Jump to content

Hvor mye faller en båt i verdi .....


Rookie_332

Recommended Posts

En annen viktig ting til som er med på å styre båtens verdi i fremtiden, er hva slags båttype som er populært i fremtiden. 
 

Det var da mange som hevdet at klassiske Norskproduserte snekker, med fin kalesje, var som å sette penger i banken ved inngang til dette årtusen. Det viste seg å være ganske feil... Markedet er i konstant endring. 

 

Det eneste som er sikkert, ingen kan spå fremtiden, bare mange som tror de kan. De fleste mener jo at det de selv har valgt er fornuftig. Det er vel foresten spesielt viktig når en skal overbevise kona om at det er en fornuftig investering ?

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev 46 minutter siden:

Litt hårsår i dag? ?

 

Tror ikke det var hva denne tråden handlet om?:giggle:

 

Sørlandet2 skrev 30 minutter siden:

De fleste mener jo at det de selv har valgt er fornuftig.

 

Mange innlegg over tid på forumet hvor ikke fokus har vært på fornuft, men heller på lyst og de som "preiker" fornuft blir "kjølhalt" for å være fornuftige siden penger får en ikke med i graven, det er her i livet en han sjansen og glede seg...

Så lytt ikke til surpomper som svartmaler og gnager på hvor dyrt det er å ha båt...de har sannsynligvis ikke båt....

 

Har det fra meget "pålitelig" hold!:thumbsup:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev 37 minutter siden:

Forundrer meg att de som kjøper lystbåt til 2mill tenker på hvor stort verditapet er etter noen år, når den tanken kommer føler jeg att man kjøper over evne, ikke kjøp noe der tapet blir større enn det du har råd å tape:thumbsup:

Det ville vel vært merkelig hvis man ikke prøver å forutse hvor mye båten vil koste en? For de fleste av oss er jo noen hundre tusen skattede kroner fortsatt penger det er verdt å prøve å unngå tap av. 

Link to post
Share on other sites

Markedet går i bølger. De to forrige tiårene steg inntektene og kjøpekraften til den vanlige nordmann dramatisk samtidig med at gunstig eurokurs og billige masseproduserte båter var tilgjengelig. Mange kjøpte båt over evne(ikke økonomisk, men  forutså ikke at det å ha og bruke stor båt er ganske krevende). Mange av disse har gått over til bobil/hytte. Det har gjort at det har vært bra tilgjengelighet av "nye" bruktbåter som igjen har gitt lavere bruktbåtpriser. De siste 5 årene har ikkke kjøpekraften økt noe særlig samtidig med at den norske kronen er svak. Nye båter er nå "dyre" i forhold til nyere bruktbåter. Likevel begynner mange båter fra midten av 2000 tallet å blir "gamle" og umoderne i forhold til nye båter. Tiden hvor mange impulskjøpte store båter er nok over. Bruk tid på å finne den båtenodellen som passer deg. Følg med på priser over tid. Får du båten "billig" betyr det at du også må selge den billig. At det koster å ha båt er sant, men om du bruker båten mye og du har glede av den er det ikke dyrere enn andre fritidsaktiviteter. Hytte er hverken gratis å kjøpe, vedlikeholde, avgifter etc. Hytte er i utgangspunktet ingen god investering det heller. Det er i følge økonomene et tapsprosjekt om du ikke leier ut i stor stil. Om du er opptatt av avkastning er nok indeksfon greia, men det gir ikke så mye glede utover at du tjener noen kroner. 

 

Kjøp en båt som du har lyst på og som gjør at du også har råd til en tur til syden. Sett noen kroner i indeksfond så kan du trøste deg med at du også tjener noen kroner.

Link to post
Share on other sites

nie skrev for 9 timer siden:

 

Du sier jo selv at dette er svært variabelt og det er jo helt rett.

Hvis jeg likevel skal svare noe så må jeg nesten knytte dette til min egen båttype som er den jeg har noe særlig grunnlag for å uttale meg om.

 

Min Viknes 1030 2004 modell med middels utstyrsnivå kostet 1.490.000,- i 2004.

En ny Viknes 1030 2019 modell med noenlunde samme utstyrsnivå, men selvsagt mer moderne løsninger, kostet i 2019 ca 2.800.000,- .

Jeg betalte 1.200.000,- for min når jeg kjøpte den i mars 2019.

