Jump to content

Hydraulikkaggregat bensin

Timmeeh

Recommended Posts

Savner hydraulikk i båten. Har bensinhaler idag, og er ikke helt fornøyd. Var på nippen til å kjøpe en kb02 blokk med briggs&stratton motor på hydraulikkpumpa type hjemmesnekra. Jeg tenkte hvis dette skal bli noe særlig må den i en alu kasse med støydemping, fastmontert i båten. 

For at motoren skal bli så kompakt som mulig, kan pumpa være direktekoblet på akslingen til motoren? Har ikke økonomideler billige pumper? Ser hydema blokker trenger 12l/min og 105 bar eller hva det er. Kan man bruke en pumpe med mere flow og samme trykk for å få høyere hastighet? Skjønner at det finnes en grense her, men litt mer kanskje? Synes blokka jeg har idag er treig. 

https://www.jula.no/catalog/hage/hagemaskiner/gressklipper/bensinmotorer/motor-725017/

Jula har jo ny motor til en billig penge. Evt finne en ramponert plenklipper eller noe. Ellers får man jo brukte hydema blokker med pumpe. Hvis man sammenligner ny elektrisk/bensinhaler så koster jo de fort 13-15k pluss ekstrautstyr. Så det trenger jo ikke bli dyrere. Noen kg ekstra blir det men! 

Noen som har gjort noe lignende? 

Har bygget meg noen sånne aggregater, får alltid til noe som fungerer, men fabrikkbygd er enklest. Liker best de ifra Hydema med Honda motor.

Må nok ha gummi/flexi kobling mellom motor og pumpe, eventuelt kjøre reimskiver på motor og pumpe.

Pumpene ifra økonomideler er gode de, men da trenger du i tillegg tank, filter og sikkerhetsventil til oppsettet. Pluss litt ekstra slanger, og itillegg motor og kobling. Utgiftene tar seg fort opp.

Hvis bensinmotoren du har tenkt å bruke har et turtall på 3600, kan du bruke ei pumpe med cc på 4, får ca 14L flow da på fullt turtall. Det gjelder ved bruk av kobling mellom motor og pumpe, med reimskiver, tilpasser du bare cc og diameteren på reimskivene.

Enkleste er de VTM42 pumpene som Hydema, skude etc bruker, er med innebygd filter, sikkerhetsventil og tank.

Må og bruke ei pumpe med cc som passer til turtallet og ønsket flow.

Mulig den pumpa du har idag får for lite omdreininger på tomgang hvis blokka går rundt tregt, har 12L jeg og det er masse nok fart på ei KB03 blokk. Får du for mye flow, så får du bare problemer med luftbobler i olja samt varmgang i olja.

Sjekk reimskivene på motoren og pumpen din, hvilken utveksling det blir, og regn ut hva omdreiningene på pumpa blir, på tomgangsturtall. Må ha en cc rundt 12 hvis den skal levere 12L på 1000 omdreininger.

De VTM42 pumpene blir levert med flere forskjellige cc'er samt trykk på sikkerhetsventilen.

Edited by Fiskeglad (see edit history)

Hei, jeg har Olsen P220 bensinblokk jeg. Tror det er noe rusk med den for den vil ikke gå med full gass.. Har nylig skiftet bensin, filter, plugg og olje... Fungerer men man står jo og bøyer seg 10cm fra den, så lyden blir ganske intens når man drar 2km kveitvad...... Hjelper veldig å få støyen litt på avstand. 

Ja riktig, da blir det mye ekstra ja. Hva koster et slikt aggregat fra hydema da? Tåler det å stå i sjøsprøyt eller bør det dekkes til? Kan jo bygge inn den rsa gg5,5 som det heter (?) sålenge man får eksosen ut på skikkelig vis. Så de hadde ferdige aggregat med honda gx160 til 8000,-. Kunne leveres med forskjellige trykk og flow. 

https://www.finn.no/132925822

Sikkert mye å velge i over dammen også for den som kan å lete.. 

Timmeeh skrev for 21 timer siden:

Savner hydraulikk i båten. Har bensinhaler idag, og er ikke helt fornøyd.

Hvis du skal bygge deg et aggregat, hvorfor ikke bygge det med en 12V elektromotor? Du vil spare både støy og vekt, spesielt det første selvsagt. Med et ekstra batteri som du lader fra motoren har du buffer for å drive el-motoren. 

Komodo skrev 25 minutter siden:

Hvis du skal bygge deg et aggregat, hvorfor ikke bygge det med en 12V elektromotor? Du vil spare både støy og vekt, spesielt det første selvsagt. Med et ekstra batteri som du lader fra motoren har du buffer for å drive el-motoren. 

