Popeye70 Startet 14.Januar.2020 Del på Facebook Startet 14.Januar.2020 (redigert) Trailer veltet på Bastøferja: https://www.dagbladet.no/nyheter/trailer-veltet-over-personbiler-pa-bastoferja/72024886 Noterer meg denne bildeteksten: "Det var sterk vind på havstrekningen da ulykken skjedde." (min utheving) Så nå er Horten-Moss en havstrekning? Redigert 14.Januar.2020 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tombåt Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Popeye70 skrev 9 minutter siden: Trailer veltet på Bastøferja: https://www.dagbladet.no/nyheter/trailer-veltet-over-personbiler-pa-bastoferja/72024886 Noterer meg denne bildeteksten: "Det var sterk vind på havstrekningen da ulykken skjedde." (min utheving) Så nå er Horten-Moss en havstrekning? Når du har passert Jeløy er du i havet, visste du ikke det?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Jeg har lagt inn bilde på Båtrelaterte nyheter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Strekningen er jo kun med sidesjø stort sett. Har nok vagget godt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 14.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 8 minutes ago, Torsen67 said: Strekningen er jo kun med sidesjø stort sett. Har nok vagget godt.. Ja, jeg tipper det har vugget skikkelig, kanskje kombinert med litt dårlig stablet/sikret last, og så har traileren tatt overvekt og lagt seg over på høyre side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Guest Avmønstret# Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Men har de ikke mulighet til å gå i mot, og så gå med, eller motsatt, i stedet for å rulle så inn i granskauen? Nå er ikke jeg ferjekaptein, men ville vurdert å gå en annen kurs om sjøen stod rett i sia.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Timmeeh Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Pinkvin skrev 10 minutter siden: Men har de ikke mulighet til å gå i mot, og så gå med, eller motsatt, i stedet for å rulle så inn i granskauen? Nå er ikke jeg ferjekaptein, men ville vurdert å gå en annen kurs om sjøen stod rett i sia.... Det praktiseres på Helgeland ihvertfall. Det er jo folk man frakter, så man må dessverre ta litt hensyn. (uten å mene noe om vurderingene som ble gjort her for øvrig, kan jo være trafikkbilde som bestemmer kursen tidvis). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 (redigert) Det er ikke så mange hundre metrene disse fem minifergene kan sikk/sakke på uten å gå på grunn. Treffe hverandre eller øvrig skipstraffikk. Dessuten er de ikke vant til sjø og vind. Forøvrig bra at det ikke satt noen i bilen som fikk lasset over seg. Den ble nokså flat. Redigert 14.Januar.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Den traileren må ha vært lastet med noe ordentlig tungt med tanke på hvor flat personbilen ble. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 På bilder bak betalingsmur ser det ut som det er trelast. Med forbehold siden bare toppen av lasten er synlig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Jeg trodde ikke at det skulle være mulig å velte en lastebil om bord der. Når det blåser kommer jeg for fremtiden til å gå opp i salongen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Traileren hadde trelast og det er jo slett ikke utenkelig at den forskjøv seg og fikk bilen til å velte. Forøvrig går fergene en litt annen rute når det blåser som det gjorde i dag morges. De går lengre sydover fra Moss før de tørner vestover og det samme når de kommer mot Moss igjen. Vet ikke om det er for å få mindre sidesjø eller om det har med innseilingen til Moss å gjøre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hulda Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Det er nok for å redusere rullingen. Ut og inn til bryggene har de ikke så mye å gå på. Men dette er første gangen jeg har hørt om at en bil har veltet om bord. Og været var vel ikke så ille. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Code0 Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Ser fergene går litt annen rute ja... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Endelig er det dokumentert at vi har det tøffeste været og de høyeste bølgene her på Oslofjordhavet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 14.