 

Så kan dere jo gjøre resten av matematikken basert på hvordan dere vil hensynta lønnsutvikling, generell inflasjon og ikke minst utvikling i kronekurs :-)

 

(Edit: ...men usikkerheten knyttet til prisutvikling på drivstoff (ref Chief sitt innlegg over her) , "båtskam" etc gjør jo at mine historiske tall ikke nødvendigvis er gyldige for å spå fremtiden)

 

 

Veldig relevant og god info det er det jeg var ute etter ??

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 9 timer siden:

Med et søk på finn så er det ganske enkelt å se prisfall som ha vert. Men det gir INGEN svar på pris i fremtiden (selv om mange båteiere tror det...)

 

Fremtiden er det ingen som kan forutsi. Den fremtidige verdien på båttypen som trådstarter spør om har mange variable. Primært om det finnes en kundegruppe for slike båter om fem til ti år. Er det fortsatt økonomisk vekst? Har vi fortsatt svak krone? Er vi tilbake til kronekursen vi hadde for fem år siden, så synker nyprisen 20%. Er det også kult å brenne store mengder drivstoff i fremtiden? Finnes det fortsatt folk som har råd til å drive/vedlikeholde en slik båt. Kompleksiteten øker ofte med størrelse, så enten har eieren over snittet teknisk kunnskap og tid å gjøre vedlikehold selv, eller råd å la andre utføre vedlikehold. 

 

Men fin båt du kikker på. Har du lyst, og økonomi for det uforutsette, så gi på ?

He he den jeg syfter til der er drømme båten min om noen år kjøpt meg båt for første gang sept 2019 Bavaria 30 sport 2008 meget fornøyd med som første eie båt ?? men må drømme litt ?

Link to post
Share on other sites

Kallethekid skrev for 5 timer siden:

Uten å ha noe vitenskaplig underlag for min teori vil jeg tro at å kjøpe en båt som er ca 3 år vil være gunstig økonomisk. 

Det forholdsvis kraftige første prisfallet en ny båt har er da avklart, men båten er fortsatt så pass ny at du ikke skal trenge å koste på båten noen større reparasjoner eller utskiftninger av utstyr. Velger man å kjøpe en eldre båt blir verdiforringelsen lavere og også finanskostnaden, men årlige reparasjoner og oppgraderinger kan fort spise opp de fordelene. Her ligger det selvfølgelig en stor usikker faktor. Noen kan være heldige å få tak i en 15 år gammel båt uten problemer som gir et billig båtliv, men det er ikke normalen. 

For å kaste litt bensin på bålet vil jeg også påstå at tommelfingerregelen; at båten koster 10% av nypris i året ikke er så langt unna sannheten for mange. De første årene er  finanskost og verditap hoveddelen og lenger ut i båtens levetid tar reparasjoner og oppgraderinger over. 

Båt er dyrt og i de fleste lender er større motorbåter forbeholdt den rike delen av befolkningen. Ikke mange "vanlige lønnsmotakere" i USA for eksempel som har en 40 fot cabincruiser, mens vi her hjemme er så heldige at en stor del av befolkningen har mulighet å skaffe seg båten de drømmer om.

 

?

Link to post
Share on other sites

blueline skrev 20 minutter siden:

 Hytte er hverken gratis å kjøpe, vedlikeholde, avgifter etc. Hytte er i utgangspunktet ingen god investering det heller. Det er i følge økonomene et tapsprosjekt om du ikke leier ut i stor stil.

 

Så så, nå må du ikke "støte " sarte sjeler...hytte kan en muligens få med seg i graven... :giggle:

 

blueline skrev 20 minutter siden:

 

Om du er opptatt av avkastning er nok indeksfon greia, men det gir ikke så mye glede utover at du tjener noen kroner. 

 

Grinebitere er nok mer opptatt av noen kroner, en og nyte/glede seg over båtlivet, som de etter all sannsynlighet ikke kjenner til likevel...

 

 

Link to post
Share on other sites

blueline skrev 29 minutter siden:

Markedet går i bølger. De to forrige tiårene steg inntektene og kjøpekraften til den vanlige nordmann dramatisk samtidig med at gunstig eurokurs og billige masseproduserte båter var tilgjengelig. Mange kjøpte båt over evne(ikke økonomisk, men  forutså ikke at det å ha og bruke stor båt er ganske krevende). Mange av disse har gått over til bobil/hytte. Det har gjort at det har vært bra tilgjengelighet av "nye" bruktbåter som igjen har gitt lavere bruktbåtpriser. De siste 5 årene har ikkke kjøpekraften økt noe særlig samtidig med at den norske kronen er svak. Nye båter er nå "dyre" i forhold til nyere bruktbåter. Likevel begynner mange båter fra midten av 2000 tallet å blir "gamle" og umoderne i forhold til nye båter. Tiden hvor mange impulskjøpte store båter er nok over. Bruk tid på å finne den båtenodellen som passer deg. Følg med på priser over tid. Får du båten "billig" betyr det at du også må selge den billig. At det koster å ha båt er sant, men om du bruker båten mye og du har glede av den er det ikke dyrere enn andre fritidsaktiviteter. Hytte er hverken gratis å kjøpe, vedlikeholde, avgifter etc. Hytte er i utgangspunktet ingen god investering det heller. Det er i følge økonomene et tapsprosjekt om du ikke leier ut i stor stil. Om du er opptatt av avkastning er nok indeksfon greia, men det gir ikke så mye glede utover at du tjener noen kroner. 

 

Kjøp en båt som du har lyst på og som gjør at du også har råd til en tur til syden. Sett noen kroner i indeksfond så kan du trøste deg med at du også tjener noen kroner.

?? Vi valgte å droppe syden turer fremover å gå for båt . kostnadene blir det samme etter mine regne kunnskaper ??

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 1 minutt siden:

 

Også de som ligger i Øygarden?:giggle:

 

Nei, den skal de etter meg få overta...

 

Kanskje jeg skal konvertere til Åsa troen...og forlange å bli hauglagt i båten min...

Kan bli en bra gravhaug når en flybridge båt med eier skal under torven... 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Kallethekid skrev 57 minutter siden:

Det ville vel vært merkelig hvis man ikke prøver å forutse hvor mye båten vil koste en? For de fleste av oss er jo noen hundre tusen skattede kroner fortsatt penger det er verdt å prøve å unngå tap av. 

 

Personlig, som lavrisikosøker, hadde jeg ikke engang tenkt tanken på et kjøp hvor jeg kunne tape "noen hundre tusen".

 

Da ville jeg heller vært uten båt, eller det opplagte, kjøpt en båt hvor det ikke skjer, feks en som er rimeligere. 

 

Da har jeg vel egentlig sagt at en har kjøpt over evne om en ikke kan ta tapet, bare på en annen måte ;-)

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 1 time siden:

Jeg ser på det slik, at det jeg taper på båten tar jeg inn igjen på boligen. Man har jo normalt er "pakke" med gjeld. Det koster jo også ganske mye penger å våkne opp om morningen, men det er som regel verdt det. 

Jeg er enig med deg. Det sitter jo mange folk som ikke evner å se at en utgift som gir livskvalitet ikke er det samme som å kaste penger ut av vinduet.

Jeg har et lite pengesluk, men hvis jeg ikke hadde klart utgiftene, hadde båten blitt solgt.

Det samme hadde skjedd om jeg ikke lenger setter pris på båtlivet.

Link to post
Share on other sites

For meg personlig er det at vi har en svært verdifull familie hytte en stor tragedie for mine båt drømmer.

Den skal aldri selges, men gå videre til våre barn og barnebarn . For meg er den derfor bare arbeid og utgifter. Tiden  strekker  ikke til, har i tillegg også et gammelt hus på en øy i havet, Drømmebåten Degerø 28 MS er derfor i ferd med å bli borte i den fjerne horisont. Har istedenfor 2 mindre eldre båter med nyere motorer så jeg kommer meg på sjøen, samt at jeg har panorama utsikt fra terrassen til Dere andre, mens jeg tar en konjakk og en sigar og tenker dyp tanker over hele saken ................

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 10 timer siden:

Det sitter jo mange folk som ikke evner å se at en utgift som gir livskvalitet ikke er det samme som å kaste penger ut av vinduet.

 

 

Hvem snakker om å kaste penger ut av vinduet, ikke sett noen slike innlegg her har du? Alltid litt dumt å tillegge andre meninger de ikke har selv om det "bare" er for å fremme egne.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Selv om vår Vikens har hatt et tilsynelatende lavt verdifall så har det vært en elendig investering kontra hytta ved sjøen. Årlige utgifter er også lavere på hytta.

Men tilbake til topic, stor båt krever romslig økonomi. med moderat bruk,innendørs opplag, vedlikehold og bortsatte tjenester på en 35' med to motorer så koster det fort 10K i måneden.

Link to post
Share on other sites

Tom Rør skrev for 10 timer siden:

Jeg er enig med deg. Det sitter jo mange folk som ikke evner å se at en utgift som gir livskvalitet ikke er det samme som å kaste penger ut av vinduet.

Jeg har et lite pengesluk, men hvis jeg ikke hadde klart utgiftene, hadde båten blitt solgt.

Det samme hadde skjedd om jeg ikke lenger setter pris på båtlivet.

De fleste av oss her inne har vel et eller flere "pengesluk" som vi har valgt å ta oss råd til for at det gir livskvalitet, men for å kunne vurdere hvor "mye båtliv" man får for pengene er det i hvert fall for meg viktig å kunne sammenligne alternativer. Jeg har for eksempel for øyeblikket to eldre båter (en Windy motorbåt og en Maxi 95 seilbåt). Her er verditap og finanskostnad små men det er som kjent alltid noe som skal fikses med eldre båter og listen over ønskede utbedringer finnes stadig i bakhodet og jeg leker derfor ibland med tanken å skifte ut min eldre seilbåt med en nyere båt som koster ca en million mer for samme størrelse. Tanken er da at jeg får en forutsigbar finanskostnad på båten + en noe mindre forutsigbar kostnad i verditap men som fortsatt lar seg estimeres. Hvis jeg finner ut at årlig kostnad blir omtrent lik for å seile rundt i en nyere, raskere, mer pålitelig og moderne båt  som for min Maxi vil jeg personlig mene at det er dumt å bruke masse penger på å drifte den eldre båten. 

At man siden for sjelefreden ikke fører totalt regnskap når man først har valgt båt er en annen ting, men jeg kunne ikke tenkt meg å bare stikke hodet i sanden for å slippe tenke på hva båten faktisk koster. 

 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev 6 minutter siden:

Selv om vår Vikens har hatt et tilsynelatende lavt verdifall så har det vært en elendig investering kontra hytta ved sjøen. Årlige utgifter er også lavere på hytta.

Men tilbake til topic, stor båt krever romslig økonomi. med moderat bruk,innendørs opplag, vedlikehold og bortsatte tjenester på en 35' med to motorer så koster det fort 10K i måneden.

 

Må si meg uenig med deg her, jeg har også begge deler...

Både båten og hytten server/vedlikeholder jeg for det meste selv, og syns det er minst like mye utgifter på hytten..

Og ikke minst alt arbeidet, med hage etc som må holdes der ute, så er det langt mer arbeid med en hytte...

Men selvfølgelig, hytten stiger i pris, og båten faller jevn og trutt....men det blir bare helt uvesentlige tall så lenge hytten ikke skal selges noen gang...

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 56 minutter siden:

Men selvfølgelig, hytten stiger i pris, og båten faller jevn og trutt....men det blir bare helt uvesentlige tall så lenge hytten ikke skal selges noen gang...

 

Helt enig med deg i at det er "uvesentlig" forutsatt at man ellers har en ordnet økonomi og at intet uforutsett skjer. På den annen side representerer en slik hytte en betydelig verdi og sånn sett en betydelig sikkerhet dersom, hvis eller i fall, i motsetning til båten. Trolig også både lettere, og billigere, å belåne fast eiendom enn en båt som har begynt å trekke på årene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Verdien forsvinner hvis ingen ønsker å kjøpe hytta når den ønskes solgt.
Igjen, forhold mellom tilbud og etterspørsel og muligheten til å se inn i fremtiden.

Klimaendringer kan gi endringer i markedet, på lik linje med markedet for fritidsbåt.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Båt taper seg som regel i verdi, men man kan nok se for seg en utflating, det virker som det selges mindre nye båter, men og det store men større båter med store maskiner er dyre og kompliserte i drift. Kunnskapene til å drifte en slik er i ferd med å forvitre. Jeg kjenner noen som har gått på motorhavari med tilhørende kostnad/verditap som nå bare er lei hele båten og skal ikke ha ny. Innleid hjelp og båtutstyr = faktura skrevet med gaffel. Jeg hadde en nyere 42 fots seilbåt før, koster mer en det smaker synes jeg. Jeg har nå en eldre 32 foter, litt lavere komfort men alt er langt enklere. Vedlikehold er det, men båten er uten lån og kostnadene mye mindre, selv med pertentlig vedlikehold og litt oppgraderinger. Forskjellen er at jeg lettere klarer å la båten ligge og heller lære hvordan man vedlikeholder og oppgraderer når båten er 1/10 av prisen.

 

De aller fleste familier vi kjenner har ingen interresse av kostnadene og arbeidet som følger med en bobåt. Hytte deriomot er det langt flere som ser på, her er det enklere for folk å lære vedlikehold da det er mye det samme som huset man bor i.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...