Har sett litt på det. Men det virker ulogisk for meg og drive hydraulikk med strøm. Det er jo masse tap i pumper og diverse så hvis det blir eldrift blir det en profisher, direkte på haleren. Problemet er at jeg synes ikke blokkene er helt optimale. 

2 hours ago, Timmeeh said:

Hei, jeg har Olsen P220 bensinblokk jeg. Tror det er noe rusk med den for den vil ikke gå med full gass.. Har nylig skiftet bensin, filter, plugg og olje... Fungerer men man står jo og bøyer seg 10cm fra den, så lyden blir ganske intens når man drar 2km kveitvad...... Hjelper veldig å få støyen litt på avstand. 

Ja riktig, da blir det mye ekstra ja. Hva koster et slikt aggregat fra hydema da? Tåler det å stå i sjøsprøyt eller bør det dekkes til? Kan jo bygge inn den rsa gg5,5 som det heter (?) sålenge man får eksosen ut på skikkelig vis. Så de hadde ferdige aggregat med honda gx160 til 8000,-. Kunne leveres med forskjellige trykk og flow. 

https://www.finn.no/132925822

Sikkert mye å velge i over dammen også for den som kan å lete.. 

Sist jeg kjøpte var det i en pakke, betalte vel ca 17 +moms for aggregatet, var pakkepris. Hondaen tåler å stå i litt sjøsprøyt, briggs % stratton aggregatet fungerte ikke så godt etter en stund i båten, tåler langt mindre en Honda motoren. Hjelper godt med en kasse rundt, både på støy og tæring. På et aggregat fikk jeg bygd et eksosrør med demper, hvor eksosen gikk i et svanerør ut over båtsiden i en Rana 17 fisk, fungerte godt.

God pris på det aggregatet du linket til, men ble usikker på om det fulgte tank og sikkerhetsventil med?

30 minutes ago, Komodo said:

Kun skude som har et el aggregat som fungerer til en levelig pris, men det og er litt svakt, må bytte til en mindre hydraulikkmotor på blokka da.

Får kjøpt en del elektriske/hydrauliske pumper, men de tåler ikke lengre drift før de blir for varme.

Fiskeglad skrev 16 minutter siden:

Sist jeg kjøpte var det i en pakke, betalte vel ca 17 +moms for aggregatet, var pakkepris. Hondaen tåler å stå i litt sjøsprøyt, briggs % stratton aggregatet fungerte ikke så godt etter en stund i båten, tåler langt mindre en Honda motoren. Hjelper godt med en kasse rundt, både på støy og tæring. På et aggregat fikk jeg bygd et eksosrør med demper, hvor eksosen gikk i et svanerør ut over båtsiden i en Rana 17 fisk, fungerte godt.

God pris på det aggregatet du linket til, men ble usikker på om det fulgte tank og sikkerhetsventil med?

Har sendt dem mail, var ingen bilder av pumpen. Ikke stø på hydraulikk men sikkerhetsventilen er den som slipper gjennom oljen på et gitt trykk? Kan evt ettermontere det da og kanskje få seg en rimelig pakke. Er honda motor på min P220 virker som den står seg greit. Men kommer nok uansett til å lappe sammen en kasse, artig å sveise alu! 

Fiskeglad skrev 40 minutter siden:

Kun skude som har et el aggregat som fungerer til en levelig pris, men det og er litt svakt, må bytte til en mindre hydraulikkmotor på blokka da.

Får kjøpt en del elektriske/hydrauliske pumper, men de tåler ikke lengre drift før de blir for varme.

Ok. Jeg tenkte på å bygge hele aggregatet fra bunn av jeg da. Da setter man jo sammen den pumpa og motoren man ønsker. Problemet med en slik løsning er jo at el-motoren kan komme til å trekke ganske mye strøm, som igjen stiller krav til dynamo og batteribank. Men det ville jo blitt støysvakt og fint :smiley:

18 minutes ago, Komodo said:

Ok. Jeg tenkte på å bygge hele aggregatet fra bunn av jeg da. Da setter man jo sammen den pumpa og motoren man ønsker. Problemet med en slik løsning er jo at el-motoren kan komme til å trekke ganske mye strøm, som igjen stiller krav til dynamo og batteribank. Men det ville jo blitt støysvakt og fint :smiley:

Problemet er el motoren, en som tåler den belastningen over lengre periode koster flesk, får masse alternativer til 4-6 tusen kr, men de holder ikke. Så en som bygde seg av 2 motorer ifra en rullestol, det fungerte, men så var det prisen da, samt strømforbruket..

