Jump to content
Popeye70

Det husker visst endel i Oslofjorden (trailervelt på Bastøferja)...

Recommended Posts

Faxen   
Faxen

Jeg har lagt inn bilde på Båtrelaterte nyheter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torsen67   
Torsen67

Strekningen er jo kun med sidesjø stort sett. Har nok vagget godt..

Share this post


Link to post
Share on other sites
Popeye70   
Popeye70
8 minutes ago, Torsen67 said:

Strekningen er jo kun med sidesjø stort sett. Har nok vagget godt..

 

Ja, jeg tipper det har vugget skikkelig, kanskje kombinert med litt dårlig stablet/sikret last, og så har traileren tatt overvekt og lagt seg over på høyre side.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest Avmønstret#   
Guest Avmønstret#

Men har de ikke mulighet til å gå i mot, og så gå med, eller motsatt, i stedet for å rulle så inn i granskauen? 

 

Nå er ikke jeg ferjekaptein, men ville vurdert å gå en annen kurs om sjøen stod rett i sia.... 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Timmeeh   
Timmeeh
Pinkvin skrev 10 minutter siden:

Men har de ikke mulighet til å gå i mot, og så gå med, eller motsatt, i stedet for å rulle så inn i granskauen? 

 

Nå er ikke jeg ferjekaptein, men ville vurdert å gå en annen kurs om sjøen stod rett i sia.... 

Det praktiseres på Helgeland ihvertfall. Det er jo folk man frakter, så man må dessverre ta litt hensyn. (uten å mene noe om vurderingene som ble gjort her for øvrig, kan jo være trafikkbilde som bestemmer kursen tidvis). 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Det er ikke så mange hundre metrene disse fem minifergene kan sikk/sakke på uten å gå på grunn. Treffe hverandre eller øvrig skipstraffikk. Dessuten er de ikke vant til sjø og vind.

 

Forøvrig bra at det ikke satt noen i bilen som fikk lasset over seg. Den ble nokså flat.

Edited by Hulda

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Den traileren må ha vært lastet med noe ordentlig tungt med tanke på hvor flat personbilen ble.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jens_P   
Jens_P

På bilder bak betalingsmur ser det ut som det er trelast.

Med forbehold siden bare toppen av lasten er synlig.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Jeg trodde ikke at det skulle være mulig å velte en lastebil om bord der. Når det blåser kommer jeg for fremtiden til å gå opp i salongen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Lazyjack   
Lazyjack

Traileren hadde trelast og det er jo slett ikke utenkelig at den forskjøv seg og fikk bilen til å velte. 

Forøvrig går fergene en litt annen rute når det blåser som det gjorde i dag morges. De går lengre sydover fra Moss før de tørner vestover og det samme når de kommer mot Moss igjen. Vet ikke om det er for å få mindre sidesjø eller om det har med innseilingen til Moss å gjøre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda

Det er nok for å redusere rullingen. Ut og inn til bryggene har de ikke så mye å gå på. Men dette er første gangen jeg har hørt om at en bil har veltet om bord. Og været var vel ikke så ille.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Code0   
Code0

Ser fergene går litt annen rute ja...

10A01A2C-6CD1-4F33-9BBE-02D13FE6E3FF.png

Share this post


Link to post
Share on other sites
HansH   
HansH

Endelig er det dokumentert at vi har det tøffeste været og de høyeste bølgene her på Oslofjordhavet. :crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Popeye70   
Popeye70
12 minutes ago, HansH said:

Endelig er det dokumentert at vi har det tøffeste været og de høyeste bølgene her på Oslofjordhavet. :crazy:


Ja, nå kan vest- og nordlendingene bare gå og legge seg! Oslo-området har mest penger, de største båtene og det dårligste været. Endelig er det bevist! ??

Share this post


Link to post
Share on other sites
KDB   
KDB

Når det er fare for rulling, er det viktig at sjåføren av lastebilen slipper den helt ned på luftfjæringen. Ellers begynner en topptung bil lett og pendle for deretter å velte. 

