Jump to content

Oljepumpe som fungerer?


Victora III

Recommended Posts

Har denne:

 

Bilde

 

Kjempefornøyd!

<{POST_SNAPBACK}>

Har akkuratt den samme pumpen. Har brukt den til alt mulig. Alt fra å skifte olje på båt/bil/traktor til å tømme tanker, tømme ut vann fra kjølen+++ Og enda fungerer den like fint. Neste utfordring blir å byte olje på båtmotoren, VP200hk. Har kun erfaringer med en liten yanmar på 34hk tidligere...

Link to post
Share on other sites

Jeg har slitt med en messingpumpe og 11 liter olje på Volvo 40, forstår at nå er tiden inne for å handle vakuumpumpe!

 

Biltema sin, som anbefales av mange - virker jo grei, men hva koster den outbreak og GOE anbefaler og hvor er den å få kjøpt?

 

Noen synspunkter på forskjellene?

 

Fikk med meg i et tidligere innlegg at jeg må ha lengere sugeslange for å få med alt opp av bunnpanna på TD40 - noen som vet hvor langt det er for å komme forbi "bøyen" på peilepinnerøret og samtidig være sikker på å få ut mest mulig av oljen?

 

:sailing:  :seeya:

<{POST_SNAPBACK}>

Pumpen kan kjøpes hos Maritim:

5414-05 PELA OLJEPUMPE MODELL 6000 385,-

:smiley:

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Har en Biltema pumpe som suger det meste, meget effektivt. Aberet er at den må monteres på en drill. Har benyttet denne til mye rart, tømte bl.a. 4000 l svømmebaseng med denne. Kan etter oppskriften brukes til det meste, men trenger noe grove slanger eller overganger...

 

 

Redigert: Har forflyttet meg fra garasjen med en gammel maskin med 98se og inn i varmen. Så her kommer bildet av hva jeg mener:

Bilde

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg plundrer litt med å skifte olje på motoren. Den tidligere eieren sendte med en messingpumpe. Den suger katastrofalt dårlig og det blir søl fra utløpet. Nå ser jeg at Biltemapumpene ikke anbefales i noen innlegg foran her. Er det denne pumpen fra Biltema som ikke anbefales?

 

Sjekk denne pumpen

http://www.6k2.com/myforum/havgapet-about1515.html

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg plundrer litt med å skifte olje på motoren. Den tidligere eieren sendte med en messingpumpe. Den suger katastrofalt dårlig og det blir søl fra utløpet. Nå ser jeg at Biltemapumpene ikke anbefales i noen innlegg foran her.  Er det denne pumpen fra Biltema som ikke anbefales?

 

Sjekk denne pumpen

http://www.6k2.com/myforum/havgapet-about1515.html

<{POST_SNAPBACK}>

 

Har selv en messingpumpe av "stempeltypen" Kjøpt på Claes o. Koblet denne til et hjemmelaget hull i det laveste punktet på bunnpannen. Må åpne pumpen for å smøre den med en oljeskvett før bruk, men da er den helt topp, tømmer oljen ved kald motor uten problemer...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Pela pumpen og er kjempefornoyd. Allikevel har jeg gjort en modifikasjon, og det er aa bytte ut de stive slangene med en fleksibel slange (pass paa at den taaler varm olje). Da er pumpen mye lettere aa ha med aa gjore. I tillegg kan jeg montere de stive plastslangene paa hvis det trengs for f.eks aa faa opp siste oljerest.

 

Joda310

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hvilket brukernavn og passord skal vi bruke for å se den pumpen da, Coronet27??

