Jump to content

Veteranbil til å trekka båthengar


Ask

Recommended Posts

Hei

 

Per i dag trekk eg båthengaren med vår Subaru Forester. Suverent med firhjulstrekk og låggir!

 

Eg lurar på å gå over til elbil, og har ikkje lyst til å kjøpa Tesla Model X, eller Audi, som vel er blandt dei få som kan trekka tyngre hengarar, og har firhjulstrekk.

 

Det vil vera greitt å ha ein rimeleg, og problemfri, veteranbil dei gongene eg skal trekka båten.

 

Det er kanskje naivt å tru på problemfri gamal bil, og mykje er sjølvsagt avhengig av eksemplaret eg får tak i.

 

Eg er takksam for forslag.

Krava er hengarfeste, firhjulstrekk, rimeleg (helst ikkje meir enn 50 000) og ikkje ein bil som er kjent for store problem.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Hvorfor beholder du ikke Subaruen da?  eller tenker du å ha en bil kun for å dra båten med??

mindre problemfri enn en Subaru med klassens ledende AWD system må du lete lengre etter!  Må opp på Audi Quatro for å få noe bedre awd system.  Jeg er Hondamann men samboeren har hatt to Legacy, nå XV med lavgear. utrolig gode å dra henger med og ta opp båt med. Honda har ingen biler med 4x4 desverre

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Bilen vil stort sett bli ståande i garasjen på hytta. Eg tenkjer at det vil vera rimelegare forsikring, og ikkje vegavgift dersom eg har ein veteranbil.

Det er 14 år til subaruen blir veteran. Subaruen er svært god til å trekka hengar, og lavgir er suverent når ein skal opp slippar.

 

Eg skal sjekka opp Toyota, men er trudde at afrikaeksporten gjer desse dyre og/eller vanskelege å få tak i.

 

Ask

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 11 minutter siden:

 

 

Eg skal sjekka opp Toyota, men er trudde at afrikaeksporten gjer desse dyre og/eller vanskelege å få tak i.

 

Ask

 

Ja... Afrikaeksporten tenkte jeg ikke på i farten... Du må sikkert betale godt for et bra eksemplar ja?

 

Pålitelige biler med firehjulsdrift og veteranstatus, da tenker jeg "made in Japan". Men å finne noe som ikke er rustet bort er nok ikke helt enkelt. 

Redigert av Korsfjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

Kjøp deg en gammel Merchedes fra militært overskuddslager. Møkkakjerrer om man er ute etter luxus, men de starter og går.


Problemet samme hva du gjør her er at bilen står seg i hjel. Jeg har en 2000-modell E-klasse, 320 4Matic som i senere år kun brukes til å trekke vogna når vi skal på tur, mens resten av året blir den da stående parkert mens batteri-katta får jobbe.

Det betyr at etter å ha stått 5 måneder fyres MB'n opp og kjøres 90mil på en dag, med 16-1700kg på kroken. Litt rundt og så hjem igjen hvor den blir stående noen måneder igjen.  Er jeg flink og kanskje bruker den litt i løpet av vinteren er alt av understellsdeler innsausa i saltsuppa man kjører i,  har jeg ikke vært flink er det uansett noe annet som må fikses - AC, batteri og bremseskiver er vel det som tåler dårligst å mishandles på denne måten...

Tror ikke jeg ville gått for en veteranbil, medmindre du tenker å ha denne som en hobbybil uansett, da kunne jo kanskje en gammel Geländewagen eller en Jeep funke, ellers kan du like greit ha en nyere billigbil med krok siden det du eventuelt sparer på veteranregistreringen uansett blir småpenger.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev for 1 time siden:

Bilen vil stort sett bli ståande i garasjen på hytta. Eg tenkjer at det vil vera rimelegare forsikring, og ikkje vegavgift dersom eg har ein veteranbil.

Det er 14 år til subaruen blir veteran. Subaruen er svært god til å trekka hengar, og lavgir er suverent når ein skal opp slippar.

 

Hvor ofte vil denne brukes?  Om det feks kun er i sommerhalvåret, så er det jo mulig å avregistrere når den ikke brukes, og dermed spare forsikring/avgift. 
Avhengig av km stand så får du vel ikke allverden for en 2004 modell heller om du skal selge..?  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

...ellers - hva veier den hengeren? 
Det begynner jo etterhvert å komme endel elbiler med krok og 4WD nå, så om det bare er en lett liten småbåt er det håp å klare seg med en bil..

- 750kg
Jaguar I-Pace, fra 670ish tusen m/krok
- 1000kg:
Tesla Model 3, fra 400-500ish tusen alt ettersom
- 1500kg
Polestar 2, kommer fra 500ish tusen?
- 1800kg:
MB EQC, fra 640ish tusen

Audi eTron og Tesla Model X ville du ikke ha..

