Jump to content

Lodding av intercooler. Kvalitet på sølvlodd

lassepelle

Recommended Posts

Det er det umulig å svare på uten å vite hvilke materialer det er i intercooleren og hvilke restmaterialer det er i sølvloddet. Tenker spesielt på den med 3 %. Hva er det som har røket? Jeg solgte en varmeveksler for et års tid siden, og den var TIG-sveiset. Rørene var valset tett. Intercooleren har vel grønt vann på væskesiden?

lassepelle skrev 21 minutter siden:

...Da er det messing tror jeg. Jeg er ingen ekspert på dette så jeg antar messing...

Da vil jeg anbefalle Radiatorservice as, der sør i Oslo området. tlf 22193980. De er spesialister på slike ting. Fikk loddet to slike register hos de for seks år siden. Veldig fornøyd. Neida jeg har ikke aksjer i firmaet. 

Det der vil jeg karakterisere som en rep. som bør utføres av spesialverksted. Ikke i første rekke av legeringshensyn, men at det blir tilført så mye varme at du kan få lekkasje andre plasser. Det er også et verksted i Porsgrunn som har spesialisert seg på marine varmevekslere. Kjenner dem ikke. Mulig Roger jo eller Jørg Becker kjenner dem.

Hvis du allikevel skulle kjøpe deg sølvlodd for å lodde, så må du se på databladene for tilsatsmaterialet. Der finner du bla. litt om strekkfasthet,  smeltetemperatur og andre legeringselementer. Noe av det som er veldig bra med sølvlodding er at man kan lodde ved lavere temperatur enn med en del andre hardlodd tilsatser. 

Takk for info. Kan godt hende at jeg klarer dette selv, men tenker at jeg lar en proff fikse det denne gangen. Går jo på kjølingen av motor og ønsker ikke havari pga at jeg trodde jeg kunne det :)