Jump to content

Utvide trimflaps

Lunde14

Recommended Posts

Lunde14 skrev for 1 time siden:

Det er en del plass innover men da må jeg flytte sylinderen med alt det vil innebære med nytt hull i akterspeilet osv. Nå er de nye skjørtene montert, jeg dristet meg til og flytte det som går innover en tomme lenger inn en det som står utover, håper ikke det blr for mye skjeivfordeling på sylinderen. Med de nye skjørtene har jeg gått fra 46cm bredde til 54cm pluss at det de skørtene ble 20mm lengere ut en de gamle flappsene så nå gjenstår det bare og prøve dette ? sattser på og få båten ut igjen nå de nermeste dagene. :smiley:

D1CB094A-71AD-4FB6-A544-03D6A42ABC33.jpeg

6F4C7DEE-4031-49DA-A080-946842044C1A.jpeg

Tar du i mot bestilling?:giggle: Dette så jo veldig bra ut!

Spennende å høre om dette var vellykket.

Lunde14 skrev for 2 timer siden:

jeg dristet meg til og flytte det som går innover en tomme lenger inn en det som står utover, håper ikke det blr for mye skjeivfordeling på sylinderen. Med de nye skjørtene har jeg gått fra 46cm bredde til 54cm pluss at det de skørtene ble 20mm lengere ut en de gamle flappsene så nå gjenstår det bare og prøve dette ?

Det var noe sånt jeg så for meg :)   

Og tror som dieselfan at hengslene tar den ekstra belastningen

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tusen takk til alle for komentarene ?.

Nå er båten på vannet og en rask prøvetur er unnagjort ? og jeg vil bare si, wow dette funket som bare f. 

Diesel tanken var helt fylt opp og vantanken i baugen er helt tom så båten er nokså baktung allerede fordeom den er rimelig tom ellers av vanlig utstyr som normalt er i båten om sommeren, men det var ikke noe problem og komme i plan ?? 

Toppfart var som normalt, kunne ikke merke noe forandring på den lille turen som jeg hadde (3-4 nautiske) 

Det som overasket meg mest var faktisk at planingsterskelen når jeg slakket av var at den nesten var helt vekk, kunne faktisk holden den på plan helt ned til 12 knop, tror gjerne at vist jeg hadde fylt opp vanntanken at jeg skulle klart enda lenger ned ? så førsteintrykket er at denne løsningen varmt kan andbefales.

Kunne heller ikke merke at flapsene var noe tregere pga større overflate på samme sylindere.

Skal komme med en lit mere utfylelnde tilbakemelding utover våren når det er mere utprøvd, men førsteintrykket er kun positiv??

Lunde14 skrev 1 time siden:

Det som overasket meg mest var faktisk at planingsterskelen når jeg slakket av var at den nesten var helt vekk, kunne faktisk holden den på plan helt ned til 12 knop,

Da jeg så tråden din første gang, ringte jeg til en tidligere oppdragsgiver for å spørre om tillatelse til å dele testresultater fra skalaforsøk.  Rettighetene for det skroget var solgt så det lot seg ikke gjøre. 

Er ikke forundret over de positive resultatene dine og det var vel også grunnen til at jeg "garanterte" deg suksess :wink:

Lunde14 skrev for 1 time siden:

Kunne heller ikke merke at flapsene var noe tregere pga større overflate på samme sylindere.

Dette var også forventa, men sikkert en god følelse å få det bekrefta.

----------------------------------------

Det er ikke alltid den beste løsningen kommer fra verftet.

Håper dette er en god inspirasjon for alle til å optimalisere sine båter til sitt bruk og behov

dieselfan skrev for 1 time siden:

Håper dette er en god inspirasjon for alle til å optimalisere sine båter til sitt bruk og behov

Det er jeg helt enig i @dieselfan .Før jeg kjøpte denne Marexen så hadde jeg to helt nye Askeladden, først en c62 og så en c75, fine båter begge to men de var helt nye så jeg fikk meg aldri til og forandre noe for og ikke kluddre med annehånsverdien. Nå som jeg har en eldre båt så føler jeg at her kan det bygges om og forandres etter mine ønsker og behov uten at jeg foringer verdien av båten, føler faktisk mere båtglede med dette ?? 

Et lite bilde av fjordårets prosjekt ?

32B51A3A-D6F0-44A0-B4D2-771D1AEAE0C5.jpeg.5fe26f6e7dcb57cc40fc67a5c191fddb.jpeg

A19E32CC-31AA-4383-90B1-714C04365449.jpeg.4f714831131a6e57df1d919fbae3b838.jpeg

5848DF13-F16F-42EA-AD0B-8A051864A2C5.jpeg.e8d1462d56a5e986d5cb8b18dafa0caa.jpeg

Karl Norge skrev 23 minutter siden:

Men merket du noe forskjell på sving egenskapene?