Huff, det måtte et passord til? Beklager. Jeg bare kopierte adr. uten på tenke over det. :cryin:

 

Da lager du deg et bruker navn feks, Worse og et passordet som kan bestå av noen bokstaver - feks badvoka - netakovdataab eller noen andre kombinasjoner. Det er bare fatasien som setter begrensninger. he he, he he :cool:

 

Er det noen som har erfaring med vannpumpen forresten? Jeg skal skifte olje om 14 dagers tid og begynner å forberede opptak. Det er mye som skal på plass. Rydde litt i garasjen for å gjøre plass til alt båtustyret som skal hjem. Fram med opplagsustyr, presseninger,bukker osv. På dagen, om 3 måneder er det vintersolverv og dagene blir atter lysere og vi kan skru opp forventningene igjen ,og se fram mot en glitrende vår og deilige sommerdager. Men det er viktig å leve i øyeblikket og ikke hele tiden ønske noe annet. Forventningene er ofte større en gleden ved å få eller å oppleve ting.

Link to post
Share on other sites

Hei. Kjøpte for 5 år siden en elektrisk messingpumpe på Malfix for ca. kr. 1 100,- Denne har jeg montert på en 20 liters kanne og det fungerer utmerket. Jeg ser at den koster litt mer nå men jeg kom fram til at jeg nok skal skifte olje i mange år til så jeg syntes at det var verd investeringen.

http://www.malfix.no/presenning.pdf

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg vil tro at ettersom tiden går, kommer der nye produkter på markedet som er bedre enn forgjengere.

 

Fra tidligere har jeg vakumpumpe som har fungert helt greit.

 

Imidlertid ønsker jeg meg elektrisk pumpe, både for oljeskift, oppsuging av vann/oljevann fra kjøl etc.

 

Biltemapumpen er der mange som har advart mot, så det er ikke aktuelt.

 

Finnes der pumper på markedet som også tåler saltvann i pumpehuset uten å ruste fast? Jeg kjøpte en sak til å ha på drill, rusta fast etter 1 gangs bruk.

 

Jeg ser for meg at der må kunne settes på sil på slange, og at pumpe nødvendigvis kan tørrkjøres?

 

Jeg ser også for meg å pumpe olje tilbake til motor med samme innretning.

 

Forslag ?

Link to post
Share on other sites

Tenkte i samme bane som Hilmar2.

 

Maritim har denne. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=87574

Tannhjulspumpe for transport av diesel, lette smøreoljer,

frostvæske og lignende. Selvsugende fra ca. 2.5 meter.

Pumpehus i messing og tannhjul av bronsje.

 

Dette er Biltemas variant. http://www.biltema.no/products/product.asp?iItemId=87574

Selvsugende pumpe for drikkevann.

Pumpehus og drev av messing.

Også egnet som dieselpumpe.

 

Har Biltema varianten, fungerer greit til diesel og saltvann. Får ut vesentlig mer vann en vanlig lensepumpe.

Har ikke forsøkt på motorolje. Støyer litt, så de er ikke egnet som lensepumpe i soveavdeling.

 

Tror ikke disse bør stå med saltvann i pumpehus p.g.a. korrosjonsfare.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk til anskaffelse av en stor vakuumpumpe like før jeg solgte min forrige båt. Pumpa ble bare brukt 1 gang, men fungerte raskt og greit........og kan trygt anbefales.

 

Nå var jeg vel ekstra heldig, for på min nye båt...med en SabbIveco 400 hk CR...er det montert en håndpumpe fra fabrikk.

 

Jeg skulle skifte olje i dag, og skulle bruke denne pumpa for første gang. Denne virket over all mulig forventning, og jeg sugde opp over 12 ltr motorolje på tja....3-4 minutter maks. Aldri kunne jeg drømt om at det skulle bli så enkelt å skifte olje. Prøvde å legge ut et bilde her nå, men fikk først bare adressen, dereter en link. Ok, de som vil se på denne løsningen, kan jo bare følge linken nedenfor. Ser jo nå at denne pumpeløsningen og pumpekapasiteten ikke uten videre kan overføres/brukes på andre motorer. Krever nok en del arbeid for å få ettermontert en silk.

