Jump to content

Dorging, finnes utstyr for å måle vann temp nedover i vannlag?


Guest Balder..

Recommended Posts

Team Colibri skrev 1 time siden:

 Ved trolling etter kveite er slepet mitt så kort jeg får det (fortommen er en drøy meter) siden jeg både dorger ganske tett på bunnen og fordi loddet i seg selv er en attraktor. 

 

Den var spennende … har aldri en gang tenkt på å bruke Down riggeren min til dette fiske...

Hvordan er oppsettet der, agn, avstand bunn, fart, antall stenger osv..?

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev for 1 time siden:

 

Den var spennende … har aldri en gang tenkt på å bruke Down riggeren min til dette fiske...

Hvordan er oppsettet der, agn, avstand bunn, fart, antall stenger osv..?

 

Utgangspunktet er at "agnet" skal gå rundt 2-5 meter over bunnen, så ved kupert bunn blir det endel justering opp og ned løpende. Her er det en kjempefordel å være to, en som håndterer båt og en som håndterer fiskeutstyr. Ekkolodd er et must, kartplotter en stor fordel.

 

Utstyret er det samme jeg bruker til vanlig vertikalfiske etter kveite, passelig stang og snelle, multifilament/ braid rundt 0,28-0,32, solid svirvel mellom multifilament og fortommen som består av 0,8-1,2mm fluorcarbon. (Fortommen er noen kortere enn stanglengden, rett og slett fordi at lengre fortom gjør det vanskelig å sikre kveita ved båtsiden.)

 

Om man fester multien i utløserklypa eller fortommen er det delte meninger om. Jeg fester multien, men har "modifisert" klypa jeg bruker litt for bedre grep ved å skjære inn noen riller i den så multien sitter hardt nok. En annen vri er å tre på en bit gummislange på multien før man knyter svirvelen til fortommen, og så bruke gummirøret inn i klypa.

 

Hva man har i enden av snøret varierer jeg med farten. Er jeg i "søkemodus" hvor jeg skal dekke større områder er det typisk en Rapala Magnum av modellen med stålskje. Er jeg i "finkjemmingsmodus" er det en shadjigg. (Jeg har ikke testet med agnfisk, men det fungerer sikkert også.) Farten varierer jeg som alltid etter hva som er i enden på snøret så hva det nå enn er går pent.

 

NB! Som alltid ved fiske med rigg bør loddet opp lenge før fisken nærmer seg båten. Samtidig er dette en fisk som du ikke driller med båten i fart, så det er ikke her man klinker til med ti stenger. :) En til to holder i lange baner, er jeg alene er det bare en stang i arbeid.

 

En artig bieffekt av å ha "agnet" så nære båten er at kombinert med en ekkoloddgiver med passelig vid konevinkel så ser du kveita stige og ta. 

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Er ikke i tvil om Team Colibri's kompetanse :)) derfor setter jeg også pris på att du er innom her:thumbsup:

Jeg har som nevnt bedrevet trolling på havet i kun 5år så er i lærefasen, men har faktisk også får kveite selv om jeg aldri spesifikt har gått etter den.

Bruker typisk 6kg,s lodd ned på 15m, første agn ut fra lodd, nå er jo 2 stenger maks for laks....men en skje sluk på 15m, en på 12m å neste på 9m pr rigg er en løsning jeg har funnet effektiv etter storsei, passer også på att alle agn som er i vannet går fint på samme fart.

En storsei på 10kg er bølle som gir laksen kamp til døra så det holder :) har ikke fått fryktelig mange lakser på sjøen, noen ganger klaffer det å man kan få 2-3 på en tur, det er de gangene som gjør att det tåles mange turer uten laks.

Er enklere i elven der jeg nok har fått 3 siffret antall opp gjenom årene.

