Jump to content

Scand Dynamic 7600 med VP 5.0/Chevy 305, anbefalt forgasserstørrelse og rpm ved marsjfart??


Bodehode

Recommended Posts

Svart (redigert)

Da har montering ny forgasser startet.Ut med gammel.

C3D08245-6616-48B5-9F25-B41DC8B3835B.jpeg.479c1e32b340d55c7cd09502d36366dc.jpeg
Etter mye googling og garasjeprat valgte jeg å montere adapterplate, uten den er det visst større sjangse for falskluft.

Noen mener også at den hjelper på luftstrømning ned i innsuget, ikke vet jeg...

631A975D-5A94-4130-8E9D-3EB5935633E9.jpeg.3431350585cc3e91f405215f094f34ab.jpeg

Inn med ny.

5F673F7B-33A8-48CD-86CC-F3942EC53EED.jpeg.2fe233a4120ded61f3351074e82c76f8.jpeg

Må lage nytt bensinrør og bearbeide innfesting gasswire.

oppdatering kommer :-)

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)
Varmemontør1 skrev On 17.3.2020 at 9.38:

Hei. 

 

Hvilken utveksling har du på drevet ditt, og hvilke propeller har du?  Grunnen til at jeg spør er at jeg har 5.7l med duoprop og B7 propeller, maks fart er 33-34 knop. 

Fant litt papirer (kvitteringer etc.) når jeg var i båten, det er B7 propeller på min båt.

Hvilket turtall får du WOT?

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt fungerende turteller før nå, og hvis den er riktig innstilt så har jeg 4800-4900 o/min ved full gass. 

 

Etter kort tid på full gass begynner motor å fuske, og den elektriske bensinpumpa går for full guffe. Er usikker på om det er pumpa som er for liten, eller om forgasser ikke er riktig justert?  Det sitter også en tilbakeslagsventil på slange ved forgasser. 

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ved WOT er det kun hoveddyser (main jet) som er i bruk. Så det er kun der det har effekt å endre noe på forgasser. Evt å sjekke om flottørene er riktig justert. Kontroll av bensinfilter og evt trykk ved forgasser kan avsløre om det er i bensinforsyning til forgasser som hindrer deg.

4800-4900rpm er i området for max turtall for en original marine Chevy V8 med 290DP ratio 1.95:1.

Så det kan være turtallssperren...

WOT:

AQ271/570 4200-4600rpm

5.7GL 4200-4600rpm

5.7GSI 4600-5000rpm

Går motor jevnt ved 4600rpm?

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Monterte ny Edelbrock 1409 i båten nå i vår.

Fikk sjøsatt og skulle ut på prøvetur i dag.
Men når jeg skulle dra båten opp i plan, ble det et forferdelig rammel og motor stoppet.

Måtte gi full hendel på gassen for å få start igjen, virker nesten som om den drukner når jeg gir på.

Hvis jeg ruser motoren i fri er den turtallsvillig og fin.

 

Hva kan være feil?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Første feil var så enkel som at det ikke kom 12V fram til den elektriske choke.

Når det var ordnet kom båten seg opp i plan :-)

Andre feil er verre, når andre trinn på forgasserne skal inn virker det som om den får for mye... prøver jeg å presse over 34 knop dør motoren, og må hvile 4-5 minutt før den starter igjen :-( med gammelforgasseren fikk jeg over 40 knop... lett!

Holeshot er heller ikke mye å skryte av...

Jeg har mekanisk bensinpumpe og ingen bensintrykkregulator, kan det være at jeg må få meg bensintrykkregulator med 5-5,5 PSI?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

I går toppet jeg tanken med fersk bensin og kondensfjerner.

Etter oppstart tok vi oss en lengre tur på fjorden, etter litt kjøring begynte ting å fungere som normalt...

Med full tank og fire voksne i båten fikk vi 38 knop, marsjert pent i 30-32 knop som før 😀

 

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

For å svare opp hva jeg selv spurte om i begynnelsen av tråden.

Etter litt småtrøbbel med choke og gammelbensin har jeg nå ca 140 nautiske mil med ny forgasser. Den fungerer utmerket, har ikke fått målt forbruket ennå.Men fart og turtall er målt, med 3/4 tank bensin, tre mette voksne, motortilt på 1.

RPM Knop
3350 21,7
3500 26,4
3650 29,5
3800 32
4000 35
4300 39

 

Tar jeg meg litt tid med tilt får jeg 40+.

 

Fant en gammel Volvo Penta manual for bensin V8 hvor det stod at "Recommended cruising speed: 300-500 rpm lower than obtained max speed"

Har lagt meg på marsjfart er mellom 3500-3700rpm, motortilt mellom 0 eller 2 (alt etter bølgene).

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...