Men kan noen gi meg en eneste fordel med å sette elmotor på hydraulikkpumpa kontra å sette elmotoren direkte på blokka? 

Poenget mitt er at tesla har jo ikke hydraulikkaggregat drevet av batterier, de har elmotoren direkte på hjulene. Enkelte biler har en elmotor og drivverk som en vanlig bil. Det føles så meningsløst å ha inn et ekstra ledd her. 

Edited by Timmeeh (see edit history)

Elektromotoren direkte på vinsjen eller blokken er den beste løsningen og gir nesten dobbelt så bra virkningsgrad som hydraulikk. Ikke uten grunn at de aller fleste større nye fiskefartøyer går for elektriske vinsjer. Hydraulikk er nesten helt ut til blokker og vinsjer kun russerne som kjøper slikt gammeldags ræl nå. 

Bårdp skrev for 8 timer siden:

Elektromotoren direkte på vinsjen eller blokken er den beste løsningen og gir nesten dobbelt så bra virkningsgrad som hydraulikk. Ikke uten grunn at de aller fleste større nye fiskefartøyer går for elektriske vinsjer. Hydraulikk er nesten helt ut til blokker og vinsjer kun russerne som kjøper slikt gammeldags ræl nå. 

Ja det kommer mer og mer. Ankerhåndteringsfartøy har også fått elektriske vinsjer. 

Ser bare Olsen blokka. Den har en 1hk motor, 220kg trekkraft. Skal du ha bensin aggregat så er jo motoren 4-6hk for å drive en blokk som drar ca det samme... Mye tap! 

2 hours ago, Timmeeh said:

Ja det kommer mer og mer. Ankerhåndteringsfartøy har også fått elektriske vinsjer. 

Ser bare Olsen blokka. Den har en 1hk motor, 220kg trekkraft. Skal du ha bensin aggregat så er jo motoren 4-6hk for å drive en blokk som drar ca det samme... Mye tap! 

Tror det må være noe forskjell i hvordan de måler trekkkrafta, har selv hatt Olsen blokk, men hydraulikk som er oppgittt til 200kg har vært langt sterkere, samt dratt langt fortere inn. Mulig forskjell mellom trekkkraft og løftekraft? Usikker. Har merket meg at spesifikasjonene på utstyr som dette minner veldig om hi-fi watt spesifikasjoner.

Fiskeglad skrev 5 minutter siden:

Tror det må være noe forskjell i hvordan de måler trekkkrafta, har selv hatt Olsen blokk, men hydraulikk som er oppgittt til 200kg har vært langt sterkere. Mulig forskjell mellom trekkkraft og løftekraft? Usikker. Har merket meg at spesifikasjonene på utstyr som dette minner veldig om hi-fi watt spesifikasjoner.

Det kan være. Har også diskutert dette tidligere ang strømtrekk og trekkraft på elektriske blokker. Det harmonerer ihvertfall ikke i det hele tatt mellom produsentene. Så det er sikkert flere "standarder" her ja.. 

På større skip er det jo generatorer som produserer strøm til elektromotorer som driver hydraulikken om bord. Hvis man allerede har strøm er det jo mindre tap å ha direktedrevet elektriske vinsjer. Men på mindre båter med reimdrevne pumper eller pumpe koblet på pto, så vil fortsatt hydraulikk danke ut alt annet når det gjelder driftsikkerhet og så videre. 

Jeg ville bare ha frem at det å drive hydraulikkpumpe med noe eksternt kanskje ikke er så hensiktsmessig i en mindre båt. Jeg kjøpte jo bensinblokk fordi jeg mener det er bedre å ha det direktedrevet. Men her blir man jo stående med hodet helt oppi motoren, så derfor vurderer jeg å ha bensinaggregat innpakket bak i båten. Selv om bensinforbruket sikkert vil dobles og man må drasse på 20kg ekstra. 

9 minutes ago, Timmeeh said:

Det kan være. Har også diskutert dette tidligere ang strømtrekk og trekkraft på elektriske blokker. Det harmonerer ihvertfall ikke i det hele tatt mellom produsentene. Så det er sikkert flere "standarder" her ja.. 

På større skip er det jo generatorer som produserer strøm til elektromotorer som driver hydraulikken om bord. Hvis man allerede har strøm er det jo mindre tap å ha direktedrevet elektriske vinsjer. Men på mindre båter med reimdrevne pumper eller pumpe koblet på pto, så vil fortsatt hydraulikk danke ut alt annet når det gjelder driftsikkerhet og så videre. 

