Jump to content

Første gongs behandling av botn på ny Øien


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Matrosane har kjøpt seg ein ny Øien, 530 F.

Dei skal få botnsmørja båten sjølv.

Slik eg har forstått det så er framgangsmåten slik:

-Sliping med vasslipepapir - korning? kor mykje må dei slipa? Duger ei vanleg pussemus?

-Vasking med vatn - Aceton?

-Tørking.

-2-3 lag med tokomponent epoxy. Nokon grunn til å ikkje bruka Biltema? Kor mykje går med?

-1 lag hardt botnstoff.

 

Mjukt botnstoff neste gong (2021) båten må smørjast.

 

Eg er takksam for synspunt, og suppleringar.

 

Ask

Link to post

Aceton først, ellers gnukker barna voksen inn i slipingen. Mange filler, bytte ofte, godt med aceton. I lukket rom, bare fingre, ikke åndedrettsvern, pakk fillene i en plastpose, knyt igjen og sleng posen i garderobeskapet. NB: Plukk batteriet ut av brannvarsleren. Kast bruksanvisningen, uansett full av varseltrekanter, som vi har sett før :-) Dette var en spøk.

Link to post
Hulda skrev for 14 timer siden:

Aceton først, ellers gnukker barna voksen inn i slipingen. Mange filler, bytte ofte, godt med aceton. I lukket rom, bare fingre, ikke åndedrettsvern, pakk fillene i en plastpose, knyt igjen og sleng posen i garderobeskapet. NB: Plukk batteriet ut av brannvarsleren. Kast bruksanvisningen, uansett full av varseltrekanter, som vi har sett før :-) Dette var en spøk.

 

Løysemiddelmetoden din forklarar dei sæeigne løysingane på Hulda :-)

Dette var òg ein spøk. God jol Hulda.

 

Ask

Link to post
Ask skrev for 3 timer siden:

 

Løysemiddelmetoden din forklarar dei sæeigne løysingane på Hulda :-)

Dette var òg ein spøk. God jol Hulda.

 

Ask

 

God Jul til deg også Ask.

 

Dette var fremgangsmåten den gangen jeg jobbet som selger av plastbåter:

  • Vask området med Aceton
  • Bytt filler ofte, de blir innklint med slippmiddel fra støpeformen
  • Forsiktig med fint sandpapir der det skal stoffes
  • 2-komp epoxy etter malingprodusentens anbefaling
  • Bunnstoff
  • Verneutstyr og ventilasjon som beskrevet av produsentene

Dette over er seriøst.

Link to post

Dette har vært diskutert utallige ganger før, så du må nesten velge hvilken religion du skal slutte deg til. 

 

Ask skrev On 19.12.2019 at 8.37:

-Sliping med vasslipepapir - korning? kor mykje må dei slipa? Duger ei vanleg pussemus?

Dropp maskin. Bruk K40 papir for hånd. Poenget er å rive opp overflata på gelcoaten. 

 

Ask skrev On 19.12.2019 at 8.37:

-Vasking med vatn - Aceton?

Ja, men før sliping. 

 

Ask skrev On 19.12.2019 at 8.37:

-2-3 lag med tokomponent epoxy. Nokon grunn til å ikkje bruka Biltema? Kor mykje går med?

-1 lag hardt botnstoff.

4 strøk primer. Velg en anerkjent produsent, f.eks. Seajet. Så legger du et strøk hardt bunnstoff mens det siste strøket primer ennå er klebrig, da slipper du avflassing. Så et lag selvpolerende oppå det harde. Velg en annen farge, da ser du når det selvpolerende er slitt bort. 

 

Jeg valgte å følge råd fra @Knude da jeg skulle gjøre denne prosessen på min Draco-jolle. Hvis du leser litt i den tråden så får du også med deg litt drøftinger om herdetid for hvert lag osv. På side 43 og 44 blir disse detaljene diskutert

 

https://baatplassen.no/i/topic/122661-draco-20-fra-daycruiser-til-jolle/page/43/#comments

 

 

 

Link to post
Komodo skrev 1 time siden:

4 strøk primer. Velg en anerkjent produsent, f.eks. Seajet. Så legger du et strøk hardt bunnstoff mens det siste strøket primer ennå er klebrig, da slipper du avflassing. Så et lag selvpolerende oppå det harde. Velg en annen farge, da ser du når det selvpolerende er slitt bort. 

 

Slik er det gjort hos meg også. Hvitt hardt underst og svart selvpolerende øverst. Da slipper jeg å bunnsmøre før det selvpolerende er så tynt at det hvite lyser gjennom. Praktisk måte å unngå tykke lag med bunnstoff på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Det er vel ikke antall strøk som er det viktige, men at man får et tilstrekkelig tykt skikt som skal beskytte skroget (gjøre det vanntett). I så måte spiller det nok en viss rolle hvilket produkt man benytter, temperatur ved påføring og om man bruker pensel, eller rulle (bruker selv alltid rulle til dette), type rulle osv

 

Om man skal ta seg råd til, og bruke tiden på, å legge hvor mange lag og om det skal benyttes to komp epoxyprimer eller enkomp "vanlig" primer vil jeg hevde kommer en del an på båten det er snakk om mht størrelse osv amt om båten ligger ute kun noen måneder av året eller hele året.

 

Min enkle påstand er at det ikke finnes noe "riktig" og/eller almengyldig svar på dette spørsmålet.

 

Og som vel er nevnt av noen allerede; tvilsomt om det virkelig er nødvendig med en så dyr, arbeidskrevende og omfattende prosess hvis det er plastpest som er hva folk frykter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Korrekt, det er tykkelsen på malinglaget etter at det har herdet som betyr noe. Eksempelvis har International borti 80 % tørrstoff, mens Biltema har rundt 20 %. Man trenger altså noen flere lag Biltema for å matche Inter. Sistnevnte anbefaler å bruke kost på første strøket for gnukke malingen inn i underlaget. Det beste er sprøyte med 180 bar trykk.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...