Shore Svart 12.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2020 Takk for påminnelse. Har mange slike vester, husker faktisk ikke om noen er uten denne sikringen, men det skal sjekkes ved første besøk ombord. Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Ove T Svart 12.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2020 Pinkvin skrev for 2 timer siden: Skulle gjerne hatt en av hybridvestene, men de er i overkant dyre foreløpig. Frem til det blir det vest med fast flytestoff på meg, offshorevest, og skrittsnor, og feste til livline. Kjøpte en variant som jeg mener de skrøyt av at sjøreddninstjenesten brukte... eller var det RS? Uansett, vil ikke ha usikkerheten med patroner og piller og dill og dall. Nå ser jeg at de har kjørt ned prisene på hybridvester. Lurer på om jeg må spandere en sånn på meg.... men det er muligens litt overkill også, jeg driver jo stort sett med lavrisiko koseseiling. ... jaja. https://www.seasea.no/sikkerhet/flytevester/flytevester-baltic/baltic-hybrid220-offshorevest Hej Vi har två sådana hybridvästar ombord, är väl som en större seglarväst att bära, sitter mer som en jacka och likt en seglarväst, varm och go när det är kallt och i varmaste laget när det är varmt. Hälsningar Ove Link to post
Gunga Din Svart 12.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2020 (redigert) Vill man høye sikkerheten på sin flytevest ytterligere...….. så kan man kikke litt på kraven til sikkerhetsutstyr på ARCen (eskaderseiling over Atlanten) i tillegg til skrittsnor....så skall man ha lampe (går også å komplettere sin vanlige vest med !) men sprayhood...blir litt vanskeligere og fra og med i år også 'Personal AIS Beacon' (ca 3500 kr) + en del andre saker her er reglene.....finnes en hel del 'mat-nyttig' der....eks. vad en grab-bag bør inneholde https://www.worldcruising.com/CMS/CMS/Library/Safety_Regs/2020_Safety_Equipment_Regulations_ENG.pdf Redigert 12.Januar.2020 av Gunga Din (see edit history) S/Y Gunga Din Link to post
jørn Svart 12.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 12.Januar.2020 Jeg har en med snor og en uten. Alltid følt at det er sikrere med snor, uten å ha prøvd i vann. Har dog prøvd den uten snor da jeg falt i vannet fra båten i hjemmehavna. Var i oktober, så mye klær på. Fungerte meget bra den. Link to post
Tombåt Svart 13.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2020 scamπ skrev for 20 timer siden: Noen som har erfaring med denne vesten som selges av RS? https://nettbutikk.redningsselskapet.no/produkt/rs-redningsvest/ Vi har 4 slike vester fra Redningsselskapet i båten og er kjempefornøyd da de er meget komfortable å ha på. Regner med at kvaliteten og sikkerheten er bra i og med at RS også bruker disse. Link to post
5nacks Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2020 2 hours ago, Tombåt said: Vi har 4 slike vester fra Redningsselskapet i båten og er kjempefornøyd da de er meget komfortable å ha på. Regner med at kvaliteten og sikkerheten er bra i og med at RS også bruker disse. Takk for tilbakemelding! Det står egentlig litt mellom vester fra RS og fra Spinlock. Spinlock ligger høyere i pris, men den kan suppleres med utstyr som hette, oppbevaringtaske mm. Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2020 Scampi (får ikke til pi’et ) test dem......å få en som er komfortabel er viktigere enn priset vi har to Baltic og en Lazilas, ingen er riktig komfortabel.......... Lazilasen er 20 år, å snart dags å skifte ut.......jeg har testet Spinlock, men tykker ikke den er god å ha på seg heller mulig man har blitt litt kresen, da man er vant med jolle-vest, som man ikke merker att man har på seg. S/Y Gunga Din Link to post
Hulda Svart 13.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2020 Det er noget der, @Gunga Din. I skitväder, om vinteren, foretrekker jeg å ha vesten under yttertøyet. Komfort. Det blir mindre komfort om en vest skulle finne på å blåse upp sig på innersidan av seildressen. Link to post
