Jump to content

DIY: Bytte støvler på tørrdrakt


Komodo

Recommended Posts

Nå som vi er inne i en mørk og kald tid av året, kan det være greit å gå over dykkerutstyret slik at alt er klart til sola begynner å varme igjen, og man ikke klarer å motstå fristelsen av å kaste seg i vannet :thumbsup:

 

Det aller meste av utstyret mitt er gammelt, og etter mange år med middels eller liten aktivitet begynner det å bli litt vedlikeholdsbehov. I god "Komodo-ånd" blir det meste gjort selv, inklusive overhaling av ventiler, rep av drakter osv. 

 

Etter et par sesonger med en våt flekk på den ene ankelen fant jeg ut at det var umulig å lime med godt resultat, så da ble det å bytte støvler på den ene tørrdrakta. Etter litt snoking på finn.no var jeg heldig og fant et par støvler til 600,- som eieren aldri hadde fått surret seg til å skifte. Støvlene virket utrolig solide og behagelige, og etter sigende hadde fyren ca samme skostørrelse som meg, så dette skulle bli gode greier.

2146447869_Nyestvlerforsm21.jpg.8cb90d3778a69b8e57a7fd74aa94360f.jpg

 

2038982281_Nyestvlerforsm22.jpg.4952ee8d9e12c900293f336c41e31aec.jpgSta

 

Men når jeg tok på tykke raggsokker ble støvlene trange som åleskinn, så de kunne jeg ikke bruke. Ga dem derfor bort til en kompis (som også trengte å bytte). Stakk en tur innom Dykkerhuset i Moss, og de hadde heldigvis et godt utvalg og støvler som passet meg :thumbsup: Denne gangen tok jeg i så jeg var sikker :giggle: Deilig å ha god plass til tykke og varme sokker på vinteren.

1499973418_Byttestvler39.jpg.381336674aeed57b18beb2c802672565.jpg

 

 

------------------

 

Det første dilemaet var å finne noe som passer å tre i beinet når de nye støvlene skal limes på. Når jeg har byttet mansjetter på armene har jeg gjerne brukt ei stor glassflaske e.l., men jeg klarte ikke å finne noe som passet i beina på diameter og lengde. Gjenstanden må være hard slik at man får presset godt på limskjøten, og den bør helst være konisk. 

 

Fant derfor ut at jeg ville lage en jigg i tre, eller "trekuk" som vi lærte at det heter i KNM... Arbeidet startet i garasjen. Kona hadde noen emner i massiv furu som var limt sammen for møbelbruk, så jeg knabbet et av dem. De hadde ligget og tørket i flere år og, så de var tørre og fine. 

1792550812_Byttestvler21.jpg.00f15b3a536d9886e070f5b56445badb.jpg

 

Emnet ble spent i dreiebenken mellom to skruer for grovdreiing.

1038642033_Byttestvler22.jpg.9613e488de5a5c8f9b80083cef8399fb.jpg

 

Da emnet var rundt boret jeg ut et 35mm hull i den ene enden. Der limte jeg inn en stålaksel med epoxylim.

88894435_Byttestvler23.jpg.8d52fb4f62c2e0d9ea1744b529cc03c5.jpg

 

1154357004_Byttestvler28.jpg.380ce58950be05453d0f38efa8c36c1e.jpg

 

Så kunne jeg spenne på akselen og dreie ferdig trekuken til riktig dimensjon.

707606524_Byttestvler24.jpg.50f987964008c4e4328b6c3237d0fdb0.jpg

 

Kjørte litt og litt i kuttet til støvelen passet på.

2081460558_Byttestvler25.jpg.996ab3f97e3482b40ca4f8bbfed258c4.jpg

 

Til slutt lettet jeg vekta ved å bore ut et stort hull i senter.

