Jump to content

Wastegate Mercruiser 4.2

Wilmann

Recommended Posts

Har en Mercruiser 4.2 D-Tronic 250hk 2000-modell som ikke fungerer som den skal. Har tidligere postet mine problemer på forumet fordi motoren fortsatt ikke fungerer som den skal. Vi har utallige ganger trodd at vi har funnet årsaken og løsningen men dessverre, sånn er det ikke.

Jeg er ingen mekaniker men har god hjelp av dyktig og erfaren motor-mekaniker. I tillegg til erfarne fagfolk hos Båt-Holm i Halden.

Jeg vet jo ikke, men jeg stoler på de og tror de vet hva de holder på med.

For øyeblikket har vi tro på at det er Wastegate-ventilen som er årsaken. Vi vet at den som sto i er ødelagt, så den er kastet.

Men utrolig nok så har vi mottatt 3 stk. nye fra Brunswick som heller ikke fungerer. Vi måler med manometer og de lukker/åpner ikke i det hele tatt.

Skal egentlig lukke/åpne ved ca 1,5 bar, tror jeg. Kanskje også lavere. Men de fortsetter bare å pøse på til 2 bar og mer om jeg ikke slår ned gassen.

Det skjer det samme når vi trykktester før montering så vi syns det er forunderlig.

Er det andre som har hatt tilsvarende problem, eller har tips til om det er noe annet som er årsaken til at de ikke lukker/åpner?

Har noen en wastegate til tilsvarende motor som de vet fungerer og som de ikke behøver for øyeblikket?

Er det en giver/signal et sted som skulle signalisert noe til videre mekanikk?

Håper noen har tips og ideer for dette begynner å bli krise for oss. Går nå inn i det 3. året med motortrøbbel...

Trykket blir regulert via det tynne røret fra intercooler, er dette sjekket? om det er åpent eller bristet? På den ene motoren min var dette røret bristet, pga vibrasjoner tipper jeg.

Rart om ikke verksted har kontroll på dette men.. 

Det går jo å ta en tlf til et annet verksed å høre om deres synspunkter, Stavern båt og service er merkeforhandler for Mercruiser og er anerkjente.

Hvor måler dere trykket?

Wastegate skal åpne ved 17PSI eller ca 1.2bar.

Redigert av Førstefender (see edit history)

Takk for innspill!

Det tynne røret er nytt så antar det er ok.

Hvor målingen foregår kan jeg ikke nok om da det er mekanikerne som utfører. Er derfor litt usikker på spørsmålet. Skal følge med bedre neste gang vi tester! 

Og jeg skal ihvertfall forhøre meg hos Stavern og håpe de har råd og forslag! 

Hadde håpet noen kan ha en fungerende wastegate å selge. 

Hei.

D--tronic har jo diesel kontroll via ECU.

Har du for høyt ladetrykk får du feilmelding i instrumentpanel. Det  viser Orange lys med følgende sirene som er ganske vanskelig og ikke høre.

Hvis varselsignal er aktivt skal du høre dette når tenning settes på uten og starte motor.

Motor går i nødmodus og legger av effekt hvis Ecu ser unormale verdier.

Så spørsmål er om du opplever dette?

Mvh cmb 

4 hours ago, cmb said:

Hei.

D--tronic har jo diesel kontroll via ECU.

Har du for høyt ladetrykk får du feilmelding i instrumentpanel. Det  viser Orange lys med følgende sirene som er ganske vanskelig og ikke høre.

Hvis varselsignal er aktivt skal du høre dette når tenning settes på uten og starte motor.

Motor går i nødmodus og legger av effekt hvis Ecu ser unormale verdier.

Så spørsmål er om du opplever dette?

Mvh cmb 

Litt usikker på om alt dette stemmer på en 2000modell?

Ved å skru på tenning får men jo alarm for oljetrykk uansett, det gjør mann i alle fall på min 2001, jeg har Rinda diagnose og ingen feilmeldinger på noen av motorene. 

Under feilsøkning på mine motorer framprovoserte jeg feil i bla MAP sensor som måler trykk i intercooler, fikk ingen alarmer da, kunn 50% reduksjon av dieseltiførsel.

Om ECU vil redusere dieseltiførsel ved for høyt trykk er jeg usikker på, trolig ikke.

48 minutes ago, cmb said:

Tja...er ganske sikker på at high boost pressure er en av mange parametere som er lagt inn fra VM Diesel?

Ja du vil lese feilkode P0105,  P1515, på Rinda diagnose, men så vidt jeg kan lese av manual går motor ikke i nød før den får feil på selve sensor, MAP sensor måler både temp og trykk, hvis begge disse signaler bortfaller, får du maks 50% pådrag, ved kunn trykk bortfall, 65% pådrag.

Men mulig jeg leser det feil.

Setter stor pris på deres synspunkter og forklaringer!!! Vil ta med meg deres kunnskap videre og diskutere med reparatør. Og kanskje andre reparatører i distriktet hvis ikke vi finner ut av det.

