Jump to content

DP380 drev slurer ved minste pådrag


Nettsteggen

Recommended Posts

Ved kjøring på normal belastning, så ruste motor som om jeg hadde mistet propellen. Virket videre ved å koble til og kjøre med helt lavt turtall, som om det skulle være clutch-sluring. Ved litt pådrag, så slurte det igjen. Etter å ha lurt meg til havna, virket heller ikke tilten for å løfte drevet ( bruk av bryter ) sånn at jeg ikke har fått sjekket propell. Heller ikke lyd fra tiltpumpa. Kan det finnes noe hydraulisk ifm kobling som svikter ? Kjenner at det kobler normalt til ved bruk av hendel både for- og akterover.

Link to post
Share on other sites

Propeller bruker å vere vulka fast til splinen som trees inn på akslingen. 

Symptomene som du beskriver stemmer med løs vulk. Hender at propeller kommer litt fram, om det er duoprop kan det hende at propellene gnisser mot hverandre om det er den aktre som har slipp. 

Kan nok være andre årsaker, men ville sjekka dette først, er jo det rimeligste ?

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke duoprop. Da kan det jo i beste fall stemme det som jeg skjønner da, at propellen sviver litt med på akslingen. Jeg skal sjekke dette. Med tilten som ikke løfter, har jo heller ikke sammenheng med dette, så her må hobbyelektrikeren trå til (-:  

Har lite og ingen erfaring med drev, så jeg famler litt i blinde. Da er det jo godt å få gode tips. Takker !!! 

Link to post
Share on other sites

Kan det være at drevet ditt ikke heter DP380?  Hvilken motor har du?

 

Nettsteggen skrev 7 minutter siden:

Da kan det jo i beste fall stemme det som jeg skjønner da, at propellen sviver litt med på akslingen.

 

Vanligvis så er det en metallhylse som sitter på propellakslingen på drevet.

Ytterdiameter på denne hylsa er vulket til en foring av gummi som igjen er vulket til selve propellen.

Det skjer av og til at vulkaniseringen løsner.

Vulkinga kan repareres. Det lønner seg neppe om det er en aluminiumspropell, men om det er en stålpropell i god stand så er det trolig lønnsomt :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...