Jump to content

Utregning av propellstørrelse


oechri

Recommended Posts

http://www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm

 

Du kan prøve denne, men dette er ikke så enkelt som det høres ut.

Noen kalkulatorer er gode på spesifikke skrogtyper.

Motorer har forskjellige dreimomentkurver... dette kan gi store utslag på hva som er riktig propell...

 

er det en spesifikk båt/motorkombinasjon du skal finne riktig propell til eller trenger du en kalkulator fordi du skal starte som propellrådgiver? det er en stor forskjell... del litt mer, så er det lettere å hjelpe deg :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Siden du har et skrog som er produsert i så stort antall og med en så kurant motor vil det trolig gi best resultat å bruke erfaringsdata. 

Om du finner ut hvem som sitter på dataene fra fabrikken så har de sikkert testet TAMD 41A / MS4a 2.63

 

Hva med å endre trådtittel til:  Scand Baltic med TAMD 41A - Har noen erfaring med MS4a 2.63 ?

Skal forhøre meg med kjente som har samme motor, selv er jeg "drev" fiksert så jeg har ikke så mye MS data...:sweat:

 

Det er ikke grasat komplisert å skru MS4, har du vurdert det? eller kjøpe 2,63 og bytte i 1.93...

Link to post
Share on other sites

såvidt jeg har skjønt, så er det vanlig å gå opp i diameter dersom man går såpass mye det i turtall pga endret girutveksling...? 

 Og da kommer neste spørsmål  - hvor stor propell er det plass til ? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...