Gunga Din Svart 13.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2020 Ja jeg bruker ofte jollevesten........ Hulda dette med klær over, fikk meg å tenke på da vi seilte jolle......50 år siden, da hadde vi en tykk gammel sliten genser over flytevesten, som vi doppet i sjøen....for å kunne krenge bedre....... S/Y Gunga Din Link to post
Fru Jacobsen Svart 13.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2020 scamπ skrev On 12.1.2020 at 16.55: Hvilken type vest var dette? Det var litt forskjellige merker "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
JRK Svart 13.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2020 Synes dette høres skremmende ut. Men bare for ordens skyld hadde du vesten utenpå jakken som den skal være? Har hatt 2 fall i sommerklær fra båt uten skrittstropp, men de fungerte som de skulle. Link to post
5nacks Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2020 (redigert) 2 hours ago, JRK said: Synes dette høres skremmende ut. Men bare for ordens skyld hadde du vesten utenpå jakken som den skal være? Har hatt 2 fall i sommerklær fra båt uten skrittstropp, men de fungerte som de skulle. Ja, hadde vesten utenpå 2 lag. En glatt goretex som satt løst, og en fleece under. Jeg tror måten jeg datt i vannet, var 1 av 2 avgjørende variabler i mitt tilfelle (manglende skrittsnor som nummer 2). Jeg datt som en spiker med armene rett opp. Om jeg hadde holdt armene ned langs kroppen, tror jeg fortsatt at vesten hadde sklidd opp, men ikke nesten helt av. Blir litt spekulasjoner. Neste gang jeg faller i sjøen, blir med skrittsnor. Redigert 13.Januar.2020 av scamπ (see edit history) Link to post
5nacks Svart 13.Januar.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Januar.2020 5 hours ago, Gunga Din said: Scampi (får ikke til pi’et ) test dem......å få en som er komfortabel er viktigere enn priset vi har to Baltic og en Lazilas, ingen er riktig komfortabel.......... Lazilasen er 20 år, å snart dags å skifte ut.......jeg har testet Spinlock, men tykker ikke den er god å ha på seg heller mulig man har blitt litt kresen, da man er vant med jolle-vest, som man ikke merker att man har på seg. Her er π ? Jeg får ta meg en tur på et par båtbutikker i nærområdet og teste. Link to post
Guest Thostr Svart 28.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2020 (redigert) Takker igjen for påminnelsen fra opprinnelig poster. Har tatt hjem redningsvester og testet disse, samt sydd på skrittstropp på de vestene som manglet det (og én vest bestod ikke oppblåsings-testen og blir gjort om til små bag'er og forøvrig resirkulert på best mulig vis). Her eksempel på vest med nymontert skrittstropp (kjøpte enkle plastspenner på XXL og sydde med webbing): Redigert 28.Januar.2020 av Thostr (see edit history) Link to post
snowbird Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Er også viktig at skrittsnoren har en solid spenne. Hvis noen tar tak i vest for å løfte person opp av vannet og vesten blir dratt av. Link to post
Guest Thostr Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 14 hours ago, snowbird said: Er også viktig at skrittsnoren har en solid spenne. Hvis noen tar tak i vest for å løfte person opp av vannet og vesten blir dratt av. Tror aldri jeg har sett en skrittstropp som kan være laget for å tåle å tåle slike belastninger - i praksis som klatresele. For ikke å snakke om risikoen for å bli 'tante' om noen prøver å løfte en person etter skrittet med en 25mm bred webbing (joda, sikkert bedre enn å drukne). Link to post
mons Svart 29.Januar.2020 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2020 Vestene som er beregnet på løft tar belastningen med magestroppa som kommer oppunder armene. Ikke så verst hvis du har litt klær på. Mons Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn