Jump to content

Trenger tips til gjengetetting til syrefaste skroggennomføringer.

Worry II

Recommended Posts

Hei, 

prøvde å bli klok via andre tråder her inne, men starter denne for å få noen konkrete tips til mitt tilfelle.

Jeg har bestilt syrefast AISI316 skroggjennonføring, kuleventil og slangetilkopling fra Maritim.

(Valgte ikke TruDesing denne gangen, da jeg ikke ønsker større diameter på skroghullet)

Er på jakt etter beste gjengetettingen på disse, samt hva som er best som pakning på gjennomføringen.

Bruk noe på gjengene som ikke inneholder syre. Eks. Loctite 556, Biltema 36-41, eller andre. Mange bruker gjengetape, ikke jeg. Gidder ikke å delta i diskusjoner hvorfor eller ikke. Mellom skrog og gjennomføring, bruk et eller annet som ikke har syrer i seg. Jeg har ingen skrudde gjennomføringer under vann. På de jeg har, bruker jeg Biltema Multibond Rapid. Finnes massevis av dyrere produkter som holder like bra.

Hulda skrev 13 minutter siden:

..Loctite 556, Biltema 36-41, ..Biltema Multibond Rapid.

Tusen takk for produkt-tips. Tenket også på hamp, som Lars skriver. 

Men jeg finner ikke noe som heter Loctite 556, du mener 565, ikke sant ?

565 VVS-tetting. Biltema er samme greia til svært redusert pris. Også utmerket å bruke sammen med Biltema 86-0091 (VVS-lin). Mye koker ned til hvilke egenskaper du er ute etter. Tett blir det samme f%%$. Lin= hamp. På enkelte jobber har jeg brukt hamp og smørefett. Fagbrev som industrirørlegger. Av alle ting. Jeg har aldri fått til å skjære gjenger med hamp/fett, hamp/Loctite, hamp/Permatex eller andre.

Edited by Hulda (see edit history)
Worry II skrev for 1 time siden:

Da prøver jeg 36-41 på gjenger og Multibond som pakning/lim. Takk, Hulda ! 

Takksigelsen godkjent :-)

Kjøp deg en 86-0091 også. Det har jeg om bord på permanent basis. Et par omdreininger (riktig vei) med noen tråder 86-0091 og massér inn 36-41. Kan vrikkes litt på for optimal plassering og tett fra montering og inn i evigheten. Har brukt det på plasser som står under konstant septiktrykk. Og på 4" rør. Tett og luktfritt.

Anbefaler som Gullfisk Loktite 577     https://www.henkel-adhesives.com/no/en/product/thread-sealants/loctite_577.html

(har ikke noen grunn til å tro at denne er noe bedre enn Biltema sin, men det er denne jeg har erfaring med fra 1978 og frem til i dag, i norges største petrokjemiske industrimiljø, offshore, subsea, bil, anleggsmaskiner og... mine kjære båter) 

Virker på alle metaller.

Kan brukes permanent mellom -65 til 150 grC

Tåler 70 bar etter 8 min, 350 bar etter 24t timer og solide 590 bar (10000 psi) fullt utherdet.

Kan brukes på inntil 3" rørgjwngwr eller M80....

Kjemikaliebestandigheten er god.

Gjengelåsestyrke er middels.

Spaltefyller opp til imponerende 0.8mm

Er det drikkevann, anbefaler jeg å legge litt hamp på gjenge 2 og 3, husk å legge på med gjengeretningen, deretter kun påføre loctite på gjenge 4 og videre.

Er du helt sikker på at dette gjelder etter at de forbedret formelen?

NEW: Henkel has recently improved the product formulation of LOCTITE 577 providing:

• Higher strength on contaminated surfaces
  • Improved thermal performance
  • High performance on passive metals without an activator
Hulda skrev for 6 timer siden:

Kjøp deg en 86-0091 også. 

Du mener den lin/hampen som heter 86-0991 ? Tror du det holder med bare gjengetettinga , alene ? Jeg har dårlig erfaring med hamp i en annen sammenheng på badet. Som Førstefender nevner, noen gjenger ble ødelagt. Men dette er til 38mm septik ut, så stor dimensjon.

Loctite 577 eller Biltema sin er sikker gode nok begge to.

Førstefender skrev for 11 timer siden:

Hamp på syrefast så skjærer du gjengene, bruk feks loctite el lignende

Hva mener du nå? At syrefast mot syrefast skjærer seg lettere om du bruker hamp og pasta? Det er i tilfelle en nyhet for meg. I mine øyne blir hamp og pasta heller tvert imot som et smøremiddel i en rustfri gjengeforbindelse.

Ellers enig med @dieselfan i at 577 er et genialt produkt, men jeg sverger allikevel til hamp og guffe. Hovedårsaken er at forbindelsen er lett demonterbar i ettertid, samt at man kan korrigere stillingen på ventilen helt opp til en omdreining (der ramler gjengetape helt gjennom). En annen årsak er den gode følelsen man får når man pakker gjengene med god, gammeldags hamp og pasta. Ingenting slår det :giggle: 

Til montering av gjennomføringen er vel MS-polymer basert fugemasse det eneste som går og gjelder nå for tiden. Tec-7, Simpsons, Bostik maxibond osv. er eksempler på dette. Biltemas multibånd er vel også en MS polymer tror jeg. 

Jeg har brukt 577 på mine syrefaste, både på ny og gammel båt. Bortimot 15 år siden på den gamle, og det har hvertfall holdt. På skroget, brukte jeg denne gangen Tec 7, forrige gang brukte jeg WestSystem epoxy med fiber og fortykning. Ble støpt inn mutter og alt, etter stramming. Sitter nok veldig mye bedre, og mye sterkere, men et slit for neste som skal bytte.

Når det gjelder sammensetting, så pleier jeg å montere sammen delene først, og merke de med en strek, så jeg får kranhendel i ca riktig retning når gjengene bunner. På kjølevannsinntak som silen bestemmer retning, sager/sliper jeg av litt gjengeparti om nødvendig, for å få kranhendel der jeg vil. Er ingen rørlegger, men dette har fungert greit for meg sammen med gjengetetting, for å få ting i ønsket posisjon. Syrevasker kutt og slipeflater før montering. Har også koblet alle gjennomføringer sammen innvendig med en utvendig anode på skroget, da jeg har sett endel Engelske båter har dette, og synes det gir mening.

Bruker tec7 til både skroggjennomføringen og gjengetetting på grove gjennomføringer.

Lettvint og du kan justere vinkler akkurat som du vil.

Sikkert ikke helt etter alle bøkene, men vi snakker om lavt trykk (nesten ingenting) og ingen katastrofe om det kommer inn en dråpe om noen år.

Går bra å demontere også.

Mons