Jump to content

Ny motorbåt 38-44 med 3 lugarer, maks 2 mill., forslag?


MRG

Recommended Posts

Der er lavet utrolig få Nord West med aksling. Et par 410 og en enkelt 390 tror jeg. Og så en stor model 520 med overfladedrev, tror jeg. Men NW er drev og IPS. 
 

Storebro commander har aksling. Det samme har lillebror Nimbus Commander 380. Jeg tror ikke, at andre Nimbus både har aksling.

 

 

Link to post
Share on other sites

MRG skrev On 2.1.2020 at 13.22:

Stadig på utkikk etter ny båt, men har store problemer med å finne den rette. Lite båter på Finn også som matcher.

Etter ett par Marex'er, siste 350CC er målet en større og mer lukket feriebåt. 

Ingen båt nå, så er "fri og frank".

 

Noen som har innspill?

 

Ett hovedkrav er 3 lugarer slik at man kan ha faste sengeplasser for 5-6personer.

En grunn til at mange alternativ går ut er punktet lenger nede om utsikt. Utrolig mange båter har svært begrenset med utsikt for reisefølget under fart. Reiser ofte lange transportetapper.

Har f.eks sett på ulike varianter av Fairline og Princess, men føler at på samtlige må passasjerer sitte i en lav salong bak med svært begrenset "utsikt".

Har og sett på:

-Benetau Swift trawler 42, men ingen med tre lugarer desverre.

-Storebro Commander 410 (liker spesielt dører ut)

-Skorgenes 430

-Fairline Squadron 43 - latterlig patent på plattform på enkelte, og passasjerer som sitter lavt bak.

 

Men har egentlig ingen detaljkjennskap til noen av de foreløpig. Så setter pris på om noen kommer med konstruktive innspill om disse i forhold til "lista" mi.

 

Foreløpig kravspec:

 

  • Prisnivå inntil 2 mill
  • Marsjfart 20knop +
  • Byggekvalitet
  • Sjøegenskaper ved urolig sjø
  • Lavt støynivå inne og ute
  • 3 lugarer
  • Lett ombordstigning
  • Stor plattform
  • Mulighet for jolle eller helst vannscooter. Ikke snapdavit.
  • Lagringsmuligheter for utstyr (dykking, teiner osv). Helst også sykkel.
  • Utsikt for hele reisefølget. Flere sitteplasser i fartsretning ala skipper er eit stort + 

 

 

Jeg er nok kanskje innhabil siden vi innehar denne, men kan sterkt anbefale Saga 415. De aller første versjonene (2009) nærmer seg nok 2mill medtatt prutingsmonn. 

Eneste bakdelen ihht kravspekk er 20kn marsfart. Vi ligger normalt mellom 17 og 19kn, med en D6 435. Turtall mellom 2850 og 3040 o/min.

2 store dobbeltlugarer med hjemmestørrelse, og en litt mindre dobbeltkøy med ca 1,4mtr bredde, stort bad, MYE lagringsplass, plass til scooter på plattform, senterplassert styreposisjon, sittegruppe der alle ser ut, og ikke minst går hun som et tog I sjøen. At gutta (og damene) på Saga gir en fenomenal service er heller ikke å forakte når spørsmål dukker opp.

 

Link to post
Share on other sites

Riksen skrev 6 minutter siden:

Jeg er nok kanskje innhabil siden vi innehar denne, men kan sterkt anbefale Saga 415. De aller første versjonene (2009) nærmer seg nok 2mill medtatt prutingsmonn. 

Eneste bakdelen ihht kravspekk er 20kn marsfart. Vi ligger normalt mellom 17 og 19kn, med en D6 435. Turtall mellom 2850 og 3040 o/min.

2 store dobbeltlugarer med hjemmestørrelse, og en litt mindre dobbeltkøy med ca 1,4mtr bredde, stort bad, MYE lagringsplass, plass til scooter på plattform, senterplassert styreposisjon, sittegruppe der alle ser ut, og ikke minst går hun som et tog I sjøen. At gutta (og damene) på Saga gir en fenomenal service er heller ikke å forakte når spørsmål dukker opp.

