Jump to content

Problemer med 140 Suzuki, bensin?


Snapper 10

Recommended Posts

Heisann!

 

Jeg har nylig vært å hentet meg båt, skulle prøve den for første gang i dag da den plutselig stoppet for meg. Motoren gikk kanskje 10 minutter på tomgang og akkurat i det jeg skulle til å dra på så stoppet den.
For meg virker det som den ikke får bensin, belgpumpen var helt sammenklemt når den stoppet. Trodde først det kunne være tomt for bensin (at tankmåler var gått stuck på halv tank), men fylte 20 liter prøvde å starte men den stoppet etter kort tid.

 

Jeg har 2 eksterne filter/vannutskiller. Jeg tenkte først at det kunne ha noe med lufting til tank å gjøre, (dette er en innebygd tank) men jeg kan ikke finne noen plass der en kan åpne eller stenge lufteventil til tank. Etter litt nærme forskning ser jeg at retningen på den ene filterholderen, det som er nærmest motor er feil (se bilde). Selv om det ser ut som det har stått sånn lenge så lurer jeg på om dette kan være årsaken til at motoren stopper og belgpumpen blir flatklemt? Eller har ikke retningen på filterholder noe å si annet enn at bensinen går feil vei igjennom filteret?

Dette gjelder en 2003 modell 140hk suzuki.

Mvh
Fredrik

82081025_796488900826249_5418326484873904128_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke finne noen plass hvor man kan åpne/stenge luftingen? Dette gjelder en 2003 modell Bella 620DC så visst noen har tips til hvor en eventuell ventil kan sitte tar jeg imot med takk. Tenker først prøve å endre strømningsretning men i og med at båten gikk såpass lenge synest jeg det er rart at den plustselig ikke får bensin. Det som gjerne kan ha skjedd er at tankmåler viser feil og at jeg gikk tom for bensin, og etter at jeg fylte på så klarer ikke håndpumpen å fylle begge eksterne filter med nok bensin til at motor får suction? :confused:

Link to post
Share on other sites

I og med at pumpeblæra blir flat, er det ingen tvil om at årsaken ligger utenfor denne. Da er det enten manglende lufting, eller annen hindring av bensinstrømmen.

Et enkelt gjennomsiktig bensinfilter fungerer like godt i begge retninger. Her er retningen angitt for at inntaket skal være på utsiden av filterelementet, slik at man ser når det er modent for utskifting. På mer permanente filterløsninger kan det være en ventil i tillegg, men jeg går ut ifra at dette har fungert tidligere, så da er det mest sannsynlig tett filter, eller en flatklemt slange.

Link to post
Share on other sites

Pumpen eller blæren kommer fra motor, pilene skal vel vise strømningsretning, så denne er feil det vet jeg. Men om den ikke får bensin pga dette var det jeg lurte på.

 

Om dette har fungert tidligere eller om det er gjort noe med de slangene i senere tid vet jeg ikke da jeg bare har hatt båten noen dager. Men i og med at den er kjøpt hos forhandler kommer jeg til å kreve at de ser på saken. Men hadde det vært en quickfix så hadde jeg gjort det selv da forhandler ligger ett stykke unna og på land :tongue:

 

Filteret er ikke gjennomsiktig i dette tilfelle men tenker også at motor skal få bensin uansett hvilken retning strømningen går.

 

Skal gjøre ett forsøk i morgen på å få tilkomst til bensintanken, slik at jeg får følgt hvor slangene går.

Link to post
Share on other sites

Bytt innsats først.   

 

Har yamahas 10 micron filter på min Yamaha F115 og når det begynner å tette seg til så oppfører det seg temmelig likt som her.   Da bytter jeg innsats og starter opp og alt er ok 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

ivar skrev for 1 time siden:

Bytt innsats først.   

 

Har yamahas 10 micron filter på min Yamaha F115 og når det begynner å tette seg til så oppfører det seg temmelig likt som her.   Da bytter jeg innsats og starter opp og alt er ok 

Skal prøve det! Takk for tips ?

Link to post
Share on other sites

ozo skrev 41 minutter siden:

Det kan være avgjørende for vannutskillerfunksjonen å ha riktig strømmeretning. Dessuten kan slike filtre være bygd opp med flere ulike lag. Da vil de i såfall vare lenger med riktig retning.


Takk for svar. Jeg prøver å bytte begge filtrene samt forandre til korrekt strømmeretning :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Da har jeg funnet årsaken til at motoren ikke fikk bensin.

