Jump to content

Dorging, finnes utstyr for å måle vann temp nedover i vannlag?


Guest Balder..

Recommended Posts

Guest Balder..

Har ofte når jeg dorger ønsket å finne ut hvilket dyp den gunstigeste vann tempraturen er, finnes det utstyr å montere på Downriggen eller annet som raskt leser av vanntemp ?

Vet Cannon har ett sett for dette men det virker ikke å være tilgjengelig lenger.

Bilder viser dette settet.

Forslag på noe annet som gjør jobben ?

 

 

20200118_193923.jpg

20200117_192715.jpg

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde et Furuno lodd for mange år siden, når jeg skrudde Gainen på fullt der, i de dype fjordene, så viste den "sprangsjiktet"..

Det er vel et slags temperatur sjikt...

Jeg fulgte med på telleverket på Cannon riggen og sørget for å ha et agn i dette sjiktet, ofte godt bett der...

Gode lodd skal kunne se dette "sprangsjiktet", etter som jeg har forstått...

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Takker for innspill:thumbsup:

Furu...jo Cannon er jo der, finner dette settet jeg henviste til når det googles, men det står "ikke lenger tilgjengelig" overalt:confused:

 

Ida Marie III...akkurat det du nevner der er veldig intresant, har lest att mange ser på ekkoloddet, men har aldri sett bilder med forklaring av hvordan de finner "sprangsjiktet" å hvordan det ser ut på ekkolodd.

 

Har 3 ekkolodd i bruk i båten, ett Lowrance Elite 5DSI, ett Lowrance Elite 5 Chrip + det Lowrance loddet jeg fikk integrert montert i båten fra båtleverandør (husker ikke modell betegnelse i farten men en god modell).

Bruker 2 som ekkolodd, ett ute på dekk og det andre i cabin, det 3je blir benyttet som plotter.

Men jeg har aldri sett noe som kan minne om dette sprangsjiktet:confused: mener de ekkoloddene jeg har er gode ?....noen som har bilde eksempel som viser sprangsjiktet eller annen info....

Link to post
Share on other sites

Balder.. skrev for 4 timer siden:

Takker for innspill:thumbsup:

Furu...jo Cannon er jo der, finner dette settet jeg henviste til når det googles, men det står "ikke lenger tilgjengelig" overalt:confused:

 

Ida Marie III...akkurat det du nevner der er veldig intresant, har lest att mange ser på ekkoloddet, men har aldri sett bilder med forklaring av hvordan de finner "sprangsjiktet" å hvordan det ser ut på ekkolodd.

 

Har 3 ekkolodd i bruk i båten, ett Lowrance Elite 5DSI, ett Lowrance Elite 5 Chrip + det Lowrance loddet jeg fikk integrert montert i båten fra båtleverandør (husker ikke modell betegnelse i farten men en god modell).

Bruker 2 som ekkolodd, ett ute på dekk og det andre i cabin, det 3je blir benyttet som plotter.

Men jeg har aldri sett noe som kan minne om dette sprangsjiktet:confused: mener de ekkoloddene jeg har er gode ?....noen som har bilde eksempel som viser sprangsjiktet eller annen info....

 

Det er lett å se ...du får et utslag , gjerne på dybder mellom 7 til 10, 15 meter under overflaten, mens sjøbunnen gjerne er på mange hundre meter lengre nede...

Du må kjøre det over på manuelt, full Gain og zome opp den øverste delen av sjøen, slik at sprangsjiktet vises på dybdeskalaen..

Er dybdeskalaen helt ned til bunnen, slik at du ser bunnen, forsvinner sprangsjiktet i overflate streken..

Muligens litt krøkkete forklart...

Furunoen hadde ikke slike "fiske ikon" som en ofte ser på enkelte billigere lodd

Og den så også god forskjell på hardheten på bunnen..

Og dorge i dette sjiktet gav veldig ofte god uttelling, særlig på sjøørreten..

 

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Hvis det er konstant 4gr fra 4m å ned vil det jo ikke være en eneste fisk som går der på sommeren, trivseltemp for de fleste arter ligger vel betydelig høyere ?