En annen feil som har oppstått er jo at diagnoselyden ved oppstart har forsvunnet. Den var der før jeg tok ut motoren men etter installering har den forsvunnet. Rød lampe på instrument virker ok. Kan kanskje være noen ledninger som ikke er påsatt, eller påsatt feil? Skikkelig irriterende...

Motoren går ikke i nødmodus. og jeg får ingen varsel i dashbordet på for høyt ladetrykk.

Ved testkjøring i benk etter reparasjon virket motoren ok. Kjørte den i benk hos Skinne Racing og motor virket helt fin. Bortsett fra feilkode 0180 fra ECM. Fuel Temp Sensor signal. Ifølge manualer skal ikke denne feilen/defekten ha særlig betydning for kjøring eller prestanda.

Har ikke fått tatt Rinda-diagnose etter at problemene gjenoppstod i sommer. Det er veldig kronglete når Walberg Marine, som har Rinda-utstyr, ikke har kompetente personer til å bruke det, og ikke engang vet om det er i orden. Og Båt-Holm har ikke Rinda men låner av Walberg ved behov, men er ikke proffe på ustyret. Kan forsøke Ringstad i Fredrikstad kanskje?

Førstefender: det var jo svært hyggelig tenkt og interessant! Men det er nok som du sier ikke særlig mye å se på ennå. Har ikke noen wastegate påmontert så får ikke startet uansett..

Men hvis jeg kunne få lov å kontakte deg på et senere tidspunkt for å høre om du tilfeldigvis er eller skal til Østfold en eller annen gang?

• 3 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Til alle hjelpsomme brukere: takk for gode innspill. Førstefender, cmb, morten liereng: nå er Wastegate i orden. Hjemmelaget!

Kjøpte en brukt wastegate som i utgangspunktet skal ha sittet på en 4.2, 300HK. Den var egenltig ok, bare LITT lekkasje ved belgen. Ved måling så var den altfor hard å åpne, lik alle de nye jeg tidligere hadde forsøkt. Åpnet ikke ved 1,5bar, 2bar , dermed ikke korrekt for min motor.

Årsaken til dette var at fjæren i alle de nye fra Brunswick, inkludert den gamle brukte fra Finn.no er for tykke i godset, noen mm lenger og hardere å presse enn min originale... Skjønn det den som kan...

Mekanikeren min åpnet denne pent, tok ut fjæren fra min gamle og plasserte inn i denne nye. Sveiset igjen og vips - nå fungerer ladetrykk som det skal, stabil på 1.1 ved ca godt pådrag, aldri over 1.15.. Med hjemmelaget wastegate!!

Fortsatt fusker motoren litt ved motstand og turtall over 3100, men dette er annen årsak som jeg må undersøke videre.

Så da kommer andre spørsmål i forumet fra meg som jeg håper dere hjelper meg med :-)

• 2 uker senere...

Hei alle, hvor fant dere riktig åpningstrykk på wastegate? I manualen til min ES 200 så står det at man skal finne det i performance curve på CMDMARINE.COM men den siden eksisterer ikke. Har googlet en del og finner det ikke.. Jeg holder på å få dreiet om en Volvo 240 turbo innsugsventil som jeg skal montere i wastegate. De originale er for svak. Ikke noe nytt at de knekker.. Uaktuelt å betale 6000 for en ny wastegate som er like svak som den gamle.. Importøren svarer ikke på henvendelse om ventilene som selges nå er forbedret. Det kan jeg aldri tenke meg.

Ventilen fra volvo blir en del kraftigere når den er dreiet ned til 31mm OD

• 1 måned senere...

Dette er jo absolutt ikke bra... Om de nye delene har alt for høyt fjærtrykk er det jo katastrofe på gang. ...

fremgangsmåte for demontering, evt om noen kan bygge om min WG blir jeg veldig glad!

Oslo/østlandet, evt sende i posten... ligger i brygga nå med ferie om ikke lenge så det haster bittelitt. treffes evt på 41282042 eller petter900t@gmail.com

Hilsen

Petter

• 2 år senere...

Tar opp denne igjen :)

jeg mistenker at jeg har wastegate problemer på min D-tronic 250. 

Får de opp til 3000, deretter tar det lang tid før jeg klarer å vippe båten over i plan for så å få hentet ut maks 4-500 til. Har jeg litt groe på propellene kan jeg bare glemme å få den i plan, så det er noe galt her. 
servet dysene i fjor. Det hjalp noe. Før dyserep klarte den ikke mer enn 2800, 

Har målt turbotrykket på begge, og etter laaaaaang tid oppnår jeg dette. Vi snakker minutter. (husker ikke i farta hvor mye det skulle være) men det var riktig. 

begynte og pelle litt på det nå. Har fått løsnet 1/3 umbrakoer. Nummer to går bare rundt i huet og den tredje gadd jeg ikke prøve meg på engang. 

tenkte først jeg kanskje måtte skru ut hele wastegaten. Begynte med de to mutterne på toppen. De er av, men jeg kommer ikke til mutterne på siden. Hvor mye må demonteres, eller er det bare å lage seg spesialverktøy med det samme?

fremgangsmåte på demontering hadde vært gull ?

Redigert av ChrPus (see edit history)

Christian P. Rohde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...