Jump to content

Gassvannvarmer godkjent til båt


Fenderslinger

Recommended Posts

Har ikke sett slikt til båt noengang. 

 

Personlig er jeg meget skeptisk til dette.

Gassen synker, og blir dermed liggende i bunn av båten.

Da kan det smelle ved ev. gnist (lysbryter, motor som blir starta etc). Eller en eller annen ligger og sover.

Men jeg er av typen som stenger på flaska etter hver gang jeg har brukt kokeplata.

 

Helt vanlig på bobiler.

Likeså med gassdrevne kjøleskap. Genialt. Bruker nesten ikke strøm.

Men de har ventilering ned og ut.

 

 

Link to post
Share on other sites

Klart det er lov. Det må gå an å skille snørret fra barten.  Alt er lov,  en gjør akkurat som en sjøl vil men det er ikkje lov som produsent  elr whatever å sette på markedet nye båter gjeldende fra en eller anna dato en tid tilbake med slikt  utstyr da det mangler rette merkingen . Og som kjent kan en ikkje selge noe nytt uten idag. Ikkje akkurat samme sak det. Straks en båt er solgt og kommet i bruk kan man gjøre akkurat som en vil. Ethvert CE papir er ikkje verdt noe lenger straks en bare monterer så mykje som en radio eller ny dass elr whatever  likevel da den ikkje lenger er i henhold. Uten at det har noen som helst betydning.

Hvor skal på død og liv noen ting plutselig være godkjent for båt for at man skal tørre bruke det i båt?  100% av oss alle har ting i båten som ikkje er 'godkjent' for båt.  

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 23 minutter siden:

Klart det er lov. Det må gå an å skille snørret fra barten.  Alt er lov,  en gjør akkurat som en sjøl vil .....

Ethvert CE papir er ikkje verdt noe lenger straks en bare monterer så mykje som en radio eller ny dass elr whatever  likevel da den ikkje lenger er i henhold. Uten at det har noen som helst betydning.

Hvor skal på død og liv noen ting plutselig være godkjent for båt for at man skal tørre bruke det i båt?  100% av oss alle har ting i båten som ikkje er 'godkjent' for båt.  

 

Nå tror jeg nok forsikringen har lettere for å se gjennom fingrene på en "feil" instalasjon av en radio, enn av en propan vannvarmer. Kan ikke hjelpe TS med tips til type, men personlig ville jeg vært skeptisk, hvis den da ikke sto i et rom med ventilering til det fri. Hos meg brukes kun komfyr på gass, som jeg har full oversikt over og som jeg stenger gassen til straks jeg er ferdig.

Link to post
Share on other sites

Vurderte gassvarme av vann i Hulda under prosjekteringen på 90-tallet. Mange engelske hjem, der jeg var på besøk, hadde slike installasjoner. Samtlige alternativer ble vraket av meg. Husker ikke akkurat, men ikke tilfredsstillende sikkerhet, både gass og elektrisk, var vel utslagsgivende. Ellers er det besnærende å kunne varme vann etter hvert som man har bruk for det.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I båten min var det installert en gasolvarmare, tilknyttet kjølesløyfe og radiatorer. Fikk den til å funke litt, men gav opp til slutt. Var noen troll i systemet. Skal sies at den var fra 70-tallet, og var godt opprusta. Tok liten plass, og var koblet på gassystemet i båten. Vurderte en ny gassvarmer, men endte opp på dieselvarmer i stede, hovedsaklig på grunn av muligheten til å tørke opp raskt, og få rask varme. Fogas AB i Sverige driver med gassvarmere. 

Redigert av scamπ (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje en slik Truma kan være en løsning. Den har jo holdingtank i tillegg ser jeg. Tanken var å ha gassvarmeren til varmtvann når man ligger i uthavn eller ellers ikke har strøm tilgjengelig. Har vanlig varmtvannstank som jeg har tenkt å fortsette å bruke når man har strøm eller har kjørt motor. Man kan da stenge gasstilførselen varmeren og kun åpne når man har bruk for varmtvann. Akkurat som man gjør med komfyren når den er i bruk. Takk for innspill.

Link to post
Share on other sites

Det blir som en forådstank. Når bereder er varm og noen f.eks dusjer og kaldt vann presses inn for å få ut varmtvann starter brenneren for å kompensere for dette. Så når førstemann har dusjet og tørket seg er beredern klar til neste. I uthavn er det glimrende, alltid varmt vann og lite strømforbruk, 0,2 A om jeg husker rett, og ingen støy.

Link to post
Share on other sites

Har også en Truma gassvannvarmer.  Dette er en som er godkjent for båt. Truma sluttet med denne for 8-10 år siden tror jeg det var. Forskjellen på båt og camping var eksosutløp. Camping modellen blir montert inntil en vegg med utløp rett ut. På båtmodellen er det slangetilkoblinger på eksos og forbrenningsluft . Mener å ha hørt at det var såpass lite salg at de ikke ville fornye en eller annen godkjenning.

Ganske greit å ha varmtvann tilgjengelig når og hvor en måtte ønske det.

Redigert av Cheyenne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Hulda skrev On 15.1.2020 at 12.15:

 Ellers er det besnærende å kunne varme vann etter hvert som man har bruk for det.

 

Leide rom i noen uker i en leilighet som lå i grunnetasjen på en høy boligblokk i en drabantby utenfor Praha på midten av 90 tallet. 

I dusjen, som jeg delte med resten av familien, var det en helt enkel anordning med en tenner og en ventil for å åpne/justere gassen. 

 

Kobberrøra med vann til dusjen gikk utenpå murveggen, flammen fra gassen blåste rett på røret. Voila! Varmt vann i dusjen. :-) 

Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...