Jump to content

Ny motorbåt 38-44 med 3 lugarer, maks 2 mill., forslag?


MRG

Recommended Posts

Stadig på utkikk etter ny båt, men har store problemer med å finne den rette. Lite båter på Finn også som matcher.

Etter ett par Marex'er, siste 350CC er målet en større og mer lukket feriebåt. 

Ingen båt nå, så er "fri og frank".

 

Noen som har innspill?

 

Ett hovedkrav er 3 lugarer slik at man kan ha faste sengeplasser for 5-6personer.

En grunn til at mange alternativ går ut er punktet lenger nede om utsikt. Utrolig mange båter har svært begrenset med utsikt for reisefølget under fart. Reiser ofte lange transportetapper.

Har f.eks sett på ulike varianter av Fairline og Princess, men føler at på samtlige må passasjerer sitte i en lav salong bak med svært begrenset "utsikt".

Har og sett på:

-Benetau Swift trawler 42, men ingen med tre lugarer desverre.

-Storebro Commander 410 (liker spesielt dører ut)

-Skorgenes 430

-Fairline Squadron 43 - latterlig patent på plattform på enkelte, og passasjerer som sitter lavt bak.

 

Men har egentlig ingen detaljkjennskap til noen av de foreløpig. Så setter pris på om noen kommer med konstruktive innspill om disse i forhold til "lista" mi.

 

Foreløpig kravspec:

 

  • Prisnivå inntil 2 mill
  • Marsjfart 20knop +
  • Byggekvalitet
  • Sjøegenskaper ved urolig sjø
  • Lavt støynivå inne og ute
  • 3 lugarer
  • Lett ombordstigning
  • Stor plattform
  • Mulighet for jolle eller helst vannscooter. Ikke snapdavit.
  • Lagringsmuligheter for utstyr (dykking, teiner osv). Helst også sykkel.
  • Utsikt for hele reisefølget. Flere sitteplasser i fartsretning ala skipper er eit stort + 

 

 

Redigert av MRG (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 4 minutter siden:

NordWest 390

mulig du får 370 ned mot 2 mill. I så fall er det et røverkjøp.

Svært lite annonser akkurat no iallefall.

Blir det ikkje trangt med flere lugarer i denne størrelsen? 

Vet dog ikke om den formidable plattformen er med i lengden eller ikke. Den er jo "flere" fot alene...

Link to post
Share on other sites

Jeg vil si at alt under 50 fot blir kompromiss med tre lugarer. Det er kun på en 50 foring a'la P50, PH50 etc. at du kan klare å i det hele tatt kle deg om på en naturlig måte på den tredje lugaren. Og hvor i all verden skal pikkpakket til tre par lagres på ferietur. Dette trenger man jo omtrent hekklugaren (lugar nr. 4) alene til for de nevnte to båtene.

 

Og helt enig med at de to engelske ikke er særlig sosiale båter da kun to personer kan se ut under fart, resten må sitte nede i "katakomben" uten særlig mye utsikt noen steder. P45 har tre lugarer men samme konsept.

 

Og prismessig er jo ingen av disse aktuelle uansett. Som bitteliten sier kan NordWest ha alternativ om man er heldig prismessig men det blir fryktelig smått om trekabins er et krav, spesielt med tanke på ferieoppakning.

 

Her er kanskje et alternativ men prisen er litt drøyere: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=119091108

Link to post
Share on other sites

Glemte å si at det er familie på tur, ikke flere par. 4 barn fordelt på to lugarer. Ser at det blir sløst mer med plassen dess større båt.

Når det gjelder alder så går jeg heller opp i alder enn opp i pris. Flere av de eg har sett på har vært fra midten av 90-tallet til opp på 2000-tall, men likevel under 2mill.

Her er noen som p.t. ikke ligger på finn lenger.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=152275004

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=153424948

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=118515931

 

Er også Commanderen langt fra prisleiet når vi snakker om de eldste utgavene skal tro?

Har dere kjennskap til skrog og egeneskaper forøvrig?

Link to post
Share on other sites

MRG skrev for 7 timer siden:

 

Foreløpig kravspec:

 

  • Prisnivå inntil 2 mill
  • Marsjfart 20knop +
  • Byggekvalitet
  • Sjøegenskaper ved urolig sjø
  • Lavt støynivå inne og ute
  • 3 lugarer
  • Lett ombordstigning
  • Stor plattform
  • Mulighet for jolle eller helst vannscooter. Ikke snapdavit.
  • Lagringsmuligheter for utstyr (dykking, teiner osv). Helst også sykkel.
  • Utsikt for hele reisefølget. Flere sitteplasser i fartsretning ala skipper er eit stort + 

 

 

 

Med unntak av punktet om vannscooter så er jo listen din nokså nøyaktige specs for en Viknes 1080.

