Jump to content

Regne ut kabeltversnitt for lading til Baugbatteri

Kire

Recommended Posts

ozo skrev for 12 timer siden:

Hvorfor kan vi ikke holde oss til temaet? Det er snakk om en ladekabel; ikke drift av en vinsj.

Du kan enkelt og greit ikke legge en tynn ladekabel mellom generator og vinsjbatteri uten at du har noe som begrenser strømmen i den. Drar du 200A ut av vinsja/batteriet så vil "ladekabelen"  forsøke å etterfylle med samme styrke om kilden bare er stor nok. Og er kilden 75A (generator) så kan du ikke legge opp en 10mm2 kabel.

Var dette forståelig eller må du ha det enda mer detaljert?

Beklager at jeg hadde oversett at det bare var snakk om ladekabel. Men svaret er ikke så forskjellig. 

Husk har du ikke ladeskillerele så er det ikke bare dynamoen som lader baugvinsbatteriet men også start e ventuelt forbruksbank, alt etter hvordan dynamoen er koblet til disse.

Verste scenario er da et tomt vinsjbatteri. Et toppladet startbatteri. Da er generator og startbatteri i stand til å levere flere hundre ampere til vinsjbatteriet når du kobler dette til. Så en løsning uten strømbegrensende elektronikk vill kreve tykke kabler. Vil som i mitt tidligere innlegg anbefale 25 til 35 mm2. Under dette værste scenarioet vil spenningsfallet i kabelen bli stort nok til at ladingen begrenser seg selv, samtidig at kablene ikke overopphetes

Chiefengineer skrev for 18 timer siden:

Var dette forståelig eller må du ha det enda mer detaljert?

Om du hadde lest tidligere poster, og forstått dem, hadde du sluppet å komme med slike forsøk på morsomheter.

Som tidligere nevnt er det en elementær sak å koble ifra ladekabelen ved bruk av vinsjen. Muligens kan det være behov for en begrensning i motsatt retning også, men det kommer an på både anlegget forøvrig, og (mis)bruk av batteriene.

Som "JRK" er inne på, så vil det ved et nedtappet vinsjbatteri, kunne gå mye strøm, men neppe flere hundre ampère. Batteriets indre motstand, sammen med kabelen, vil begrense strømmen.

For ordens skyld kan det nevnes at en 10 mm² kabel i flg. "NEK 400", alt etter hvordan den er lagt, kan belastes kontinuerlig med i størrelsesorden 50~60 A. Dette er sikkerhetsgrensen ved boliginstallasjon, så da kan man anta at det er mye å gå på.

Man kan teoretisere over dette i det uendelige, men i praksis er det nok liten fare for risikabel varmgang i denne kabelen.

Men for all del; en tykkere kabel gjør absolutt ingen skade, ei heller en god DC/DC-lader, men det er nok strengt tatt ikke nødvendig.

ozo skrev 43 minutter siden:

Om du hadde lest tidligere poster, og forstått dem, hadde du sluppet å komme med slike forsøk på morsomheter.

Som tidligere nevnt er det en elementær sak å koble ifra ladekabelen ved bruk av vinsjen. 

Ja det var litt av en smart ankervinsj installasjon. Frakople ladekabel hver gang du skal bruke vinsja? Nødankring ikke tillatt?

Nei dimmensjoner med korrekt beregningsgrunnlag, det fins dessverre mer enn nok av slike reodor felgen patenter rundt omkring fra før.

Chiefengineer skrev for 10 timer siden:

Ja det var litt av en smart ankervinsj installasjon. Frakople ladekabel hver gang du skal bruke vinsja? Nødankring ikke tillatt?

Chiefengineer skrev On 4.1.2020 at 13.23:

For å gjøre dette enkelt, oversiktlig og sikkert ville jeg satt inn en CTEK 12v/12V lader i motorrommet og benyttet en kabling tilpasset dennes utgangseffekt. F.eks. 10--15A.S

Så vidt jeg kan se, er disse utsagnene fra samme person :giggle:

Mortenliereng skrev 1 time siden:

Ups,nå tar det jo helt av her,har jeg sak noe galt så var ikke det meningen I så fall☺

Nei du har ikke sagt noe galt, du har omtrent fasiten i kabeltverrsnittet ditt.

Men vi har en annen kar her som mener at strømtrekket er»ikke særlig over 20A», ladekabelen kan «frakoples ved bruk av vinsja», at batteriets indre motstand (som er svært lav) vil bidra til å begrense strømtrekket(!) osv... Og dette er jeg langt fra med på da svært lite av dette samsvarer med elektrisitetslæren.

Uansett tverrsnitt, så må man sikre kabelen ihht. strømføringsevne.  Gjør man ikke det, så kan det bli varmt den dagen noe går galt.  Det andre man kan tenke på er at winsj batteriet konkurrerer med forbruksbanken når det skal lades, så tverrsnittet har betydning for om det går noe særlig strøm til winsj batteri ved nedtappet forbruksbank. Ved full forbruksbank og fullt startbatteri og delvis nedtappet winsj batteri etter diverse mislykkede ankringsforsøk vil det kun være winsj som trekker strøm fra dynamo. Båten går gjerne på tomgang, og ladestrømmen er derfor ikke allverdens. Jeg har vanskelig for å se for meg noe mer enn 30-40A som ett absolutt maksimalt normaltrekk fra en slik ladekabel og til polene på winsjbatteriet.   Man ønsker jo ikke å lage en løsning som slår ut sikringen, så da legger man gjerne litt margin. Større kabeltverrsnitt gir raskere lading, men kommer man opp i 25mm2 så kan man vel nesten heller legge 50mm2 og droppe hele batteriet.  16mm2 med 50A sikring ville nok jeg valgt om winsj batteriet skal lades fra dynamo. Men selv har jeg valgt å hente strøm til anker winsjene fra en forbruksbank. Legger du 50mm2 fra forbruksbank til winsj, så slipper du å bruke penger og tid på vedlikehold og stell av enda ett batteri. Ved bruk av 50mm2 så vil også dynamoen være en viktig bidragsyter ved winsj kjøring. 

Til thruster så synest jeg imidlertid at bruk av eget batteri like ved er viktig ettersom spenningsfallet man får når 5-600A skal fraktes langt påvirker ytelsen. En 1000w winsj med 50mm2 kabel får ikke det problemet. 

Og til dere som kun ønsker ett tall i svaret.....Folk flest liker en begrunnelse, for da forstår man hvilke tanker som ligger bak. 

Dette er en ganske så underholdende tråd der alle deltakerne (uten trådstarter) skal fortelle om alt mulig de vet/tror om strøm, kabler, vinsjer trustere og så videre.

Kanskje trådstarter stikker innom en tur etter hvert? Vedkommende har jo ikke vært innom siden innlegget ble skrevet fredag kveld.

Med litt info fra trådstarter, hadde det vært lettere for oss som har hørt fra en annen, har en følelse for, har lest noe om noe en gang, har skole eller kanskje kan litt om strøm å si hva kabeltverrsittet trådstarter spør om skal være.

:easter:   :easter:   :easter:

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Alfa 1 skrev On 5.1.2020 at 10.55:

Forstår trådstarter. Det er jo nesten ingen som har svart på trådstarters spørsmål men kommet med lange utredninger og meninger om alt mulig annet. Enkelte svar ser jo ut som at de ikke har lest spørsmålet. 

Ja., forståelig på en måte. På den annen side mangler det litt informasjon for å kunne svare på spørsmålet på en god måte. Der har jo TS valgt å være fraværende. 

Lars H. skrev for 15 timer siden:

Dette er en ganske så underholdende tråd der alle deltakerne (uten trådstarter) skal fortelle om alt mulig de vet/tror om strøm, kabler, vinsjer trustere og så videre.

Kanskje trådstarter stikker innom en tur etter hvert? Vedkommende har jo ikke vært innom siden innlegget ble skrevet fredag kveld.

Med litt info fra trådstarter, hadde det vært lettere for oss som har hørt fra en annen, har en følelse for, har lest noe om noe en gang, har skole eller kanskje kan litt om strøm å si hva kabeltverrsittet trådstarter spør om skal være.

:easter:   :easter:   :easter:

Ja, dette ble litt av en tråd :giggle:

Vinsj og baugvisp omhverandre ?

Trådstarter har fått svar på spørsmålet sitt for lenge siden.

Med 75A strømtrekk som er kildens leveringskapasitet dimmensjonerer han som foreskrevet her om han skal gjøre beregningene sine etter boka:

Mortenliereng skrev On 5.1.2020 at 13.04:

Da sier jeg det igjen 2×25 " hvis  det er 2×7met,dette kan dere lage Tusen utregninger på og alt av ideer, legg opp 2×25 gutt ,så er du sikker?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...