Nei kan ikke si at jeg merket noen forskjell på dette området, hadde heller ikke forventet det.

• 1 måned senere...

Har i dag i finværet fått prøvd utbyggingen av flappsene  enda mere og sitter igjen med kun positive erfaringer.? pga årstiden så har jeg nesten ikke vann i vanntanken, kun 20-30 liter mot normalt 200+. Dieseltanken er smekk full, 700 liter. Med det oppsettet var den tidligere veldig treg og få opp, den gravde ned rumpa og var vanskelig og få opp i plan, det måtte jobbes mye med både trimming av drev og bruk av flaps. Nå med utbyggingen av flappsene så er det kun lit trimming av flaps som skal til før den spretter opp i plan. Planingsterskelen er faktisk nesten helt fjernet både ved pådrag og når en slakker av. 
noen var bekymret for rettningstabeliteten men jeg merker ikke noen forskjell med denne utbyggningen.

Neste prosjekt på disse flappsene blir og montere Mente Marine sin auto trim https://www.flak.no/produkter/styring-og-kontrollutstyr/trimplan/automatisk-nivaakontroll-trimplan--roll_pitch--mente-marine-p1020730

for andre som sliter med lit for så flaps og lite plass for utbygging sideveis så kan dette med skjørt på flappsene andbefales.

Flott innlegg dette. Har selv fundert på noe lignende som Lunde har laget. Veldig greit med tilbakemeldingen på at det innfrir forventningene. Bildene viser min båt med singel drev. Her vises det godt hvor mye av vann trykket som går ut på sidene. 
Nå blir det litt platearbeid på meg??F4A8279D-C6F9-4E88-9424-4DFBD6C9B96B.jpeg.bd28ebc7f14ab39c5d225b58066cec55.jpeg5012633A-6E12-425B-ADD5-948DAEFE0BFB.jpeg.dbc2cb5fb722eacf4647af3019987810.jpeg

• 11 måneder senere...
Lunde14 skrev On 30.12.2019 at 16.27:

Tusen takk til alle for komentarene ?.

Det som overasket meg mest var faktisk at planingsterskelen når jeg slakket av var at den nesten var helt vekk, kunne faktisk holden den på plan helt ned til 12 knop, tror gjerne at vist jeg hadde fylt opp vanntanken at jeg skulle klart enda lenger ned ? så førsteintrykket er at denne løsningen varmt kan andbefales.

Hvordan er forskjellen i turtall/forbruk når du har redusert planingsterskelen med omtrent 6 Knop i forhold til før?

@Oggiwara'en har ikke sett så veldig på det, har bare vert fornøyd med at den var lettere og få i plan og at jeg kan kjøre saktere og fortsatt holde den i plan. Selvfølgelig så går turtallet ned men er usikker på om forbruket vil synke noe serligt.

når en bruker flapsene så kraftig på lave fart så må jo nesten forbruke holde seg høyt, en bruker jo mye mere moment i motoren.

vet ikke hvordan de er med zippwake men vil jo tro at det er lit det samme, med finnene ned så er det jo mye som striker og motoren må bruke mere moment for og oppretholde farten.

Fillern, nå fikk jeg enda et prosjekt på to-do-lista denne vinteren?

Flott beskrivelse, og tror det kan ha god effekt på min Windy også. Slik det er nå må jeg ha 21-22 knop for å plane skikkelig og da går den på 3500 omdr. Skulle gjerne hatt den ned et par hundre og gå behagelig i 18-20 knop. 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

• 2 år senere...

Tar opp denne tråden da den var inspirasjon for å gjøre noe med mine trimplan.

MEN, nå som jeg har satt på en så begynte jeg å lure litt.

Mine trimplan står i en vinkel ifhht kjøreretning. Vil denne vinkelen ha en for stor innvirkning på båten(Princess 33 mk2) slik at den vil bli mer nervøs? 966764ED-D544-43BF-93B5-E112AEFA0B1D.jpeg.d1720dda2359d724855ed49930feb66c.jpegF2427A92-8793-4DED-8A23-389D0340FC01.jpeg.2e3b5e62604ea15d77a954eeca5d1d5b.jpeg

• 1 år senere...
TordMaximus skrev On 16.7.2024 at 9.19:

Blei inspirert til å forsøke det samme på min Skilsø 33, men også der står trimplanan en del vinkla nedover. Korsn e di erfaring @mk414 etter du modifiserte på din Princess?

IMG_20230519_093734.jpg

Jeg gjorde ikke dette på båten min. Hvis jeg ser riktig på bilde ditt, så skal går flapsene dine i fartsretning, mine står vinklet på en måte så de peker mot kjølen. Og da ville det bli feil å gjøre sånn. (Tror jeg)

Jeg turte rett og slett ikke å prøve i frykt for at noe ville gå i stykker.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...