Jump to content

Konisk bordbein sitter bom fast - noen tips?


Johnnyboy

Recommended Posts

Jeg har en Antares 780. Da jeg her om dagen skulle ned i lasteromsluka og hente ut div bortstuvede ting,

klarte jeg ikke å løsne den nedre delen av bordbeinet fra den koniske innsatsen i dørken. 

Jeg får ikke luka skikkelig opp med beinet i innsatsen. Jeg har forsøkt å vrikke og vri med bordplata på,

men den løsner ikke fra innsatsen i dørken.

 

Jeg har så langt vurdert:

 

- Varme opp innsatsen med gassbrenner og så førsøke ovenfor nevnte strategi.

- Bore et gjennomgående hull i bordbeinet, sette i en gjennomgangsbolt og "jekke" det opp med et kubein

mens man vrikker på bordplata.

 

Noen som har andre tips (gjerne med rot i virkeligheten, ikke teorien)?

 

mvh

Fortvilt båteier uten tilgang til lasterom.

bordplate nedre feste.jpg

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde først prøvd med en penetrerende olje. Feks bremsevæske, WD40, diesel med totaktsolje eller tilsvarende.

 

Så forsøkt å rikke bordet igjen. Hvis du prøver med varme så er det vel gulvdelen som må varmes, og selve stangen kjøles? Kjøling med ispose har jeg ikke prøvd, men tviler på at det kjøler raskt nok. 

 

Bremsevæske har vist seg å være mer penetrerende ved bolter enn mange multi-løsninger. Mitt lokale verksted sverger til diesel med totaktsolje i. Diesel penetrerer veldig godt, og oljen smører godt. 

 

Hvis du prøver penetrerende så kan du med fordel varme opp oljen/ boksen litt på forhånd.

 

Hvis det sitter fast pga korrosjon så er det vel bare vibrasjoner/ varme og rå makt som hjelper?

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde samme problem med et tilsvarende bordbein i min båt. Satt dønn fast! Fylte opp med WD40 og lot det stå noen dager, men det hjalp ikke.

 

Endte opp med å skru løs sokkelen/bordfestet fra dørken. Satte så sokkelen i skrustikka og varmet den opp med gassbrenner. Forsøkte med filtertang, men måtte til med stor rørtang på kon på toppen av beinet før det løsnet. Ble noen merker etter rørtanga øverst på bordbeinet som jeg måtte slipe/file vekk, men dette dekkes av bordfestet og er kun synlig når røret er løst.

 

Lykke til:smiley:

 

 

Link to post
Share on other sites

WD40 er for puslete som irr og rustløser på alu (og mye annet) WD40 kan brukes til alt men det er ikke topp til noenting. Litt som en Leatherman... Hadde samme problem med et bordben på flybridge som hadde stått noen år.

Fikk tak i Boltex fra Wurth. Bedre rustløser med gode penetrerende egenskaper har ikke jeg vært borti. Denne bruker jeg i båt og brukte den mye når jeg drev med motorsport. https://nettbutikk.wuerth.no/kjemi-2/rustlosere/rustloser-boltex.  Gi denne 1 liten time, så røsker du litt sideveis i benet så tenker jeg du har løst problemet.

 

 

Link to post
Share on other sites

For å få godt trekk oppover kan du legge et vinkeljern el langs beinet nesten ned til sokkelen. Jekk det fast i beinet med etpar jekkestropper og bryt med brekkjern. For god kraft på brekkjernet legger du en 20 mm mutter el på sokkelen en cm fra vinkelen og bryter over slik at du får nytte av vektstangprinsippet. Samtidig vrir du bordet eller slår med trekloss som beskrevet over.

Kjølegass på spray (biltema) på beinet og noe lurium til smøring er sikkert også bra.

 

Hva skjer med cola og aluminium?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Hei!

Ja, jeg fikk til slutt løs bordbeinet. Det var mye frem og tilbake, prøvde alle forslag nevnt her, men intet hjalp.

Til slutt kjøpte jeg en gassbrenner på Chals Ohslon. Jeg boret så et 10mm hull tvers gjennom bordbeinet, ca 10cm over dørken, stakk så boret inn i hullet, la et anlegg under og klargjorde et kubein for å bende på boret. Så varmet jeg festekransen godt opp mens jeg stod og hoppet på kubeinet og slo samtidig med en hammer på stolbenent. PANG! Der kom det! Jeg er fra Nord-Norge, og det kom et ras av velkjente gloser - en av dem måtte jeg tegne på bilet og sende min kone, da hun visste hvor mye jeg hadde balet med dette borbeinet... Ha meg tilgitt!

 

Takk for alle innspill, og håper noen kan få bruk for min metode en gang.

 

Jx

IMG-5366.jpg

Link to post
Share on other sites

Johnnyboy skrev for 11 timer siden:

Hei!

Ja, jeg fikk til slutt løs bordbeinet. Det var mye frem og tilbake, prøvde alle forslag nevnt her, men intet hjalp.

Til slutt kjøpte jeg en gassbrenner på Chals Ohslon. Jeg boret så et 10mm hull tvers gjennom bordbeinet, ca 10cm over dørken, stakk så boret inn i hullet, la et anlegg under og klargjorde et kubein for å bende på boret. Så varmet jeg festekransen godt opp mens jeg stod og hoppet på kubeinet og slo samtidig med en hammer på stolbenent. PANG! Der kom det! Jeg er fra Nord-Norge, og det kom et ras av velkjente gloser - en av dem måtte jeg tegne på bilet og sende min kone, da hun visste hvor mye jeg hadde balet med dette borbeinet... Ha meg tilgitt!

 

Takk for alle innspill, og håper noen kan få bruk for min metode en gang.

 

Jx

 

Var røret konisk? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...