Fenderslinger Startet 14.Januar.2020 Del på Facebook Startet 14.Januar.2020 Fant noen gamle tråder om emnet, men ingen med linker som fungerer lenger. Er det noen som vet om/hvor man får kjøpt gassvannvarmere for direkteoppvarming av vann godkjent for bruk i båt? Sitér dette innlegget Link to post
Fuglen Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Har ikke sett slikt til båt noengang. Personlig er jeg meget skeptisk til dette. Gassen synker, og blir dermed liggende i bunn av båten. Da kan det smelle ved ev. gnist (lysbryter, motor som blir starta etc). Eller en eller annen ligger og sover. Men jeg er av typen som stenger på flaska etter hver gang jeg har brukt kokeplata. Helt vanlig på bobiler. Likeså med gassdrevne kjøleskap. Genialt. Bruker nesten ikke strøm. Men de har ventilering ned og ut. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 14.Januar.2020 Del på Facebook Svart 14.Januar.2020 Har sett varmere som går på propan, vet NB hadde det i noen båter i stedet for dieselvarmer... Men vannvarmer har jeg ikke sett i båt...hadde egentlig vært genialt for oss som har gasskomfyr om bord... Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Riviera 925 ble levert i 2007 med dette systemet Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Det har vært noen tråder om akkurat dette før. Var det ikke slik at den mest vanlige varmeren på et eller annet tidspunkt ikke lenger ble godkjent til båtbruk? For som @Fuglen sier så er vel dette helt vanlig i bobil. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tilplan Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Det er noen som har installert vannvarmer fra Truma, men produsenten sine sider sier at denne ikke er godkjent for båt. Se også denne tråden: Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Synd at dette ikke er lov, gjort riktig skulle det ikke være noen spesiell fare med ett slikt opplegg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Cerberus Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 (redigert) Klart det er lov. Det må gå an å skille snørret fra barten. Alt er lov, en gjør akkurat som en sjøl vil men det er ikkje lov som produsent elr whatever å sette på markedet nye båter gjeldende fra en eller anna dato en tid tilbake med slikt utstyr da det mangler rette merkingen . Og som kjent kan en ikkje selge noe nytt uten idag. Ikkje akkurat samme sak det. Straks en båt er solgt og kommet i bruk kan man gjøre akkurat som en vil. Ethvert CE papir er ikkje verdt noe lenger straks en bare monterer så mykje som en radio eller ny dass elr whatever likevel da den ikkje lenger er i henhold. Uten at det har noen som helst betydning. Hvor skal på død og liv noen ting plutselig være godkjent for båt for at man skal tørre bruke det i båt? 100% av oss alle har ting i båten som ikkje er 'godkjent' for båt. Redigert 15.Januar.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Cerberus skrev 23 minutter siden: Klart det er lov. Det må gå an å skille snørret fra barten. Alt er lov, en gjør akkurat som en sjøl vil ..... Ethvert CE papir er ikkje verdt noe lenger straks en bare monterer så mykje som en radio eller ny dass elr whatever likevel da den ikkje lenger er i henhold. Uten at det har noen som helst betydning. Hvor skal på død og liv noen ting plutselig være godkjent for båt for at man skal tørre bruke det i båt? 100% av oss alle har ting i båten som ikkje er 'godkjent' for båt. Nå tror jeg nok forsikringen har lettere for å se gjennom fingrene på en "feil" instalasjon av en radio, enn av en propan vannvarmer. Kan ikke hjelpe TS med tips til type, men personlig ville jeg vært skeptisk, hvis den da ikke sto i et rom med ventilering til det fri. Hos meg brukes kun komfyr på gass, som jeg har full oversikt over og som jeg stenger gassen til straks jeg er ferdig. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Hulda Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 (redigert) Vurderte gassvarme av vann i Hulda under prosjekteringen på 90-tallet. Mange engelske hjem, der jeg var på besøk, hadde slike installasjoner. Samtlige alternativer ble vraket av meg. Husker ikke akkurat, men ikke tilfredsstillende sikkerhet, både gass og elektrisk, var vel utslagsgivende. Ellers er det besnærende å kunne varme vann etter hvert som man har bruk for det. Redigert 15.Januar.2020 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
