Jump to content

Oljepumpe som fungerer?


Victora III

Recommended Posts

Kapteinen skulle i går foreta det årlige oljeskiftet og hentet fram nyinnkjøpt 12 volts oljelensepumpe fra Biltema. Svart og fin var den! Skulle, må vite, slippe denne evendelige pumpinga i år hadde jeg tenkt. Så lang alt greit. Monterer alt utstyr og starter pumpinga. Det går som en drøm i akkurat to minutter. Slå sier det "slup". Slangen hopper av og skipper og motor sprøytlakkeres lekkert svart over det hele. Etter i blinde å ha famlet meg fram til bryteren på udyret rekker herligheten å dytte ut noen desiliter! Ufattelig hvor mye et par desiliter svar olje egentlig er.

 

Etter å ha fått tilbake synet og grønnfargen på Volvoen gjøres et nytt forsøk. Denne gangen klok av skade klemmer jeg slangen slik at den ikke skal hoppe av. En liter pumpes, to, tre, fire og fem. Så sier det splash og den andre slangen hopper av og Kaptein SorteBill må nok en gang fram med fille og kluter.

 

Tredje forsøk: Alt vel i et minutt; så stilner plutselig hele herligheten av og bestemmer seg for å ta kvelden. Der står jeg med halvtømt motor og må fly av gårde for å kjøpe en enkel manuell pumpe for å få ut resten før olja blir kald.

 

Min konklusjon blir følgende:

- Olje er ufattlig mye svartere en en tror

- Et par desiliter er utolig mye olje i et motorrom

- Biltema skulle hatt et spark i ræva!

 

Men hva i himmelens navn anbefaler dere av oljelensepumper som ikke er av typen "pum-deg-ihjel".??

Link to post
Share on other sites

vakuum pumper er vel det greieste, ette hva jeg har forstått. Jeg har selv en slik svart Biltema pumpe som du har, med samme dårlige erfaringer. Et utrolig søl, problemer med å suge opp olje etc. Kort sagt fulllstendig ubrukelig. Jeg var veldig nær til å kjøpe en slik Pela vacumpumpe som Maritim forhandler, men da jeg skiftet båt i vår så hadde den nye motoren fastmontert pumpe fra fabrikken. Veldig hendig, selv om det blir en del pumping. Den har i alle fall ingen slanger som kan hoppe av!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tja, når har ikke jeg forsøkt ny-ervervelsen, men jeg kjøpte vakuum pumpe til 500 på biltema i går, som mange her samt biltema selv mener skal være av bedre type. Det skal vistnok ikke være slik at man "pumper seg i hjel....."

<{POST_SNAPBACK}>

 

Yep, den pumpen er et behagelig redskap å ha stående. Da jeg skiftet olje på Hangarskibet før ferien i sommer, var det bare å stikke plastrøret nedi der peilepinnen hører til, pumpe en del ganger, og så ganske avslappet beskue at pumpen sugde seg full av en edel blanding av olje, sotrester og spon av Volvo-støpejern.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Kjenner meg igjen i Swandes beskrivelse.. huff det har skjedd flere ganger at slangen har ramlet av.

2 av pumpene ligger på bunnen av elva Otra i Kristiansand, eneste jeg beklager at jeg forsøplet elvebunnen :smiley:

Nå går jeg til innkjøp av en slik vakuumpumpe med stor tank, så skal det nok bli fart på sakene, kan i samme slengen advare dere andre mot disse pumpene:

 

http://www.maritim.no/images/products/w7570-00.jpg

Døde etter 2 sesonger, altfor stive slanger som gjør at det spruter i alle retninger når de flyttes på..

anbefales ikke :headbang:

 

Biltema, 0.5ltr, tilsvarende konstruksjon, men olje forblir i pumpa og man må etter en fylling (0.5) pumpe over i spillolje dunk. Tungvint.. dårlige slanger som glir av. dårlig kapasitet.

 

Bilteme 12v elektrisk.

Går istykker relativt fort, ellers erfaring som Swande

 

JOH

Redigert av Janoho (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eneste egentlige minus med den er litt korte plastslanger. Til neste oljeskift, når tid det enn måtte bli, :rolleyes: skal jeg ha tak i noen betydelig lengre lengder for å få bedre plassering av pumpen og for å være helt sikker på at "sugerøret" kommer helt ned i bunnpannen.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ser at disse vakuum-pumpene tar ca 5-6 liter. Mine maskiner rommer

ca 18 liter olje hver - Stopper sugingen når beholderen er full, eller

risikerer man at det rett og slett "renner over" ???

<{POST_SNAPBACK}>

 

Nei, sugingen stopper. Ikkeno mer vakuum når beholderen er full. Har hatt slik pumpe siden 1999. Funker helt problemfritt, bare stikk slangen ned i peilehullet, pump opp vakuum i beholderen og så står den og jobber med sitt mens du gjør noe helt annet. OK, du må tømme belholderen noen ganger men jeg tar vare på fjorårets tomme 20l oljekanne og lar den gamle olja gå i den. Min maskin tar 16 liter, får opp 12-14l så må tømme 3 ganger.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ser at disse vakuum-pumpene tar ca 5-6 liter. Mine maskiner rommer

ca 18 liter olje hver - Stopper sugingen når beholderen er full, eller

risikerer man at det rett og slett "renner over" ???

<{POST_SNAPBACK}>

Går nok bra det StSolei, min Pela har en slags flotør som gjør at når oljen når et visst punkt så slipper den vakumet. (Og så må jeg må jo si at du har økt oljemengden ganske heftig da fra 1,8 liter til 2x18 med ditt siste båtbytte!)

 

Ellers kan jeg bare kaste meg på de andres erfaringer, messingpumper, elektrisk Biltema ol. funker IKKE!

 

mvh

 

Barsk II :sailing::flag:

Link to post
Share on other sites

Her er Biltemas vakuum-pumpe; art. nr. 36-190, pris 498,00

 

Bilde

<{POST_SNAPBACK}>

 

Kjøpte maken hos Wærners båtbu i Sandefjord. Mener jeg betalte samme som hos Biltema.

 

Ett av de smarteste kjøpa jeg har gjort.

Pump opp og sitt og se på at vakumvirkningen gjør resten.

Også glimrende til å fjerne eventuelt søl fra kjølen.

 

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Jeg har slitt med en messingpumpe og 11 liter olje på Volvo 40, forstår at nå er tiden inne for å handle vakuumpumpe!

 

Biltema sin, som anbefales av mange - virker jo grei, men hva koster den outbreak og GOE anbefaler og hvor er den å få kjøpt?

 

Noen synspunkter på forskjellene?

 

Fikk med meg i et tidligere innlegg at jeg må ha lengere sugeslange for å få med alt opp av bunnpanna på TD40 - noen som vet hvor langt det er for å komme forbi "bøyen" på peilepinnerøret og samtidig være sikker på å få ut mest mulig av oljen?

 

:sailing::seeya:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...