Jump to content

Regne ut kabeltversnitt for lading til Baugbatteri


Kire

Recommended Posts

Hei

Skal montere et Vinsj batteri i baugen, men vi må trekke frem lading. Det er 7,5 mtr frem fra motor som totalt da blir 15 meter for + og - .

Dynamo er 70 eller 75 amper. Hvor tykke kabler trenger jeg for denne ladingen? 

Link to post

Som alltid når det gjelder lading, er bruksmønsteret avgjørende for utformingen. Men som en pekepinn: Det er neppe realistisk å regne med særlig mer enn 20 A ladestrøm. Med en 10 mm² kabel vil du da få omtrent ½ V spenningsfall. Dette vil imidlertid nærme seg tiendeparten etterhvert som batteriet nærmer seg fulladet, og det bør gi en akseptabel toppladespenning.

Om anlegget forøvrig er tilpasset AGM, og du velger et standardbatteri til vinsjen, kan dimensjonen reduseres mye, om du da fremdeles har tid til oppladingen mellom hver bruk.

 

PS. Dette gjelder blybatterier. Lithiumbaserte batterier kan gi helt andre forhold.

Link to post

Hmm, korrekt det som Elise sier at ved bruk så vil det gå enorme strømmemgder gjennom kabelen om du ikke har noe som stopper strømmen. Uansett så synes jeg det er så langt at spenningsfallet blir mye høyere en ønskelig og du vil aldri få dette batteriet toppladet. I dette tilfellet ville jeg gått direkte på en B2B lader. Kjøper du feks Sterling sin så vil du klare deg med 1,5 eller 2,5mm2 kabler, men du vil få en beskjeden ladestrøm, men det batteriet kjører du vel aldri så langt ned at det blir et problem. 

Edited by Kjellg (see edit history)
Link to post
Elise skrev for 3 timer siden:

Lading er en sak, men om vinsjen trekker ned spenningen og dynamo og batteri i en andre enden forer på med strøm, da kan det fort bli mer enn  20 A....

Her var det uttrykkelig spurt om ladekabel, så da må man nesten anta at det er det saken gjelder. Om dette batteriet skal være permanent parallellkoblet med et annet via denne kabelen, forsvinner nærmest hensikten med et lokalt batteri, fordi man da bør dimensjonere omtrent som om vinsjen skulle drives av det andre batteriet.

 

Kjellg skrev for 3 timer siden:

Uansett så synes jeg det er så langt at spenningsfallet blir mye høyere en ønskelig og du vil aldri få dette batteriet toppladet.

0,05 V tap fra generator er vel innenfor det som er vanlig slingringsmonn på spenningsregulator m.m.

 

 

Man trenger forørig ikke mer enn et par standard reléer med 87a-kontakt for å koble ut ladingen ved kjøring av vinsjen.

Link to post

Det kommer også an på hvilken type ladeskille som er i systemet. Dersom thrusterbatteri lades på egen krets gjennom skillediode eller FET-basert ladeskille så er det kun strøm fra dynamo som er dimensjonerende. I så fall kan en gi f i spenningsfall i det tilfellet og bare sørge for at kabelen tåler strømmen som dynamo kan gi. 16 mm2 burde være plenty og gir ikke allverden spenningsfall v lading.

 

Dersom lading er skilt ved relé blir det en annen sak. Tipper enkleste er å sette inn en billig DC-DC lader/stabilisert strømforsyning som gir 14-ish volt ut med noen få Ampere. Et thrusterbatteri skal jo ikke ha særlig mange amperetimer med lading med mindre thruster brukes til utvidet piruettkjøring. I så fall kan en bruke beskjeden kabling fremover.

 

En av disse som gir 13.8V ut ved 8-40V inn feks. Fås i 3/5/10/20A versjon:

 

NOK 75.06  10% Off | RCNUN DC 8-40V to DC 12V 13.8V 1A 3A 6A 10A 15A 20A 25A Boost Buck Converter Voltage Stabilizer Regulator CE RoHS for Cars Solar
https://a.aliexpress.com/3vF7hxxK

 

Link to post

Ser det er mange som anbefaler ladere, men det var vel ikke det du spurte om.

Kun 2 ting som bestemmer tverrsnittet her.

Er det en helt  separat kurs er det tilført spenning til batteri som avgjør kabel(dynamo ampere)

Er det pararellkoblet med andre batteri er det maks forbruk på vinsj/truster/forbruker. Sikker mange som vil si at forbruks batterier kan pushe på flere ampere en det, men det begrenser du med en sikring på kabel på Max forbruk.Da får du også en indikasjon på feil batteri/forbruker.