Jeg ville bare ha frem at det å drive hydraulikkpumpe med noe eksternt kanskje ikke er så hensiktsmessig i en mindre båt. Jeg kjøpte jo bensinblokk fordi jeg mener det er bedre å ha det direktedrevet. Men her blir man jo stående med hodet helt oppi motoren, så derfor vurderer jeg å ha bensinaggregat innpakket bak i båten. Selv om bensinforbruket sikkert vil dobles og man må drasse på 20kg ekstra. 

Blir nok ikke kvitt støyen med et bensinaggregat heller dessverre, er en grunn til at jeg har eksperimentert med større lydpotte samt kasse, hjelper selvfølgelig men.. Den dagen det kommer en elektrisk løsning på 12v som er like driftssikker og god som hydraulikk bytter jeg rett over. I sjarken med reimdreven pumpe plages jeg ikke så mye med støy, men i liten båt med aggregat blir det litt for intenst med støyen. Ser noen har blokka montert helt fremme i baugen, og aggregatet montert bak på en liten plattform, mulig det hjelper godt. Bensinforbruket på aggregatet er ikke det som blakker meg, synes ikke det bruker så mye, så det tenker jeg ikke så mye på.

Timmeeh skrev 2 minutter siden:

Har jobbet i 30 år nå med vinsjer og en ting kan jeg garantere det er faktisk langt bedre driftssikkerhet på de elektriske vinsjene en det vi har på de hydrauliske. En elektrisk vins bruker ca 60% av energien til en hydraulisk vinsj for å gjøre samme jobben. Ikke uten grunn at en må ha oljekjøler i et hydraulisk system. På nye anlegg brukes hydraulikk kun til lineærbevegelser (hydraulikksylindre) på kraner og slikt. Alle roterende bevegelser på deksmaskineri blir direkte elektrisk drevet. Til og med nedsenkbare fiskepumper og notrullene til Triplex er nå blitt elektriske.

Bårdp skrev 2 minutter siden:

Har jobbet i 30 år nå med vinsjer og en ting kan jeg garantere det er faktisk langt bedre driftssikkerhet på de elektriske vinsjene en det vi har på de hydrauliske. En elektrisk vins bruker ca 60% av energien til en hydraulisk vinsj for å gjøre samme jobben. Ikke uten grunn at en må ha oljekjøler i et hydraulisk system. På nye anlegg brukes hydraulikk kun til lineærbevegelser (hydraulikksylindre) på kraner og slikt. Alle roterende bevegelser på deksmaskineri blir direkte elektrisk drevet. Til og med nedsenkbare fiskepumper og notrullene til Triplex er nå blitt elektriske.

Skjønner :wink: men når jeg sier mindre båter så mener jeg små kystsjarker uten 230v om bord, hvor strømmen man har tilgjengelig drives av en dynamo på motoren. Da kan man liksågodt ha en hydraulikkpumpe på kraftuttak eller reim og få et meget stabilt og bra system. Eller har det kommet elektriske spill til sjark flåten også? 

6 minutes ago, Bårdp said:

Og passer dette utstyret på mindre båter med 12 volt?

Fiskeglad skrev 6 minutter siden:

Blir nok ikke kvitt støyen med et bensinaggregat heller dessverre, er en grunn til at jeg har eksperimentert med større lydpotte samt kasse, hjelper selvfølgelig men.. Den dagen det kommer en elektrisk løsning på 12v som er like driftssikker og god som hydraulikk bytter jeg rett over. I sjarken med reimdreven pumpe plages jeg ikke så mye med støy, men i liten båt med aggregat blir det litt for intenst med støyen. Ser noen har blokka montert helt fremme i baugen, og aggregatet montert bak på en liten plattform, mulig det hjelper godt. Bensinforbruket på aggregatet er ikke det som blakker meg, synes ikke det bruker så mye, så det tenker jeg ikke så mye på.

Ja det er noe med det. Har en Øien jeg så haleren står langt fremme. Hører grei forskjell på min når jeg går bak med teinene feks, men om det er verdt alt bryet å få aggregatet noen meter unna der man står vet jeg ikke.. Hehe. Kanskje man kan modifisere Olsen blokka såpass at man blir fornøyd istedet. Hørselvern varmer jo øra også. 

Det lignet veldig på en trefasemotor. 

Noen erfaringer med profisher da? Ser den har samme lineskive som hobbyfisher, og den er ikke noe særlig nei. Kniper ikke godt nok før man er nede i 3,5mm tau. Rillene i skiva slites jo etterhvert og da er den jo helt håpløs. Northlift skivene ser bedre ut, men her virker det som alt er så spinkelt. Komodo har jo knukket sin i festet.. 

Hva med å få tak i en eldre kb02 og montere en skikkelig elmotor på den? 12v.