Jump to content

Horten, er urolig havn?


Astor

Recommended Posts

Vi har alltid likt oss i Horten gjestehavn. I sommer har vi heller valgt å ligge i idylliske Fyllinga, som drives av Horten Motorbåtforening. Dette på grunn av mye uro i den store gjestehavna.

 

Når vi kommer fler båter i følge velger vi Gjestehavna på grunn av at der kan vi ligge samlet. Gjesteplassene ved Fyllinga er få.

 

Sist helg var vi samlet i Gjestehavna. Etter hvert ble havna fyllt til randen av båter. Noen kontroll fantes ikke da havneverten hadde tatt seg en velfortjent ferie. Noen erstatning så vi derimot ikke.

 

Innerst ved siden av det store skiltet Horten Gjestehavn lå tre store Princess-skip! Guttetur og mye morro. Full musikk over store deler av havna fra et anlegg som skipperen var rimelig stolt av. Hver gang en gjest ankom havna med et fartøy av rimelig størrelse ble det satt i gang velkomstmusikk slik at gutta fikk solid oppmerksomhet. Dette gjentok seg hele fredagen og lørdagen, kun avbrutt av kjøring med baupropell mens det lugget i fortøyningene. Gutta hadde jo baupropell!!

Lørdag kveld var politiet bortom, trolig etter klager fra nabobåtene. Så snart politiet hadde forlatt havna var det full fart igjen. Deretter forvant gutta opp i Horten sentrum.

 

I sommerferien hadde Peppes åpent til 3 om natten med musikk og støy fra festglade ungdommer. Dette til havnevertsens fotvilelse. Peppes hadde fått godkjent sen stengetid samtidig som kommunen også ønsker at Gjestehavna skal være godt besøkt slik at handelstanden skal få sitt.

 

Henning som er havnevert i gjestehavna sier at Horten Gjestehavn er en familiehavn og ikke et partysted. Rolig i båtene etter klokken 11. Det blir som på en campingplass hvor folk ombord sitter å hygger seg utover i de små timer, men uten at halve havna skal ligge våken av den grunn.

 

Noen som har opplevd noe lingende?

Vi benytter mer og mer Fyllinga i Horten. Her treffer vi alltid koslige nabobåter i idylliske omgivelser. :cheers:

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Vi har alltid likt oss i Horten gjestehavn. I sommer har vi heller valgt å ligge i idylliske Fyllinga, som drives av Horten Motorbåtforening. Dette på grunn av mye uro i den store gjestehavna.

Noen som har opplevd noe lingende?

Vi benytter mer og mer Fyllinga i Horten. Her treffer vi alltid koslige nabobåter i isylliske omgivelser.  :cheers:

<{POST_SNAPBACK}>

Enig Astor, pga. lignende opplevelser som du forteller om går vi bare unntaksvis til den nye gjestehavna. Aller best liker vi oss innerst ved inn/utløpet til kanalen, men der har det dessverre etterhvert blitt for trangt for oss. Vi pleier nå å legge oss på den ytre trebrygga ved innløpet eller langs utliggeren. Oslofjordens desidert koseligste båthavn spør du oss.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri opplevd Horten-havna på denne måten. Men det er ikke så veldig ofte vi er der heller. Dog var vi innom der forrige helg, og da var det ikke noe bråk i det hele tatt selv om havna var ganske full. Det lå flere båter i følge rett på andre siden av oss på flytebrygga når vi var der. De benket seg til i cockpiten på den største av skøytene og dro fram en gitar. Dette var sånn rundt klokken 22-23 på lørdagskvelden. Jaha, tenkte jeg, nå blir det vel dårlig med søvn her også utover natta. Men vi gikk nå å la oss like etterpå, og hørte ikke en lyd! Det var så stille i havna at jeg tror jeg kunne ha hørt en mygg fise. Sov dønn til morgenen kl 08.00 eller noe sånt. Det var utrolig godt etter den urolige natten vi hadde i havna på Bolærne.

