Jump to content

Startproblemer med tohatsu 4hk når motoren ikke har vært tiltet opp.

S/Y Tonic

Recommended Posts

Etter gjentatte startproblemer har vi nå skjønt at vår 4hk tohatsu sliter med å starte kun hvis den ikke har blitt tiltet opp etter bruk. De gangene den har vært tiltet opp starer den mer eller mindre med en gang, alltid. Men når den har blitt værende tiltet ned i mer enn time så må vi alltid dra sikkert 20 ganger før den starter. Og når den starter sliter den noe fært med å gasse. Ofte gasser vi på full, men den reagerer som om vi bare såvidt gasser, også tar det kanskje ett min eller to før den oppfører seg vanlig igjen. Også hakker den i tillegg i starten. Men etterhvert går den alltid fint. Vi skjønner ikke hva problemet er, noen som kan ha noen idé?

Har motoren din innebygget tank? I så fall; står bensinkrana til denne alltid åpen? Har en 5hk Yamaha med innebygget tank, den har jeg opplevd at har blitt sur de gangene jeg har glemt å lukke bensinkrana. Lukkes krana og motoren får svive noen slag etter krana er stengt er det aldri noen problem med å få start neste gang. Kanskje din motor et konstruert slik at bensinen trekker seg tilbake fra forgasseren når motoren tiltes opp? Bare en tanke? Du kan eventuelt skru ut tennpluggen for å se om denne er våt hvis du har latt motoren stå ned. Er den våt kan den tørkes av med ei fille, og gjerne skraveres mellom polene med en blyant i tillegg, for bedre gnist ved første oppstart.

Edited by Hakkannen (see edit history)