Jump to content

Chipet - D4-300


bjoris

Recommended Posts

En av båtene jeg ser på har en D4-300. Anbefalt motor på båten er en D6-370, men ser at mange hevder at D4-300 er ok. Eier av denne har chippet motoren til 350-370 hk. Det er gjort av Volvo hevder han og den er over 5 år nå uansett så ref garanti betyr det ikke mye, men jeg tenker jo at hvorfor levere ikke VP motorene slik hvis de tåler dette uansett?

 

Mulig det er lett å redusere dette, men en må jo bytte propeller etc og ja, jeg er jo skeptisk av meg så da er jeg også skeptisk til om dette er litt overkill for motoren. Eier er super fornøyd og mener den både er MYE kvikkere og bruker mindre drivstoff...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

350-370hk begynner å bli litt på 3,7liter.

De nyeste D4 er på 320hk/3600omdr maks, og er forbedret konstruksjon, så litt skeptisk. Forskjellig rating på 300 og 320 også. Hvis Volvo har tunet denne, ville jeg tatt en prat med de som har utført det. 

Hva slags båt og drivverk er det, og hvor mange timer har den gått? 

Hadde den vært justert opp til en effekt den også leveres i originalt, hadde det vært mere spiselig. 

 

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uten å kjenne til hvor mye disse tåler, så vil jeg være noe skeptisk til å ta ut så mye på en motor hvor Volvo tar ut maks 320hk.(mulig de har tatt ut mer på eldre motorer, sjekket bare de som selges idag)

Og generelt er jeg skeptisk til å ta ut masse ekstra på en marine motor, som går med mye mer belastning enn en tilsvarende bilmotor. Husk på hva det koster å kjøpe ny motor, om du krasjer denne. Blir pent mye båtlapper å legge i ny motor, eller evt overhale den gamle.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Enig med alle dem som er negative til et eventuelt kjøp. Å øke motoreffekten med rundt 20 % over merkeeffekten gir ikke motor beregnet på langt og problemfritt liv.

 

Motoren i Hulda kan trimmes til 420 hk, men de går ikke lenge. Og denne motoren har volum på over 6 liter. Dog er en rekkemotor mer solid, men allikevel.

Link to post
Share on other sites

Dersom selger har vært så klar i sin påstand, som det kommer frem her, så må han kunne dokumentere at en Volvo Penta forhandler har utført omtalte effektøkning.

Dersom selger ikke kan dokumentere det, er vel å anta at han ikke har levert deg fakta...

Om han sier at han ikke fikk kvittering, ikke kan huske hva forhandleren heter eller hevder at en elg åt opp kvitteringen ...da...

Dersom han ikke holder seg til fakta når det gjelder effektøkningen, så er det vel ikke så usannsynlig at han også kan finne på å avvike fra fakta i andre sammenhenger også ??

 

Om motoren teknisk er i stand til over tid å tåle slik effektøkning er neppe noe mange kan vite med sikkerhet.

Dersom motoren står i et motorrum med god lufting og gjerne går på tilluft og du skal bruke båten i kjølige farvann, da har du større sjanse... enn om det motsatte er tilfelle. Størst mulig delta t både på vann og luftsiden hjelper.

 

Om selger er en tullekopp så hadde jeg virkelig tenkt meg om. Hadde tatt med meg mine to mest skeptiske venner ....:sweat:

 

 

Link to post
Share on other sites

Ganske enstemmig motstand mot chipping av diesel her. 

Samtidig er det vel mange som taler med to tunger her. Jeg har inntrykk av at firmaer som chipper har nok å gjøre. Er vel en god del båter på fjorden med oppgradert motor. Etter å lese kommentarene i denne tråden så vil jeg tro de fleste fjerner oppgraderingen før salg...

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 54 minutter siden:

Ganske enstemmig motstand mot chipping av diesel her. 

Samtidig er det vel mange som taler med to tunger her. Jeg har inntrykk av at firmaer som chipper har nok å gjøre. Er vel en god del båter på fjorden med oppgradert motor. Etter å lese kommentarene i denne tråden så vil jeg tro de fleste fjerner oppgraderingen før salg...

 

Vil tro det hjelper lite da man med dagens tuning går inn og forandrer programvaren. Dette legger igjen spor som du ikke kan slette og har du ikke dokumentasjon fra VP på hvem som har gjort det og hvorfor du har lastet inn ny programvare så har du uansett et forklaringsproblem om kjøper får VP til å kontrollere systemet med Vodia.

 

Dette kan meget godt komme i form av et søksmål i ettertid der en kjøper har havarert motor og selger ikke har opplyst om at motor har vært trimmet. Uavhengig av om det er han eller tidligere eiere som har gjort det vil selger meget godt kunne komme i en betydelig erstatningsmessig posisjon ved å unnlate å opplyse om dette. Jeg sikrer meg derfor i kjøpekontrakten med å få kontraktsfestet av selger at motor ikke har vært trimmet når jeg kjøper båt i dag. Da ansvarliggjøres selger uansett hva han vet eller ikke vet og det bør alle gjøre som kjøper båter med en motortype dette er aktuelt på gjøre. Båtmotorer som har vært trimmet styrer jeg langt unna uansett om selger opplyser om saken. Da er motor i mine øyne verdiløs og verdisettes som defekt. Og båt blir dermed uinteressant.

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 8 timer siden:

Noe som ikke lar seg spore hvis en ønsker å tilbakestille til orginal.. 

 

Kan ikke Vodia ut og inn men historiefila registrerer vel alle ned og opplastinger. Dersom en da ikke har software revisjon med samme registrering så har en vel et forklaringsproblem ?

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 10 timer siden:

 

Kan ikke Vodia ut og inn men historiefila registrerer vel alle ned og opplastinger. Dersom en da ikke har software revisjon med samme registrering så har en vel et forklaringsproblem ?

Jeg kjemmer ikke heller til tuning av VP D-serie. 
Men generelt er det vel to måter å gjøre det på. Reprogramere ECU, eller plugge til en boks som tukler med parametere, som temperatur og trykk fra sensorene. 
Av de to måtene så tror jeg helt klart den beste måten er den første, forutsatt at det har vert utført seriøs testing av de nye parameterens, med god kontroll på EGT, og andre temperaturbegrensninger. Eller oppgradering til programvaren til tilsvarende motor, hvis den ha vert levert i flere effektutgaver av samme motor. 
Men jeg vil tro den siste er populær, da det muligens er vanskeligere å spore, både for verksteder, og neste eier.. 


Må presisere at jeg er skeptiske til å øke ytelse ut over originale verdier. De er jo satt der av en grunn. Når folk skryter av at det er jo så bra, forbruket er også redusert.. Der betyr, normalt, mer luft, magrere blanding. Noe som fører til høyere temperaturer. En begynner å spise på de sikkerhetsfaktorene som originalt lå inne. Så en er blitt testpilot, så skjønner at garantien ryker. 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er også til dels betydelige hardware forskjeller mellom de ulike effektutførelsene i D-serien. Og trimmerne har ingen tekniske forutsetninger for å kunne ha noen beregningsgrunnlag for å avgjøre formålet og kapasitetene til disse. Det samme gjelder drevene.

 

Eksemplevis var max drevstørrelse for D6 lenge 370 hk. Så laget man et sterkere drev for å tåle momentet fra D6/400 (som er en nedtonet variant av D6/435 og ikke en opppskremt variant av D6/370) men dog var drevet fortsatt ikke sterkt nok til å tåle D6/435 som fortsatt ble var å få med IPS og aksling. Det sier litt om hvor lite det er å gå på her. Og man skal heller ikke glemme at D4/D6 er faktisk en motor i ratingklasse 5 som originalt, dvs. kun fullt effektuttak 1 time pr. 24 timer.

 

Nå har det kommet helt nye drev til den nye motorserien.