Men du kan eliminere det med relé styring på kontroller. Ikke og anbefale da du mister kontroll ved dårlig batteri.

Ps. Husk sikring på begge ender av kabel. Du kan spare deg for en sikring ved og sette forbruker lasten på kabel siden, da må sikring på batteriet foran være på anbefalt last. Fortsatt 2 sikringer men ikke en 3 ut fra batteribank.

Edited by bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Fantino skrev for 4 timer siden:

Tipper enkleste er å sette inn en billig DC-DC lader/stabilisert strømforsyning

Det er mange måter å løse dette på, men det er da vel enklere å ikke ha denne omformeren, enn å ha den… Om man går ut ifra at generatoren gir 14,4 V, gir det en differanse ned til 13,8 V som tilsvarer spenningsfallet i en 1 mm² kabel, ved en toppladingsstrøm på 2 A.

Som sagt, er bruksmønsteret avgjørende, men hovedkriteriene er: tilstrekkelig strømmengde til å kompensere for forbruket, og høy nok toppladingsspenning. Om det er fare for å tappe ned batteriet mye, bør man i tillegg vurdere muligheten for en rask opplading.

Så da er det bare å finne fram kalkulatoren. Antatt brukte Ah pr. vinsjing, dividert på minimum antall ladetimer, gir minimum ladestrømkrav.

 

bmwmaxi skrev 1 time siden:

Men du kan eliminere det med relé styring på kontroller. Ikke og anbefale da du mister kontroll ved dårlig batteri

Hvilken kontroll?

 

bmwmaxi skrev 1 time siden:

Husk sikring på begge ender av kabel

Hvorfor?

Link to post

Si du har et 90amp batteri uten sikring foran har du ca 1000amp som går tilbake bake til forbruk BAT/dynamo bak i båten. Ved en kortslutning. Alltid en sikring/smelte kabel ved et batteri. Unntak til starter. Hvis du ikke gjør det har du i det minste en sveise trafo i båten:smiley:

kontroll=styring av forbruker foran

Edited by bmwmaxi (see edit history)
Link to post

Ser nå at det var batteri til vinsj og ikke thruster det var snakk om. Mao noe lavere max strøm men desto større ladebehov. Poenget med DC-DC lader var å unngå overbelastning av ladeleding pga ‘bakforing’ fra annen batteribank, samt ha kontroll på ladespenningen. Så lenge disse er tilgjengelige for en slikk og ingenting anser jeg det for enkleste løsning. 

 

Dersom ledning skal dimensjoneres ut fra maksimalt strømtrekk vinsj med akseptabelt spenningsfall så blir den vel såpass feit at hele vitsen med separat batteri fremme faller bort..

 

 

Link to post

Det gjør det, men tryggheten?

tror jeg hvile lagt en sikring på ca 100a på kabelen, da ville du også fått en indikasjon på dårlig batteri foran. Og en sikring på maks forbruk på forbruker foran/ ved batteri. Her kan du spare en sikring ved og koble deg på kabel siden, og ikke batteri.

Edited by bmwmaxi (see edit history)
Link to post

Skal du anslutte dette til dynamo så kan du ikke tillate deg å dimmensjonere mindre enn et dynamo kan levere, dvs. 70/75A. Det er helt åpenbart.

 

For å gjøre dette enkelt, oversiktlig og sikkert ville jeg satt inn en CTEK 12v/12V lader i motorrommet og benyttet en kabling tilpasset dennes utgangseffekt. F.eks. 10--15A. Da har du en trygg og pålitelig installasjon som lader med tilskrekkelig ladestrøm så snart motor er igang. Glem alt det andre, da kan du like godt parallellkople dette batteriet til startbatteri eller forbruksbatteri som neppe er tanken.

Link to post
Chiefengineer skrev 33 minutter siden:

Skal du anslutte dette til dynamo så kan du ikke tillate deg å dimmensjonere mindre enn et dynamo kan levere, dvs. 70/75A. Det er helt åpenbart.

 

For å gjøre dette enkelt, oversiktlig og sikkert ville jeg satt inn en CTEK 12v/12V lader i motorrommet og benyttet en kabling tilpasset dennes utgangseffekt. F.eks. 10--15A. Da har du en trygg og pålitelig installasjon som lader med tilskrekkelig ladestrøm så snart motor er igang. Glem alt det andre, da kan du like godt parallellkople dette batteriet til startbatteri eller forbruksbatteri som neppe er tanken.