For laks er vel 10-12g optimalt/der de er mest aktive også i havet ? (erfaring fra 40års elvefiske, gjelder noe annet i havet ?)

Ofte kan overflate temp i sjøen på sommer å høst komme opp i 15-20gr+, da er det fint om en kunne hatt en føler på loddet å funnet ønsket temp/dyp.

Link to post
Share on other sites

Når jeg tok dykkerlappen lærte vi at vanntemperaturen langs norskekysten la på fire grader fra fire meters dybde og ned til 40-50 meter. Dette skyltes Golfstrømmen. 
Den stabile temperaturen skulle etter det vi lærte videre være en av årsakene til det gode miljøet for fisk. 
Fra fire meter og opp varierer temperaturen med årstidene. Det kaldeste som er målt i flytende saltvann er -2,9 grader Celsius. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Ja, men vanntemperaturen i nordiske farvann er svært stabil. Jeg har aldri hørt om 20 grader på dypt vann i våre farvann. Jeg prøver å finne dokumentasjon på noe slikt men finner det ikke. 
Temperaturen på 1000 meters dybde kan enkelte steder i verden komme opp i over hundre grader. Men det er jo som følge av vulkansk aktivitet. 

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv opplevd 20 g på over 20 meters dyp, sensommer... riktig nok bare en gang...men noe konstant temp på 4 g nede ved 4 meter er ikke rett...

Teorien er jo den at vann er tyngst ved 4 grader, og dermed synker...men det er bare teori, en masse strømmer ( tidevann, uvær osv ) gjør at det blander seg hele tiden...

Link to post
Share on other sites

Forrige uke hadde vi 7-8 grader på 40 meter i Søgne.

Med pålandsvind presses overflatevannet her ned og temperatur avgjøres av vinden som presser ned overflatevann. De kreftene er lokalt mye sterkere enn de termiske kreftene.

Dykkerinstruktør som lærer bort slik 4 graders teori burde få seg en temperaturmåler ;-)

Erikda - finner du noen som helst dokumentasjon på temperatur på 40 meter dyp med varmt (eller veldig kaldt) vann i overflaten og pålandsvind?

I vår dykkerklubb er det et velkjent fenomen i begynnelsen av august.

Hvor skal det varme vannet som blåser inn bli av?

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 55 minutter siden:

Forrige uke hadde vi 7-8 grader på 40 meter i Søgne.

Med pålandsvind presses overflatevannet her ned og temperatur avgjøres av vinden som presser ned overflatevann. De kreftene er lokalt mye sterkere enn de termiske kreftene.

Dykkerinstruktør som lærer bort slik 4 graders teori burde få seg en temperaturmåler ;-)

Erikda - finner du noen som helst dokumentasjon på temperatur på 40 meter dyp med varmt (eller veldig kaldt) vann i overflaten og pålandsvind?

I vår dykkerklubb er det et velkjent fenomen i begynnelsen av august.

Hvor skal det varme vannet som blåser inn bli av?

Jeg påstår ingenting, jeg spurte!??

 Nå er det 41 år siden jeg tok dykkerlappen så det er slett ikke umulig at kunnskap har endret seg på den tiden!??? Men det er jo definitivt interessant fysikk dette her! Ny kunnskap er alltid moro!

Mvh

Solbris II

Båtlivet gir meg de største gleder!  :smiley:
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Mye god info her fra folk som vet, dette gir en god forklaring på hvorfor jeg er sikker på att en temp måler på trolling loddet vil være ett godt hjelpemiddel for å finne den vanntempen du tror fisken trives best i, rett å slett fordi det pga vær/vind/strøm å annet er store variasjoner på tempen på de forskjellige dyp.

 

Link to post
Share on other sites

Seilerslask skrev for 14 timer siden:

hadde også en variant som målte mer enn bare temperatur.

TS eller CTD probe. Brukes ved oppmålinger for å få korrekt resultat fra ekkolodd, multibeam og annet.