Edited by KDB

Share this post


Link to post
Share on other sites
S/Y Vega   
S/Y Vega

De fleste ferger jeg har sett har spor i dørken for å tjore fast kjøretøy nettopp under slike forhold. Finnes det slike på bastøferga, og om så, hvorfor er de ikke i bruk?

 

 

 

Edit: Ser på bilder i artikkelen at det finnes spor for å tjore biler ved sjøgang, spørsmålet er hvorfor de ikke har vært i bruk? Da hadde dette sansynligvis vært unngått. 

Mannskap eller sjåfør av lastebil sitt ansvar?

Edited by S/Y Vega

Share this post


Link to post
Share on other sites
Jens_P   
Jens_P
Hulda skrev for 2 timer siden:

Og været var vel ikke så ille.

20 m/s med 25 m/s i kastene på Gullholmen kl 08 i dag. Omtrent det samme på Færder.

Kurven viser vind på Gullholmen siste 24 timer.

Disse baljene er ikke akkurat designet med hovedtanke på komfort i tung sjø!

1663289328_VindGullholmen14012020.JPG.97f42e181fb707a137dbc6732683c5d1.JPG

Edited by Jens_P

Share this post


Link to post
Share on other sites
HansH   
HansH

Står en vindmåler på Stavernsodden fyr som bikket 31,4 m/s kl 6 på morgenen. Middelvind 27,4 m/s samtidig. Dette sammen med nokså mye vind syd og vest i Skagerrak kan ha rotet opp enkelte bølger som har blitt litt høyere enn vanlig. 
En tungt og høyt lastet trailer uten sikring kan da være risikosport. 
 

Det blir nok noe innskjerping av rutiner etter dette. 
 

opplevde selv en gang for mange år siden at en lastebil og en trailer dundret i hverandre sideveis på fergen fra Randberg til Skudeneshavn i møkkavær. Begge var festet med kjetting som røk tvert av. De ble stående oppreist fordi de veltet mot hverandre og metallet i førerhusene omtrent sveiset i hverandre.

Share this post


Link to post
Share on other sites
tilplan   
tilplan

La også merke til at det så ut til å være trelast. Det så også ut til at stroppene var på plass og lasten lå omtrent som den skulle. Bilen må ha gynget ganske godt for å tippe over på siden.

 

Tipper at holdningen til surring av last her er omtrent som vi fikk høre at de gjorde det på Hurtigruta for drøyt 20 år siden: - Lastsikring? Nei, det bruker vi ikke. Båten har stabilisatorer, så det trengs ikke.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Honduras   
Honduras

De fergene er vel bygget på Vestlandet, og åpenbart ikke dimensjonert for røffe forhold rundt Kapp Jeløy ?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Torsen67   
Torsen67

Om denne lastebilen hadde vært tjoret fast, så hadde det nok likevel gått galt. Er garantert lasten som var dårlig sikret, så denne hadde nok sklidd av bilen uansett. Stablet trelast må sikres veldig godt for å forhindre forskyvninger.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Faxen   
Faxen
Hulda skrev On 14.1.2020 at 17.26:

Det er ikke så mange hundre metrene disse fem minifergene kan sikk/sakke på uten å gå på grunn. Treffe hverandre eller øvrig skipstraffikk. Dessuten er de ikke vant til sjø og vind.

 

Forøvrig bra at det ikke satt noen i bilen som fikk lasset over seg. Den ble nokså flat.

 Er dette mini  ferger?? Den minste er 109 meter, men de nye er 142,9 meter.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulligan   
Mulligan
Torsen67 skrev 53 minutter siden:

 Er garantert lasten som var dårlig sikret

Det var nok ikke det. Etter at tralla hadde veltet lå lasten perfekt på plass. At det lå en bråte trelast på dekk etter at de hadde rettet bil og tralle kom av at de måtte losse en del av lasta for å rette bilen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...