Jump to content

Oppblåsbar redningsvest: viktigheten av skrittsnor


5nacks

Recommended Posts

Hei, 

 

Vil bare dele en skremmende erfaring med oppblåsbar redningsvest uten skrittsnor. Jeg falt på sjøen her om dagen. Hadde på meg jakke, fleece og oppblåsbar redningsvest uten skrittsnor. I det jeg gikk under med hele kroppen, løste vesten seg ut og tok med seg både jakke og fleece-genser opp og over hodet mitt, med det resultat at hodet mitt ble fanget i en søkkvåt suppe av klær - en skremmende opplevelse! Jeg fikk heldigvis revet av både vest, jakke og genser slik at jeg fikk puste. Tredde ene armen under vesten, som holdt meg flytende.

 

Aldri mer oppblåsbar redningsvest uten skrittsnor.

Link to post
Share on other sites

Der skal  jeg ha ros. Tar alltid på skrittstroppen. Og kjøper ikke vester som ikke er utstyrt med slik stropp. Egentlig liker jeg bedre vanlige, ikke oppblåsbare vester. Vi har en oppblåsbar til hver om bord. Kommer aldri så langt at jeg får tatt service på dem. Må skjerpe meg.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 minute ago, bellen said:

Godt at du deler dette :thumbsup: Hvilken fabrikat er dette? Må alltid bruke skrittsnor på oppblåsbare vester, og har den ikke det, så kasser den og kjøp ny til en som har. 

Dette gjelder en vest av merket Baltic. Ikke utstyrt med skrittsnor originalt. 

Link to post
Share on other sites

scamπ skrev 1 minutt siden:

Dette gjelder en vest av merket Baltic. Ikke utstyrt med skrittsnor originalt. 

Virkelig! Oppblåsbar vest uten skrittsnor er jo nesten en selvmordsinnretning, jøss. Kast den vesten.

 

Servicen på slike vester går vel ut på å bytte den tørka 'brødterningen' og veie gass-patronen. Den gangen jeg jobbet med slikt, var det sjelden vi byttet gass-patronene. De holdt trykk/vekt meget bra. Vi byttet langt flere grunnet rust og dårlig utseende enn reduksjon av vekten.

Link to post
Share on other sites

Just now, Hulda said:

Virkelig! Oppblåsbar vest uten skrittsnor er jo nesten en selvmordsinnretning, jøss. Kast den vesten.

 

Servicen på slike vester går vel ut på å bytte den tørka 'brødterningen' og veie gass-patronen. Den gangen jeg jobbet med slikt, var det sjelden vi byttet gass-patronene. De holdt trykk/vekt meget bra. Vi byttet langt flere grunnet rust og dårlig utseende enn reduksjon av vekten.

Ja, jeg innser det nå i ettertid. Flaks at jeg greide å få av meg jakka og vesten raskt. Vestene blir kassert, og nye blir innkjøpt i morgen. 

Link to post
Share on other sites

3 minutes ago, Gunga Din said:

Vi har det på samtlige våre vester............idag ! Fikk komplettere ett par.....

går att kjøpe 

 

https://www.hjertmans.se/produkter/flytvastar-klader/tillbehor-reservdelar/baltic-grenbandskit-till-flytvast

Takk for tips! Jeg bytter nok ut vestene uansett. De er nok 10 år gamle. Selv om vestene og patronen ser ok ut, føler jeg at nye vester er det mest sikre valget. 

Link to post
Share on other sites

10 minutes ago, Martine29 said:

Uff da. Hørtes jævlig ut. Men skrittsnor er et møst på slike oppblåsbare. Og husk bytte av patroner da folkens. Det koster bare en flaske ankerdram..... 

Ja, det var skremmende! Det værste var at hodet mitt ble fanget i klærne. Selv om vannet var iskaldt, hadde jeg såppas mye adrenalin i sirkulasjon at jeg ikke merket kulden før jeg kom meg i trygghet.

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev 30 minutter siden:

Uff da. Hørtes jævlig ut. Men skrittsnor er et møst på slike oppblåsbare. Og husk bytte av patroner da folkens. Det koster bare en flaske ankerdram..... 

Patronen veier du bare, utløseren er datostemplet og skal byttes når den utløper. 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
45 minutes ago, scamπ said:

Takk for tips! Jeg bytter nok ut vestene uansett. De er nok 10 år gamle. Selv om vestene og patronen ser ok ut, føler jeg at nye vester er det mest sikre valget. 

