Jump to content

Chipet - D4-300


bjoris

Recommended Posts

Ordet trimmet hører ikkje hjemme i denne sammenhengen i det heile tatt. Og uansett tuningsgrad så er ikkje belastningen større enn hva gasshendelen og turtelleren sier. Spiller ingen rolle om en motor er satt til å kunne yte x antall hk på x turtall da det bare er tilgjengelig på flat fjøl likevel. Svæært sjelden man ser annet enn joller komme susende på full pinne. Alle motorer til privat bruk er gjerne doblet eller meir effektuttak på i forhold til kommersielt bruk samme motor. Det har utelukkende med bruksmønster og standarder å gjøre mht hva som kan garanteres. Så det er forsåvidt korrekt at høyt uttak korter levetiden mht slitasje, men det er kun sålenge en faktisk henter ut ekstra effekten. Men ærlig talt hvem har slitt ut en marinedieselmotor til cruiseren? njaaa det er vel ca ingen tenker eg.  Tvertimot så kjøres de aller fleste altfor slapt og lite. 

Det som derimot kan være meir kritisk i denne effektklassen er hvilket drev man har og varmgang i dette. For det er et reelt problem og ikkje bare et oppdiktet teoretisk et. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 32 minutter siden:

Ordet trimmet hører ikkje hjemme i denne sammenhengen i det heile tatt. Og uansett tuningsgrad så er ikkje belastningen større enn hva gasshendelen og turtelleren sier. Spiller ingen rolle om en motor er satt til å kunne yte x antall hk på x turtall da det bare er tilgjengelig på flat fjøl likevel. Svæært sjelden man ser annet enn joller komme susende på full pinne. Alle motorer til privat bruk er gjerne doblet eller meir effektuttak på i forhold til kommersielt bruk samme motor. Det har utelukkende med bruksmønster og standarder å gjøre mht hva som kan garanteres. Så det er forsåvidt korrekt at høyt uttak korter levetiden mht slitasje, men det er kun sålenge en faktisk henter ut ekstra effekten. Men ærlig talt hvem har slitt ut en marinedieselmotor til cruiseren? njaaa det er vel ca ingen tenker eg.  Tvertimot så kjøres de aller fleste altfor slapt og lite. 

Det som derimot kan være meir kritisk i denne effektklassen er hvilket drev man har og varmgang i dette. For det er et reelt problem og ikkje bare et oppdiktet teoretisk et. 

 

 Å overbelaste en motor har ingen ting med fullt turtall å gjøre.

 

Enhver motor har en lastkurve som fabrikken har beregnet. For en god gammeldags dieselmotor består denne i korte trekk av at en kurve som viser at ved et visst pumpepådrag skal man oppnå et visst turtall med en korrekt tilpasset propell. Må man kjøre med høyere pumpeindeks (pådrag) enn det lastkurven tilsier så er motoren overbelastet. Motoren kan dermed overbelastes i alle turtallsområder, noe som medfører høyere termiske belastninger enn det motor er designet for å kjøre på med kontinuerlig drift.

 

Akkurat samme gjelder en mindre common rail motor. Setter du på en større propell og trimmer motoren slik at den klarer å oppnå max turtall med den nye propellen så vil motore kjøre overbelastet i alle turtallsområdene. Det er derfor av svært stor viktighet at båten er tilpasset motor med korrekt propell fra den er lavert fra fabrikken slik at du faktisk oppnår det turtallet du skal ha på fullt pådrag og original motor.

 

Om en motor som oppnår det turtallet den skal ha med den propellen som står på blir trimmet uten å bytte propell faller jo hele hensikten med trimmingen vekk. Følgelig vil den heller ikke kjøre overbelastet uansett hvor mye man trimmer men man vil alikevel kunne ødelegge drev/drivsystem ved akselerasjon etc. pga. endret momentkurve.

 

 

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 46 minutter siden:

Ordet trimmet hører ikkje hjemme i denne sammenhengen i det heile tatt. Og uansett tuningsgrad så er ikkje belastningen større enn hva gasshendelen og turtelleren sier. Spiller ingen rolle om en motor er satt til å kunne yte x antall hk på x turtall da det bare er tilgjengelig på flat fjøl likevel. Svæært sjelden man ser annet enn joller komme susende på full pinne. Alle motorer til privat bruk er gjerne doblet eller meir effektuttak på i forhold til kommersielt bruk samme motor. Det har utelukkende med bruksmønster og standarder å gjøre mht hva som kan garanteres. Så det er forsåvidt korrekt at høyt uttak korter levetiden mht slitasje, men det er kun sålenge en faktisk henter ut ekstra effekten. Men ærlig talt hvem har slitt ut en marinedieselmotor til cruiseren? njaaa det er vel ca ingen tenker eg.  Tvertimot så kjøres de aller fleste altfor slapt og lite. 

Det som derimot kan være meir kritisk i denne effektklassen er hvilket drev man har og varmgang i dette. For det er et reelt problem og ikkje bare et oppdiktet teoretisk et. 