 

Synes det er trist hvis det utvikler seg i gal retning i Horten også. Ser ut til at dette er en ny trend i gjestehavnene dessverre. Det er en av grunnene til at vi ligger mest i uthavner. Men tror det er noen havner som har tatt litt tak i problemet. Mener å huske at jeg så noen vakter i Tønsberg når vi var der tidligere i år. Smøgen hadde også vakter så vi i ferien. Og de gikk ombord og sa i fra hvis det var for mye bråk.

 

Synes regelen med stille etter ca kl 23 er grei å følge, selv om det kanskje ikke er så lett bestandig. :wink: Og at det er litt støy med fest og moro på dagtid gjør ikke meg noe. Men selvfølgelig innenfor en viss grense.

Link to post
Share on other sites

Jeg er i fra Horten og var i gjestehavna i helgen og har vel nesten aldrig hørt om værken klager på bråk eller noe annet i havna , så klart det er full fart når det er makrellfestival,pinsetreff osv. Men da legger du ikke turen til en sånn havn når du veit det er noe spess den helga.Var vel et skrekk eksempel den "duste" gjengen der vel (dramensere) bare for og nevne det. Når dem driver og starter baugpropellen hele dagen så sier vel det sitt, uffattelig at slike klarer og kjøpe så store dyre båter .Regner med at vis du ikke har fått båten av pappa så må du jo kjøpe den selv og no iq trenger du vel for og ha en jobb slik at det kan bli penger/lån til en så stor og dyr båt . Denne helgen var nok noe spessiell da det var mange av dem som lå der skulle rett i vinteropplag søndag , så det var siste party før vinter ,kan jo oppføre seg da men.

Har hatt noen døgn i gjestehavna i år også , og vis festen drar på litt er Henning der tvert og sier i fra , så jeg mener og trur det at det er ikke mye bråk i havna i løpet av en lang sommer , men det er altid noen som må ødlegge for andre ,sånn er det bare .Vi satt i en Princess rett bortenfor og vi var sikkert 8-10 stykker som satt og drakk litt kaffe og batterivann og spilte musikk og hadde det helt topp så vi hørte ikke så mye til dem . Men uannsett så var det en oppførsel som ikke hører hjemme der det er andre mensker til stede , vil dem være apekatter så kan dem vel finne sei en øde øy . :wink:

 

PS:er jo litt rart da at det nesten alltid er klager , så er det på noen i en svær princess :nono:

 

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

reinspikka duster er selvfølgelig unntatt; hiv dei på sjøen! :smiley:

Er ikke det ulovlig og straffbart, da? Trodde du var en lov-og-orden-mann, barx? :smiley:

 

 

PS:er jo litt rart da at det nesten alltid er klager , så er det på noen i en svær princess :nono:

 

Det er jo en merksnodelighet, men kan det være slik at man kanskje er noget mindre tolerante overfor disse som så uhemmet viser at de klarer å skrive navnetrekket sitt på et stoooort gjeldsbrev? :lol:

Redigert av Skipper_Worse (see edit history)

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Du får hive innpå med batterivann da Astor og delta i koret :wink:  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Joda, Thor! Batterivann :drink: hadde vi og de klarte ikke å ødelegge kvelden for følget fra San`Pole`. :lol::lol:

Sett helgen under ett var den langt under pari. Hadde havnevert Henning vert til stede hadde det vært lov og orden.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

:nono: Dette med de stor Prinses gutta er et fenomen som går igjen nesten over alt. Det bare viser hvor lite båtfolk de er. Treffer du dem ute i åpent vann, skal dem helst kjøre fenderlista av en, men ikke ta alle over en kam. Jeg møtte på en i sommer som kom og tok imot fortøyningne mine (første gang på alle de årene jeg har vært på vannet i egen båt,30 år). Gjestehavner er blitt en eneste stor uteresturant, ikke bare i Horten, men i de fleste havner. :smash:

Link to post
Share on other sites

Vet at det praktiseres forskjellige reaksjonsmetoder i gjestehavnene ovenfor støyende gjester.