 

 

En virkelig flott båt men den virker noe undermotorisert med D6/435 og en toppfart på 21,8 knop i testene. Burde det ikke heller stått en D9 i denne? Skroget på denne bør vel fint tåle samme fartspotensiale som en Viknes 1030?

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev 16 minutter siden:

 

En virkelig flott båt men den virker noe undermotorisert med D6/435 og en toppfart på 21,8 knop i testene. Burde det ikke heller stått en D9 i denne? Skroget på denne bør vel fint tåle samme fartspotensiale som en Viknes 1030?

Testen ble nok gjort på første produksjonsnr. som ikke var vacuumstøpt, men bygget med håndopplegg og dermed vesentlig høyere vekt. Vi topper på ca 23kn, men da begynner den å løpe på kjølen, og det blir ubehagelig ombord. 17-19kn er en fart som gir svært god trivsel ombord, og den er lite ømfindtlig for vektforskyvning ombord (kontra Viknes 1030)

365 modellen har mye mindre kjøl, og mer like fartsegenskaper som Viknes 1030. 

Vi hadde en -04 Viknes 1030 før Sagaen, og det er store forskjeller på fartsegenskapene til disse to. Vår Viknes marsjet på ca 22kn, og den viste ingen tegn på planing på kjøl I hele registeret opp til 27kn som var maks hos oss, men som sagt er kjølen vesentlig mindre.

Redigert av Riksen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 23 timer siden:

Bildet er fra Nova 42. Mellomaksling til drevet. Er ganske sikker på at Storebra bruker v gear her og dermed får motorene lenger bak enn ved vanlig rett aksling. Nimbus bruker det også på 38 Carisma

3220EADB-3D5E-4477-A4A6-FD7D41D6AB78.jpeg

 

jeg stusser litt på dette bildet, Bitteliten. Du sier at dette er Nova 42 med mellomaksling til drevene. Men, er det ikke utgangen til badeplatformen vi ser øverst i midten i bildet? Motorene er jo montert med akseltappen mot oss??? Om jeg ser rett, må vel dette være V-gear?

Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 5 timer siden:

 

jeg stusser litt på dette bildet, Bitteliten. Du sier at dette er Nova 42 med mellomaksling til drevene. Men, er det ikke utgangen til badeplatformen vi ser øverst i midten i bildet? Motorene er jo montert med akseltappen mot oss??? Om jeg ser rett, må vel dette være V-gear?

Enig, dette må være en Nova med V-gir slik jeg har på min Carisma.

Link to post
Share on other sites

Haba skrev 58 minutter siden:

 

 

Bonus skrev for 5 timer siden:

 

jeg stusser litt på dette bildet, Bitteliten. Du sier at dette er Nova 42 med mellomaksling til drevene. Men, er det ikke utgangen til badeplatformen vi ser øverst i midten i bildet? Motorene er jo montert med akseltappen mot oss??? Om jeg ser rett, må vel dette være V-gear?

Uten å kjenne båten, så vil jeg mene en ser inn i kabinen, når en ser fremover på bildet. Ellers må vel volvo ha andret noe på design av motor, siden intercooler vel sitte bak på motor, å kjølevans filter sitter på fremsiden.. Så i min verden ser en ikke noe gir/drev på bildet.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev 1 time siden:

 

Uten å kjenne båten, så vil jeg mene en ser inn i kabinen, når en ser fremover på bildet. Ellers må vel volvo ha andret noe på design av motor, siden intercooler vel sitte bak på motor, å kjølevans filter sitter på fremsiden.. Så i min verden ser en ikke noe gir/drev på bildet.

Min oppfatning er at i bakkant av bildet vises hekkport, badeplattform og en del av asfalten på opplagsplassen, bildet viser altså båten fra kabinen mot akter.

 

Dermed må det være v-gear, (som ikke vises på bildet), på denne installasjonen. Motorene sitter motsatt vei av min D4 med drev.