...men basert på båtene du har sett på virker det ikke som du er på jakt etter Viknes-design?

Link to post
Share on other sites

Vi har en Nord west 370, og den tikker de fleste boksene dine bortsett i fra pris. Diger plattform, tre lugarer med 5 faste plasser, god utsikt for alle i salongen, og greit med stueplass. Sykler kan bli trangt, men sammenleggbare i bagg kan stues i den ene dobbelt kabinen. Du har fremdeles en soveplass igjen. Vannscoter kommer nok ann på tyngden. Plass er det nok av... Kvaliteten er det beste jeg har vært borti, og det er lett å gå rett inn fra akterdekket. Også lett å gå inn fra baugen, men dollbordene er litt smale. Men, som flere sier, du må nok strekke budsjettet noe... 

Link to post
Share on other sites

Synes vel en båt du har på lista er et godt alternativ, Fairline Squadron 43, ja badeplattform er liten, men denne går jo å få utvidet, mange eksempler på vellykkede utvidelser.

For en båt på "kun" 43fot er det 3 store skikkelige lugarer, bra stort akterdekk og romselig  "stue". Passasjerer sitter lavt som i de fleste engelske, men du skal vel sitte på fly og kjøre? ;) Flyen er stor og skikkelig, slik en fly bør være hvis man først skal ha fly.

Trangt motorrom. 

Mye større volum en tilsvarende nordiske båter

Tåler mye sjø. 30knop med "standard" motorisering.

 

Princess P45, av de helt eldste utgavene er jo også et alternativ, men kryper nok noe over 2mill.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Klassiske Fairline Targa 48 har jo 3 kabiner, er «lukket» nede og er romslig der, men likevel kalesje oppe. Omsatt fra ca 1.1 og opp til drøye 1.6 det siste året. Spirit 360 krysser vel av mange av boksene, lukket båt, stor fly, og den har vel 3 (eller 4) «kabiner». De er så små at det vel ikke kan kalles kabiner, men egne sove-krypinn. Et vennepar har en slik med D6-435 i. Relativt smal båt med de konsekvenser det har.  En veldig mye mindre båt enn Fairline 43. Men veldig mye nyere, og fremdeles innenfor budsjettet.

 

Spennende situasjon å være uten båt og ha alle muligheter åpne. Lykke til! 

Link to post
Share on other sites

Kanskje dette er rette båten om du klarer å spore opp et rett eksemplar eier er villig til å kvitte seg med.

 

Vaagen 40: 3 lugarer, flybridge og en fin salong der ingen passasjerer sitter nede i kjelleren på turen. Enmotors med dertil himmelsk god plass i motorrommet med en motorisering som tåler tusenvis av timer ville jeg også ansett som et kjempepluss.

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=12147029&sid=6fbaBL7eT050517&pos=34&tot=108&page=2

 

Båttest: http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/test-vaagen-40

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Chiefengineer skrev for 5 timer siden:

Kanskje dette er rette båten om du klarer å spore opp et rett eksemplar eier er villig til å kvitte seg med.

 

Vaagen 40: 3 lugarer, flybridge og en fin salong der ingen passasjerer sitter nede i kjelleren på turen. Enmotors med dertil himmelsk god plass i motorrommet med en motorisering som tåler tusenvis av timer ville jeg også ansett som et kjempepluss.

 

Vaagen 40 har vært vår drømmebåt i mange år, men av ulike årsaker har så langt ikke drømmen blitt realisert...  Var imidlertid på nippet til å handle for syv år siden, men den gangen var det økonomien som bremset oss. Har ikke kommet helt over det ennå :cryin: 

 

Mange årsaker til at akkurat den båten er vår favoritt, til tross for at det er så mye annet å velge i. Nevner noen fordeler:

  • Skrog og overbygg i sandwich (isolert)
  • Isolerglass i vinduer (duggfritt og isolert)
  • En motor (driftsøkonomi + adkomst for vedlikehold)
  • Tre gode lugarer, selv sidelugarene er så store at det er ren luksus for barna. Disse kan overhode ikke sammenlignes med Viknes K3!!!
  • Flybridge
  • Rent og ryddig akterdekk
  • Motoren er montert med V-gear, dermed kommer den lenger bak. Det er en fordel i forhold til støy inn i salongen. Alle de engelske med aksel har motoren under salongen...
  • God stueplass for dykkerutstyr, kompressor osv. som er viktig for meg

Ulemper:

  • Det er aldri noen til salgs av disse...
  • Verftet er konk, så det blir heller ikke flere :cryin:

 

Link to post
Share on other sites

Har Nord West 390.Sa til selger, dei er vel litt gammel dags i fasongen, han kvitterte ikkje gammal dags, men traust. 

Virker kjedlig på annonser på finn. Ta ein tur ombord, inntrykket blir nok litt annerledes enn annonsen. 

Kvalitet over alt. Nordisk design på godt og vondt. Greit å kunne gå rundt heile båten, rekker og handtak gode stuverom mm. God fart og driftsøkonomi. 

På den vi har er det 2 lugarer med forheng,og ein stor lukka i baugen

Dei fleste NW er godt utstyrt DSC_0478.JPG.da5dbdfd3b886aa9f3fed4200ba7d145.JPG

Redigert av Jakob T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi havde en 390 i fem år. En stort set perfekt båd efter min smag. Men to motorer og to drev koster i vedligehold. Og de begynder at blive gamle. På den anden side, så er de til at få til en fornuftig pris. For- og sidekahyt er fine. Den sidste stikkøje er bedst til børn. Jeg har sovet i den og det går, men ikke på en længere ferie som voksen. Herligt med flybridge og fantastisk rummeligt agterdæk. 
 

Dette er vores - taget da vi solgte den:

 

 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jakob T skrev for 23 timer siden:

Har Nord West 390.Sa til selger, dei er vel litt gammel dags i fasongen, han kvitterte ikkje gammal dags, men traust. 

 

klassisk stil over den vil jeg si. Og det vil den fortsatt ha, lenge etter at dagens "såpekopp" design har gått av moten :giggle:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 40 minutter siden:

Rodman 41 kanskje?

 

Er klar over at det blir en annen prisklasse men synes disse Rodman båtene fikk et kraftig løft designmessig ved introduksjonen av 44 muse:

 

https://www.bergenmarinesenter.no/baater-til-salgs/baat/1048/rodman

 

Ser det er både IPS, doble køyer i alle tre lugare etc. Denne kjellerutsikten for passasjerene blir man derimot ikke kvitt i denne typen båt.

 

IPS 500, er det noe ukurant kanskje?

Link to post
Share on other sites

Har en Beneteau Antares 13.80 med 3 lugarer og 6 sengeplasser. 2 bad. 

Vi har 4 store barn (på 18, 19 og 2 på 16) som vi har med på ferieturer og helgeturer. Perfekt familie båt i rett prisklasse.

Denne vurderes å legges ut for salg til våren (eventuelt byttes i mindre båt) for ca 1 790 000,- 

2005 mod. 45 fot med 2xTAMD 75P. ca 775 timer.

På fly ser alle når vi kjører :-). Her er det godt med lagringsplass. God plass i motorrom. Max fart på 30 kn. 

 

 

IMG_2827.jpg

Redigert av CGM (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange interessante forslag her.

-Vaagen 40 virker spot on på mange områder. Denne har eg ikkje studert tidligere. Men siden jeg har lang erfaring med drev er eg skeptisk til de negative omtalene på denne båten når det gjelder manøvrerbarhet og retningsstabilitet ved lav fart. Vi går også ofte iland med bauen, så helt uten baugspyd virker litt upraktisk.

 

-Har alle Nordwest båtene drev eller IPS? Har som sagt kun erfaring med drev fra tidligere (bare positive forsåvidt), men er skeptisk med større, eldre båt med to drev. Derfor tenker eg aksling.

 

-Rodman 41: greier ikke helt å bli komfortabel med "knekken" i fenderlista

 

-Nimbus 42 er ikke dum selv om den ikke har fly. Har alle disse også drev? Har den samme skrog som Storebro 410 commander?

 

-Av en eller annen grunn greier jeg ikke å legge bort commanderen helt. Er noe med designen og løsningen med utgang fra førerplass som tiltaler meg. Prismessiger jeg usikker siden det har vært lite båter til salgs, men vil tro en tidlig utgave er innenfor.

Noen som vil dele synspunkter eller erfaringer med denne? Lite å finne her på båtplassen også.

 

Link to post
Share on other sites

Har jeg forstått det rett at Nimbus 42 har 2.drev, mens Storebro 410 har 2xaksling?

 

Vil da tro at Nimbusen har motorene helt bak mens Storebro har de under salongen og at Nimbusen av den grunn får bedre plass til stikklugarer.

Får man likevel ikke utnyttet plassen bak motorene på Storebroen til noe fornuftig 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...