Jump to content

Knekte treskruer i glassfiber


Lazyjack

Recommended Posts

Halegattet mitt ble røsket av pga. feilbelastning og skruene (5 mm) ble kuttet rett over like under overflaten, se bilde. Jeg vil gjerne ha dem ut slik at jeg får halegattet på plass nøyaktig der det var.

Noen som har forslag til hvordan jeg skal få dem ut, de er ikke tilgjengelige fra undersiden. Hadde jeg funnet hullsag med dia 5-6 mm så kunne jeg borret "rundt skruene, fyllt igjen med epoxy og borret nye hull men så små hullsager finnes vel knapt.

Noen forslag?

 

Halegatt.jpg

Link to post
Share on other sites

GunR skrev 9 minutter siden:

Hvis det er glassfiber i den forhøyningen på bildet, der skruene skal stå, ville jeg ha brukt vinkelsliper rundt de knekte skruene, til jeg fikk tak i de med tang. Så reparere glassfiberen etterpå.

"Forhøyningen" er rett og slett dekket på båten med litt fugemasse histen og pisten.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som om du har tilkomst over skruene til en drill.

Har du det ville jeg satt et kjølnerslag midt i den brukne skruen og borret den ut.

Begynn med 2.5 eller 3mm. Anbefaler å bruke Rocol, som er et skjæreforbedrene middel, om du har tilgang på det.

Skjener skjener borret ut ville jeg slått reste ut med dor og gått opp en dimensjon på skruen som skal stå der.

 

Det finnes også paraplymuttere og andre ankermuttere, men da bør du nok vite hvordan det ser ut på baksiden....

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Honduras skrev for 10 timer siden:

Kan du ikke bare bore noen hull rundt skruen med et 2-3mm bor, og så nappe den ut med ei nebbtang? Da får du også et urundt hull som epoksyen griper godt tak i. Fiberarmert glassfibersparkel kan vel også fungere kanskje, istedenfor epoksy. 

 

Takk for alle tips!

 

Det er nok det Honduras foreslår jeg kommer til å prøve i første omgang så får vi se :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hvis du lager et hull på 16-20 mm som jeg ser foreslås ville jeg laget en epoksysparkel og fyllt det med!  Kjøp noe microglassballonger å bland i epoxyen! det blir sterkere enn bare epoxy i et såpess "stort" hull!  Får det på biltema for under 100lappen!  https://www.biltema.no/batutstyr/batpleie/epoxy/mikroglassballonger-2000020410

Link to post
Share on other sites

Går du for @Honduras  så vil jeg anbefale at du freser opp innsiden, (med sagkjedefil eller slipeturbin), slik at hullet koner og er størst innerst.

Som forskaling kan du bruke en paraply fra en paraplydrink.... eller noe annet som passer bedre :wink:

Med grov overflate i hullet så vil den pluggen sitte rimelig fast :thumbsup:

 

Ser at mikroglassballongene som @Lenasmartin20  linker til oppgis å ha en relativ tetthet på 0,65-0,9 g/cm³ vid 20°C... 

 

922257847_Stpemparaplydringforskaling.jpg.db1210f7b95277cbeb5f49a0e3c97b4d.jpg

Blå: forskaling - en paraply fra en paraplydrink

Sort: Skroget i båten

Gul: Epoxy med filler

 

Redigert av dieselfan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette viste seg å være enklere enn jeg trodde. De opprinnelige skruene var bare 5 mm. så det lot seg gjøre å bore nye gjennomgående  hull inntil de gamle skruene og montere halegattet på nytt med gjennomgående skruer uten at det kom ut av stilling. 

IMG_20200115_161450.jpg

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etterhvert som man skrur båt utvikler man akrobatiske evner, ekstra kardangledd på armer og en total mangel på klaustrofobi. Bare å krype inn selv og bli kjent ?

 

halegatt festa med treskruer i glassfiber er jo spennende. Har det selv, men da er det 8mm skruer i laminert teak som er 5 cm tykk. Og belasted kun med jolletau med rykkdemper ved slep 

Link to post
Share on other sites

Lenasmartin20 skrev for 12 timer siden:

  Kjøp noe microglassballonger å bland i epoxyen! det blir sterkere enn bare epoxy i et såpess "stort" hull!  


personlig ville jeg ikke brukt MGB til noe hvor man ønsker styrke. Veldig fint å bruke til å lage lettslipt epoxysparkel til fyllinger osv hvor det ikke er kritisk. Men det blir som Stratos. Jeg ville brukt bomullskapp eller andre typer fiberfyllinger for å få maks styrke i blandingen. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev for 12 timer siden:

halegatt festa med treskruer i glassfiber er jo spennende. Har det selv, men da er det 8mm skruer i laminert teak som er 5 cm tykk. Og belasted kun med jolletau med rykkdemper ved slep 

Dette er en Bavaria 39 CR og måten det er gjort på er at halegatt og rekkelist er festet med treskruer som går gjennom dekk og ned i en stripe finer som ligger langs overgangen dekk/skuteside i mesteparten av båtens lengde. Så kan det diskuteres om dette er en god/akseptabel metode eller om den er valgt mest ut fra å spare tid i produksjonen.

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 31 minutter siden:

Mitt generelle inntrykk av Bavaria er godt. Jeg tenker det er greit å vite om hvordan halegattet er festet. Det er fort gjort å få feil belastning på dette - hvilket TS viser her :smiley: 

Jeg har aldri fortøyningstau gjennom halegattene mine

Men da kan man jo undres på hva de er til....:confused:
Har opplevd et par ganger at fortøyningstau som bare er ført fra kryssholt og over rekke har blitt svekket og røket så da er det jo naturlig å heller legge dem gjennom et glatt og fint halegattl

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 19 minutter siden:


Har opplevd et par ganger at fortøyningstau som bare er ført fra kryssholt og over rekke har blitt svekket og røket så da er det jo naturlig å 

 

Da har nok tampen legat å gnagt på rekke……..

 

Jeg har inga halegatter als på min.....har ikke hatt på mine siste 3 seilbåter, den første hadde

 

kryssholtene sitter oppe på teaklisten som går runt hele båten, tampen går direkte fra kryssholt til brygge.

tror Maxi-båtene var blant de første med dette konseptet, der blev de plassert på utsiden i det blå feltet......

jeg skulle si att du får mindre slitasje på tampen om den går rett i bryggen.....hver gang den skall rundt noe, så er det der slitasjen kommer.

 

men bra att du fikk dit gjennomgående skru.....kraften på halegatten blir nesten like stor som kraften på kryssholten, litt beroende

på vinkel tampen går ut med  

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...