Men hvis du mapper om motoren slik at den går på en blanding med mindre drivstoff i forhold til luftmengden (som er vanlig) vil temperaturen øke uten at man nødvendigvis har kontroll på hvor og hvor mye. Dette uansett om du ikke kjører på fullt turtall.

Link to post
Share on other sites

Beklager at jeg ikke fikk fulgt opp her, tenker jeg ikke går ut med hvilken annonsen det er, men ja, ble jo skeptisk og jeg ser at mange deler min bekymring. Har skrinlagt denne båten. Den er jo også anbefalt med D6 370.

 

 

 

 

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Børster støv av denne tråden. Skal å se på en aktuell båt nå med D4-260. Selger nevnte at disse er prikklik D4-300 og kan trimmes til 300 om ønskelig.  Antar det ikke er så enkelt at disse motorene er prikklik? If so så tenker jeg vel at det kan ikke være stor risiko.  Båten jeg ser på skulle hatt 300 hk så det er jo en aktuell problemstilling, men KUN dersom det er 100% sikkert og ut fra denne tråden skal jo det godt gjøres:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Ok, så 260 er ikke noe nedjustert 300, tenkte meg det. 

 

Vi får ta den på en test og se, det er jo en halvplaner, har prøvd 2 av dem med 295 Yanmar og ja, de går jo godt, men føler jeg måtte presse dem også før jeg fikk oppgitt marsjfart. Vi får se, sliter med å få overbevist selgerne om at prisene er for høye uansett så akkurat nå er jeg usikker på om det blir noe båtbytte

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 2 timer siden:

VÅ verksteder elsker disse trimmingene. Gir dem mange motorbytteoppdrag....

Men ikke på langt nær så mange motorbytteoppdrag som VP sine egne konstruksjoner.
Har selv en D3-130 som har blitt til en modifisert D3-220 takket være VP sin tvilsomme kvalitet på over flere år på de tidligste modellene.
Skal bite meg i nesa om ikke den kvasi motoren jeg har hendt opp med holder vesentlig lenger enn hva VP klarte å komme opp med da båten var ny.
Det betyr dog ikke at jeg hadde løpt å kjøpt en mapet D motor på en stor båt til mye penger.
Fall høyden til det er for stor men i mitt tilfelle er historien bak så spesiell at det ikke kan stå som ett generelt råd.
Er vel heller mer hvordan man kan få D3 motor i båten igjen for en billig penge uten å bli elsket av VP når det fantastiske produktet de har levert står der med ett gapene hull i blokka etter få motortimer.

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bjoris skrev for 5 timer siden:

Børster støv av denne tråden. Skal å se på en aktuell båt nå med D4-260. Selger nevnte at disse er prikklik D4-300 og kan trimmes til 300 om ønskelig.  Antar det ikke er så enkelt at disse motorene er prikklik? If so så tenker jeg vel at det kan ikke være stor risiko.  Båten jeg ser på skulle hatt 300 hk så det er jo en aktuell problemstilling, men KUN dersom det er 100% sikkert og ut fra denne tråden skal jo det godt gjøres:)

 

Hva slags båt er det snakk om, Kanskje 260 er OK...?

 

Link to post
Share on other sites

Er jo ganske utrolige påstander noen av disse tuning settens skal kunne gjøre.

Drivstofforbruket ned og effekten opp.

Har D4 300 og fikk et sånt tilbud som jeg luftet for min lokale VP pusher.

Helt greit å droppe det.

Og hvor er logikken i at en produsent som legger ned timer og penger på å lage en motor som er så bra den kan ikke klarer å fikse noe som en sån luriumdings skal kunne fikse så enkelt?

Nei, det som høres for godt ut til å være sant er som regel akkurat det.

 

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev 2 minutter siden:

Er jo ganske utrolige påstander noen av disse tuning settens skal kunne gjøre.

Drivstofforbruket ned og effekten opp.

Har D4 300 og fikk et sånt tilbud som jeg luftet for min lokale VP pusher.

Helt greit å droppe det.

Og hvor er logikken i at en produsent som legger ned timer og penger på å lage en motor som er så bra den kan ikke klarer å fikse noe som en sån luriumdings skal kunne fikse så enkelt?

Nei, det som høres for godt ut til å være sant er som regel akkurat det.

 

 

Jeg har tidligere gjort dette med an dieselbil, en A4 1,9tdi. Bilen gikk faktisk merkbart billigere (nesten 0,5 på mila) og ble en god del sprekere på alle turtall.

Link to post
Share on other sites

moray skrev 1 minutt siden:

Jeg har tidligere gjort dette med an dieselbil, en A4 1,9tdi. Bilen gikk faktisk merkbart billigere (nesten 0,5 på mila) og ble en god del sprekere på alle turtall.

 

Mulig det, men å sjanse med en båtmotor til flere hundre tusen når ekspertisen sier nei er ihvertfall ikke noe for meg.

Er ikke logisk at det er så enkelt. Hvorfor skulle ikke VP ha gjort det selv hvis det er så bra?

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...