Jump to content

Det husker visst endel i Oslofjorden (trailervelt på Bastøferja)...


Popeye70

Recommended Posts

8 minutes ago, Torsen67 said:

Strekningen er jo kun med sidesjø stort sett. Har nok vagget godt..

 

Ja, jeg tipper det har vugget skikkelig, kanskje kombinert med litt dårlig stablet/sikret last, og så har traileren tatt overvekt og lagt seg over på høyre side.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Guest Avmønstret#

Men har de ikke mulighet til å gå i mot, og så gå med, eller motsatt, i stedet for å rulle så inn i granskauen? 

 

Nå er ikke jeg ferjekaptein, men ville vurdert å gå en annen kurs om sjøen stod rett i sia.... 

Link to post
Pinkvin skrev 10 minutter siden:

Men har de ikke mulighet til å gå i mot, og så gå med, eller motsatt, i stedet for å rulle så inn i granskauen? 

 

Nå er ikke jeg ferjekaptein, men ville vurdert å gå en annen kurs om sjøen stod rett i sia.... 

Det praktiseres på Helgeland ihvertfall. Det er jo folk man frakter, så man må dessverre ta litt hensyn. (uten å mene noe om vurderingene som ble gjort her for øvrig, kan jo være trafikkbilde som bestemmer kursen tidvis). 

Link to post

Det er ikke så mange hundre metrene disse fem minifergene kan sikk/sakke på uten å gå på grunn. Treffe hverandre eller øvrig skipstraffikk. Dessuten er de ikke vant til sjø og vind.

 

Forøvrig bra at det ikke satt noen i bilen som fikk lasset over seg. Den ble nokså flat.

Edited by Hulda (see edit history)
Link to post

Traileren hadde trelast og det er jo slett ikke utenkelig at den forskjøv seg og fikk bilen til å velte. 

Forøvrig går fergene en litt annen rute når det blåser som det gjorde i dag morges. De går lengre sydover fra Moss før de tørner vestover og det samme når de kommer mot Moss igjen. Vet ikke om det er for å få mindre sidesjø eller om det har med innseilingen til Moss å gjøre.

Link to post
12 minutes ago, HansH said:

Endelig er det dokumentert at vi har det tøffeste været og de høyeste bølgene her på Oslofjordhavet. :crazy:


Ja, nå kan vest- og nordlendingene bare gå og legge seg! Oslo-området har mest penger, de største båtene og det dårligste været. Endelig er det bevist! ??

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

De fleste ferger jeg har sett har spor i dørken for å tjore fast kjøretøy nettopp under slike forhold. Finnes det slike på bastøferga, og om så, hvorfor er de ikke i bruk?

 

 

 

Edit: Ser på bilder i artikkelen at det finnes spor for å tjore biler ved sjøgang, spørsmålet er hvorfor de ikke har vært i bruk? Da hadde dette sansynligvis vært unngått. 

Mannskap eller sjåfør av lastebil sitt ansvar?

Edited by S/Y Vega (see edit history)

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Hulda skrev for 2 timer siden:

Og været var vel ikke så ille.

20 m/s med 25 m/s i kastene på Gullholmen kl 08 i dag. Omtrent det samme på Færder.

Kurven viser vind på Gullholmen siste 24 timer.

Disse baljene er ikke akkurat designet med hovedtanke på komfort i tung sjø!

1663289328_VindGullholmen14012020.JPG.97f42e181fb707a137dbc6732683c5d1.JPG

Edited by Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

Står en vindmåler på Stavernsodden fyr som bikket 31,4 m/s kl 6 på morgenen. Middelvind 27,4 m/s samtidig. Dette sammen med nokså mye vind syd og vest i Skagerrak kan ha rotet opp enkelte bølger som har blitt litt høyere enn vanlig. 
En tungt og høyt lastet trailer uten sikring kan da være risikosport. 
 

Det blir nok noe innskjerping av rutiner etter dette. 
 

opplevde selv en gang for mange år siden at en lastebil og en trailer dundret i hverandre sideveis på fergen fra Randberg til Skudeneshavn i møkkavær. Begge var festet med kjetting som røk tvert av. De ble stående oppreist fordi de veltet mot hverandre og metallet i førerhusene omtrent sveiset i hverandre.

Link to post

La også merke til at det så ut til å være trelast. Det så også ut til at stroppene var på plass og lasten lå omtrent som den skulle. Bilen må ha gynget ganske godt for å tippe over på siden.

 

Tipper at holdningen til surring av last her er omtrent som vi fikk høre at de gjorde det på Hurtigruta for drøyt 20 år siden: - Lastsikring? Nei, det bruker vi ikke. Båten har stabilisatorer, så det trengs ikke.

Link to post

Om denne lastebilen hadde vært tjoret fast, så hadde det nok likevel gått galt. Er garantert lasten som var dårlig sikret, så denne hadde nok sklidd av bilen uansett. Stablet trelast må sikres veldig godt for å forhindre forskyvninger.

Link to post
Hulda skrev On 14.1.2020 at 17.26:

Det er ikke så mange hundre metrene disse fem minifergene kan sikk/sakke på uten å gå på grunn. Treffe hverandre eller øvrig skipstraffikk. Dessuten er de ikke vant til sjø og vind.

 

Forøvrig bra at det ikke satt noen i bilen som fikk lasset over seg. Den ble nokså flat.

 Er dette mini  ferger?? Den minste er 109 meter, men de nye er 142,9 meter.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Torsen67 skrev 53 minutter siden:

 Er garantert lasten som var dårlig sikret

Det var nok ikke det. Etter at tralla hadde veltet lå lasten perfekt på plass. At det lå en bråte trelast på dekk etter at de hadde rettet bil og tralle kom av at de måtte losse en del av lasta for å rette bilen. 

Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...