Jump to content

Horten, er urolig havn?


Astor

Recommended Posts

Jeg trodde også at Kragerø var et urolig sted. Det to siste årene har jeg ligget i gjestehavnen lengst vest, innenfor det gamle festningsanlegget. Det har vært absolutt stille og fredelig.

<{POST_SNAPBACK}>

Lå i gjestehavna i kragerø nå i natt,var bare meg og en båt til der,så der var det absolut stille nå...Ikke at bråk gjør meg så mye,men skjønner når folk skal være der med barn,i fellesferien er det jo et litt annet liv en nå...

 

frank v.

Link to post
Share on other sites

Ville det være en ide å "svarteliste" de verste havnene?

Syns jeg ikke noe om. Jeg har som mange andre enkelte dårlige erfaringer med flere av havnene nevnt her, men det er kun i rush-tida. Ellers "får man det gjerne som man henretter seg". Legger meg aldri rett utafor puben i Fredrikstad ei helg for eksempe. Det er å be om bråk. Har masse god erfaring litt utafor sesongen fra de aller fleste havnene. Det eneste untaket jeg kan komme i hu er Lillesand, men der pga slett holdning og service. Jeg reiser enkelt og greit ikke innom der. Ikke dermed sagt at jeg vil være med på ei svartelisting av dem. Sikkert mange med motsatt erfaring derfra..
Link to post
Share on other sites

Er innom Horten gjestehavn to til tre ganger i løpet av sesongen og kan ikke si jeg deler synspunktet om Horten som en urolig havn. Synes havna er utrolig koselig, kanskje en av de bedre! Kom fra Horten i dag og drar dere nå kan jeg garantere dere nattesøvn for på denne tiden av året ligger festløvene på land! Billig er det og, kun femti kroner!

Livet er herlig på solkysten!

Link to post
Share on other sites

kun femti kroner!

<{POST_SNAPBACK}>

Godt å høre det er flere med positiv erfaring fra Horten. 50kr....du vide verden, da har Henning lagt på en tier siden sist jeg var der. Kaiplass, strøm, vann og om nødvendig fortøyningshjelp til den døgn prisen ca 9 måneder i året er det ikke mange havner som kan skryte av. Hurra for Horten.... selv om det sikkert kan ta litt av en skjelden gang i blandt.
Link to post
Share on other sites

Det eneste untaket jeg kan komme i hu er Lillesand, men der pga slett holdning og service. Jeg reiser enkelt og greit ikke innom der. Ikke dermed sagt at jeg vil være med på ei svartelisting av dem.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan trygt underskrive på at jeg akter IKKE å legge meg i Lillesand mer, med nåværende opptreden overfor turister, men er samtidig veldig enig i at svartelisting ikke er noen god løsning, da vi alle er av så forskjellige typer at å gjøre alle godt fornøyd skal godt gjøres.....

Link to post
Share on other sites

Man kan spørre seg om hvilken ansvar utleier har. Mitt inntrykk er at det viktigste er å samle inn havneavgiftene . Jeg har aldri sett vakter hverken i Strømstad eller ved andre store havner . Det burde absolutt være vakter som holder tilsyn med ro og orden og går jevnlige branninspeksjonsrunder Over 500 mennesker kan overnatte i en trang havn med båter fulle av drivstoff og misbruk av alkohol.

Redigert av Coronet27 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Vi har alltid likt oss i Horten gjestehavn. I sommer har vi heller valgt å ligge i idylliske Fyllinga, som drives av Horten Motorbåtforening. Dette på grunn av mye uro i den store gjestehavna.

 

Når vi kommer fler båter i følge velger vi Gjestehavna på grunn av at der kan vi ligge samlet. Gjesteplassene ved Fyllinga er få.

 

Sist helg var vi samlet i Gjestehavna. Etter hvert ble havna fyllt til randen av båter. Noen kontroll fantes ikke da havneverten hadde tatt seg en velfortjent ferie. Noen erstatning så vi derimot ikke.

 

Innerst ved siden av det store skiltet Horten Gjestehavn lå tre store Princess-skip! Guttetur og mye morro. Full musikk over store deler av havna fra et anlegg som skipperen var rimelig stolt av. Hver gang en gjest ankom havna med et fartøy av rimelig størrelse ble det satt i gang velkomstmusikk slik at gutta fikk solid oppmerksomhet. Dette gjentok seg hele fredagen og lørdagen, kun avbrutt av kjøring med baupropell mens det lugget i fortøyningene. Gutta hadde jo baupropell!!

Lørdag kveld var politiet bortom, trolig etter klager fra nabobåtene. Så snart politiet hadde forlatt havna var det full fart igjen. Deretter forvant gutta opp i Horten sentrum.

 

I sommerferien hadde Peppes åpent til 3 om natten med musikk og støy fra festglade ungdommer. Dette til havnevertsens fotvilelse. Peppes hadde fått godkjent sen stengetid samtidig som kommunen også ønsker at Gjestehavna skal være godt besøkt slik at handelstanden skal få sitt.

 

Henning som er havnevert i gjestehavna sier at Horten Gjestehavn er en familiehavn og ikke et partysted. Rolig i båtene etter klokken 11. Det blir som på en campingplass hvor folk ombord sitter å hygger seg utover i de små timer, men uten at halve havna skal ligge våken av den grunn.

 

Noen som har opplevd noe lingende?

Vi benytter mer og mer Fyllinga i Horten. Her treffer vi alltid koslige nabobåter i idylliske omgivelser. :cheers:

Bra,var så vit innom en regn dag uten om sesongen.Da var det stille,men jeg forstår deg godt
Link to post
Share on other sites

Vi har alltid hatt et par overnattinger i sesongen i Horten. Min erfaring er at det er vel der som i alle andre innhavner, spesielt midtsommers. Jeg har bestandig med meg ørepropper pga bråk, høylydt prat og musikk...til langt inn i de tidlige morgentimer. De som legger seg til i innhavner i den tro at her er det god nattesøvn å få, de blir nok skuffet.

 

Liker meg best i uthavner, der er det som regel stille og fredelig. Jo flere netter ute, jo bedre båtliv.

 

Min andre erfaring er det ikke er Princess-båtene som lager "bråk", men ungdom i småbåter........Vel kan de større båtene ha folk sittende ute til kl 23-24, men da er det natta der i gården.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...