Jump to content

Scand Dynamic 7600 med VP 5.0/Chevy 305, anbefalt forgasserstørrelse og rpm ved marsjfart??


Bodehode

Recommended Posts

Jeg har en Scand Dynamic 7600 fra -88. Denne er motorisert med en Volvo Penta 5.0l V8 (Chevy) og DP290 drev.

Motoren er overhalt, original motorblokk med topper er fra 2004 (bedre flow).

Når jeg kjøpte båten stod det en Holley 750 Marine (4bbrl) og et VP 3856270 innsug. Med dette oppsettet fikk jeg 38 knop og et forbruk på ca 1,9l/nm ved 28-30knop.

Men plagdes litt med at motoren fort gikk sur ved lav fart (4-6knop). 

Holleyen ble derfor demontert og lagt ut på finn, og en gammel Rochester Quadrajet 32747 (ikke Marine) ble montert. Problemene med at motor gikk sur forsvant og toppfarten økte til 40/41knop, forbruk ikke målt.

Vurderer derfor å kjøpe meg en ny Marineforgasser, men finner lite anbefalinger på de store internettet om hvilken forgasser som passer til denne motoren (masse til chevy 5.7l).

Noen som har erfaring/anbefaling til en forgasser som passer til denne motoren med VP 3856270 innsugsmanifoil?

Ved 3500rpm holder jeg 26knop, og ved 4000rpm er jeg rundt 30.

Hva er WOT rpm på disse motorene og hvor høyt turtall kan(bør) jeg marsje i?  

2019 Scand Dynamic 7600.jpg

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Å bytte fra Holley til Rochester hørtes ikke ut som den beste ideen, Rochester har et rykte for å gi de symptomene som du beskriver for Holley. 

Ville vel ha sett på Edelbrock 1409 marine og sjekket opp innsug. Har ikke oversikt over VP sine partnummer, men antar at det er støpejernsinnsug du har? 

Min AQ2255D går jamt og fint med Edelbrock 1409 og Weiand 8004 aluminium innsug. 

Link to post
Share on other sites

Takk for tips om Edelbrock, ser at Sarpsborg motor kun tar 5200kr for den.

1409 er på 600cfm. Ser at Holley anbefaler 450cfm til Ford 302....

Men fungerer 600cfm hos deg bør det virke hos meg :-) Tror faktisk den går rett på manifoilen min.

Har du byttet dyser i forgasseren, eller er den med standard oppsett?

Leste redneckoverhalingstråden din, betydelig jobb du har gjort med motoren din.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg har jo en adapterplate til Holley liggende. Kanskje jeg tar kontakt med Sarpsborg motor og hører med dem om hvilken forgasser de anbefaler og om 450cfm passer til min motor. Det står jo på websiden at den er optimalisert til Ford 302.

De er jo relativt lik i pris.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt Edelbrock 1409 til din marine motor.
Den kommer til å virke meget bra og er garantert ikke for stor slik at du får problemer.
Kjører selv med nevnte forgasser på en 4,3l V6 med Edelbrock Performer innsug.
I følge Edelbrock er Performer innsuget til 4,3l designet for å bruke 600cfu forgasseren .

Alternativt kunne jeg valgt Edelbrock Performer forgasseren deres på 500cfu men den var dyr nok.
Dette oppsettet funger meget fint på alle turtall og bensinforbruket i mellomregistret er inkludert

Ved 26-27 knop bruker jeg ca 28l timen på 2800 o/min noe som jeg syntes er meget bra

 

 

 

 

Redigert av pipe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Måtte kvalitetsjekke mine egne påstander.

3500rpm/26knop - verifisert (se bilde)

4000rpm/30knop - mest sannsynlig feil, kan godt være at jeg hadde større fart...

2B146400-A4DF-4D2A-96D5-F328BE02F269.jpeg

 

red. 

