Jump to content

Veteranbil til å trekka båthengar


Ask

Recommended Posts

Skal man ha veteranbil må man være interessert i veteranbil. Det må skrus, noe man også må være interessert i. Hos meg har det vært Landrover, de er ikke skrufrie :smiley: 

Traktorer, i alle fall de to eldre jeg har/har hatt, tør jeg ikke bruke til å dra opp båten - de har et ganske grovt/primitivt håndbrekkopplegg som kan slippe av seg selv i gitte situasjoner, dette er dumt da hverken traktor eller tilhenger flyter :smiley: 

Link to post
Share on other sites

Brukte selv gammal traktor til båtopptrekk.og som Trond sier, bremsene er elendige. Måtte være 2 mann for og ta opp båt. En til og stå på brems, en til winche opp båt. 

 

Bremsene er elendige, og OM de fungerer sånn noenlunde, så er håndbrekket skummelt. Hadde aldri gåt utav traktoren i slike bakker. 

 

Finner du en landcruiser fra 80 tallet som ikkje er rusta i fillebiter, får du deg en god bil til og trekke båt opp av vannet. 

Skal du kjøre langt på vei, må du nok gjerne finne noe mer sivilisert med futt i. 

Redigert av Fjordland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

2 hours ago, Fjordland said:

Brukte selv gammal traktor til båtopptrekk.og som Trond sier, bremsene er elendige. Måtte være 2 mann for og ta opp båt. En til og stå på brems, en til winche opp båt. 

 

Bremsene er elendige, og OM de fungerer sånn noenlunde, så er håndbrekket skummelt. Hadde aldri gåt utav traktoren i slike bakker

Hjelper jo en god del å sette i lavgir og stoppe av da. 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville sett meg om etter en innlandskjørt (ikke salt) Pajero, Patrol, Landcruiser, HiLux e.l. I en prisklasse hvor bilen kan hogges når de store problemene dukker opp uten at du føler at du har tapt mye penger. Jeg har hatt et par Pajeroer fra sent 80-tall og de fungerte godt. Eneste problem det jag kan huske var en startkrans sommble slitt der hvor starteren slår inn. Var kjent problem. Hadde en litt nyere Pajero også. Fungerte bra, men sårbar på hvilken olje jeg fylte på gearkassen. Hadde også et par Landcruisere, men det var nye biler. Fungerte veldig bra, men de er nok langt utenfor den prisklassen du ser etter. 

 

Møtte forresten på en i fjor sommer som hadde kjøpt seg en gammel HiAce og innredet med enn seng for å ha en bil å dra på tur med. Han hadde søkt på Finn.no etter biler med høy kilometerstand, og kommet frem til at HiLux og HiAce er de bilene som varer lengst. Etter å ha konkludert med hva han trodde var den mest slitesterke bilen tok han et nytt søk på HiAce, men da på en bil med lavere kilometerstand ?

Link to post
Share on other sites

Fjordland skrev for 3 timer siden:

Joda, det hjelper. Men fremdeles like dårlige bremser når du skal inn med clutchen og starte motoren

 

For mange år siden, her i Son, var det en ulykkelig stakkar som sjøsatte båt, henger og traktor. Hvordan det gikk til, vet jeg ikke. Traktoren hadde firehjulstrekk, skikkelig maskin.

Link to post
Share on other sites

Hvis jobben er å trekke henger på 750 kg, så trenger du ikke rare bilen. Bakhjulstrekk holder da lenge. En Sierra, Volvo eller Mercedes, Mazda vil da fungere bra. Jeg har Selv trukket båt/henger på 1300 kg med forhjulstrekk. Funket det å. 


Ellers å kjøpe gammel bil, som skal brukes lite, samtidig som du tror det blir god økonomi... ja det har jeg liten tro på.. Med mindre du er veldig glad i å skru, samt har ekstra garasjeplass. 

 

Som nevnt her, mange elbiler med tilstrekkelig hengervekt. Er nok bedre økonomi å kjøpe en elbil som kan trekke henger, selv om den kanskje er 100 000 dyrere en billig elbil i kombinasjon med en gammel bil. 
 

Lykke til. 

Link to post
Share on other sites

Hilux er super bil.  (Hiace også)

 Artig å sjå episodane når Topgear prøvde å ta livet av ein slik.  Forøvrig er eldre nissan/datsun king-cab også enkle solide og gode biler.  For begge så gjeldt det å finne ein med lite rust... Og så heldt dei seg godt i pris. Eg har sett fleire som aukar i pris. 

Kjøp for all del ikkje bil uten 4x4. 

 

Uansett bilvalg så er det ein fordel med enkelt manuelt system for 4x4, dvs skikkelig spake.   Vakumstyrt og elektrisk er innimellom noko krøll med. 

 

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Chevy silverado, Tahoe eller Suburban. Enkle og greie. Deler er latterlig billig. Har kjørt slike i over 10 år med minimale driftsutgifter. Bortsett fra bensinutgifter da! Og ja, det er bensiner som gjelder! ?? Har selv også gått over til elbil, men skulle gjerne hatt en trekkvogn jeg også!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...