Jump to content

Hvor mye faller en båt i verdi .....


Rookie_332

Recommended Posts

Dette kan selvfølgelig være meget variabelt, nedgangstider etc. Men la oss si de siste 10 årene og eks under

 

Eks.

1 ny båt i dag la oss si 2,5 Mill , hvor mye faller den pr år og når romaliserer eller stabiliserer den seg eller faller minst i verdi

 

2 båt som er 10 år gammel samme her ......

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Svenske "Vi båteiere"... eller noe, hadde en undersøkelse på det i fjor. Varierer veldig fra båt til båt. Mener å huske at feks en Buster holdt seg i pris, mens andre gikk kjapt ned osv. 

 

Tror du må kikke på en eksakt båt i ulike årsmodeller og finn.no. Legg inn autosøk og samle annonser i lister over en periode så får du ett bilde. 

---------

Konkret det du spør om, nytt faller mest i starten så flater det ut og derfor vil den som er 10 år ha mindre tap år for år.  

Link to post
Share on other sites

Fra ny båt og noen år framover vil båten synke betraktelig i verdi, men noen båter holder seg godt i pris.

Dette skyldes etterspørsel etter spesifikke modeller, og en vannvittig pris på nye båter.

Kronekursen spiller også inn.Det er da vanskelig å gjøre et kupp i utlandet.

Vi har en Princess P 42, og den har holdt seg veldig godt i pris. Det er en 2008 modell, og vi vil kunne få igjen opp mot samme pris som vi betalte høsten 2013.

Den forrige båten vi hadde, var mer ukurant, og der tapte vi stort i forhold til hva vi ga.

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 8 timer siden:

Jeg leste for noen år siden en eller annen pladd at årlig verditap på båt var på rundt 10%. 

 

Er ikke det tommelfingerregelen for hvor mye årlige kostnader er?

 

En ny båt taper seg mye i verdi de første årene, men kan deretter nesten stoppe opp bare for å oppleve at det er vedlikeholdsutgiftene som går opp i stedet. I sum; båt er dyrt! Og det igjen betyr at man ganske enkelt må tenke gjennom om det er verdt det og/eller hvor mye det er verdt og kjøpe båt deretter.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 22 minutter siden:

@MoucheDe fleste vet at båt er dyrt å ha , men trådstarter lurte ikke på akkurat det. 
Trådstarter lurte på evt. verditap

 

Ja, og det har jeg også kommentert samt kommentert et annet innlegg, to for prisen av en. Hva var problemet (ditt) med det? Eller kanskje du mente at man her skulle komme med et konkret og eksakt kronebeløp, eller prosentsats, hvilket i mine øyne er en nokså håpløs "oppgave"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Tom Rør skrev for 9 timer siden:

Den forrige båten vi hadde, var mer ukurant, og der tapte vi stort i forhold til hva vi ga.

 

Som kan borge for et svært godt bruktkjøp. Den enes død den andres brød ;-)

 

Om det er noen logikk i dette så kanskje no i retning av å kjøpe kurant modell av kurant merke om en kjøper nytt, for å redusere tapet mest mulig. Og om man kjøper brukt og vil ha mest mulig for pengene så får en kanskje det på en ukurant båt en kan presse ned i pris. 

---

Men får en ikke også en effekt i tapt konkurranse om det blir for mange like båter? Syns Bavaria seilbåter ofte er veldig billig ifht andre merker. Om alle kjøper Bavaria motorbåter og en skal selge sin båt i konkurranse med veldig mange andre. Så kanskje det beste bruktkjøpet ligger der? Da får en et kurant merke som er svakt priset pga sin egen suksess. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

I sum; båt er dyrt! Og det igjen betyr at man ganske enkelt må tenke gjennom om det er verdt det 

 

Det er ikke få tråder hvor du har vært inne og presisert hvor dyrt det er å ha båt, den økonomiske fordelen med å investere i hytte osv. Men nå er jo dette et båtforum, så det hadde kanskje vært litt hyggelig å fokusere på gleden ved å ha båt framfor å ta fra folk gleden som det du gjør her. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 20 minutter siden:

 

Det er ikke få tråder hvor du har vært inne og presisert hvor dyrt det er å ha båt, den økonomiske fordelen med å investere i hytte osv. Men nå er jo dette et båtforum, så det hadde kanskje vært litt hyggelig å fokusere på gleden ved å ha båt framfor å ta fra folk gleden som det du gjør her. 

