Teerex Svart 31.Juli.2022 Link til dette innlegget Svart 31.Juli.2022 Husk at du for all del å tømme kjølevæsken før du løsner hele wastegaten. Jeg gjorde det ikke, og eksoskanalene og sylindrene ble fylt med kjølevæske og med hydrolock som resultat. Dvs. motoren gikk ikke rundt på starteren. Heldigvis var hydrolocken så total at motoren ikke fikk beveget seg så mye at noen skade oppsto. I verste fall kan man jo bøye råder. Men dette var i 2003, da var jo kunnskapsnivået så som så Løsningen var heldigvis enkel, bare å skru ut blindpluggene i glødeplugghullene og kjøre motoren tom for kjølevæske. Nå hadde jeg ikke problemer med turbotrykket, men med lekkasje fra frostpluggene på wastegatens kjølekappe. Fikk dem sveiset igjen. Det er altså to korte og to lange pinnebolter som går gjennom kjølekappen som holder wastegaten på plass. Pluss de to mutrene som holder flexrøret. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ChrPus Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Det var veldig bra du sa. Altså tømme for frostvæske, for det har ikke jeg gjort ?? Så det skal være mulig å få den av uten og løsne snilehuse? Jeg må kanskje ha det fleksibenet helt av? Eller holder det kun med å løsne på wastegate side som jeg har gjort? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Teerex Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Godt spørsmål. Jeg fikk den iallefall relativt lett av uten å løsne for mange deler. Men det er som sagt 19 år siden. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ChrPus Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 (redigert) Jeg har fått den av. Men måtte av med eksosbendet ? nå sliter jeg med å få splittet wastegaten og sånn så turboen ut Redigert 1.August.2022 av ChrPus (see edit history) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
ChrPus Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Fikk den av ?? men stemplet sitter fast. Regner med den stillingen er i stengt posisjon, så da er det vel ikke dette som er problemet ? Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
cmb Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Skal mange kilo til mekanisk for å trykke ventil inn. Sett ventil mot bordet å legg på vekt med 2 hender å trykk ned mot bordet. Sitér dette innlegget Link to post
ChrPus Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Var det jeg gjorde. Jeg tok ikke skikkelig tak, men la mer press enn 1.2 kg på den Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Swingswong Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Du må ha mye mer enn 1,2 kilo. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Swingswong skrev 11 minutter siden: Du må ha mye mer enn 1,2 kilo. ?? Yes Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Vi snakker nok ca 30 kg her Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
ChrPus Svart 1.August.2022 Link til dette innlegget Svart 1.August.2022 Såpass ja. Prøvde legge den på gulvet i sta å presse. Virket rimelig død. For teste litt mer i mårra. når den står i huset. Skal det være helt tett da, eller er det en liten glipe som skal slippe ut litt luft hele tiden? når jeg lyste inn med lommelykt så kunne jeg se en klaring i mellom. Vanskelig å si hvor stor den var. Kanskje 1mm elmer noe der omkring. Var tydelig en liten åpning :) Sitér dette innlegget Christian P. Rohde Link to post
Swingswong Svart 2.August.2022 Link til dette innlegget Svart 2.August.2022 Skal være tett. Klarer du å dra den utover? om du demonterer klokka sitter det en mutter der du kan løsne. Så lenge ventilen er hel kan det hende den bare har satt seg fast i styringen. Det sitter en stram fjær inne i den så vær forsiktig om du åpner den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.