Link to post
Share on other sites

Olepo skrev 1 minutt siden:

Min oppfatning er at i bakkant av bildet vises hekkport, badeplattform og en del av asfalten på opplagsplassen, bildet viser altså båten fra kabinen mot akter.

 

Dermed må det være v-gear, (som ikke vises på bildet), på denne installasjonen. Motorene sitter motsatt vei av min D4 med drev.

Så litt bedre nu på pc, å ja er nok asfalten en ser bak hehe Bilde var ikke så tydelig på mobil. Men trodde ikke motor kunne monteres omvent heller. Men lære jo hver dag hehe

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

På denne (og alle andre D4/D6) så er det lett å kjenne igjen "bakenden" av motoren på ladeluftkjøleren (de grønne med ribber). Når motoren er plassert med ladeluftkjøleren fremovervendt, og derved sjøvannsfilteret med glasslokk mot akter, så er altså motoren plassert med akslingen (dvs kraftuttaket) fremovervendt. Den må da ha et gir som kan snu "fartsretningen". Dette giret kalles som nevnt over for et v-gir fordi man får en slags v-form ved at kraften fra veivakslingen snus tilbake og akterover under motoren i en v-form. (litt dårlig forklaring).

 

Fordelen med den løsningen er at man kan ha motoren plassert nokså langt akter og likevel ha strak aksling. Motoren må vel da som regel plasseres noen cm høyere enn ellers for å få plass til propellakslingen som da vender skrått akterover under motoren og videre gjennom skroget. Andre mer teknisk kyndige oppfordres til å utfylle forklaringen her.

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Jeg tittet litt på Galeon når vi kjøpte sist. Virker veldig bra i byggekvalitet og løsninger. Får masse godt tilbakemeldinger i tester og driver med mye innovasjon. Fabrikken er veldig moderne og har veldig lang erfaring. Søk litt på videoer på YouTube. Prisen var heller ikke avskrekkende. 

 

Aner ikke om IPS er enkelt å serve til en fornuftig pris kontra drev, men joystick og IPS ser helt nydelig ut. 

 

Hadde jeg vurdert å bytte båt i år hadde denne vært høyt på min liste. 

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

Uten å kunne noe om båten så virker den fornuftig innredet med 3 lugarer i motsetning til f.eks. Princess & Fairline som heller lager 2 lugarer og 2 bad på båtene i samme størrelsesklasse. Noe man strengt tatt ikke har bruk for. Den har jo også et moderne design på flater og utførelse innvendig.

 

Jeg synes den virker litt undermotorisert og heller burde hatt IPS 600, ytelsene er ikke bedre på denne enn på en P42 fly med minste motoralternativ (D6/370 og faste akslinger) så marsjfarta blir nok rundt 22 knop. Regn med meget gode manøveregenskaper men liten eller ingen drivstoffbesparelse med IPS jfr faste akslinger på denne båten.

 

Ellers er jeg ikke veldig tilhenger av disse passasjersalongene som er montert langt nede i "bomberommet" der passasjerer ser lite og ingenting av turen, men båtene er jo primært laget for å nytes fra flybridgen og der er det jo helt annerledes. Så trekker man ned i salongen til kvelds.

Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

Ellers er jeg ikke veldig tilhenger av disse passasjersalongene som er montert langt nede i "bomberommet" der passasjerer ser lite og ingenting av turen, men båtene er jo primært laget for å nytes fra flybridgen og der er det jo helt annerledes. Så trekker man ned i salongen til kvelds.

 

Dette har vært ein av kriteriene at salongen ikkje skal vere "langt nede" bak, men ser at det er vanskelig å oppfylle alle ønsker...

Liker godt Fairline og Princess, f.eks squadron 43 med 3 lugarer. Men har gått bort fra det nettopp pga nedtrekt salong der ein ser lite.

 

 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev On 22.5.2020 at 9.08:

Galeon tror jeg er lettere bygd med vakuumstøp og finert innredning.

Galeon har vert tunge og solid byggede båter. Det kan godt vær at de er begynt med vakuumstøp men det var ikke tilfelle på 390 Fly 2008 mod.