Har du link til en sådan lader? Spør da jeg kommer til å gjøre samme ombygging til bautruster i båten før sesongen.

Altså eget batteri fremme i båten, som lades fra motor via evt lader.

Da er det kun ankervinsj som går på startbatteriet uten om motor. 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Okkaby skrev 3 minutter siden:

Har du link til en sådan lader? Spør da jeg kommer til å gjøre samme ombygging til bautruster i båten før sesongen.

Altså eget batteri fremme i båten, som lades fra motor via evt lader.

Da er det kun ankervinsj som går på startbatteriet uten om motor. 

 

 

Her har du en sånn:

 

https://www.seasea.no/elektrisk/ladere-landstrøm/ladere-inverter/batterilader-25a-ctek-d250se-dual

 

https://www.maritim.no/ctek-20a-dual-dcdc-batterilader-d250sa

 

Brukermanual:

 

https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1560330680/p_10438-64_documentation_1

 

Jeg har hatt dette systemet på to båter og det fungerer veldig bra. All strømbegrensing foregåt jo i laderen så uansett hvor mye du belaster vinsjbatteriet vil det ikke gå mer strøm gjennom kablene enn det laderen avgir. I brukermanualen finner du også anbefalt kabeltverrsnitt. Laderen begynner å arbeide når matespenningen sin overstiger 13,1 volt i 5 sekunder (motor startes=dynamo lader) og brytes når matespenningen synker under 12,8 volt i 10 sekunder (=motor stanses).

 

 

Link to post
Chiefengineer skrev 15 minutter siden:

 

Her har du en sånn:

 

https://www.seasea.no/elektrisk/ladere-landstrøm/ladere-inverter/batterilader-25a-ctek-d250se-dual

 

https://www.maritim.no/ctek-20a-dual-dcdc-batterilader-d250sa

 

Brukermanual:

 

https://res.cloudinary.com/maritim-no/image/upload/v1560330680/p_10438-64_documentation_1

 

Jeg har hatt dette systemet på to båter og det fungerer veldig bra. All strømbegrensing foregåt jo i laderen så uansett hvor mye du belaster vinsjbatteriet vil det ikke gå mer strøm gjennom kablene enn det laderen avgir. I brukermanualen finner du også anbefalt kabeltverrsnitt. Laderen begynner å arbeide når matespenningen sin overstiger 13,1 volt i 5 sekunder (motor startes=dynamo lader) og brytes når matespenningen synker under 12,8 volt i 10 sekunder (=motor stanses).

 

 

Så litt på siden til Jørg Becker. Når det kun er til vedlikeholds lading av truster batteri, som brukes lite, så burde vel noe sådan som dette være mer enn nok tenker jeg.

http://www.sterling-power.no/stnbm.htm

Koster i tillegg ikke mer enn 821kr hos Jørg.

Edited by Okkaby (see edit history)

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Ser at du har fått mange fine råd., men det viktigste er å få avklart bruksmønsteret, størrelse på batteri og thruster.

Bruksmønster ditt kan være alt fra at du trenger thrusteren bare til å gå inn og ut av faste plasser, til å ligge i Grebbestad med mye vind i en time for å vente på ledig plass.  Førstnevnte krever bare en tynn 6 mm2  ladeledning med jørg eller  annen ladeelektronikk. Sistnevnte, om du bare en sjelden gang opplever Grebbestad situasjonen, vil du aldri bli fornøyd om du ikke har tilgang på thrusteren hele tiden. Da må du ha tykkere kabel, menI praksis kan man vel bare kjøre thrustere noen minutter i gangen for så å hvile noen minutter.  Da trenger du i allefall en kabel som er tykk nok til at du ikke får varmgang i denne.. Om du forteller hvor stort batteri og thruster du har så kan jeg finne en passende kabeldimensjon,  samt hvilke begrensninger du får.

Generelt så vil jeg anta at en 25 eller 35 mm2 kabel vil dekke de fleste alternativer av kombinasjon du måtte ha

Edited by JRK (see edit history)
Link to post
Chiefengineer skrev for 2 timer siden:

Skal du anslutte dette til dynamo så kan du ikke tillate deg å dimmensjonere mindre enn et dynamo kan levere, dvs. 70/75A. Det er helt åpenbart.