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 12 minutes ago, HansH said: Endelig er det dokumentert at vi har det tøffeste været og de høyeste bølgene her på Oslofjordhavet. Ja, nå kan vest- og nordlendingene bare gå og legge seg! Oslo-området har mest penger, de største båtene og det dårligste været. Endelig er det bevist! ?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KDB Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 (redigert) Når det er fare for rulling, er det viktig at sjåføren av lastebilen slipper den helt ned på luftfjæringen. Ellers begynner en topptung bil lett og pendle for deretter å velte. Redigert 14.Januar.2020 av KDB (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Taskeladden Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 (redigert) De fleste ferger jeg har sett har spor i dørken for å tjore fast kjøretøy nettopp under slike forhold. Finnes det slike på bastøferga, og om så, hvorfor er de ikke i bruk? Edit: Ser på bilder i artikkelen at det finnes spor for å tjore biler ved sjøgang, spørsmålet er hvorfor de ikke har vært i bruk? Da hadde dette sansynligvis vært unngått. Mannskap eller sjåfør av lastebil sitt ansvar? Redigert 14.Januar.2020 av S/Y Vega (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jens_P Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 (redigert) Hulda skrev for 2 timer siden: Og været var vel ikke så ille. 20 m/s med 25 m/s i kastene på Gullholmen kl 08 i dag. Omtrent det samme på Færder. Kurven viser vind på Gullholmen siste 24 timer. Disse baljene er ikke akkurat designet med hovedtanke på komfort i tung sjø! Redigert 14.Januar.2020 av Jens_P (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
HansH Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Står en vindmåler på Stavernsodden fyr som bikket 31,4 m/s kl 6 på morgenen. Middelvind 27,4 m/s samtidig. Dette sammen med nokså mye vind syd og vest i Skagerrak kan ha rotet opp enkelte bølger som har blitt litt høyere enn vanlig. En tungt og høyt lastet trailer uten sikring kan da være risikosport. Det blir nok noe innskjerping av rutiner etter dette. opplevde selv en gang for mange år siden at en lastebil og en trailer dundret i hverandre sideveis på fergen fra Randberg til Skudeneshavn i møkkavær. Begge var festet med kjetting som røk tvert av. De ble stående oppreist fordi de veltet mot hverandre og metallet i førerhusene omtrent sveiset i hverandre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 La også merke til at det så ut til å være trelast. Det så også ut til at stroppene var på plass og lasten lå omtrent som den skulle. Bilen må ha gynget ganske godt for å tippe over på siden. Tipper at holdningen til surring av last her er omtrent som vi fikk høre at de gjorde det på Hurtigruta for drøyt 20 år siden: - Lastsikring? Nei, det bruker vi ikke. Båten har stabilisatorer, så det trengs ikke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 De fergene er vel bygget på Vestlandet, og åpenbart ikke dimensjonert for røffe forhold rundt Kapp Jeløy ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Torsen67 Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Om denne lastebilen hadde vært tjoret fast, så hadde det nok likevel gått galt. Er garantert lasten som var dårlig sikret, så denne hadde nok sklidd av bilen uansett. Stablet trelast må sikres veldig godt for å forhindre forskyvninger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Hulda skrev On 14.1.2020 at 17.26: Det er ikke så mange hundre metrene disse fem minifergene kan sikk/sakke på uten å gå på grunn. Treffe hverandre eller øvrig skipstraffikk. Dessuten er de ikke vant til sjø og vind. Forøvrig bra at det ikke satt noen i bilen som fikk lasset over seg. Den ble nokså flat. Er dette mini ferger?? Den minste er 109 meter, men de nye er 142,9 meter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 21.Januar.2020 Del på Facebook Svart 21.Januar.2020 Torsen67 skrev 53 minutter siden: Er garantert lasten som var dårlig sikret Det var nok ikke det. Etter at tralla hadde veltet lå lasten perfekt på plass. At det lå en bråte trelast på dekk etter at de hadde rettet bil og tralle kom av at de måtte losse en del av lasta for å rette bilen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.