Du nevner fisk som stiger langt etter agnet, det har jeg faktisk ved flere anledninger sett på loddet, fisken lager en lang "hale" på ekkoloddet som viser en øyeblikklig å rask akserlasjon 5-10m oppover i vannet, vi har noen ganger rukket å si "nå kommer den", veeeldig spennende :)))

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Hehe, det er det ingen tvil om att det ikke finnes veldig få "klare regler", det er så lett å tenke etter en vellykket kveld med bra resultat att "i morgen gjør vi det igjen", neste dag kommer å alt gjøres likedan....men ingenting skjer:giggle:

Det er mye vann i havet å fryktelig mange variabler så man må bare huske de gangene det var full klaff å nyte det der å da.

Ett spørsmål til Colibri...du har muligens vært i Østersjøen å dorget eller vet litt om fisket der, det dorges jo der med veldig mange stenger, er det arter som kan være en plage under dorging der ?

Enkelte dager her er det nesten umulig å komme unna småsei å makrell samme hva som prøves, mtp antall stenger som brukes på Østersjøen må det jo bli ett fryktelig stress hvis det stadig må plukkes av alt annet enn laks....

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har dessverre aldri trollet skikkelig etter laks i Østersjøen, kun etter sjøørret nærmere land. Jeg har prøvd flere ganger, men været har ikke klaffet de gangene jeg har vært der og enklere dorging nære land har derfor blitt et plaster på såret. (Sist gang ga jeg helt opp og dro til Silen i stedet, alt annet blåste bort.) 

 

Basert på det, og det andre forteller meg, er makrell og kanskje spesielt horngjel plagsom utover i sesongen. Horngjel krokes kanskje bare en av ti ganger den slår på slepet, men det er ofte nok til at det løser ut selv om fisken ikke krokes, så en bøtte med utløserklyper er en nødvendighet slik at man bare flytter alt utover på planerboardlinen etterhvert som det løser ut. Annen bifangst er uvanlig. Det samme gjelder her på "hjemmebane" i Oslofjorden og Drammensfjorden, står det makrell i områdene jeg skal kjøre på er det bare å finne seg en annen plass å fiske. 

 

Som en bisetning testet jeg trolling med dyprigg i mørket her i Oslofjorden en stund. Da var små hvitting en plage, selv om total dybde var 50-100 meter og riggen gikk på 10-15 så gikk det stadig på små hvitting. Ekstra irriterende siden de var for små til å løse ut, så jeg måtte stadig opp med riggen for å sjekke. Persen min på hvitting er en drøy kilo, og den var bifangst ved slik trolling, men de aller fleste var et par hundre gram.

Redigert av Team Colibri (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Balder..

Der jeg fisker (helt ytterst i Trheimsleia) er det enkelte dager totalt umulig å slippe unna småsei å makrell, spesielt makrell er det enorme mengder av.

Å som du sier så løser linen ofte ikke ut med det resultat att en "drar" rundt på makrell på kroken i lang tid, makrellen har en merkelig egenskap med å bare "følge med" når de har tatt, ofte veldig vanskelig å se att de sitter på.

Det er også intresant når sesongen begynner å se hvor bra innsiget av laks er, hvis det blir ett godt år i elven så ses det veldig tydelig på sjøen, ser da ofte 5-15 laks som hopper på en dorgeøkt, fra helt inne ved land til midtfjords, sommeren 2018 var det svært mye laks å se mens vi dorget, det ble da også en god sesong i elven (vi har vald i en av de større elvene innerst i Trheims fjorden) mens vi fort innså att det måtte bli ett dårlig år i 2019, så nesten ikke laks som hoppet i sjøen, det viste seg også å stemme med resultatet i elven, det ble ett veldig dårlig år.

Blir litt ekstra artig å følge med når du vet att den fisken du ser hopper rundt i sjøen 14-18dg senere står på de kjente standplassene langt opp i elven der en selv fisker.  

Så nå blir det spennende å se hvordan det ser ut i starten på 2020 :)

Redigert av Balder.. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...