Jump to content

BMC 1.8 kjører oljen i kjølen


Terik88

Recommended Posts

Jeg har en BMC 1800 diesel som bestemte seg for og kjøre all oljen i kjølen på båten mens jeg var og tøffet en dag i sommer som var. 

Plutselig så merket jeg motoren ble veldig varm og la meg i nødhavn til motoren ble kald. 

 

Oppdaget senere når jeg fikk båten i havn at oljen ble pumpet ut av veivhus ventileringa av en eller annen grunn. 

Nå skal det sies at oljetrykk er lavt og det har vært lavt siden jeg overtok båten.

 

Båten er en Hanto24

Link to post
Share on other sites

Hvilken konklusjon tar du det ut ifra? 

Jeg har tatt en "kvikk fix" og tredd på en slange stuss ned bak luftfilteret der veivhusventilen er og styrer oljen opp til påfyllings lokket til motoren så den får olje og kan brukes for halv maskin:thumbsup: 

 

Jeg mistenker at dette er årsaken til lavt oljetrykk også.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar i betraktning at siden det virker som oljen blir pumpet ut og forsvinner så synker trykket også siden oljen blir borte. Beklager det skulle skrives i full fart i kommentaren min oppe der.

 

Men uansett! Når motoren startes om morgenen så er trykket høyt og greit til motoren blir varm og oljen blir tynnere og går ut selv.

Nå har jeg bare laget en "bypas" opp til toppen så resten av ventilene kan få smøring.

Redigert av Terik88 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Poenget mitt er uansett at BMC 1800 er en grei maskin og den kan ikke være gåen siden jeg får start på den med endel Gløding før den starter. 

 

Jeg har fundert på om det kan være slitasje på cylinder eller stempel ringer eller i verste fall hull i cylinder som får oljen ut der i veivhusventilen. Jeg har hatt av påfyllings lokket til motoren og der blåser det ikke ut noe når motoren er igang på tomgang. Under kjøring blir det mer olje som kommer ut av veivhusventilen pga litt høyere oljetrykk og turtall (2100-2300rpm) så jeg ser at toppdekselet mitt blir fylt før oljen dreneres ned mot bunnpannen igjen via slangen jeg har koblet på veivhusventilen.

 

Så spørsmålet mitt her blir jo hvor det evt ville blitt trykk med hull i stempel? 

Teorien min faller litt vekk føler jeg

Link to post
Share on other sites

Tviler på det er hull i stempelet, da hadde nok motoren gått ekstremt dårlig. Jeg anbefaler deg å ta av ventildekselet og starte motoren for å se hvor oljen kommer fra når motoren blir varm. Kansje det kan være et lite rør som fører oljen opp til vippetøyet som er deffekt, det skal ikke gå ann at oljen fyller seg i ventildekselet uten at det renner ned igjen. 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev 15 minutter siden:

Tviler på det er hull i stempelet, da hadde nok motoren gått ekstremt dårlig. Jeg anbefaler deg å ta av ventildekselet og starte motoren for å se hvor oljen kommer fra når motoren blir varm. Kansje det kan være et lite rør som fører oljen opp til vippetøyet som er deffekt, det skal ikke gå ann at oljen fyller seg i ventildekselet uten at det renner ned igjen. 

 

Jeg fiksa det midlertidig med at når motoren spyr ut olja i veivhusventilen opp via en hageslange å til påfyllingslokket så jeg ikke skulle miste all oljen jeg kjører med. Oljen trekker seg selvsagt tilbake og ned i bunnpannen, men siden jeg har nå noe feil med motoren som gjør at den kjører all oljen ut på baborside av båten måtte jeg gjøre det slik.

Link to post
Share on other sites

Ville startet opp motoren uten toppdeksel for å se om du kan se noe tydelig plass det lekker, feks fra noe oljerør eller lignende.

 

Det at oljetrykket ditt har vært lavt lenge tyder jo på at enten har du en internlekasje i oljesystemet på motoren, ellers så har du stor slitasje på lager feks.
 

Hvilken viskositet bruker du på olja?

 

 

Edit: ser at Bellen allerede har spurt om mye av dette :-)

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Terik88 skrev for 17 timer siden:

siden det virker som oljen blir pumpet ut

Ja, det må den jo bli, siden du kan returnere den til påfyllingen, som ligger høyere. Uansett feil vil luftingen og påfyllingspunktet ha samme trykk. Da tyder jo dette på at det ikke er luftingen det er snakk om, men en slags (defekt?) overtrykksventil…?!?

Et lite kontrollspørsmål: Om du kobler slangen det er snakk om ifra på toppen, og holder den rett opp; stiger da oljenivået i denne, inntil det renner over?

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...