 

Hvis vestene holder luften etter 24 timer og ellers er funksjonelle så er det ingen grunn til å bytte de ut; spar både miljøet og din egen lommebok og montér skrittstropp selv. For mer detaljer rundt hva som representerer en bra vest, se https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/rapporter/rapport-redningsvest.pdf

 

Ellers takk for rapport og påminnelse, jeg har et par vester uten skrittstropp som nå kommer til å få en kritisk vurdering og ev sydd på skrittstropp-webbing.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

pipe skrev 1 minutt siden:

Jeg er ikke spesielt glad oppblåsbare vester selv da det er vanskelig å svømme med de.
Foretrekker vanlig seilervest når det er forhold eller aktiviteter som tilsier at vesten kommer på.
 
 


 Har prøvd oppblåsbare flere ganger, men syntes ikke det et noe bedre komfort i disse. Prøvde også en fancy og relativt dyr seile/sportsvest på messa i fjor, men heller ikke den imponerte. Så Jeg bruker i dag samme HH vesten jeg kjøpte ifb med mitt første. båtkjøp i 1997. Ingen mekanismer som kan feile, og ikke kan den punktere, og ingen vedlikehold. Og skulle man havne i vannet så er opplåsbar neste umulig å svømme med.  
 

Vil tro at en opplåsbar vest er noe sikrer for en bevistløs  person i vannet, da den snur deg bedre. Forutsatt at patronen er full, utløsermekanismen fungerer og vesten er tett. 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
1 hour ago, pipe said:

Foretrekker vanlig seilervest når det er forhold eller aktiviteter som tilsier at vesten kommer på.
 

 

Jeg har begge deler ombord. For unger og folk som jeg er i tvil om kan svømme, så foretrekker jeg å dele ut vest med vanlige flyteelementer. For oppblåsbare vester så finnes det jo mulighet til å blåse opp selv om de skulle svikte, men det fordrer en viss ro og mer kunnskap.

 

Link to post
Share on other sites

Det är lite märkligt att det är bara Baltic som idag monterar säkring (retainer) som gör att gaspatronen inte kan lossna på deras västar och har gjort detta sedan ca 2014. På tidigare västar har Baltic sagt till sina återförsäljare att de skall montera säkring gratis. Det är i stort sett samma mekanismer i alla västar, skiljer lite när dom är gjorda. Detta har inte fungerat bra hos återförsäljarna i Sverige. Därför har SXK (kryssarklubben) och mest i Göteborg tills idag monterat säkringar och servat ca 2400 västar sedan vi startade i april 2016. Och precis som DSB skriver i sin rapport så är det stora problemet lösa gaspatroner. Vi uppskattar att mellan 5-10% inte hade fungerat och nästan alla på grund av lös gaspatron. Det är främst tre saker som man själv skall göra varje år, förutom att få säkring och grenband monterat. Väg gaspatronen, håller den inte vikten eller är rostig -  byt! Kontrollera utgångsdatum på utlösningspatronen (bobinen), blås upp västen med en pump och låt den ligga 24 timmar. Har du inte säkring eller kan få säkring monterat, kontrollera varje gång du använder västen att patronen sitter fast.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Kjøpte to nye vester på xxl før jul. Vestene var lette og særdeles behagelig å ha på seg ettersom de var formet slik at vekten lå på skuldrene og kragen lå naturlig ned i nakken. Ligger ikke an i nakken. Skrittsnor var på plass og oppdrift 170 n. Husker ikke merke.

Jeg synes passform er veldig viktig når man skal gå lenge med vest.

På de aller fleste vester  kan man ta tak i patronene og utløsermekanismen utenpå vesten og skru slik at man kjenner om patronen er skrudd i.

Anbefales å gjøre før bruk spesielt hvis du låner en ukjent vest.

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Skulle gjerne hatt en av hybridvestene, men de er i overkant dyre foreløpig. Frem til det blir det vest med fast flytestoff på meg, offshorevest, og skrittsnor, og feste til livline. Kjøpte en variant som jeg mener de skrøyt av at sjøreddninstjenesten brukte... eller var det RS? Uansett, vil ikke ha usikkerheten med patroner og piller og dill og dall. 

 

Nå ser jeg at de har kjørt ned prisene på hybridvester. Lurer på om jeg må spandere en sånn på meg.... men det er muligens litt overkill også, jeg driver jo stort sett med lavrisiko koseseiling. ... jaja. 

 

https://www.seasea.no/sikkerhet/flytevester/flytevester-baltic/baltic-hybrid220-offshorevest

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...