Jump to content

Det husker visst endel i Oslofjorden (trailervelt på Bastøferja)...


Popeye70

Recommended Posts

Trailer veltet på Bastøferja: https://www.dagbladet.no/nyheter/trailer-veltet-over-personbiler-pa-bastoferja/72024886

 

Noterer meg denne bildeteksten: "Det var sterk vind på havstrekningen da ulykken skjedde."  (min utheving)

 

Så nå er Horten-Moss en havstrekning? :crazy:

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 9 minutter siden:

Trailer veltet på Bastøferja: https://www.dagbladet.no/nyheter/trailer-veltet-over-personbiler-pa-bastoferja/72024886

 

Noterer meg denne bildeteksten: "Det var sterk vind på havstrekningen da ulykken skjedde."  (min utheving)

 

Så nå er Horten-Moss en havstrekning? :crazy:

 

Når du har passert Jeløy er du i havet, visste du ikke det??:lol:

Link to post
Share on other sites

8 minutes ago, Torsen67 said:

Strekningen er jo kun med sidesjø stort sett. Har nok vagget godt..

 

Ja, jeg tipper det har vugget skikkelig, kanskje kombinert med litt dårlig stablet/sikret last, og så har traileren tatt overvekt og lagt seg over på høyre side.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 10 minutter siden:

Men har de ikke mulighet til å gå i mot, og så gå med, eller motsatt, i stedet for å rulle så inn i granskauen? 

 

Nå er ikke jeg ferjekaptein, men ville vurdert å gå en annen kurs om sjøen stod rett i sia.... 

Det praktiseres på Helgeland ihvertfall. Det er jo folk man frakter, så man må dessverre ta litt hensyn. (uten å mene noe om vurderingene som ble gjort her for øvrig, kan jo være trafikkbilde som bestemmer kursen tidvis). 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke så mange hundre metrene disse fem minifergene kan sikk/sakke på uten å gå på grunn. Treffe hverandre eller øvrig skipstraffikk. Dessuten er de ikke vant til sjø og vind.

 

Forøvrig bra at det ikke satt noen i bilen som fikk lasset over seg. Den ble nokså flat.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Traileren hadde trelast og det er jo slett ikke utenkelig at den forskjøv seg og fikk bilen til å velte. 

Forøvrig går fergene en litt annen rute når det blåser som det gjorde i dag morges. De går lengre sydover fra Moss før de tørner vestover og det samme når de kommer mot Moss igjen. Vet ikke om det er for å få mindre sidesjø eller om det har med innseilingen til Moss å gjøre.

Link to post
Share on other sites

12 minutes ago, HansH said:

Endelig er det dokumentert at vi har det tøffeste været og de høyeste bølgene her på Oslofjordhavet. :crazy:


Ja, nå kan vest- og nordlendingene bare gå og legge seg! Oslo-området har mest penger, de største båtene og det dårligste været. Endelig er det bevist! ??

Link to post
Share on other sites

De fleste ferger jeg har sett har spor i dørken for å tjore fast kjøretøy nettopp under slike forhold. Finnes det slike på bastøferga, og om så, hvorfor er de ikke i bruk?

 

 

 

Edit: Ser på bilder i artikkelen at det finnes spor for å tjore biler ved sjøgang, spørsmålet er hvorfor de ikke har vært i bruk? Da hadde dette sansynligvis vært unngått. 

Mannskap eller sjåfør av lastebil sitt ansvar?

Redigert av S/Y Vega (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 2 timer siden:

Og været var vel ikke så ille.

20 m/s med 25 m/s i kastene på Gullholmen kl 08 i dag. Omtrent det samme på Færder.

Kurven viser vind på Gullholmen siste 24 timer.

Disse baljene er ikke akkurat designet med hovedtanke på komfort i tung sjø!

1663289328_VindGullholmen14012020.JPG.97f42e181fb707a137dbc6732683c5d1.JPG

Redigert av Jens_P (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Står en vindmåler på Stavernsodden fyr som bikket 31,4 m/s kl 6 på morgenen. Middelvind 27,4 m/s samtidig. Dette sammen med nokså mye vind syd og vest i Skagerrak kan ha rotet opp enkelte bølger som har blitt litt høyere enn vanlig. 
En tungt og høyt lastet trailer uten sikring kan da være risikosport. 
 

Det blir nok noe innskjerping av rutiner etter dette. 
 

opplevde selv en gang for mange år siden at en lastebil og en trailer dundret i hverandre sideveis på fergen fra Randberg til Skudeneshavn i møkkavær. Begge var festet med kjetting som røk tvert av. De ble stående oppreist fordi de veltet mot hverandre og metallet i førerhusene omtrent sveiset i hverandre.

Link to post
Share on other sites

La også merke til at det så ut til å være trelast. Det så også ut til at stroppene var på plass og lasten lå omtrent som den skulle. Bilen må ha gynget ganske godt for å tippe over på siden.

 

Tipper at holdningen til surring av last her er omtrent som vi fikk høre at de gjorde det på Hurtigruta for drøyt 20 år siden: - Lastsikring? Nei, det bruker vi ikke. Båten har stabilisatorer, så det trengs ikke.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev On 14.1.2020 at 17.26:

Det er ikke så mange hundre metrene disse fem minifergene kan sikk/sakke på uten å gå på grunn. Treffe hverandre eller øvrig skipstraffikk. Dessuten er de ikke vant til sjø og vind.

 

Forøvrig bra at det ikke satt noen i bilen som fikk lasset over seg. Den ble nokså flat.

 Er dette mini  ferger?? Den minste er 109 meter, men de nye er 142,9 meter.

Link to post
Share on other sites

Torsen67 skrev 53 minutter siden:

 Er garantert lasten som var dårlig sikret

Det var nok ikke det. Etter at tralla hadde veltet lå lasten perfekt på plass. At det lå en bråte trelast på dekk etter at de hadde rettet bil og tralle kom av at de måtte losse en del av lasta for å rette bilen. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...