Nettsteggen Startet 19.Januar.2020 Del på Facebook Startet 19.Januar.2020 Ved kjøring på normal belastning, så ruste motor som om jeg hadde mistet propellen. Virket videre ved å koble til og kjøre med helt lavt turtall, som om det skulle være clutch-sluring. Ved litt pådrag, så slurte det igjen. Etter å ha lurt meg til havna, virket heller ikke tilten for å løfte drevet ( bruk av bryter ) sånn at jeg ikke har fått sjekket propell. Heller ikke lyd fra tiltpumpa. Kan det finnes noe hydraulisk ifm kobling som svikter ? Kjenner at det kobler normalt til ved bruk av hendel både for- og akterover. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 Sjekk propellen, høres ut som den har slept på vulken. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nettsteggen Svart 19.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 (redigert) Jakob T Tusen takk for tipset... Betyr det at propellen bare "henger med" på akslingen ? Synes å huske at det også er en kile i sporet på akslingen. Kan det være at den er røket ? Eller.. er det vulket fast en slags opplagring i propellen ? Redigert 19.Januar.2020 av Nettsteggen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 Har du bilde av drevet ? er det et duopropp drev? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jakob T Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 Propeller bruker å vere vulka fast til splinen som trees inn på akslingen. Symptomene som du beskriver stemmer med løs vulk. Hender at propeller kommer litt fram, om det er duoprop kan det hende at propellene gnisser mot hverandre om det er den aktre som har slipp. Kan nok være andre årsaker, men ville sjekka dette først, er jo det rimeligste ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nettsteggen Svart 19.Januar.2020 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 Nei, ikke duoprop. Da kan det jo i beste fall stemme det som jeg skjønner da, at propellen sviver litt med på akslingen. Jeg skal sjekke dette. Med tilten som ikke løfter, har jo heller ikke sammenheng med dette, så her må hobbyelektrikeren trå til (-: Har lite og ingen erfaring med drev, så jeg famler litt i blinde. Da er det jo godt å få gode tips. Takker !!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dieselfan Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 Kan det være at drevet ditt ikke heter DP380? Hvilken motor har du? Nettsteggen skrev 7 minutter siden: Da kan det jo i beste fall stemme det som jeg skjønner da, at propellen sviver litt med på akslingen. Vanligvis så er det en metallhylse som sitter på propellakslingen på drevet. Ytterdiameter på denne hylsa er vulket til en foring av gummi som igjen er vulket til selve propellen. Det skjer av og til at vulkaniseringen løsner. Vulkinga kan repareres. Det lønner seg neppe om det er en aluminiumspropell, men om det er en stålpropell i god stand så er det trolig lønnsomt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 19.Januar.2020 Del på Facebook Svart 19.Januar.2020 Når det gjelder tilten kan det være et relé som er defekt. Det sitter vanligvis to reléer der det ene styrer opp og det andre ned. Test å bytte om på disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.