F.eks. i Marstrand praktiseres det slik at den båt som får reelle klager på støy, blir tilsnakket 1 gang, og deretter pålagt å betale havneavgiften til samtlige båter som har klaget på støy.

 

Det hadde kanskje vært noe å innføre i gjestehavner her også?

 

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Link to post
Share on other sites

"Havne-myndighetene" for gjestehavna i Horten bør vel få tilbakemelding om denne historien?

 

Jeg vil tro man ønsker å ta vare på havnas ry som trivlig og rolig plass.

 

Det er jo ikke alle havner som kan skilte med garantert nattero. Skal man ha det rimelig rolig og fredelig i Strömstad, foretrekker jeg å ligge i havnen helt ytterst. Skal man garantert ha det rolig (så godt som mulig) går man til Marieholm i Kebalviken.

 

Skal man ha det fredelig og rolig i Smögen går man dit i mai eller i september!! :lol:

 

Ellers overhørte jeg følgende på VHF for en 15 år siden klokken 10 om formiddagen:

"Politibåten Kungshavn, politibåten Kungshavn"...

"Politibåten Kungshavn svarer!" ....

"Jeg ligger i Smögen og nabobåten kjører stereo-anlegget for fullt, han vil ikke dempe det".....

Besindig taushet fra politibåten en stund, men så: "Ligger man i Smögen må man regne med at stereo-anlegg kan genere"......

Fortvilet fra båten i Smögen...."Ja, men det har stått på så her i hele natt!!!!"

Da ble det helt tysst fra politibåten Kungshamn.... :lol:

Link to post
Share on other sites

Ikke bare Horten som var urolig i helgen. Lå i Fredrikstad på fredag, våknet kl. 0200 av at det haglet med glass og flasker over båten, flyttet båten litt lengre opp i elva og la meg igjen. Kl. 4 våknet jeg igjen av en gjeng som sto å pissa opp i båten!!!! Har sikkert 20 døgn i Fredrikstad i år og har aldri opplevd makan!!!!

Link to post
Share on other sites

Ikke bare Horten som var urolig i helgen. Lå i Fredrikstad på fredag, våknet kl. 0200 av at det haglet med glass og flasker over båten, flyttet båten litt lengre opp i elva og la meg igjen. Kl. 4 våknet jeg igjen av en gjeng som sto å pissa opp i båten!!!! Har sikkert 20 døgn i Fredrikstad i år og har aldri opplevd makan!!!!

hva skjer med duster; piss tilbake! :rolleyes:

 

barx

Link to post
Share on other sites

Kl. 4 våknet jeg igjen av en gjeng som sto å pissa opp i båten!!!!

<{POST_SNAPBACK}>

Hadde jeg våkna av noe sånt , så hadde det vært noen som hadde fått seg et nattbad . Hadde tippa over jeg da , så er vel nesten godt ikke jeg har opplevd noe sånt . Men og ligge inne i byer sånn så er det jo lett for at det dukker opp noen luringer utover natta . Sneiper som har liggi og kosa seg på dollbord og kansje på kalesja ,uffameg ikke så gøy altid . Men der du må betale dyrt for og ligge over bør det jo være vakter som følger med , ikke bare dra inn kroner .......

 

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

hva skjer med duster; piss tilbake! :rolleyes:

 

Hadde jeg våkna av noe sånt , så hadde det vært noen som hadde fått seg et nattbad .