749253953_Byttestvler26.jpg.69d4f191ba426f12a146858b2e50b649.jpg

 

Men når man holder på for seg selv i garasjen som jeg gjør så er det ikke alle ideer man får som er like lure. Det jeg ikke tenkte på i farta når jeg limte inn den stålakselen var jo at den blir nærmest umulig å få ut uten å ødelegge emnet :cryin: Nå var plutselig rådyr gode, så da fikk jeg ideen om å lage en gigantisk hullsag slik at jeg kunne bore ut treverket rundt akselen :thumbsup: :thumbsup: 

 

Dette syrefaste røret og noen dreierstål skulle få gjøre nytten som hullsag.

1986072512_Byttestvler27.jpg.ab55453359594bc6e4c7f44abe2217f0.jpg

 

Jeg kappet til to biter av dreiestål som jeg sveiste i røret og slipte skjærvinkler på,

1447817720_Byttestvler29.jpg.afbf1b7b0b682bf9785e1eda663d6df0.jpg

 

Deretter sveiste jeg røret fast i et lengre tykkvegget stålrør som lå og slang. Man tager vad man haver :giggle: Så ble det hele montert i stålholderen.

1151298722_Byttestvler30.jpg.bebd100767e9f31bb78484208727766d.jpg

 

Hullsaga ble suksess, kun kort tid etter så det slik ut 

2063975898_Byttestvler31.jpg.f0c8e1fa93b86f6c46026fe84d1c1763.jpg

 

1838240627_Byttestvler32.jpg.15fbb55517fbb75a646f5f92d155b3e7.jpg

 

Etter litt pussing av grader og kanter var jiggen klar til bruk. 

 

Første trinn i operasjonen er å demontere de gamle støvlene. På det tidspunktet tenkte jeg imidlertid ikke på å ta bilder, så det blir en udokumentert del. Det er uansett ganske enkelt. Man må bruke en hårføner, eller aller helst varmepistol, og dra av det båndet som sitter over skjøten på begge sider. Min drakt hadde slikt bånd både på utsiden og innsiden av drakten. Deretter blir det å varme godt igjen og dra av de gamle støvlene i limskjøten. Dette går stort sett greit, men det skal ganske mye varme til før limet løsner. Man må derfor være litt forsiktig slik at man ikke ødelegger drakten med varme. 

 

Trinn nummer to er å tre jiggen i beinet og brette opp en kant. Her er jeg i gang med støvel nummer to. Som man ser av bildet her skal jiggen gi god støtte for drakten og støvelen, særlig i det partiet man limer. Det bør sitte litt stramt. Jeg har tapet noen runder med maskeringstape på trekuken før jeg tredde den inn i drakta slik at ikke limsøl skal gjøre at det setter seg fast. Så har jeg maskert litt på drakta også før jeg brettet opp slik at man unngår en rand med limsøl slik som man ser på den første støvelen :rolleyes:

1780048174_Byttestvler33.jpg.af3b832cd1cdceed2edf5c45f07c7b5a.jpg

 

Og så har jeg satt på en strips på drakta slik at den ikke skal skli på trekuken. I forhold til dette så er det også en stor fordel at jiggen er laget av tre, det gir en god friksjon. Bruker man glass eller plast kan det fort bli litt glatt. 

281371046_Byttestvler34.jpg.e1e44333e54592595f1f0ac5be2a6a88.jpg

 

Trinn tre. Her har jeg trekt støvelen helt opp til drakta. Disse tingene er ikke 100% runde og jevne, så de kantene som brettes opp blir litt forskjellige rundt på omkretsen. Det går bra. Har også satt på en strips på støvelen slik at den står i ro til alt er ferdig limt. 

1148821408_Byttestvler35.jpg.03e6c8e82b81e6882566070f3ebefa4d.jpg

 

Sikkert flere måter å gjøre dette på, men jeg bruker en liten/middels malepensel til å påføre lim. Påfører rikelig med lim i minst to, gjerne tre eller fire omganger. Limet skal tørke så mye mellom hvert strøk at det ikke kleber med fingeren. Ca 1/2 time kan være passe. Til slutt brettes kanten på drakta ned over støvelen,

1904190705_Byttestvler36.jpg.12eecdb521ec8b9785dd47c61101cc91.jpg

 

og så ruller jeg hardt over med ei slik stålrulle. Særlig over sømmer og kanter ruller jeg ekstra hardt.  Slike ruller er sikkert å få kjøpt, jeg laget denne selv tidlig på 90 tallet. 

1692248790_Byttestvler37.jpg.39cb62ae7a066ae8c97ca6a92d160769.jpg

 

Og det ferdige resultatet. Pyntebånd over limskjøtene bryr jeg meg ikke om. Dersom man bruker et kvalitetslim til dette blir det uansett mer enn sterkt nok. Har ikke vært borti at en slik limskjøt har gått opp.  

1510086761_Byttestvler38.jpg.c29790a2b65ed5902d46ec778c6842ef.jpg

 

Legger til slutt ved bilde av det limet jeg har brukt. Dette er to-komponent gummilim som bla blir brukt til å lime transportbånd. Akkurat dette limet fikk jeg av en kompis, men har tidligere kjøpt en boks på Industrihydraulikk i Fredrikstad. De er størst her i distriktet på industrigummi og transportbånd. 

883567073_Mansjetter37.jpg.97ffd4c9a6ee6b0e69ab1e7471dbfe2c.jpg

 

Har også brukt dette limet tidligere. Det er sikkert 20 år gammelt, så nå har det begynt å bli litt seigt. Det går imidlertid helt fint å tynne det ut med biltemas tynner til det får passelig konsistens. Det virker ikke som om limskjøten blir svakere selv om limet er gammelt og må tynnes ut. Bruker samme herder på dette limet. 

2109570610_Mansjetter36.jpg.aeebdbe916ad3cac9f751cdcfa84a68e.jpg

 

Mellom hvert strøk trer jeg en plastpose over glasset med lim og penselen, da kan det holde seg flere timer etter at det er blandet. Det går også an å sette det i kjøleskap eller fryser for å bruke det dagen etter. 

779023962_Mansjetter38.jpg.d48d7e78016767b104c64d354e4257f4.jpg

 

---------

 

Så da var det gjort. Håper det kan være nyttige tips for noen :smiley: 

 

 

Edited by Komodo
Link to post

bra forklart. Drakta mi var i ganske elendig forfatning, jeg valgte heller å donere den til ROAF, så blir det vel å kjøpe en pent brukt en fremfor å legge innsats i en 30 år gammel sort Viking Pro... Når det er sagt, hadde det ikke vært for at glidelåsen også måtte byttes ville jeg nok tatt en ny runde med bytte av mansjetter osv...

Link to post

Takk for det Framtia :thumbsup: 

 

Når det gjelder gamle Vikinger så er det begrenset hvor lenge det er noe vits i å koste på de draktene tid og penger. Jeg har hatt flere Vikinger, felles for dem er at de har tatt kvelden ved å morkne i sømmer i skrittet osv. Men så lenge selve drakta ikke er morken er det kurant å bytte glidelås, mansjetter og støvler selv. Har også byttet glidelås på den drakta jeg har byttet støvler på nå, det var også en grei jobb.

 

Ellers så har jeg noen bilder av å bytte mansjetter på armene også. Kan legge ut dem med litt beskrivelse dersom det er ønskelig.

Link to post

Fin forklaring og bra resultat :thumbsup:.

I mangel av dreiebenk lagde jeg mine maler av isopor blokk. Byttet dog ikke støvler, men sokker og mansjetter og hals på en padledrakt, men mye samme fremgangsmetode. Og det var mye å spare med å bestille dette fra utlandet, på nett.

 

Et meget viktig moment ved bytte av sokker : Pass på at du får de rett vei, for hvis du gjør det på vranga så blir det motsatt. 