Gir en helt nøyaktig profil på konduktivitet, temperatur og salinitet i vannsøylen og av det kan man beregne helt nøyaktig lydhastighet.

Valeport er en dominerede produsent av slike. Koster i underkant av 200k.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Team Colibri, du/dere er jo erfarne++ i dette faget, hvor store differanser kan du typisk se på gps fart båt kontra "real life" fart...eller hva man nå skal kalle det:confused:...nede i vannlag ?

Jeg har alltid en stang stående på dekk med samme sluk/dodger/agn som henger i rigger, med jevne mellomrom henger jeg den ut ved båtsiden for å sjekke gangen å justerer farten på båten etter det, men det er jo i vannskorpen, det kan variere mye, feks plasser der bunnforhold skaper strømmer ifbm skifte flo/fjære. 

Kona å meg har oftest lykkes best med den største fisken på 10-15m dyp, hvem vet hva som gjelder der nede :)

Kan ligge i 2.5knop på tur utover, så tas en lang sving å når man så har snudd å kjører tilbake øker farten til 4,5knop uten att gass røres, da skjønner man godt poenget med en slik enhet som nevnt over, jeg liker ikke å tro...det får presten gjøre :saint: vil om mulig vite att jeg ikke ligger 12tim i feil fart:yesnod:

Vi har fisket stort sett daglig hele sesongen i 40år på eget laksevald i en kjent lakseelv, der er jeg tryggheten selv, men etter 5år med dorging på sjøen føler jeg att det fremdeles er ett univers med variabler som jeg overhodet ikke har styr på, må jo prøve å få kontroll på de mest vesentlige :)

Ett annet spørsmål, hvor langt bak loddet har dere agnet ? her er det helt sikkert litt varierende etter forhold å fiskeslag, så la oss si omtrentlig, er redd jeg overdramatiserer fiskens skepsis til båt/lodd ol....i hvertfall iflg kona :rolleyes: 

Link to post
Share on other sites

Det der er det ikke noe fasitsvar på Balder. :)

Jeg hadde nevnte FH på forrige båt, og i feks Mjøsa og Drammensfjorden kunne forskjellen være over 2 knop. (Jeg har holdt på med dette i et par tiår, og så store forskjeller ser du også på riggwiren hvis du er våken.) Begge disse stedene er det faktorer som skaper strømmer som ikke er på overflaten (eller har mindre/ mer fart på overflaten), mens i vann med mindre gjennomstrømning er forskjellen minimal.

 

Det er sjelden jeg kjører riggen dypere enn 15 meter, hvis jeg skal generalisere er den ene typisk på 7 meter og den andre et sted mellom 10 og 15. Nå vil dette også avhenge av lokale forhold, feks trolles det på både 20 og 25 meter i Mjøsa på sommer/ tidlig høst, dybden man kjører på baseres på hva man ser på ekkoloddet. Det er dog viktig å merke seg at alle rovfisk vi troller etter, ser mye bedre OPPOVER enn NEDOVER, så er man i tvil skal riggen OPP, ikke NED. Til sammenlikning har jeg flere ganger sett på ekkoloddet at jeg passerer en større fisk nede på 20-25 meter, for så å oppleve at det smeller på en overflatestang rett etterpå. Det er selvfølgelig umulig å si om det var den samme fisken man så på ekkoloddet noen minutter tidligere, men i klart vann ala Tyrifjorden er jeg personlig ikke i tvil om at en ørret fort kan gå 20 meter "rett opp" for å ta. Moral: Fisk heller for høyt enn for lavt.

 

Lengde bak loddet justerer jeg etter dybde. Bruker jeg flasher (noe jeg bare bruker på 10+ meter) så er slepet kort, 7-10 meter. Desto dypere, desto kortere slep. Ved trolling etter kveite er slepet mitt så kort jeg får det (fortommen er en drøy meter) siden jeg både dorger ganske tett på bunnen og fordi loddet i seg selv er en attraktor. Er loddet på bare 5-8 meter og målet er ørret i klart vann er slepet mitt langt igjen, kanskje ut mot 30-40 meter midt på dagen men kortere om kvelden.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...