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Disse gamle greiene fra Merchedes har standard giring, trommelbremser bak og mangler AC. Alle disse historiene om greier som 'står seg i hjel' har som regel bakgrunn i manglende vedlikehold. BMW'en min er fra 2006. Har alle mulige obtions. Går 5000 km i året, stort sett mellom Son og Italia. Blir vasket, byttet olje og filter, inn i garasjen og god natt, sees neste sommer. Lader batteriet i 8 måneder uten å starte opp. Bilen har gått 140 000 km. Byttet hjullagre foran, bremseskiver, sommerdekk og bakre dempere. Bakre hjullagre står på programmet. Fagbrev som mekaniker. Kjøpte bilen i 2013, da hadde den gått 110 000 km, brukt året rundt i Oslos saltsørpe som tar livet av det meste som kan ruste/korrodere.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ, hvis båtfrakt kun skjer noen få ganger i året kan det jo være det blir mindre arbeid (og rimeligere) for deg å låne eller leie seg en egnet bil til å trekke hengeren? Da slipper du tenke vedlikehold, EU-godkjenninger og opplagsgarasje. Pris kommer nok an på hvor/hvem du leier bil fra, men her lokalt kan man leie 4x4 suv, med krok, fra rett under 500kr dagen (og opp), hos riktig firma. Erfarer også at det ikke er uvanlig at de med stor bil, gjerne med krok, får kjøreoppdrag for de som ikke har bil eller de med mindre bil. Hiluxen min har fått trekke flere hengere for andre de årene jeg har hatt den, enten mot penger eller et brett med Cola.

 

Skulle du likevel være giret på veteranbil av litt størrelse med 4x4 tror jeg at jeg hadde gått for noe amerikansk, en OK vedlikeholdt Tahoe, Blazer, Suburban eller lignende. Så kan du ferdes med stil?

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Takk for svar. Traktor er jo ikkje dumt. Det er berre eit par hundre meter til næraste slipp, men skal påhengsmotoren på service, så er det 40 km, og det er langt med traktor.

 

Leigebil er jo ikkje dumt, men dette er på bygda, og det er langt til næraste utleigefirma.

 

Eg har ingen glede av å skru på bilar, så det må vera ein sutalaus bil.

 

Så langt har eg mest tru på Patrol, Pajero, eller LandCruser, men eg kan lite om bil.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Hulda said:

... Alle disse historiene om greier som 'står seg i hjel' har som regel bakgrunn i manglende vedlikehold. ..

Skal glatt innrømme at jeg ikke driver og konserverer bilen mellom hver gang den er brukt, men den har nå fått tilstrekkelig vedlikehold til at den er gått 380.000km på 20 år, i motsetning til den BMW'en.   :-)

Uansett, tallene mine for de siste 5 årene antyder at å ha en bil som dette stående parkert for å kjøre et par turer i året, det blir dyre kilometer. Kan du leie noe med krok er det garantert det billigste.

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 time siden:

...ellers - hva veier den hengeren? 
Det begynner jo etterhvert å komme endel elbiler med krok og 4WD nå, så om det bare er en lett liten småbåt er det håp å klare seg med en bil..

 

El-biler har til nå hatt begrensninger mht tilhengervekt grunnet egenvekta på bilen. Tesla X 100D er den som trekker tyngst, men har en egenvekt på 2458 kg (pluss eventuell last). Da kan ikke tilhenger, båt og motor veie mer enn maks 1042 kg til sammen. Løsningen kan da være å ta førerkortklasse BE som tillater tilhengervekt inntil 3500 kg,  men som i praksis er begrenset til det som er tillatt i vognkortet.  Med Tesla X 100D betyr det at du med BE-førerkort kan trekke henger med totalvekt inntil 2250 kg. Det er hva jeg kjenner til er det tyngste en el-bil kan trekke lovlig pr i dag.

 

Link to post
Share on other sites

Ask skrev 2 minutter siden:

Leigebil er jo ikkje dumt, men dette er på bygda, og det er langt til næraste utleigefirma.

 

Eg har ingen glede av å skru på bilar, så det må vera ein sutalaus bil.


På landsbygda er det vel mange med pickup, suv og andre egnede biler? Hva med da å alliere deg med en (eller flere) av dem for kjøring mot et passende vederlag? Uansett hvilken eldre bil du skulle ende opp med å kjøpe vil den kreve noe vedlikehold, er du skikkelig uheldig; av den dyrere sorten. Hadde du funnet glede i og sett verdien av å skru selv blir saken en helt annen, da kan en veteranbil kalles hobby. Liker du ikke skru kan du dessverre risikere at bilen heller blir stående under kategorien «pain in the as», for å bruke et litt mindre pent uttrykk.

Link to post
Share on other sites

Da ville jeg sett etter en elbil som kunne takle det, så klarer du deg med en bil. Selv I-Pace'n min kan trekke 750kg.. og som jeg skrev over her kommer det flere til nå i løpet av året.

Edit:
Vet ikke hva du tenkte på av bil, men for det du sparer på å ha kun en bil bør du kunne gå en god del opp i pris?

 

Redigert av Arne Henriksen (see edit history)

mvh, Arne
www.tiarora.no

 

Link to post
Share on other sites

En sutalaus bil tror jeg du kan skyte en krokete pinne etter. Den innretningen finnes ikke. En kompis på Gran Canaria har en Suzuki med firehjulstrekk han hevder kun bruket olje og bensin. Vet ikke hvordan EU-kontrollen funker der. Den bilen er stort sett en ramme med fire hjul og motor, ratt og pedaler.

Link to post
Share on other sites

Arne Henriksen skrev 1 time siden:

Da ville jeg sett etter en elbil som kunne takle det, så klarer du deg med en bil. Selv I-Pace'n min kan trekke 750kg.. og som jeg skrev over her kommer det flere til nå i løpet av året.

Edit:
Vet ikke hva du tenkte på av bil, men for det du sparer på å ha kun en bil bør du kunne gå en god del opp i pris?

 

 

Hei

 

Det med ein bil er jo eit godt poeng. Eg er litt frista av Nissan NV-200. God plass til dykkeutstyret, men ikkje firhjulstrekk eller hengarfeste.

I-Pace er sikkert bra, men kostar meir enn eg har lyst til å bruka på bil.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...