 

 

Nå har ikke jeg brakt inn noen av de "argumentene" som du fremfører her, men ja, båt er dyrt, ofte brukt som tommelfingerregel 10% som for en båt på 1,5 til 2,5 millioner i innkjøp nå er et anseelig beløp hvert år. I tillegg til årlig verdifall så er det av en slik dimensjon at mange her ikke benytter kroner og øre, men båtpenger og ofte opplyser at de nærmest skjuler for sin ektefell hva ting relatert til båt(en) virkelig koster. Jeg mener dette er høyst relevante kommentarer i en tråd hvor temaet er, eller spørsmålet om du vil, går på verdiforringelse av båt etter innkjøp. At du ikke liker å bli minnet på dette er notert. Om jeg har tatt fra noen her gleden ved å ha båt? Mulig det, sannheten svir ofte som bekjent!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ta det helt med ro Mouche, du har ikke klart å knuse gleden min. Vi har gammel båt som er ferdig med verditapet sitt, og vedlikehold og reparasjon gjør jeg selv. Og med båtplass i båtforening til under to båtpenger i året så er vårt båthold blant de rimelige. Det jeg snakker om er å spre litt positivitet og glede.

 

Mouche skrev 4 minutter siden:

Nå har ikke jeg brakt inn noen av de "argumentene" som du fremfører her, 

Joda, det har du. Du har flere ganger påpekt den økonomiske fordelen ved å ha hytte og billig båt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at den største bekymringen i tiden framover ligger i usikkerhet rundt avgiftspolitikken på bla. drivstoff, noe som kan gå ut over populariteten til spesielt de største tomotors tungdrevne slukerne med marsjfartsforbruk fra 4-7 l/nm. Disse kan det bli problemer med å bli kvitt ved større avgiftsendringer og for å være realist så kommer vi nok ikke til å se noen lettelser av avgiftspolitikken i tiden framover mot båtbruk som formål.

Normale familiebåter vil klare seg uansett, her går det mer mot hva som skjer øvrig i markedet, renteutvikling, kronekurs osv. og dette har alltid svingt en del.

Link to post
Share on other sites

Rookie_332 skrev for 12 timer siden:

Dette kan selvfølgelig være meget variabelt, nedgangstider etc. Men la oss si de siste 10 årene og eks under

 

Eks.

1 ny båt i dag la oss si 2,5 Mill , hvor mye faller den pr år og når romaliserer eller stabiliserer den seg eller faller minst i verdi

 

2 båt som er 10 år gammel samme her ...…

 

Du sier jo selv at dette er svært variabelt og det er jo helt rett.

Hvis jeg likevel skal svare noe så må jeg nesten knytte dette til min egen båttype som er den jeg har noe særlig grunnlag for å uttale meg om.

 

Min Viknes 1030 2004 modell med middels utstyrsnivå kostet 1.490.000,- i 2004.

En ny Viknes 1030 2019 modell med noenlunde samme utstyrsnivå, men selvsagt mer moderne løsninger, kostet i 2019 ca 2.800.000,- .

Jeg betalte 1.200.000,- for min når jeg kjøpte den i mars 2019.

 

Så kan dere jo gjøre resten av matematikken basert på hvordan dere vil hensynta lønnsutvikling, generell inflasjon og ikke minst utvikling i kronekurs :-)

 

(Edit: ...men usikkerheten knyttet til prisutvikling på drivstoff (ref Chief sitt innlegg over her) , "båtskam" etc gjør jo at mine historiske tall ikke nødvendigvis er gyldige for å spå fremtiden)

 

 

Redigert av nie (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå er det jo forskjell på % og kr....det er som kjent det siste en lever av...

2 båter kan falle noenlunde likt i pris i % , men i kr og øre blir bildet et helt annet...

Etter dyrere bil, båt etc, etter mer penger taper du...

 

Uansett, penger får en ikke med i graven, det er her i livet en han sjansen og glede seg...

Så lytt ikke til surpomper som svartmaler og gnager på hvor dyrt det er å ha båt...de har sannsynligvis ikke båt....

Det er et valg en gjør, og jeg er sikker på at de fleste vet at det ikke er butikk...

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev 33 minutter siden:

Joda, det har du. Du har flere ganger påpekt den økonomiske fordelen ved å ha hytte og billig båt. 

 

Den eneste som driver og gnåler om dette her i tråden er vel deg, eller?

 

Joda Ida Marie III, har båter og har hatt mange båter, men har notert at du fortsatt har stor glede av å spre dine løgner og påstander, deg om det!!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Med et søk på finn så er det ganske enkelt å se prisfall som ha vert. Men det gir INGEN svar på pris i fremtiden (selv om mange båteiere tror det...)

 

Fremtiden er det ingen som kan forutsi. Den fremtidige verdien på båttypen som trådstarter spør om har mange variable. Primært om det finnes en kundegruppe for slike båter om fem til ti år. Er det fortsatt økonomisk vekst? Har vi fortsatt svak krone? Er vi tilbake til kronekursen vi hadde for fem år siden, så synker nyprisen 20%. Er det også kult å brenne store mengder drivstoff i fremtiden? Finnes det fortsatt folk som har råd til å drive/vedlikeholde en slik båt. Kompleksiteten øker ofte med størrelse, så enten har eieren over snittet teknisk kunnskap og tid å gjøre vedlikehold selv, eller råd å la andre utføre vedlikehold. 

 

Men fin båt du kikker på. Har du lyst, og økonomi for det uforutsette, så gi på ?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Syns det kompliserer veldig når en velger å ta inn potensiell salgspris om x, eller xx år. 