Lærte dette på den tungvinte måten :headbang:

Link to post

Takker for en fin instruksjonstråd. Det største problemet med å lese de forskjellige trådene dine er faktisk at jeg får litt dårlig selvfølelse. Jeg føler meg ganske nevenyttig, men når jeg ser hva du får til innen forskjellige fag, lurer jeg på hvilken gryte du falt i som liten (Obelix) og som jeg aldri var i nærheten av.:yesnod::lol: 

 

Jeg er ingen dedikert dykker, men har et par sertifikater og har nettopp solgt en tørrdrakt jeg kjøpte brukt sammen med ventilsett, vest og flaske. Valgte å kjøpte en ny våtdrakt i stedet. Flasken er trykkprøvet, godkjent og fylt. Ventilsettet virker å fungere greit, selv om jeg kun har prøvet det på grunna. Er litt spent på hva du foretar deg når du sier du tar service på ventilsettet selv, er det noen tips til diy, eller bør jeg sende det bort til sjekk. Regner med alderen er rundt 10 år, men alt virket veldig pent vedlikeholdt og ikke mye brukt.

 

 

Link to post
  • 1 month later...

Hei @Shore! Ikke så ofte at jeg husker på å sjekke disse sidene, de er liksom litt bortgjemt. Men når jeg leser det du skriver så blir jeg jo helt flau, tror nok ikke jeg er flinkere enn de fleste andre til forskjellige ting, men kanskje litt mer nysgjerrig (for ikke å si gjerrig), og glad i å fikse ting selv :giggle:

 

Når det gjelder overhaling av ventiler så har jeg ikke lyst til å legge ut en beskrivelse av det her. Akkurat på det punktet er det så stort ansvar, så der må folk selv vurdere om de føler for å skru selv eller levere ventilsettet inn til service. De siste 20-25 årene har jeg kun brukt Apex ventiler, og der er det de samme overhalingssettene for de ventilene jeg har hatt; TX50, ATX100 og ATX200. Jeg har hatt en hel eske med slike overhanlingssett, men ser nå at de butikkene som selger ventiler ikke selger overhalingssettene til privatpersoner som ikke er sertifisert på ventilservice. Jeg har plukket ventilene helt ned, vasket alle deler i ultralydsvasker, og montert sammen med nye pakninger ventilseter og justert opp iht. spesifikasjoner. Dette krever et lite spesialverktøy for å åpne 1. trinnet, ultralydsvasker, samt et manometer til å sette på inflatorkoblingen. Og sist men ikke minst, kunnskapen om hvordan man setter dette sammen riktig og justerer opp. Det er et par feller å gå i her, noen deler kan settes sammen på feil måte, så jeg vil egentlig ikke anbefale noen å gjøre det selv uten opplæring, noe jeg har. Men slike ventiler er ikke avanserte, så dette er ikke vanskelig. 

 

Lime støvler, mansjetter, glidelåser osv. derimot krever kun litt tolmodighet og nøyaktighet, så det er jeg ikke like skeptisk til å anbefale. Bare bruk skikkelig lim, så holdet det like lenge som delene man limer på :thumbsup:

Link to post

Ingen fare, jeg er ingen typisk vinterdykker, så det har ikke hatt noen hast. Jeg forstår at jeg overlater den jobben til de  som driver service på slikt. 

 

Når det gjelder det med hvor imponert jeg er av hva du med dine forskjellige tråder viser at du behersker, har det mye med at jeg selv regner meg som en ganske habil håndverker, har bred erfaring innen byggtekniske fag, pluss noen andre yrkesretninger som man dumper borti gjennom et langt arbeidsliv, men jeg klarer ikke å se at jeg kan ha i nærheten av den energien du utviser. Spisskompetansen du virker å ha innen ganske mange felt, imponerer også stort.

 

Du er ikke helt alene om slikt på Baatplassen, det er flere, kanskje et par håndfuller til som virker å ha falt i samme gryta, som imponerer med morsomme og informative tråder om båtbygging fra A til Å, som gjennom time etter time orker å drive med møysommelig arbeide for å skape drømmebåten, og/eller som overhaler det som skal være av tekniske duppeditter over en lav sko. Kunnskapsnivået virker å være usedvanlig høyt.

 

Takker så mye for innspill, gleder meg til ny sesong, nå også med fullt dykkerutstyr :yesnod:

 

 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...