sparkelmasse og forme det til riktig geometri med en bit plastfolie. Da blir det minimalt med sliping for å få tilbake fasongen. For meg har det gått helt greit på slike steder med bare å sparkle, men skal prøve metoden med plast ved neste anledning, for å sammenligne. Har jo sett hva du har fått til på Dracotråden, så jeg tviler ikke på at dette muligens har noe for seg. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Jannmar skrev 8 minutter siden: Har jo sett hva du har fått til på Dracotråden, så jeg tviler ikke på at dette muligens har noe for seg. Takk for tilliten Men du må ikke høre for mye på disse rådene fra meg. Sparkling er jeg ingen ekspert på Det jeg kommenterte var hva som var hensikten med å legge på en plastfilm. Ikke sikkert at det er noe gevinst for de som kan dette, men for meg, og andre amatører, kan det være litt hjelp i det. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Komodo Svart 20.Desember.2019 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2019 Og der fant jeg tråden med rådet jeg tipset om lenger opp. Rådet er hentet fra denne tråden: En meget imponerende byggetråd av to karer som bygger seg skjærgårdsjeep fra bunn av. Noe av det jeg liker med disse karene er at de ikke gir seg før de er fornøyd. Støper heller noen ekstra styrekonsoller og benker enn å sette inn noe de ikke er helt fornøyd med aebi skrev On 17.10.2014 at 11.16: Det vart etter kvart oppdaga støypefeil. Nokre på storleik med eit fyrstikkhaud, andre noko større. Alle er reparert i løpet av 4 kalde mnd. Vifteomn og varmelape var gode hjelparar denne vintaren. Ved hjelp av stive plast-ark og sprøyter med toppcoat (tjukke sprøytespissar) har vi utvikla ein metode for reparasjon av overflateskader som er særs god. Vi har delt ideen med resten av båtfolket gjennom ”baatplassen.no”, og fått masse kjekke tilbakemeldingar. Vi gikk fram på denne måten: 1) frese vekk gelcoat og avdekke skade med dremel med påmontert fresekule 2) acetonvask 3) klippe til plastark slik at dette kan tapeast 1 - 2 mm frå fresekanten rundt heile "såret" 4) fylle sprøyte med toppcoat, bruke grov nål, og tyntflytende coat 5) stikk hol i plasten nær sårkant med sprøytespiss i øvre del av skaden 6) stikk sprøytespiss inn i nedre del av skadeområdet og fyll holrommet til det kjem coat ut gjennom lyfteholet 7) still inn varmelampe, gå heim og bruk resten av kvelden saman med familien 8) når coaten har herda vert plasten fjerna, og dersom du er god så har du eit reparasjonsområdet som er slett og blankt som resten av båten. Ingen pussing og sliping. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.