5nacks Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 (redigert) I båten min var det installert en gasolvarmare, tilknyttet kjølesløyfe og radiatorer. Fikk den til å funke litt, men gav opp til slutt. Var noen troll i systemet. Skal sies at den var fra 70-tallet, og var godt opprusta. Tok liten plass, og var koblet på gassystemet i båten. Vurderte en ny gassvarmer, men endte opp på dieselvarmer i stede, hovedsaklig på grunn av muligheten til å tørke opp raskt, og få rask varme. Fogas AB i Sverige driver med gassvarmere. Redigert 15.Januar.2020 av scamπ (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjelli Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Hei, jeg kjøpte en Truma BM 10 for en del år siden som ikke ble montert. Båten ble solgt før jeg kom så langt. Den skal være godkjent for båt. Har tenkt å legge den ut for salg, tar bare opp plass hjemme. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Hei Det bør vel vera mogeleg å montera varmaren i ein kasse på dekk, slik at gassen ikkje renn inn i båten, om det blir lekkasje? Sjølvsagt avhengig av størrelsen på båten. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Jeg har Truma combi gass bereder og varmer montert i båten. Den er godkjent for bruk i båt. Den er rett og slett glimrende. Lavt strømforbruk, stillegående, ingen lukt, alltid varmt vann tilgjengelig, 2 varmekolber for 230V landstrøm. Rett og slett luksus. Sitér dette innlegget Link to post
Fenderslinger Svart 15.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Kanskje en slik Truma kan være en løsning. Den har jo holdingtank i tillegg ser jeg. Tanken var å ha gassvarmeren til varmtvann når man ligger i uthavn eller ellers ikke har strøm tilgjengelig. Har vanlig varmtvannstank som jeg har tenkt å fortsette å bruke når man har strøm eller har kjørt motor. Man kan da stenge gasstilførselen varmeren og kun åpne når man har bruk for varmtvann. Akkurat som man gjør med komfyren når den er i bruk. Takk for innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 15.Januar.2020 Del på Facebook Svart 15.Januar.2020 Det blir som en forådstank. Når bereder er varm og noen f.eks dusjer og kaldt vann presses inn for å få ut varmtvann starter brenneren for å kompensere for dette. Så når førstemann har dusjet og tørket seg er beredern klar til neste. I uthavn er det glimrende, alltid varmt vann og lite strømforbruk, 0,2 A om jeg husker rett, og ingen støy. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Jeg vurderer også en slik, fordelene Mix forteller om frister stort :-) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Brigg Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 @Mix Hvor er Trumaen plassert i din båt? Er det spesielle behov for ventilasjon knyttet til installasjonen? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Mix Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Den er plassert under dørken, under komfyren i byssa faktisk, med eksos ut i siden som en vanlig varmer. Det er lukket forbrenning. Jeg har en sensor for gassalarm montert i rommet den står i. Den tester jeg av og til med gass fra en vanlig engangslighter. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Winga 87, var standardutstyrt med propan vann varmer..... lengst fram på BB-side...…..tror den hette Junker http://www.batagent.se/1351 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Cheyenne Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 (redigert) Har også en Truma gassvannvarmer. Dette er en som er godkjent for båt. Truma sluttet med denne for 8-10 år siden tror jeg det var. Forskjellen på båt og camping var eksosutløp. Camping modellen blir montert inntil en vegg med utløp rett ut. På båtmodellen er det slangetilkoblinger på eksos og forbrenningsluft . Mener å ha hørt at det var såpass lite salg at de ikke ville fornye en eller annen godkjenning. Ganske greit å ha varmtvann tilgjengelig når og hvor en måtte ønske det. Redigert 16.Januar.2020 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Hulda skrev On 15.1.2020 at 12.15: Ellers er det besnærende å kunne varme vann etter hvert som man har bruk for det. Leide rom i noen uker i en leilighet som lå i grunnetasjen på en høy boligblokk i en drabantby utenfor Praha på midten av 90 tallet. I dusjen, som jeg delte med resten av familien, var det en helt enkel anordning med en tenner og en ventil for å åpne/justere gassen. Kobberrøra med vann til dusjen gikk utenpå murveggen, flammen fra gassen blåste rett på røret. Voila! Varmt vann i dusjen. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Geir Kåre S skrev for 1 time siden: Kobberrøra med vann til dusjen gikk utenpå murveggen, flammen fra gassen blåste rett på røret. Voila! Varmt vann i dusjen. :-) Kanskje ikke sååå greit inne i en båt?? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 16.Januar.2020 Del på Facebook Svart 16.Januar.2020 Cheyenne skrev 10 minutter siden: Kanskje ikke sååå greit inne i en båt?? Stålbåt eller ferrocement kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Killroy Svart 24.November.2020 Del på Facebook Svart 24.November.2020 Hvis det er noen av dere som har en Truma BM 10 som ikke lenger er i bruk, er jeg interessert i å kjøpe styrekort, da jeg ikke klarer å finne dette til salgs på nettet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.