Bodehode Startet 18.Januar.2020 Del på Facebook Startet 18.Januar.2020 Jeg har en Scand Dynamic 7600 fra -88. Denne er motorisert med en Volvo Penta 5.0l V8 (Chevy) og DP290 drev. Motoren er overhalt, original motorblokk med topper er fra 2004 (bedre flow). Når jeg kjøpte båten stod det en Holley 750 Marine (4bbrl) og et VP 3856270 innsug. Med dette oppsettet fikk jeg 38 knop og et forbruk på ca 1,9l/nm ved 28-30knop. Men plagdes litt med at motoren fort gikk sur ved lav fart (4-6knop). Holleyen ble derfor demontert og lagt ut på finn, og en gammel Rochester Quadrajet 32747 (ikke Marine) ble montert. Problemene med at motor gikk sur forsvant og toppfarten økte til 40/41knop, forbruk ikke målt. Vurderer derfor å kjøpe meg en ny Marineforgasser, men finner lite anbefalinger på de store internettet om hvilken forgasser som passer til denne motoren (masse til chevy 5.7l). Noen som har erfaring/anbefaling til en forgasser som passer til denne motoren med VP 3856270 innsugsmanifoil? Ved 3500rpm holder jeg 26knop, og ved 4000rpm er jeg rundt 30. Hva er WOT rpm på disse motorene og hvor høyt turtall kan(bør) jeg marsje i? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
pero Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 Å bytte fra Holley til Rochester hørtes ikke ut som den beste ideen, Rochester har et rykte for å gi de symptomene som du beskriver for Holley. Ville vel ha sett på Edelbrock 1409 marine og sjekket opp innsug. Har ikke oversikt over VP sine partnummer, men antar at det er støpejernsinnsug du har? Min AQ2255D går jamt og fint med Edelbrock 1409 og Weiand 8004 aluminium innsug. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 19.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 (redigert) Takk for tips om Edelbrock, ser at Sarpsborg motor kun tar 5200kr for den. 1409 er på 600cfm. Ser at Holley anbefaler 450cfm til Ford 302.... Men fungerer 600cfm hos deg bør det virke hos meg :-) Tror faktisk den går rett på manifoilen min. Har du byttet dyser i forgasseren, eller er den med standard oppsett? Leste redneckoverhalingstråden din, betydelig jobb du har gjort med motoren din. Redigert 19.Januar.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
bellen Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 Min mening er også at 600cfm er for stort til 302. 450cfm er perfekt på desse motorene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 19.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 (redigert) Jeg har jo en adapterplate til Holley liggende. Kanskje jeg tar kontakt med Sarpsborg motor og hører med dem om hvilken forgasser de anbefaler og om 450cfm passer til min motor. Det står jo på websiden at den er optimalisert til Ford 302. De er jo relativt lik i pris. Redigert 19.Januar.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 (redigert) Jeg ville valgt Edelbrock 1409 til din marine motor. Den kommer til å virke meget bra og er garantert ikke for stor slik at du får problemer. Kjører selv med nevnte forgasser på en 4,3l V6 med Edelbrock Performer innsug. I følge Edelbrock er Performer innsuget til 4,3l designet for å bruke 600cfu forgasseren . Alternativt kunne jeg valgt Edelbrock Performer forgasseren deres på 500cfu men den var dyr nok. Dette oppsettet funger meget fint på alle turtall og bensinforbruket i mellomregistret er inkludert Ved 26-27 knop bruker jeg ca 28l timen på 2800 o/min noe som jeg syntes er meget bra Redigert 19.Januar.2020 av pipe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 20.Januar.2020 Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Bodehode skrev On 18.1.2020 at 14.55: toppfarten økte til 40/41knop, Ved 3500rpm holder jeg 26knop, og ved 4000rpm er jeg rundt 30. What`? 5500+ ? eg må nesten spørre ka turtall du kjører opp i da eg altså Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 (redigert) Måtte kvalitetsjekke mine egne påstander. 3500rpm/26knop - verifisert (se bilde) 4000rpm/30knop - mest sannsynlig feil, kan godt være at jeg hadde større fart... red. Forbruk målt på en distanse på 40 nautiske mil i ca. 28-30 knop, forbruk 75 liter bensin. 1,875liter pr nautisk mil. Fire mette og godt voksne personer i båten. Redigert 20.Januar.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 20.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2020 Da har Sarpsborg motor svart på min henvendelse vedrørende forgasser til min motor. Deres anbefaling samsvarer med "Pero" og "Pipe", Edelbrock 1409 marine og adapterplate. Ender opp på ca 5550kr, noe jeg synes er en helt akseptabel pris. Så det blir nok handel hos dem :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 (redigert) Jeg fikk tak i en Edelbrock 1409 til en fornuftig pris på finn.no. Fikk den i posten i dag , lykke :-) Så nå blir vurderingen Edelbrock performer innsug eller adapterplate... Er det mye å hente på performer innsug vs adapterplate? Redigert 16.Mars.