Haba Startet 4.Januar.2020 Del på Facebook Startet 4.Januar.2020 Skal erstatte et forbruksbatt. Det gir også strøm til baugpropell. Har i utgangspk. tenk på et start sølv/ kalsium batt. siden det må levere kraftig strøm i når prop. slal brukes. Men kom til å tenke på et start/stopp batteri da det gir kraftig strøm, tåler mange ut og utladninger og tar fort ladning. Hva mener dere om å bruke et slikt, noen som har erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 Denne gangen velger jeg kort versjonen For å ta det første først så bruker man ikke sølv/kalsium batterier på start/stopp system men batterier med AGM teknologi. For det andre så er sølv/kalsium start batterier generelt den batteritypen som er minst egnet til å bli brukt som forbruks batteri Men bruker man batteriet i praksis som ett startbatteri så dør det ikke av å bli kalt ett forbruks batteri. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 4.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 Ja, jeg skjønner forskjellen mellom et startbatteri og et rent forbruksbatteri Det er ikke som forbruksbatteri i uthavner som det her er tale om Ligger oftest med landstrøm da alder og makelighet prioriterer komfort. Men trenger skikkelig strømboost når jeg bruker baugthruster og da er vel startbatterier bedre egnet. Spørsmålet er kort om noen har erfaring med bruk av start/stopp batterier i båtsammenheng Sitér dette innlegget Link to post
Seilars Svart 4.Januar.2020 Del på Facebook Svart 4.Januar.2020 Er hensikten å ha minst mulig batteri for å få lav vekt? Eller rimeligst mulig batteri som kan drive thruster og forbruk frem til landstrøm er plugget? Dersom det handler om vekt,ytelse, thruster, og man ikke har behov for noe stort forbruksbatteri, så ville jeg vurdert denne serien fra enersys. Men serien er dyr... Legg merke til at dette 100Ah AGM batteriet kan levere 1150CCA og samtidig fungere som forbruks batteri, dvs. det tåler å dyputlades gjentatte ganger. Men det er ikke noe rimelig alternativ. https://shop.odysseybattery.com/p/31m-pc2150st?pp=12 Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Hva kom først, ankerwinch og baugthruster eller agm-batteri? Du hadde ikke merket forskjell i praksis på noe av dette, kun på vekten på lommeboken. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 5.Januar.2020 Del på Facebook Svart 5.Januar.2020 Haba skrev for 12 timer siden: Spørsmålet er kort om noen har erfaring med bruk av start/stopp batterier i båtsammenheng Det er normalt å skille mellom start og start/stopp batterier. Start/stopp batterier har ikke silver/calium teknologi men det kan ett start batteri ha. Derfor antar jeg at du egentlig mener ett start batteri. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 For oss uinnvidde: Hva er egentlig et start/stopp batteri? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 index skrev Just now: For oss uinnvidde: Hva er egentlig et start/stopp batteri? Ett batteri som er "utviklet" for biler med start/stopp-funksjon. Altså at bilen stopper automatisk når du for eksempel kommer til et veikryss og du stopper opp, og deretter starter igjen automatisk med en gang du slipper ut bremsepedalen. Start/stopp batteri Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 Aha! Så det er spesielle batterier til slike. Har kjørt noen slike, og kjenner jeg blir litt stresset av en motor som stopper i tide og utide?. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bellen Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 Heldigvis er det en knapp for å deaktivere start/stopp systemet. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 Noen som vet noe mer om hva som er spesielt med konstruksjonen/kjemien for disse batteriene? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 7.Januar.2020 Del på Facebook Svart 7.Januar.2020 index skrev 1 time siden: Aha! Så det er spesielle batterier til slike. Tja, er det egentlig det? Jeg har en mistanke om at det egentlig ikke finnes spesielle start/stopp batterier, men at noen produsenter rett og slett har klistret på et "Start - Stopp" klistremerke på noen AGM batterier som allerede hadde de ønskede egenskapene. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.