81957582_456446208360735_210967208736587776_n.jpg.b4f40c4ec61a7ffa765e1b203ee4986e.jpg

81488909_553308278597432_3584919656198045696_n.jpg.f88f7e4e39361813873a593df9c56139.jpg

 

Som dere ser på bildene så er slangen fra tanken til første filter helt tett av en slags hvit masse. Dette er vel kanskje det de kaller for emulgert vann? Uansett etter hva jeg fant så åpnet jeg inspeksjonsluka til tanken og synst jeg kunne skimte ett tynt lag med vann i bunnen. Så her må jeg nok rense tanken og bytte/flushe slangene godt.

Men takker for alle som har tipset underveis :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

jerognal skrev 7 minutter siden:

Forgassermotor?

kjøp deg en liten sprøyte på apoteket. Fyll den med sprit (rødsprit/isopropanol), skru ut bunnplugg på forgasserne stikk inn sprøyte og skyll med sprit. Stor fare for at forgasserne har fått vann i flottørhus og....

Ble plutselig litt usikker nå, men innbilte meg at det var innsprøytning? 2003 suzuki 140hk 4-takt?

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 22 minutter siden:

Ja, 4-takterne har innsprøyting. Sannsynligvis har det kommet vann inn i dysene og dette må renses skikkelig. Ville tatt motor inn til forhandler/aut. service verksted.

Er i dialog med forhandler som solgte båten, kommer til å kreve at de tar den inn igjen og fikser opp. 

Link to post
Share on other sites

ja, de kan ikke ha løftet en finger for å sjekke bensinsystemet - det filteret der har de iallefall ikke rørt 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Det filteret så ikke bra ut, har vell ikke fått så mye stell de siste årene denne motoren. Ville ikke prøvd å starta før du forsikrer om at det er ren bensininnsprøytning videre i motoren. 

Før du eventuelt prøver å starte igjen, drener VST tanken. Ta å saml opp bensinen som kommer ut. Da unngår du å dra driten inn i høytrykksiden. 

Fin film her:https://youtu.be/Qtz-9_-_dTk

 

 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 1 time siden:

Det filteret så ikke bra ut, har vell ikke fått så mye stell de siste årene denne motoren. Ville ikke prøvd å starta før du forsikrer om at det er ren bensininnsprøytning videre i motoren. 

Før du eventuelt prøver å starte igjen, drener VST tanken. Ta å saml opp bensinen som kommer ut. Da unngår du å dra driten inn i høytrykksiden. 

Fin film her:https://youtu.be/Qtz-9_-_dTk

 

 

Ble tatt service på motor før levering, ble byttet innvendig bensinfilter blant annet. Men de to eksterne ble ikke byttet! Jeg vet ikke hvor mye vann som har kommet inn i motoren, den stoppet momentant, ingen fjusking før den stoppet. Men skal selvfølgelig gi beskjed at de må sjekke motoren når de går over den.

Link to post
Share on other sites

FredrikAksdal skrev 31 minutter siden:

Ble tatt service på motor før levering, ble byttet innvendig bensinfilter blant annet. Men de to eksterne ble ikke byttet! Jeg vet ikke hvor mye vann som har kommet inn i motoren, den stoppet momentant, ingen fjusking før den stoppet. Men skal selvfølgelig gi beskjed at de må sjekke motoren når de går over den.

Trist at folk tar betalt for service på motor, samtidig som de "glemmer" å gjøre det viktigste, skifte filter. Disse motorene liker dårlig uren bensin. Mange dyre dyser. 

Det er tappeskrue i bunnen av VST-tanken. Raskt å sjekke om det er frisk bensin der. 

Lykke til med båten. Så husker du rene filter årlig, samt fuel-stabilicer på siste tank på høsten 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev 10 minutter siden:

Trist at folk tar betalt for service på motor, samtidig som de "glemmer" å gjøre det viktigste, skifte filter. Disse motorene liker dårlig uren bensin. Mange dyre dyser. 

Det er tappeskrue i bunnen av VST-tanken. Raskt å sjekke om det er frisk bensin der. 

Lykke til med båten. Så husker du rene filter årlig, samt fuel-stabilicer på siste tank på høsten 

Ja synst det var litt rart at filtrene ikke var byttet.

Takk for tips :smiley:

Håper mekaniker til forhandler tar seg tid til å sjekke opp i dette skikkelig nå når de får båten inn igjen. Slik at jeg slipper å få flere overaskelser.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...