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 Ingen effekt å hente men trenger du adapter da? om Holleyen passer så sku Edelbrocken også passe. Eller er det klaringen ned på sidene som er knapp? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 (redigert) Jeg har adapter til Holleyen liggende, men det ser litt annerledes ut. Holley - et stort hull https://frsport.com/mr-gasket-1932-carb-adapter-4bbl-to-4bbl?gclid=EAIaIQobChMIvqupp7af6AIVDuWaCh19Gw6KEAQYAiABEgJpf_D_BwE Edelbrock - fire små hull https://frsport.com/edelbrock-2696-sq-bore-to-q-jet-adapter?gclid=EAIaIQobChMIiKGgl7af6AIVyoSyCh3DwwWREAQYAyABEgIJPvD_BwE Redigert 16.Mars.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 (redigert) Ja men det edelbrock adapteret der er ikkje til din manifold. Er det ikkje en vanlig dual plane manifold du har. Er iallefall det iflg delenummeret du ga. Og da skal både holley og edelbrock passe rett på.Om du må ha et adapter pga høyde så vel og bra Redigert 16.Mars.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 16.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 (redigert) Det var det adapteret Sharpsborg motor anbefalte til 1409, sendte inn VP manifoilnr til dem. https://sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=2696 tenkte å handle hos dem, liker å handle lokalt (i Norge) men hvis jeg kan bruke adapteret jeg har, gjør jeg det.... Redigert 16.Mars.2020 av Bodehode (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 16.Mars.2020 Del på Facebook Svart 16.Mars.2020 jaja.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Måtte lese «owner’s manual» Der kom fasiten :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Båten ligger innpakket i havnen og venter på vårpuss og stell. Jeg er litt usikker vedrørende montering ny forgasser. På Hollyen var avluftingen inn i forgasseren, derav ikke behov for returslange til pumpen. Er usikker på om bensinpumpen har retur... Hvis den ikke har retur, kan jeg legge avlufteslangen tilbake til tanken? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Varmemontør1 Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Hei. Hvilken utveksling har du på drevet ditt, og hvilke propeller har du? Grunnen til at jeg spør er at jeg har 5.7l med duoprop og B7 propeller, maks fart er 33-34 knop. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Litt usikker, mener å huske at utveksling er 1,95:1(duoprop) og det er B7 propeller... Kan sjekke neste gang jeg er i båten (kan ta litt tid, fortsatt vinter i Nord-Norge) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Javel og hva var fasiten? hvilken manifold kom du til du hadde. Den med fire hull eller to avlange Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Manifoilen jeg har har to avlange hull, mener jeg å huske. Måtte sjekke VP 3856270 på Marine Parts Europe, den de har avbildet har også to avlange. Men når jeg hadde på Hollyen var det adapterplate, denne måtte bort for å få på Rochesteren... Så i mitt hode må jeg kjøpe ny adapterplate, tar jeg feil? Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 (redigert) Du skal iallefall ikkje ha det spreadbore til squarebore adapteret fra særp. Det er for manifolder med fire hull, to store og to små , (spreadbore) og forgasser med fire like store(squarebore). Slik som både Holleyen og Edelbrocken har. Du har dualplane innsug og kan enten sette forgasseren rett på eller bruke en squarebore eller 'åpen' forhøying om nødvendig pga høyde. en tomme høye elr ka de nå er. Eller skjønna eg ikkje heilt ka du meina med avlufteslangen og hva du peker på den stussen for Redigert 17.Mars.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Det jeg mener med avlufting er: overløp på Holley går rett inn i innsuget (se bilde), mens på Edelbrock må det ledes bort fra motor siden jeg ikke vil ha bensin rennende inn i motorrommet ved feil på flottørene. Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Cerberus Svart 17.Mars.2020 Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 (redigert) Edelbrocken som er en marineforgasser har også intern lufting av flottørkammer. Det er en av de tingene som skiller en marine forgasser fra andre. Den nippelen du ser er for evt innadgående bensin fra den lille klare slangen som går fra bensinpumpa. Om du ikkje har det så kan nippelen bare stå. Om du titter oppi så ser du den er bare gjennomgående og er ikkje av betydning da den er øverst og uten vacuum Redigert 17.Mars.2020 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bodehode Svart 17.Mars.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2020 Takk for oppklaring ang nippelen. Var inne på et amerikansk forum, å det ble det påpekt viktigheten med at den skulle kobles på bensinpumpen.... Når jeg tar opp forgasseren og studerer den skjønner jeg mer. Ser også at den har doble hull for innfesting, så den kan nok skrues rett på manifoilen jeg har, dette blir jo lettere enn jeg trodde :-) Ikke lett å være blond, ikke alle skjønner hva vi blonde sliter med :-) Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.