008.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/2/2136/008.jpg

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bruker også denne pumpa som er vist ovenfor. Den er vel opprinnelig produsert av Marco, men selges under andre betegnelser bl.a. hos Biltema. Den finnes med forskjellig motorstyrke og pumpesystem, bl.a. som tannhjulspumpe (to tannhjul av messimng går mot hveandre og skaper sugekraft) samt med impellerhjul. Jeg har benyttet flere av disse, og bruker nå hovedsakelig en type med impeller.

 

Når motoren er varm tømmer jeg omlag 15 liter olje på ca 6 minutter. Etterpå snur jeg pumpa og pumper tilsvarende oljemengde tilbake i motoren.

 

Pumpa virker også svært godt til å suge opp disel, vann og annen flytende væske. Jeg har forskjellige 12-voltsuttak ombord og har en enkel ledningstilkombling at jeg kan bruke pumpa hvor det er behov. Hos meg er det greit å bruke denne når jeg tømmer ferskvannssystemet ombord. Filterholderen er til å skru av. Ved oppsug av olje er det greit å ha så tynn slange at den går på innsiden av nippelen i pumpa. Mener den er på 11 A -men her kan jeg huske feil.

 

25987_l.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

du må tømme belholderen noen ganger men jeg tar vare på fjorårets tomme 20l oljekanne og lar den gamle olja gå i den. Min maskin tar 16 liter, får opp 12-14l så må tømme 3 ganger.

 

Med denne som Maritim selger, så kan en pumpe rett i en 20 liters dunk uten tømming o.l

Noen som har prøvd denne eller liknende ?

 

http://www.maritim.no/batpuss/til-batpussen/verktoy/marco-oljeskiftesett-12v

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jeg har 6,5 liters manuell vakumpumpe, modifisert med mykere plastslanger i div. dimensjoner, lynfittings og en 1/4" kuleventil.

 

Dette gir utvidet bruksområde, når man kan pumpe opp vakuum, holde slangen nedi, og så åpne ventilen for litt sug på kommando...

 

Brukte denne til å rengjøre dieseltanken på Master 820, tredde plastslangen gjennom et stivt metallrør, så jeg skulle ha styring langt der nede, åpnet suget og sugde opp all gørra fra bunnen av tanken.

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

Link to post
Share on other sites

Den fra Maritim ligner veldig på den jeg kjøpte av en Wave forhandler i vinter. Var samme type mekanikern brukte og den kunne tømme rett i en 20 liters kanne og var effekt/rask

Jeg kjøpte den fordi jeg var lei alle andre løsninge som jeg synes var alt for trege.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Var samme type mekanikern brukte og den kunne tømme rett i en 20 liters kanne og var effekt/rask

Jeg kjøpte den fordi jeg var lei alle andre løsninge som jeg synes var alt for trege.

 

Ja, har tilgang på tomme 30 liters kanner så det passer bra når det er ca 14 liter pr motor. Vil også ha en rask og tilgjengelig sak montert ved siden av motorene. Lett å ta strøm fra motorene...ikke ?

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

 

Bestilte denne og noe småtjafs på søndag og fikk pakkebekreftelse idag med oljeskifteren i "gjenstår å pakke"(kommer senere) :headbang: Det er for dårlig... Svarte at hvis e ikkje får oljeskifteren innen en uke kan dei droppe heile ordren.

En "NYHET" som de ikke har på lager :lipseal: :lipseal: :lipseal:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post
Share on other sites

Jula, har vacumtank til oljeskift. Tar rundt 30 liter. " Lades" ved hjelp av trykkluft på nærmeste bensinstasjon, eller kompressor.

Verdens enkleste. Koster rundt kr. 1.600.-

Varmkjør motor, koble til, drikk kaffe. Når koppen er tom er motoren det også.

Ta med tanken til nærmeste spilloljetømming.

Ingen løse kanner og søl.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...