Ja, den slags pøbler er det ikke lett å gardere seg mot. Da vi lå i Sandnes i sommer var det fuillt liv på diskoteket i havnen. Mest yngre ungdom uten hemninger. Snuten var innom omtrent hvert tiende minutt, men klarte likevel ikke å hindre at et par stk. slaur og slyslamp tok seg ombord i en båt i havnen. Heldigvis forlot de den frivillig. Worse satt oppe på dekk og holdt vakt like til 03:30 -- harde saker for et aldrende legeme.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Ville det være en ide å "svarteliste" de verste havnene? Vi går nok ikke tilbake til Stavern etter sommerns opplevelse; full fest, fulle folk, ingen kontroll. Jeg tror nok flertallet båtfolk er som oss, en ankerdram eller to, men respekt for at det faktisk er noen (inklusive meg) som i likhet med Ole Brumm synes natten er den beste tiden å sove på. Så kan heller festhavnene (kanskje Stavern inklusive) få lov til å markedsføre seg med logoen "Havnen som aldri sover"!

Laholm

Link to post
Share on other sites

Smögen  :nonod:

Antagelig, men Smøgen er et flott sted utenfor sesongen. Har ligget der flere ganger sent på høsten og tidlig på våren. Omtrent eneste båt i havna. Jeg snakket med havnevakten der for et par år siden, og han fortalte at de nå ønsket å gjøre noe med sitausjonen. De ønsket å bli kvitt bråkebøttene og de ønsket at Smøgen igjen kunne framstå som et hyggelig sted for båtturister. Vet ikke om det har blitt noe bedre.

Link to post
Share on other sites

Man danner seg etterhvert en oppfating av hvilke havner som ok og hvilke som ikke er det. Stavern er en av de havnene jeg forsøker å unngå. Det samme gjelder Kragerø og Arendal.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg trodde også at Kragerø var et urolig sted. Det to siste årene har jeg ligget i gjestehavnen lengst vest, innenfor det gamle festningsanlegget. Det har vært absolutt stille og fredelig.
Link to post
Share on other sites

Problemet med Horten er at byen ligger på skyggesida. Det har alltid vært slik at bakgårdsrampen trekker til slike steder, hvor de kan skjule seg i ly av mørkeret. På solsida derimot , er det et ikke sådanne problemer. Fred og fordragelighet preger båthavnene og båtfolket omfavner hverandre og er hensynsfulle og hjelpsomme. At slikt skjer i Fredrikstad må være et unntakstilfelle og sansynelig tilreisende fra skyggesida, som står bak udåden ?

 

PS Ikke anbefalt å bade folk i Vesterelva. :nono: Her kan det strømme kraftig og høye bryggekanter gjør det vansklig og komme seg på land. Mange har druknet her før, med for mange sterke innabords

Link to post
Share on other sites

Problemet med Horten er at byen ligger på skyggesida.  Det har alltid vært slik at bakgårdsrampen trekker til slike steder, hvor de kan skjule seg i ly av mørkeret. På solsida derimot , er det et ikke sådanne problemer.

:lol::lol:

 

Eneste gangen jeg har måttet ringe til politiet fra en gjestehavn var i Fredrikstad. En gjeng overstadig berusede østfold ungdommer hadde party i nabobåten (scand balitc). Var redd noen skulle falle i elva.

Det gikk litt for livlig for seg. Hadde nok fått tak i ei 5 liters kanne med sterke saker fra en fraktebåt tenker jeg.

Link to post
Share on other sites

Eneste gangen jeg har måttet ringe til politiet fra en gjestehavn var i Fredrikstad.

Og jeg måtte ringe politi i Lillesand. En rølpebåt kom inn med fulle ungdomer pissende fra rekken over på vår båt da de seg forbi for å legge til. Da jeg gikk bort til dem og forsøkte med tilsnakk, måtte jeg rømme ombord og gripe VHF'en og be Farsund radio få tak i politi. Ellers hadde jeg nok blitt lempet på sjøen. Ellers enig med deg Lasse, Smøgen er fredelig og fin mot slutten av august.

 

PS. Politi kom faktisk, fra land med bil, - etter 3 timer! Og da var rølpen borte.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...