Terik88 Startet 11.Januar.2020 Link til dette innlegget Startet 11.Januar.2020 Jeg har en BMC 1800 diesel som bestemte seg for og kjøre all oljen i kjølen på båten mens jeg var og tøffet en dag i sommer som var. Plutselig så merket jeg motoren ble veldig varm og la meg i nødhavn til motoren ble kald. Oppdaget senere når jeg fikk båten i havn at oljen ble pumpet ut av veivhus ventileringa av en eller annen grunn. Nå skal det sies at oljetrykk er lavt og det har vært lavt siden jeg overtok båten. Båten er en Hanto24 Link to post
Cerberus Svart 11.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 Da er det nok takk og farvel til den motoren. Utslitt. Link to post
Terik88 Svart 11.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 Hvilken konklusjon tar du det ut ifra? Jeg har tatt en "kvikk fix" og tredd på en slange stuss ned bak luftfilteret der veivhusventilen er og styrer oljen opp til påfyllings lokket til motoren så den får olje og kan brukes for halv maskin Jeg mistenker at dette er årsaken til lavt oljetrykk også. Link to post
Martine29 Svart 11.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 Årsak til lavt oljetrykk sa du? Link to post
Terik88 Svart 11.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 (redigert) Jeg tar i betraktning at siden det virker som oljen blir pumpet ut og forsvinner så synker trykket også siden oljen blir borte. Beklager det skulle skrives i full fart i kommentaren min oppe der. Men uansett! Når motoren startes om morgenen så er trykket høyt og greit til motoren blir varm og oljen blir tynnere og går ut selv. Nå har jeg bare laget en "bypas" opp til toppen så resten av ventilene kan få smøring. Redigert 11.Januar.2020 av Terik88 (see edit history) Link to post
Martine29 Svart 11.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 Nei nå gir jeg opp.... Les korrektur Link to post
Terik88 Svart 11.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 Martine29 skrev 4 minutter siden: Nei nå gir jeg opp.... Les korrektur Haha! Måtte få vekk stavekontrollen?? Link to post
Terik88 Svart 11.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 Martine29 skrev 13 minutter siden: Les korrektur Ja, nå er det rettet opp i og leslig Link to post
bellen Svart 11.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 Hva skjer når du åpner opp oljepåfyllingslokket når motoren går? Er det mye trykk der da? Link to post
Terik88 Svart 11.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 Poenget mitt er uansett at BMC 1800 er en grei maskin og den kan ikke være gåen siden jeg får start på den med endel Gløding før den starter. Jeg har fundert på om det kan være slitasje på cylinder eller stempel ringer eller i verste fall hull i cylinder som får oljen ut der i veivhusventilen. Jeg har hatt av påfyllings lokket til motoren og der blåser det ikke ut noe når motoren er igang på tomgang. Under kjøring blir det mer olje som kommer ut av veivhusventilen pga litt høyere oljetrykk og turtall (2100-2300rpm) så jeg ser at toppdekselet mitt blir fylt før oljen dreneres ned mot bunnpannen igjen via slangen jeg har koblet på veivhusventilen. Så spørsmålet mitt her blir jo hvor det evt ville blitt trykk med hull i stempel? Teorien min faller litt vekk føler jeg Link to post
Terik88 Svart 11.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 bellen skrev 4 minutter siden: Hva skjer når du åpner opp oljepåfyllingslokket når motoren går? Er det mye trykk der da? Nei det er ikke noe merkbart, men det er ikke så olja spruter når jeg fyller på en skvett i ny og ne. Link to post
bellen Svart 11.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 Tviler på det er hull i stempelet, da hadde nok motoren gått ekstremt dårlig. Jeg anbefaler deg å ta av ventildekselet og starte motoren for å se hvor oljen kommer fra når motoren blir varm. Kansje det kan være et lite rør som fører oljen opp til vippetøyet som er deffekt, det skal ikke gå ann at oljen fyller seg i ventildekselet uten at det renner ned igjen. Link to post
Terik88 Svart 11.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Januar.2020 bellen skrev 15 minutter siden: Tviler på det er hull i stempelet, da hadde nok motoren gått ekstremt dårlig. Jeg anbefaler deg å ta av ventildekselet og starte motoren for å se hvor oljen kommer fra når motoren blir varm. Kansje det kan være et lite rør som fører oljen opp til vippetøyet som er deffekt, det skal ikke gå ann at oljen fyller seg i ventildekselet uten at det renner ned igjen. Jeg fiksa det midlertidig med at når motoren spyr ut olja i veivhusventilen opp via en hageslange å til påfyllingslokket så jeg ikke skulle miste all oljen jeg kjører med. Oljen trekker seg selvsagt tilbake og ned i bunnpannen, men siden jeg har nå noe feil med motoren som gjør at den kjører all oljen ut på baborside av båten måtte jeg gjøre det slik. Link to post
Morten1989 Svart 12.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2020 (redigert) Ville startet opp motoren uten toppdeksel for å se om du kan se noe tydelig plass det lekker, feks fra noe oljerør eller lignende. Det at oljetrykket ditt har vært lavt lenge tyder jo på at enten har du en internlekasje i oljesystemet på motoren, ellers så har du stor slitasje på lager feks. Hvilken viskositet bruker du på olja? Edit: ser at Bellen allerede har spurt om mye av dette :-) Redigert 12.Januar.2020 av Morten1989 (see edit history) Link to post
ozo Svart 12.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2020 Terik88 skrev for 17 timer siden: siden det virker som oljen blir pumpet ut Ja, det må den jo bli, siden du kan returnere den til påfyllingen, som ligger høyere. Uansett feil vil luftingen og påfyllingspunktet ha samme trykk. Da tyder jo dette på at det ikke er luftingen det er snakk om, men en slags (defekt?) overtrykksventil…?!? Et lite kontrollspørsmål: Om du kobler slangen det er snakk om ifra på toppen, og holder den rett opp; stiger da oljenivået i denne, inntil det renner over? Link to post
Cerberus Svart 12.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2020 (redigert) Terik88 skrev On 11.1.2020 at 15.49: Hvilken konklusjon tar du det ut ifra? At du har lavt oljetrykk samt den kaster ut oljen... Redigert 12.Januar.2020 av Cerberus (see edit history) Link to post
Terik88 Svart 22.September.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2020 Ja, i år fikk jeg noen turer med båten før jeg solgte den. Blir dyrt og kjøpe olje på olje for hver gang jeg skal utpå sjøen. Link to post
flindboe@yahoo.c Svart 19.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2022 kan det være simringen på veiva ,jeg tror jeg har det samme feilen Link to post
mawilu Svart 19.Mars.2022 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2022 Har du lekkasje i simring på veivaksel klarer du ikke å lede olje tilbake med slange slik trådstarter løste problemet.Det eneste dere har felles er olje i kjølen Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn