Våt fisk Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 Hei alle sammen, jeg er på utkikk etter å kjøpe gummibåt, og lurer på hvilken jeg skal velge. Planen er å kjøpe en båt som kan pakkes sammen og transporteres i bil, derfor er RIB utelukket. Synes også båtene med dørkplater ser tungvinte ut å montere/demontere. Jeg er derfor mest interessert i de som har oppblåsbar kjøl, hvilke gode kandidater finnes i dette segmentet? Har sett på en modell som heter Honwave T32 IE, og denne virker ganske grei, men på engelske forum virker det som om kvalitetskontrollen er dårlig i det siste, med mange feilproduserte eksemplarer. Dette kan jo selvfølgelig også skyldes at det er de med dårlige erfaringer som skriver på forum. Er det noen her inne som har erfaring med disse båtene? Evt andre båter i samme segment som er å anbefale Setter stor pris på alle svar :) Link to post
Worry II Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 Hei, og velkommen på forumet. Jeg har Zodiac Cadet Fastroller, kan trygt anbefale den. Hatt den i 5 år nå, og om jeg skulle erstatte den ville jeg valgt den samme. Model 285 veier 35 kilo og er godkjent for 8hk. Link to post
Våt fisk Posted January 14, 2020 Author Share Posted January 14, 2020 Takk for svar, glemte å nevne at jeg har en 8 hk Yamaha allerede, så er da ute etter å finne noe som passer bra til denne. Zodiacen ser ut som en fin båt, men prisen var jo veldig stiv da, over det dobbelte av honwaven. Samtidig vil jeg jo ha noe av god kvalitet som varer en stund, vanskelig valg Link to post
Fuglen Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 Vil tro den har dørkplater i aluminium, selv om den har oppblåsbar dørk. Oppblåsbar dørk betyr nok ei pølse med luft langskips i senter av båten, mellom bunn og dørkplater. Link to post
Worry II Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 (edited) Det er bare en stor oppblåsbar matte. Ikke noe plater. Superlett å montere og demontere. God å sitte på også. Edited January 14, 2020 by Worry II (see edit history) Link to post
Fuglen Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 Worry II skrev 17 minutter siden: Superlett Høres jo genialt ut! Link to post
Worry II Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 (edited) Fuglen skrev 20 minutter siden: Vil tro den har dørkplater i aluminium, selv om den har oppblåsbar dørk. Oppblåsbar dørk betyr nok ei pølse med luft langskips i senter av båten, mellom bunn og dørkplater. Fuglen, bare for å informere. Disse har samme oppblåsbare kjøl, men isteden for dørkplater er så er det en oppblåsbar ca 4 cm matte. Blir hard når blåses opp. Se bilde Edited January 14, 2020 by Worry II (see edit history) Link to post
Fuglen Posted January 14, 2020 Share Posted January 14, 2020 Se det ja! Trodde verden stod stille jeg? Link to post
Code0 Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Våt fisk skrev for 8 timer siden: . Synes også båtene med dørkplater ser tungvinte ut å montere/demontere. ... da sitter du igjen med de dyreste modellene, som er utviklet for de som ikke vil sette i plater... jeg har Zodiac ( de har faktisk et bruktmarked, i motsetning til billigjollene, selv om vi ser folk er fornøyd med Maritim-jolla si) med plater (og oppblåsbar kjøl for kjøre-egenskaper og for å spenne på plass platene) og 6 hk Suzuki 4 takt. Pumper den opp på 10 minutter om jeg står på land. De med blåsopp kjøl er sikkert enklere å få opp om du må gjøre det på fordekket. Link to post
Gullfisk Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Worry II skrev for 8 timer siden: Fuglen, bare for å informere. Disse har samme oppblåsbare kjøl, men isteden for dørkplater er så er det en oppblåsbar ca 4 cm matte. Blir hard når blåses opp. Se bilde Fant en slik dørkplate for mange år siden. Barna har hatt mye morro med å stå/sitte på den etter jolla, og til bading. Blir rimelig stiv og fast den dørken . Link to post
Worry II Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Fuglen skrev for 8 timer siden: Se det ja! Trodde verden stod stille jeg? Nja.. det ha kommer el-biler etter at denne ble lansert Link to post
TideRace Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Jeg har også vurdert din jolle, Worry II, men den veier 35 kg. Jeg har i dag en Zodiac 310 C med platedørk og V-kjøl som veier ca 40 kg. Videre har jeg en tilnærmet ubrukt Maritim-jolle som ble kjøpt til en happening som aldri ble noe av. Denne er mindre, men vekta er kun noen få kilo under Zodiac`en. Jeg skal nå ha en jolle som skal opp og ned fra forskipet på seilbåten, og ønsker noe lettere. Hvis TS skal bære jolla til/fra bil, ut/inn fra bagasjerom, fra bilen og ned til vannet, osv, kan det være lurt å sjekke ut vekt. 35 kg og oppover kan være tungt. Jeg vurderer nå denne jolla. Den er 270 cm lang, kun 27 kg, oppblåsbar høytrykksdørk og kan ta 8 hk. Ser videre ut til å ha mange gode detaljer som bærehåndtak, innfestninger osv. Denne kommer også i 320 cm lengde som er den størrelsen TS opprinnelig har sett på. Den veier da kun 31 kg samt kan ta 15 hk motor. Jeg har hatt flere Zodiac`er og er overbevist om kvaliteten på disse i forhold til andre merker. Det er sikkert årsaken til at dette merket også har et bruktmarked, der de fleste andre er "bruk&kast". Link to post
Våt fisk Posted January 15, 2020 Author Share Posted January 15, 2020 Takk for mange gode innspill. Jeg er ikke fast bestemt på oppblåsbar dørk, men planen er at den skal monteres innfor hver tur, og bæres ned til vannkanten, derfor er lav vekt viktig for meg. Tror at Zodiac 285 Fastroller er mest aktuell så langt. Kikket litt på nettet og ser at man kan få kjøpt denne til 1499 euro i Hamburg, og så vidt jeg kan se ligger den på 21500 i Norge, det var da en voldsom prisforskjell. Synes norske båtbutikker pleier å være konkurransedyktige vanligvis, spesielt påhengsmotorer virker å ligge lavere i pris enn i våre naboland Link to post
ballistic Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 Hei. Har hatt en slik Honwave 320 IE siden 2013. Båten har fungert fint, eneste er at den har begynt å lekke litt i ventilene til den oppblåsbare høytrykksdørken.Tror det vil holde å rengjøre disse. Båten går greit med en 9,9/15 Yamaha totakter, glør da ca 22 knop på max, planer lett på halv gass med tre personer.Mener båten veier ca 38 kg. Det gjør den lett i forhold til aludørk, men er allikevel litt for stor og uhåndterlig for å bale med alene. Tror en 270 derfor i de fleste tilfeller vil være et bedre valg om en ikke trenger mye plass.Har hatt Honwave med aludørk (300)før denne, denne fungerte egentlig bedre i sjøen da oppblåsbar høytrykksdørk har litt mere flex og bevegelser.Med høytrykksdørk må du også passe på å ha riktig trykk i dørken, for lite og dørken vil bule seg og skape mye drag og belastning.Mitt inntrykk av Honwave er at det er gode båter med bra kvalitet. Ikke de letteste på markedet men de er absolutt holdbare. Link to post
ph. Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 barna spleiset i sin tid på en brukt Zodiac, Dden har holdt bra i noen år men krever endel omsorg. Fullt lufttrykk og solid lukkede ventiler for å nå god fart og unngå unødig slitasje på bunnplatene. Malingen på bunnplatene slites , skruene som holder forsterkningslister kan løsne og akterspeilet skrapes opp av påhengerfestene dette krever jevnlig vedlikehold . Ventilen som slipper ut vann må renses eventuelt fornyes.og hele båten må skrubbes skikkelig hver høst. Etpar svakheter ved konstruksjonen i tillegg til kronglete montering av bunnplatene er 1: mangel på langsgående tau slik som på de større utgavene slik at man lett kan komme seg oppi fra sjøen, 2: svake årefester slik at årene lett detter ut til siden og åregaflenes fester kan knekke. Hvis man har tenkt å bruke liten myk og langsom båt i en fjord full av fartsgalninger må man satse på at den ikke stikker så dypt og bruke grunnene som forsvarsskanse. p. Link to post
PiperBill Posted January 15, 2020 Share Posted January 15, 2020 (edited) Hatt en 2.9mt med luftdørk fra West System i Oslo i 2 sesonger nå. Den veier rundt 25kg hvis jeg husker riktig og totalt drøye 50 kg inkludert 6hk Suzuki. Går som en kule og planer lett med 2 voksne ombord. Skulle hatt litt mere trykk i dørken men da måtte jeg har en annen type pumpe. Er kjempefornøyd ellers. https://www.westsystem.no/p/12877/west-light-290 Edited January 15, 2020 by PiperBill (see edit history) And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post
Recommended Posts