Jump to content

Start/stopp batteri til forbruk ev. start, noen som har prøvd ?

Haba

Recommended Posts

Skal erstatte et forbruksbatt. Det gir også strøm til baugpropell. Har i utgangspk. tenk på et start sølv/ kalsium batt. siden det må levere kraftig strøm i når prop. slal brukes. Men kom til å tenke på et start/stopp batteri da det gir kraftig strøm, tåler mange ut og utladninger og tar fort ladning. Hva mener dere om å bruke et slikt, noen som har erfaringer?

Denne gangen velger jeg kort versjonen
For å ta det første først så bruker man ikke sølv/kalsium batterier på start/stopp system men batterier med AGM teknologi.
For det andre så er sølv/kalsium start batterier generelt den batteritypen som er minst egnet til å bli brukt som forbruks batteri
Men bruker man batteriet i praksis som ett startbatteri så dør det ikke av å bli kalt ett forbruks batteri.

Ja, jeg skjønner forskjellen mellom et startbatteri og et rent forbruksbatteri  Det er ikke som forbruksbatteri i uthavner som det her er tale om  Ligger oftest med landstrøm da alder og makelighet prioriterer komfort. Men trenger skikkelig strømboost når jeg bruker baugthruster og da er vel startbatterier bedre egnet. Spørsmålet er kort om noen har erfaring med bruk av start/stopp batterier i båtsammenheng  

Er hensikten å ha minst mulig batteri for å få lav vekt? Eller rimeligst mulig batteri som kan drive thruster og forbruk frem til landstrøm er plugget? 

Dersom det handler om vekt,ytelse, thruster, og man ikke har behov for noe stort forbruksbatteri, så ville jeg vurdert denne serien fra enersys. Men serien er dyr...

Legg merke til at dette 100Ah AGM batteriet kan levere 1150CCA og samtidig fungere som forbruks batteri, dvs. det tåler å dyputlades gjentatte ganger.  Men det er ikke noe rimelig alternativ.  

https://shop.odysseybattery.com/p/31m-pc2150st?pp=12

Haba skrev for 12 timer siden:

Spørsmålet er kort om noen har erfaring med bruk av start/stopp batterier i båtsammenheng  

Det er normalt å skille mellom start og start/stopp batterier.
Start/stopp batterier har ikke silver/calium teknologi men det kan ett start batteri ha.
Derfor antar jeg at du egentlig mener ett start batteri.

index skrev 1 time siden:

Aha! Så det er spesielle batterier til slike.

Tja, er det egentlig det? Jeg har en mistanke om at det egentlig ikke finnes spesielle start/stopp batterier, men at noen produsenter rett og slett har klistret på et "Start - Stopp" klistremerke på noen AGM batterier som allerede hadde de ønskede egenskapene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...