De fleste båtinstallasjoner inneholder nok tynnere kabler enn dette, selv om det meste til syvende og sist er koblet til generatoren. Det er forbrukerens strømkrav som bestemmer kabeldimensjonen, ikke generatoren.

 

Det er mange som elsker elektroniske duppeditter. Jeg er én av dem; men alt til sin tid. En slik DC/DC-omformer det her er snakk om er fortreffelig om den tilgjengelige spenningen er for lav, men det er den ikke i dette tilfellet, om det da ikke er behov for å utnytte generatorens kapasitet maksimalt. Og da er vi inne på en vesentlig side av saken. Om TS ikke allerede har en effektiv laderegulator, med temperatursensor både på batteri og generator, er han definitivt mer tjent med å investere i en slik, framfor en lader til vinsjbatteriet.

Når det er sagt, burde ideelt sett hvert batteri ha sin egen lader, og ikke være parallellkoblet, men det er som sagt grenser for hvor mange duppeditter man er tjent med.

Link to post
ozo skrev for 1 time siden:

De fleste båtinstallasjoner inneholder nok tynnere kabler enn dette, selv om det meste til syvende og sist er koblet til generatoren. Det er forbrukerens strømkrav som bestemmer kabeldimensjonen, ikke generatoren.

 

Det er mange som elsker elektroniske duppeditter. Jeg er én av dem; men alt til sin tid. En slik DC/DC-omformer det her er snakk om er fortreffelig om den tilgjengelige spenningen er for lav, men det er den ikke i dette tilfellet, om det da ikke er behov for å utnytte generatorens kapasitet maksimalt. Og da er vi inne på en vesentlig side av saken. Om TS ikke allerede har en effektiv laderegulator, med temperatursensor både på batteri og generator, er han definitivt mer tjent med å investere i en slik, framfor en lader til vinsjbatteriet.

Når det er sagt, burde ideelt sett hvert batteri ha sin egen lader, og ikke være parallellkoblet, men det er som sagt grenser for hvor mange duppeditter man er tjent med.

 

Du skal ha en svært liten vinsj for at det ikke er generatoren som bestemmer kabeldimmensjoneringen i dette tilfellet. Jeg har aldri hatt noe under 1000W på 12 volts anlegg og således vil en slik innretning være i stand til å trekke (mye) mer enn de 70-75A som begrenses i generator.

 

Og JA, vet det finnes vinsjer helt ned i 500W men det tror jeg hører til unntaket å installere.

Link to post
JRK skrev for 2 timer siden:

Bruksmønster ditt kan være alt fra at du trenger thrusteren bare til å gå inn og ut av faste plasser, til å ligge i Grebbestad med mye vind i en time for å vente på ledig plass.  Førstnevnte krever bare en tynn 6 mm2  ladeledning med jørg eller  annen ladeelektronikk. Sistnevnte, om du bare en sjelden gang opplever Grebbestad situasjonen, vil du aldri bli fornøyd om du ikke har tilgang på thrusteren hele tiden.

 

I denne situasjonen bør du evaluere manøveren og ventetida di annerledes enn å gjøre deg avhengig av thrusteren. Først og fremst tømmer du batteripakken på et øyeblikk om du blir liggende å thruste i flere minutter uten motsvarende lading. Noe som er det åpenbare utfallet av en slik situasjon der du muligens forbruker 20-30 ganger mer strøm enn du lader inn på batteriene.

 

Dernest er det store bruksbegrensninger på disse batterithrusterene så dette stopper seg veldig raskt selv:

 

Sleipner (SIde Power:)

 

image.png.96726b26eaef04e117b0d8ee2c98772f.png

 

Engbo:

 

image.png.4c173f695b985208085f78d3e878dcea.png

Link to post
Chiefengineer skrev for 6 timer siden:

Du skal ha en svært liten vinsj for at det ikke er generatoren som bestemmer kabeldimmensjoneringen i dette tilfellet.

Hvorfor kan vi ikke holde oss til temaet? Det er snakk om en ladekabel; ikke drift av en vinsj.

Link to post
Komodo skrev for 14 timer siden:

Nå virker ikke trådstarter spesielt ivrig etter å følge opp denne tråden, men det er altså vinsj det er snakk om her. 

 

Forstår trådstarter. Det er jo nesten ingen som har svart på trådstarters spørsmål men kommet med lange utredninger og meninger om alt mulig annet. Enkelte svar ser jo ut som at de ikke har lest spørsmålet. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...