Forbruk målt på en distanse på 40 nautiske mil i ca. 28-30 knop, forbruk 75 liter bensin. 1,875liter pr nautisk mil.

Fire mette og godt voksne personer i båten.

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Da har Sarpsborg motor svart på min henvendelse vedrørende forgasser til min motor.

Deres anbefaling samsvarer med "Pero" og "Pipe", Edelbrock 1409 marine og adapterplate.

Ender opp på ca 5550kr, noe jeg synes er en helt akseptabel pris.

Så det blir nok handel hos dem :-)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg fikk tak i en Edelbrock 1409 til en fornuftig pris på finn.no.

Fikk den i posten i dag , lykke :-)

Så nå blir vurderingen Edelbrock performer innsug eller adapterplate...

Er det mye å hente på performer innsug vs adapterplate? 

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Det var det adapteret Sharpsborg motor anbefalte til 1409, sendte inn VP manifoilnr til dem.

https://sarpsborgmotor.no/main.aspx?page=article&artno=2696

tenkte å handle hos dem, liker å handle lokalt (i Norge)

men hvis jeg kan bruke adapteret jeg har, gjør jeg det....

Redigert av Bodehode (see edit history)

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Båten ligger innpakket i havnen og venter på vårpuss og stell.

Jeg er litt usikker vedrørende montering ny forgasser. På Hollyen var avluftingen inn i forgasseren, derav ikke behov for returslange til pumpen.

Er usikker på om bensinpumpen har retur...

Hvis den ikke har retur, kan jeg legge avlufteslangen tilbake til tanken?

EF6916DE-9815-424C-B000-425D04FF8563.jpeg

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Manifoilen jeg har har to avlange hull, mener jeg å huske.

Måtte sjekke VP 3856270 på Marine Parts Europe, den de har avbildet har også to avlange.

Men når jeg hadde på Hollyen var det adapterplate, denne måtte bort for å få på Rochesteren...

Så i mitt hode må jeg kjøpe ny adapterplate, tar jeg feil?

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Du skal iallefall ikkje ha det spreadbore til squarebore adapteret fra særp. Det er for manifolder med fire hull, to store og to små , (spreadbore) og forgasser med fire like store(squarebore). Slik som både Holleyen og Edelbrocken har. Du har dualplane innsug og kan enten sette forgasseren rett på eller bruke en squarebore eller 'åpen' forhøying om nødvendig pga høyde.  en tomme høye elr ka de nå er.  

 

Eller skjønna eg ikkje heilt ka du meina med avlufteslangen og hva du peker på den stussen for

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jeg mener med avlufting er:

overløp på Holley går rett inn i innsuget (se bilde), mens på Edelbrock må det ledes bort fra motor siden jeg ikke vil ha bensin rennende inn i motorrommet ved feil på flottørene.

C98C2D01-6C97-4407-915C-E2ECDE91EC7C.jpeg

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Edelbrocken som er en marineforgasser har også intern lufting av flottørkammer. Det er en av de tingene som skiller en marine forgasser fra andre. Den nippelen du ser er for evt innadgående bensin fra den lille klare slangen som går fra bensinpumpa. Om du ikkje har det så kan nippelen bare stå. Om du titter oppi så ser du den er bare gjennomgående og er ikkje av betydning da den er øverst og uten vacuum

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for oppklaring ang nippelen. Var inne på et amerikansk forum, å det ble det påpekt viktigheten med at den skulle kobles på bensinpumpen....

Når jeg tar opp forgasseren og studerer den skjønner jeg mer.

Ser også at den har doble hull for innfesting, så den kan nok skrues rett på manifoilen jeg har, dette blir jo lettere enn jeg trodde :-)

Ikke lett å være blond, ikke alle skjønner hva vi blonde sliter med :-)

 

 

9A760D6B-8F4F-4360-A8E0-B9207CA07812.jpeg

9E3AFE67-57C8-420C-8641-EB3D51388569.jpeg

Livet er for kort til å kjøre diesel

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...