Lurer på om båten som er tilsalgs har vert chippet motorer, mener det stod i en tidligere annonse.

Det er vel en grunn til at motorene er chippet.

Link to post
Share on other sites

brs skrev for 1 time siden:

Lurer på om båten som er tilsalgs har vert chippet motorer, mener det stod i en tidligere annonse.

Det er vel en grunn til at motorene er chippet.

 

Da ville jeg forlangt skriftlig i kjøpekontrakten at motorene ikke har vært trimmet. Oppskremming av effekt med trimming i ettertid som følge av innsparte kostnader på nykjøpsstadiet ved å velge for liten motoralternativ kan bli en svært dyrekjøpt erfaring.

Link to post
Share on other sites

Kan bekrefte at Galeon er bygget svært godt. Alle komponenter er akkurat litt mer overdimensjonert enn de trenger å være. Uansett hvor du ser med argusøyne. 
 

denne ligger til salg nå:

https://www.finn.no/152171460
 

Jeg var på jakt etter båt med tre kabiner og endte opp med en Galeon 440. Tredje sesong nå. 
@brs har hatt en med strake akslinger. BRS var veldig fornøyd med sin. Jeg er veldig fornøyd med vår. Vi har en egen side for Galeon eier på FB; For oss Galeoneiere. 
Veldig mye kunnskap der om det er båter som kan være interessante. Send PM om du vil ha mer info. 
 

mvh

 

Tor Arild 
 

 

Link to post
Share on other sites

Tror IPS500 på Galeonen vil være mer enn tilstrekkelig. Den er relativt smal og lett til å være 42 fot med fly. 
 

Men hvis den har vært trimmet ville jeg styrt unna, primært pga drevene. De er tilpasset hver sin motor og IPS600-drevene er f eks kraftigere enn IPS500, selv om hvert drev bare skal håndtere 65 hk mer. 435 hk på ips600 og 370 hk på IPS500 

 

vedlikehold på IPS er kun årlig oljeskift og zink. IPS fra 2012 er dessuten ferdig med barnesykdommer og D6 fra 2012 er også forbedret ift tidlige utgaver inkl EVC-systemet.
 

Ser vel ut til at det er relativt mye båt for pengene. Men så skal du jo også ha i bakhodet at du skal selge den igjen en gang om noen år. Da kan det tenkes at dine 2.350’  har tapt seg mer enn du liker fordi det er et merke som foreløpig ikke er så veldig etablert i Norge i denne klassen.
 

Men det er definitivt mye «ny» båt for pengene og 3 lugarer er ettertraktet. Mye bra her, med andre ord,

Link to post
Share on other sites

HansH skrev for 9 timer siden:

Tror IPS500 på Galeonen vil være mer enn tilstrekkelig. Den er relativt smal og lett til å være 42 fot med fly.

 

Galeonen har vel omtrent samme bredde som Princess P42 så å kalle disse for smal vil jeg vel ikke helt være med på.

 

Ankepunktet med slike produsenter er vel kanskje at de bytter modeller noe ofte. En modell produseres ofte bare 3-4 år før den avløses av nytt konsept mens de engelske produsentene kanskje holder 6-10 år på samme modell med små facelift og øvrige mer usynlige oppgraderinger innimellom. Det virker som at engelskmennene er mer sikre og troe til sine konsepter når de lanseres og det virker naturligvis inn på bruktprisen på godt og vondt.

 

På godt på den måten at man kan få en relativt ny båt til en lav pris i ettermarkedet sammenliknet med f.eks. en Princess. På vondt om du er første eier av båten.

Link to post
Share on other sites

Om du sikter deg på 2,5 mill ish begynner du å nærme deg NordWest 420. Tror min gamle (jeg kjøpte den ny i 2008) ble solgt for under 3 mill i fjor. Den har bla generator, passrelle, bimini, mye elektronikk mm mm mm. 
IPS 600 på den. Med oppgraderte gir. 
 

Den heter fortsatt Bitteliten V og synes på AIS 😊
 

Verditapet fra ny er ganske voldsomt 😬

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...