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har komentert chiptrimming mange ganger.  Jeg hadde aldri kjøpt noe som heldst hobbytrimma motorisert kjøretøy, BIL, BÅT, eller MC

Skal man ha økt motoreffekt så kjøp noe som har dette da!!  øker man motorefekten så er det mange komponenter som må tåle økt påkjenning og mere varme.  For å trimme en motor med vesentlig økt effekt, kreves det enormt med kunskap og kompetanse samt nøyaktig fintuning i benk, der alle komponenter blir i varetatt!  Hadde det vært så enkelt som å sette inn en chip, hadde "alle" gjort det!

Jeg har lest så mange misslykkede tråder om trimming både på bilforum og båtforum, så jeg skjønner ikke hensikten med å bruke penger og energi på det!! 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev 28 minutter siden:

Jeg har komentert chiptrimming mange ganger.  Jeg hadde aldri kjøpt noe som heldst hobbytrimma motorisert kjøretøy, BIL, BÅT, eller MC

Skal man ha økt motoreffekt så kjøp noe som har dette da!!  øker man motorefekten så er det mange komponenter som må tåle økt påkjenning og mere varme.  For å trimme en motor med vesentlig økt effekt, kreves det enormt med kunskap og kompetanse samt nøyaktig fintuning i benk, der alle komponenter blir i varetatt!  Hadde det vært så enkelt som å sette inn en chip, hadde "alle" gjort det!

Jeg har lest så mange misslykkede tråder om trimming både på bilforum og båtforum, så jeg skjønner ikke hensikten med å bruke penger og energi på det!! 

Enig i det du sier. Ja, drevet med motorsport. Vet at all effekt-økning koster penger hvis det skal bli holdbart. 

 

Men det trenger du ikke så mye kunnskap til for å gjøre en vesentlig effekt-økning, spesielt turbo-diesel. Finnes mye plugg and play.

 

Men hvordan vet du at du ALDRI har kjøpt noe kjøretøy som har vert chipper, for så satt tilbake til orginal stand før salg til deg? 

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Sørlandet2 said:

 

 

Men hvordan vet du at du ALDRI har kjøpt noe kjøretøy som har vert chipper, for så satt tilbake til orginal stand før salg til deg? 

Fordi jeg har stort sett kjøpt biler/MC med motorer der chiptuning ikke har noen effekt. NA bensin. og de siste tre bilene har vært nye eller demo fra forhandler. Samt langt over middels interessert i bil/motor/teknisk

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

En diesel bil som er "strupa" for å redusere HK avgiften (mulig det ikke er vanlig lenger) kan sikkert trygt chippes. Alt annet hadde jeg vært skeptisk til. Det er både den reelle faren for havari/skade, også er det 2. hånds verdien. Jeg styrer unna alt som "er tukla med", og det tror jeg gjelder mange. Så selv om motoren skulle tåle et økt effektutak, og det er gjort etter alle kunstens regler, så vil du nok miste mange kjøpere når du en gang skal selge..

 

Link to post
Share on other sites

R.O skrev 43 minutter siden:

En diesel bil som er "strupa" for å redusere HK avgiften (mulig det ikke er vanlig lenger) kan sikkert trygt chippes. Alt annet hadde jeg vært skeptisk til. Det er både den reelle faren for havari/skade, også er det 2. hånds verdien. Jeg styrer unna alt som "er tukla med", og det tror jeg gjelder mange. Så selv om motoren skulle tåle et økt effektutak, og det er gjort etter alle kunstens regler, så vil du nok miste mange kjøpere når du en gang skal selge..

 

 

Det er derfor jeg anbefaler alle sammen som er i posisjon til å kjøpe båt med motorer der dette er aktuelt å få selger til å garantere gjennom kjøpekontrakten at motor ikke har vært trimmet. Det holder ikke å skrive at han ikke har kjennskap til det. Da har man iallefall plassert ansvar om noe skulle komme på i ettertid og som kan ha sammenheng med dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...