 

En kan, hvis en kan ;-) gjøre det enkelt for seg selv og kjøpe en båt en har råd til å både kjøpe, eie og drifte og la det være med det. Dvs ha en lang horisont på eierskapet. 

----

Ang båter som er dyre i drift sov.

Fordelen med en båt med høyt drivstofforbruk er at det er enkelt å redusere. Ned i snekkefart så reduseres drivstoffbudsjettet med .... hvor mange prosent? 90? Det er egentlig genialt. Om en Bavaria 36HT er drømmebåten ville jeg ikke tenkt for store tanker om fremtidig drivstoffpris, heller tenke på at en selv justerer kostnaden med hånda som holder gasspaken. 

 

Personlig ville jeg helt klart putret rundt i sakte fart i drømmebåten fremfor å ikke eie drømmebåten. Om andre sine angst for høye kostnader driver kjøpsprisen ned så er det et stort pluss for kjøper. Så det kommer an på hvor i markedet en selv er. Er man den som skal tape masse penger ved salg, eller er man den som skal "tjene" masse penger på andres tap. 

Link to post
Share on other sites

Er drømmebåten så dyr at man ikke kan kjøre rundt i marsjfart så bør man la drømmen forbli en drøm & heller kjøpe noe man har råd til å holde og bruke fritt.

Angående markedet så bør man ta høyde for kraftig fall. Ikke fordi det er sannsynlig, men fordi det er mulig. 

Link to post
Share on other sites

Uten å ha noe vitenskaplig underlag for min teori vil jeg tro at å kjøpe en båt som er ca 3 år vil være gunstig økonomisk. 

Det forholdsvis kraftige første prisfallet en ny båt har er da avklart, men båten er fortsatt så pass ny at du ikke skal trenge å koste på båten noen større reparasjoner eller utskiftninger av utstyr. Velger man å kjøpe en eldre båt blir verdiforringelsen lavere og også finanskostnaden, men årlige reparasjoner og oppgraderinger kan fort spise opp de fordelene. Her ligger det selvfølgelig en stor usikker faktor. Noen kan være heldige å få tak i en 15 år gammel båt uten problemer som gir et billig båtliv, men det er ikke normalen. 

For å kaste litt bensin på bålet vil jeg også påstå at tommelfingerregelen; at båten koster 10% av nypris i året ikke er så langt unna sannheten for mange. De første årene er  finanskost og verditap hoveddelen og lenger ut i båtens levetid tar reparasjoner og oppgraderinger over. 

Båt er dyrt og i de fleste lender er større motorbåter forbeholdt den rike delen av befolkningen. Ikke mange "vanlige lønnsmotakere" i USA for eksempel som har en 40 fot cabincruiser, mens vi her hjemme er så heldige at en stor del av befolkningen har mulighet å skaffe seg båten de drømmer om.

 

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 5 timer siden:

Uansett, penger får en ikke med i graven, det er her i livet en han sjansen og glede seg...

Så lytt ikke til surpomper som svartmaler og gnager på hvor dyrt det er å ha båt...de har sannsynligvis ikke båt....

 

Kallethekid skrev 1 time siden:

For å kaste litt bensin på bålet vil jeg også påstå at tommelfingerregelen; at båten koster 10% av nypris i året ikke er så langt unna sannheten for mange. De første årene er  finanskost og verditap hoveddelen og lenger ut i båtens levetid tar reparasjoner og oppgraderinger over.

 

Pass deg nå Kallethesurpomp!:giggle:

 

Forøvrig er ditt innlegg helt i tråd med hva jeg har tenkt, og trodde jeg skrev, men muligens ble misforstått på.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 9 timer siden:

 

Ja, og det har jeg også kommentert samt kommentert et annet innlegg, to for prisen av en. Hva var problemet (ditt) med det? Eller kanskje du mente at man her skulle komme med et konkret og eksakt kronebeløp, eller prosentsats, hvilket i mine øyne er en nokså håpløs "oppgave"!

Litt hårsår i dag? ?

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev for 4 timer siden:

Er drømmebåten så dyr at man ikke kan kjøre rundt i marsjfart så bør man la drømmen forbli en drøm & heller kjøpe noe man har råd til å holde og bruke fritt.

Tja, jeg vet nå ikke helt det. Det kommer jo mye an på hvilket bruksmønster man har. For min del kunne jeg godt hatt en stor båt som er dyr å kjøre i plan, f.eks. en Princess 45. Vi kjører som regel korte avstander, og jeg hadde ikke hatt noen problemer med å kruse rundt i 5-7 knop på våre korte turer, da blir ikke driftsøkonomien så ille. For vår del betyr det mest hvordan båten er å oppholde seg i. 

 

hanto1 skrev for 4 timer siden:

Angående markedet så bør man ta høyde for kraftig fall. Ikke fordi det er sannsynlig, men fordi det er mulig. 

Den delen er jeg enig i :yesnod:

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...