Meksico Startet 3.Januar.2020 Del på Facebook Startet 3.Januar.2020 Hei, Har en båt som har stått noen år med mye vann innvendig. Båten har ingen ventiler, så den har nærmest stått å blitt kokt hele sommeren. Dette har ført til noen osmosebobler i tak og på innsiden av skroget. Den er uinnredet og har bare et lag hvitmaling på alle flater innvendig. virker bare som boblene er under ytterste malingslag. Har noen tips om hvordan jeg kan behandle dette? Jeg har satt inn elektrisk avfukter, så båten er tørr og fin innvendig nå. Har lagt ved bilde av en av boblene. mvh. Anders Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 På bildet kan det se ut som det ligger utenpå malingen. Kan det være mugg? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Du har nok ikke osmose. Hvis du trykker på boblene og lukter på væsken som kommer ut skal det lukte eddik av vannet. Bruk en pussemaskin og puss vekk alle bobler. La alt tørke og mal opp på nytt. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Ida Marie III Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Ser egentlig ikke noe bobler heller på bildet... Sitér dette innlegget Link to post
Meksico Svart 3.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Det var en boble med gult/brunt vann inni, som luktet eddik. Det ser ikke ut som en boble siden jeg har skrapt bort malingen som dannet boblen. Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Dersom du mener den gråbege klatten omtrent midt på bildet så ser det jo ut som den ligger utenpå støpen. Dersom det ikke er den, men alle ujevnhetene du tenker på, så mener jeg det ser ut som helt vanlig "bakside/innside-støp" - blir ofte slik der krav til finnish ikke er så nøye. Prøv å skrape/stikke gjennom gelcoaten, kommer det ikke ut væske så er alt ok. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Ida Marie III Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Meksico skrev 37 minutter siden: Det var en boble med gult/brunt vann inni, som luktet eddik. Det ser ikke ut som en boble siden jeg har skrapt bort malingen som dannet boblen. Jo, det er jo en indikator på osmose , men kan ikke se noe slikt på bildet... Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Uansett er det mykje varmtvannsvask som er løsningen før uttørking og ny behandling ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tedd Svart 3.Januar.2020 Del på Facebook Svart 3.Januar.2020 Hei. Er dette en spøk? Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 Tyggis ? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 (redigert) Altså osmose vil man alltid ha i en vis grad på båt, særlig før midten av 90 tallet mere viktig hvordan man begrenser det. Du nevner innvendig i tak, tror ikke det bli noe problem hvis du skraper litt og grunner med epoxy. Gjelder vel innvendig generelt. Redigert 4.Januar.2020 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 Kan noen forklare meg hvordan man får osmose i tak?? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 Sannsynligvis gjort det hele så difusjonstett at et sted må kondensen ut. Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 Men kondensen er vel ikke inne i komposittmaterialet? Sitér dette innlegget Link to post
bmwmaxi Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 (redigert) Alltids litt dårlig støping med luftlommer. Men poenget ikke noe og bekymre seg for Innvendig skjenerelt, hvis man ikke tenkte og bruke skroget som badekar. Redigert 4.Januar.2020 av bmwmaxi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 tedd skrev for 11 timer siden: Hei. Er dette en spøk? Mistenker det ja. Med mindre båten er av ferrosement. For meg ser det ut som om bildet er tatt på en murvegg som det er skrapet av litt maling. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
bmwmaxi Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 Faktisk helt enig komodo? Og da er difusjons problemene desto Støre Sitér dette innlegget Link to post
Meksico Svart 5.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Litt rart hvis jeg skulle tatt bilde av en betongvegg og sagt det var en båt.. det er i alle fall ikke min type humor. Takk for svar! Jeg vet ikke om dette er vanlig, siden de aller fleste andre båter stort sett er tildekket innvendig, men pusser og grunner, så blir det sikkert bra. Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Hei. Det var jo litt rart hvis det var væske inne i de blærene men uansett så er det lite og bekymre seg over. Den malinga på innsiden er malt etter glassfiberen er herdet. Da blir det litt voks på overflaten. Det kan føre til at malingen slipper. Hvis feil grunnarbeid. Men det forklarer ikkje vesken. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Meksico skrev for 3 timer siden: Litt rart hvis jeg skulle tatt bilde av en betongvegg og sagt det var en båt.. det er i alle fall ikke min type humor. Takk for svar! Jeg vet ikke om dette er vanlig, siden de aller fleste andre båter stort sett er tildekket innvendig, men pusser og grunner, så blir det sikkert bra. Puss vekk og la tørke. Og så kan du male med topcoat eller 2-komponent maling. Sitér dette innlegget Mvh Solbris II Båtlivet gir meg de største gleder! Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.